Nu ska Melker få börja sova

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

TACK för ditt svar!

Det känns bra att jag fick lugnat honom ikväll, att jag visste vad jag skulle göra och att det funkade. Nu behöver jag inte vara orolig inför ett eventuellt uppvaknade imorgon bitti kring 6. Då solfjädrar jag om annat inte funkar, visst?

Har ni åsikter angående en eventuell schemaförändring? Funderar på att ändra sovtid till 19-07 eftersom Melker är så kvällstrött. Men ska jag avvakta än?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vänta tills uppföljningsveckan är klar. Byt till 19-07 efter det om behov kvarstår. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Hejsan!

Natten gick bra. Melker vaknade klockan 2 och 4, men somnade om själv. Klockan 6:15 vaknade han igen och då somnade han inte om utan började skrika allt mer. Jag ramsade utan resultat. Väntade och avvaktade, Melker skrek allt mer. Gick in och solfjädrade, gick inte alls bra och tyvärr gav jag upp. Drog vagnen så han tystnade och gjorde glad morgon 7.15.

Ja, vad ska man säga... Jag vet inte hur jag ska hantera mornarna. Och jag är rädd jag ska förstöra det vi jobbat fram hittills med de dåliga starterna på mornarna.

Hur ska jag göra? Vad ska jag göra? Jag klarar inte av att höra honom skrika mer och mer och tillslut nästan kräkas. Help me!!
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

God morgon!

Nattningen igår gick super, en tiopoängsnattning helt enkelt! Satte ner en glad Melker i vagnen, lade tillrätta, ramsade ut. Melker pratade lite med tystnade snabbt och somnade. Inget skrik alls :!:

Han grät lite klockan 4, men somnade om själv. Vaknade igen 05.45, började gråta upp sej. Jag ramsade, ingen effekt. Efter en stund gick jag in, lade tillrätta solfjädrade som markering och ramsade ut. Och tro det eller ej - lillen somnade om! (Jag MÅSTE börja tro mer på honom!! Han KAN!!)

Storasyster vaknade 07.20 och grät, Melker vaknade samtidigt och grät lite. Jag tog upp storasyster och sen gick vi tillsammans och gjorde glad morgon åt lillebror som låg och pratade.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Härligt! \:D/ Grattulerar till den fins natten! Så bra ni jobbar!! Snart väntar total njutning! :sleep:

Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Första natten utan ingripande!! Melker var vaken ett par gånger men grejade det fint att somna om själv. :D :heart:

Vi har nu ändrat schemat så morgon är 7 och istället är första tuppluren 1,5 h och inte 45 minuter. Jag hoppas det ska passa Melker.

Det känns mycket, mycket bra just nu! Jag är så glad över de fina framstegen!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, grattis till den goda sömnen! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Hejsan!

Här sover vi gott. Ingen natt helt utan pip än, men det kommer säkert :D Jag är så otroligt tacksam för att SHN-kuren finns och för all fantastisk hjälp jag har fått här på forumet. TUSEN TACK!! Ni hjärtebarnskontrollanter är värda världens största tulpanbukett!

En liten fråga som dykt upp är hur man gör med "ofrivilliga" tupplurar. När vi åker bil somnar Melker alltid, oavsett hur jag försöker hålla låda i framsätet. Alltid går det inte bara åka bil när det är tupplurdax. Ska man korta av nån annan tupplur då eller bara strunta i det? Det blir oftast max 20 minuter han sover.

/M&M:s mamma
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej! Härligt att nätterna går så bra för er! :thumbsup:

Bilfärdslurar har vi oxå :wink: Beroende på om Ronja behöver en extra lur eller inte så har jag gjort olika. Har vi varit och simmat, exempelvis så är 20 min extra sömn mycket välkomnat, men om vi bara åkt hem till farmor och farfar så har jag kortat nästkommande lur med en marginalkvart. Alltså lagt en kvart senare än vanligt.

Du ser ju på älsklingen hur det påverkar övriga lurar. Sover älsklingen bra iaf trots extraluren och det inte blir varje dag så behöver du nog inte göra så mycket. Men om det sov såligt de andra lurarna så hade jag gjort som jag skrev, och kortat med en marginalkvart.

Bianca
M&Ms mamma

Re: Nu ska Melker få börja sova

Inlägg av M&Ms mamma »

Hej!

Det är nu 3 veckor sen kurstart och jag är otroligt tacksam för att Anna Wahlgren har format denna metod. TACK, TACK - du har räddat ännu en familj! :heart: :heart: :heart: Nu orkar vi faktiskt njuta av vår fina Melker och hans lika fina storasyster.

Nätterna funkar fint - men vi har lite strul än mellan 6.30 och 7 på mornarna (god morgon klockan 7). Melker vaknar oftast 6.30 och har riktigt svårt somna om och gråter mer och mer. Vi försöker inte ingripa, men ibland ramsar vi med varierande resultat.

Har ni tips hur vi ska komma ur detta? Hur ska vi få Melker att också sova den där sista halvtimmen?

M&M:s mamma
:heart: Lilla M (26.7 2010) kurstart 23.11 2010
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Ps. Jag glömde ju en fråga! När är det läge att flytta Melker från vagn till spjälsäng? Ska vi vänta med det än?
:heart: Stora M (27.6 2009) sover hela nätter
lillmatte

Inlägg av lillmatte »

Ville bara säga att jag läst igenom lite av din tråd här och är så himla imponerad! Har haft så dåligt självförtroende med ramsningen (tredje natten inatt, har svårt att släppa buffandet), men när jag läste hur du gjort blev jag så peppad. Min lille skrutt vaknade nyss efter att sovit cirka 50 minuter och då gav jag mig blanka fasen på att få honom till sömns igen med bara ramsa, och HÖR OCH HÄPNA, det lyckades! :D

Så bara så du vet, även om du också är "nybörjare", har du åtminstone inspirerat mig till att skärpa till mig och ge det ett ordentligt försök :) Med god utgång. Tack för det och fortsatt lycka till!
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

HURRA för det lillmatte!! =D> :heart: Det glädjer mej om jag kan vara till lite hjälp i alla fall, jag själv har fått så mycket fin pepp och stöd här på forumet och vill gärna kunna ge vidare.

Nu kämpar vi vidare, visst? Heja, heja!! :D
:heart: Stora M (27.6 2009) sover hela nätter
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!:D
Åh va kul att nätterna flyter på så bra nu! Den där sista halvtimmen brukar reda ut sig efter ett tag, men för att hjälpa den på traven så är det viktigt att lille älsklingen får i sig massor av mat, mera mat och jätte mycket mat på dagen :wink: Är maten ordentligt uppfetad? Hur sovs det på eftermiddagen nu?

Ang. flytt till spjälsäng så kan ni flytta när ni vill nu. Flytta med attityd av självklarhet. Älsklingen kanske ifrågasätter några nätter, men snart så kommer älsklingen tycka att sova i spjälsäng är lika självklart som ni tycker - eller hur?! :wink:
Kanske får ni göra sängen lite trängre (mha. rullade täcken/filtar) så att det påminner ilte mer om vagnen. spjälsängarna brukar ju vara stora som hav för små älsklingar!

Bianca
lillmatte

Inlägg av lillmatte »

Hej igen!

Jag måste få fråga dig bara, visst var det så att du kurade själv (tror du skrev så i min tråd)? Jag är lite nyfiken på hur ni har fortsatt efter själva kuren och under uppföljningsveckan, delar ni på nattningarna? Om ni gör det, när började din man natta och blev det en slags minikurstart då? Här har vi just lagt för femte natten och jag har tagit alla nätterna och läggningarna. Känns dock som att min sambo måste få natta nån gång innan han kan lugna på natten, så ansvaret vilar fortfarande på mig. Vi vill ju båda dela på det här. Jag förutsätter nämligen att man kan behöva lugna/ramsa även efter genomförd kur :) Inte negativ, bara realist hehe

Hoppas allt går fortsatt bra för dig!
Lillsumo kom mitt i augusti 2010, kurad och minikurad vid 4 resp 5 månaders ålder.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"