Frågor inför kurstart på 5-månaders flicka

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tara

Frågor inför kurstart på 5-månaders flicka

Inlägg av Tara »

Hej,

Vår flicka på 5 månader ska få lära sig sova på natten. I nuläget somnar hon lätt som en plätt själv efter amning kl 18.30, men vaknar sedan vid 22, 00, 02.30, 04 och 05. Redan vid midnatt ger jag upp och tar henne i min säng och ammar av och till resten av natten... Detta ska det bli slut på! Fram till 3 månaders ålder sov hon 12 timmar per natt alldeles själv och dit vill jag tillbaka!

Jag har lagt upp följande schema:
natt 19.00-07.00
äta 07.00
sova 08.45-10.00 (i vagnen när jag lämnar storassystern på dagis)
äta 10.30
sova 11.30-12.30
äta 13.00
sova 14.30-15.00 (i vagnen när jag hämtar storassystern från dagis)
äta 16.30
bus med pappa, bad och byte 18.15-18.45
kvällsslurk 18.45
god natt 19.00

Respons?

Jag vill också fråga hur noga man följer schemat om en läggning på dagtid tar tid! Om det tex tar 30 minuter att få henne att sova 11.30, ska jag då väcka henne 12.30 ändå eller låta sova till 13.00?

Tacksam för hjälp inför kurstart!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Välkommen till forumet Tara!

Vad härligt att den lilla ska få sussa sött heeela natten lång! :P :heart:

Får jag fråga, har du den lilla förträffliga SHN-boken? Där står det mer detaljerat om kuren och dess teknikaliteter. Dagslurarna du har på ditt schema behöver justeras en aning så de följer de sömnmönster som Anna W så nogsamt observerat hos de små... :wink:

Värme :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

:idea: Bonustips: Får hon nån mat, då? Om nattstrulet plötsligt började vid 3 mån kan man misstänka att hon plötsligt blev hungrigare då. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Tara

Inlägg av Tara »

Självklart har vi SHN-boken. Den har vi snart läst en första gång och sedan ska den läsas en gång till. Men min fråga då, ska jag väcka barnet enligt klockslaget på schemat eller enöigt hur länge hon skulle sova? Det svaret har jag inte hittat i boken än.

Och nattvaknandena började på dagen hon lärde sig att rulla runt. Nu får hon en liten portion mat varje dag (lunch kl 13.00 som efterföljs av amning så att magen bli full) och ska snart hon få två (lunch och middag). Vi är fortfarande på smakportionsstorlekar men på god väg till riktiga måltider. Hungern ska tämjas!
_lill

Inlägg av _lill »

Hej och välkommen!

Om hon ska sova 10-10.45 tar vi som exempel och somnar 10.20 förlänger du vilan inom marginalkvarten, så du väcker kl 11. Somar hon 10.10 väcker du 10.55. Längre än till 11 får hon alltså inte sova oavsett när hon somnar. Undantaget är om hon somnar 10.50, då får hon sova 20 min, alltså till 11.10... hänger du med? Verkar finnas lite olika sätt att använda marginalkvarten, men så gör jag.
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
_lill

Inlägg av _lill »

Blev lite svårtolkat ser jag... det jag menar är att hon får sova minst 20 min oavsett när hon somnar!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Tara

Inlägg av Tara »

Tack! Nu förstår jag hur man tänker.

En annan sak som jag undrar är om man verkligen inte FÅR sova de första två nätterna och om man inte får sova i samma rum? Är ni alla som genomfört detta så duktiga att ni orkar med nätter helt utan sömn och har möjlighet att ta tillräckligt mycket igen på dagen? Jag betvivlar min förmåga att vara konsekvent och hålla orken uppe och inte ge upp när klockan närmar sig två-tre på natten och jag inte FÅR sova alls, för att vara hos barnet så snabbt som det förespråkas första natten.

Jag kan gärna flytta ut maken första nätterna, men skulle se det som oerhört praktiskt att själv ligga bredvid spjälsängen för att snabbt reagera. Jag vaknar ju ändå av det minsta pipet från hennes sida.

Ska det stupa redan här för mig, undrar jag... HJÄLP!

Och mer ingående HUR ska dagslurarna justeras Luvisen? Skulle behöva hjälp här med. Jag har nämligen lagt upp dem med hjälp av boken, så jag trodde att de var någorlunda ok, så hjälp mottages.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej :D ! Dagslurarna som Luvisen skrev om följer inte de naturliga sömnmönster som finns enligt Anna W. En halvtmme, 1 h 15 min t ex är inte bra att väcka efter för då sover barnet för djupt. 5 min, 20 min, 45 min, 60 min, 1,5 h, 2 h osv är naturliga sömnintervaller.

Tanken med att hålla sig alert de första två nätterna utanför dörren är ju att du vid minsta pip ska kunna rycka in för att rent fysiskt visa att ditt barn kan vara tryggt. Så vet du med dig att du är väldigt lättväckt kan du väl ligga på en madrass utanför och blunda lite, men försök ändå hålla dig ifrån att sova djupt. Vem kommer ta hand om de första dagarna? Om du får hjälp hinner du ändå vila upp dig. Det är inte lång tid i det stora hela, du klarar det! Tänk hur mycket du kommer vila upp dig alla år framöver när det sovs och sovs och sovs... :D

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Tara

Inlägg av Tara »

Hej igen,
Jag fortsätter att plugga på inför kuren, men nu har dottern plötsligt börjat sova bättre på nätterna. (hon får mer mat nu också) Två nätter i rad har hon sovit lugnt i sin säng fram till 4 respektive 6 på morgonen. Och jag har lyssnat på hennes små uppvaknanden under natten och undrat hur jag skulle göra om kuren hade satt igång.

Hon vaknar till lite och gnyr en skvätt men somnar om utan någon ingripande flera gånger under natten. OM jag nu börjar kura denna tjej, ska jag verkligen studsa in och buffa eller solfjädra henne trots att det är sannolikt att hon somnar om UTAN min hjälp. Eller ska jag bara ramsa lite tyst? Eller inte göra någonting alls? Sedan den här morgonuppvaknaden för tidigt (vi har revelj kl 7) är en nna fråga, då behövs det åtgärder.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Det kan bli så ibland att när man som förälder bestämt sig för att kura så börjar barnet sova bättre. Vad det beror på är nog många anledningar.Jag skulle ändå följa kuren som den ser ut. Alltså reagera vid först pip under natt 1. Jag ser en poäng med att använda buff, solfjäder och ramsa flitigt i början för att de ska befästas. Ramsan behöver användas ett antal gånger inna den sätter sig. Så tänekr jag.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"