Somnar mer och mer sällan på dagen

Skriv svar
Krisse

Somnar mer och mer sällan på dagen

Inlägg av Krisse »

Hej!

Vår tjej fyller inte 3 år förrän i feb nästa år så hon behöver definitivt sova/vila på dagen.
Men hon har jättesvårt att komma till ro och tills nu har hon ändå helt lugnt legat i sängen den timmes vila vi har även om hon inte somnar men nu börjar hon ropa, hoppa i sängen etc etc.

Skall man göra om hennes vila lite. Ge henne böcker etc så hon kan göra något om hon bara behöver vila och inte sova.
Eller är det bara lite trots i det hela?

På natten sover hon gott sina 12 timmar, ibland ligger hon ju och pratar från 7 men ropar eller skriker aldrig. Vi är ute varje dag minst 2,5-3 timmar.

Hur har ni gjort?

Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Krisse!

Jag tror det är trotsen som är på intågande, då hör det ju till att allt ska ifrågasättas, inte minst sömnen och de självklara rutinerna. Samtidigt har hon tydligen länge visat att hon inte behöver sova, även om hon länge ännu behöver sin vila. Visst kan du införa bokstund eller musikstund, kom bara ihåg att det är svårt att sedan återgå till att "bara" vila. Så satsa på något som är hållbart i längden. Jag gjorde så att jag lät min äldsta lyssna på en saga på CD-skiva. Då låg hon tyst och snällt i sängen eftersom hon var så intresserad av det som sades, och det ledde ofta till att hon somnade :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej Sagalinda!

Tack för svar :heart:

Jag skall nog försöka ett litet tag till innan jag introducerar sagostund. Lite trots kanske det är. Idag somnade hon nog efter ca 20 min hoppande isängen :roll: :wink:

Jag tycker inte det är jättestor skillnad på hennes kvällshumör om hon sovit eller inte, dock som jag skrev förut kan hon ju vakna 30 min tidigare på morgonen om hon sovit på dagen, men hon ligger ju snällt kvar i sängen tills klockan ringer.

Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"