Hej
Har nu hittat hit efter läsning i Barnaboken.
Har en liten tjej på 6 veckor och det är mitt andra barn. Mitt första barn, en grabb på nu 10 år, hade stora problem med sömn och mat och därför ville jag "förebygga" inför detta barn. BVC sa då för 10 år sedan att de flesta barn skriker på nätterna och att jag fick räkna med 1 år med detta. Efter hand visade det sig att sonen hade mjölk, ägg och tomat allergi. Strulet som börjar med magont höll sedan i sig tills han var 2 år.
Denna gång har jag som sagt laddat med Barnaboken och allt är helt annorlunda. Hon verkar inte ha någon allergi och sover lugnt. Kanske för lugnt?? Undrar faktiskt varje dag om hon sover FÖR mycket. Orkar sällan vara vaken mer än 1 timme åt gången. Ibland kan hon vara uppe 2 ½ timme några pass/dag. Då brukar dagen därefter vara mycket trött. Har räknat ut att hon är vaken ca 6-8/ dag. Är det för lite??
Sen har jag en fundering kring nattmålen. Hon somnar efter mål vid 23-23,30 tiden och sover sedan till ca 5 tiden. Då blir det amning från båda brösten, tar ca 30 minuter. Hon somnar då om och sover till ca 8-9 tiden. Jag undrar när hon är gammal nog att klara sig utan 5-målet?
Vi har SM som mall och den fungerar oftats, dock inte alltid. Hon orkar ibland inte vara vaken för att äta så mycket och somnar efter 1 timme. Hon tar ganska långa sovpass på dagen, ibland 3-timmars. Ska jag väcka henne?
Känns som jag har lyx-problem men med tidigare erfarenhet så vill jag inte hamna i fel ekorrhjul denna gång.
Sova över nattmålen?
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej och välkommen hit PennyLane
Grattis till lillan
Ni verkar ha det underbart, vilket bra beslut att ladda med Barnaboken! :thumbsup:
En mânadsgammal bebis behöver cirka 16,5 timmar per dygn och en tvâ mânaders cirka 16. Om din tjej är vaken ca 7 timmar per dag sâ är hon mer än tröttis än en piggis, men inget att oroa sig för.
Vad gäller nattsömnen sâ verkar det ju flyta pâ fint hos er. Vid en mânad fixar vissa bebisar sex timmar, vid tvâ âtta. Om alla förutsättningar uppfylles vill säga, främst dâ mat och mera mat under dagen.
Din tjej är fortfarande liten, jag skulle nog ha haft smekmânad hela andra mânaden ut. Men du kan börja styra upp det hela lite mer genom att väcka om lillan sover mer än 2,5 timme, börja skippa knock-outslurken samt lägga vaken. Du kommer antagligen snart att urskilja ett mönster som sedan hjälper dig att sätta ett schema.
Du verkar ha hamnat i exakt rätt ekorrhjul, sâ lât det snurra!
Grattis till lillan
Ni verkar ha det underbart, vilket bra beslut att ladda med Barnaboken! :thumbsup:
En mânadsgammal bebis behöver cirka 16,5 timmar per dygn och en tvâ mânaders cirka 16. Om din tjej är vaken ca 7 timmar per dag sâ är hon mer än tröttis än en piggis, men inget att oroa sig för.
Vad gäller nattsömnen sâ verkar det ju flyta pâ fint hos er. Vid en mânad fixar vissa bebisar sex timmar, vid tvâ âtta. Om alla förutsättningar uppfylles vill säga, främst dâ mat och mera mat under dagen.
Din tjej är fortfarande liten, jag skulle nog ha haft smekmânad hela andra mânaden ut. Men du kan börja styra upp det hela lite mer genom att väcka om lillan sover mer än 2,5 timme, börja skippa knock-outslurken samt lägga vaken. Du kommer antagligen snart att urskilja ett mönster som sedan hjälper dig att sätta ett schema.
Du verkar ha hamnat i exakt rätt ekorrhjul, sâ lât det snurra!
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej och tack för snabbt svar
Nej vi har faktiskt inget larm
Det står på inköpslistan men har inte blivit av. Hon sover inte på mage heller.. Hon verkar dock mycket nöjd på rygg och därför har vi inte vänt på henne. Sen är ju både BB och BVC mycket noga med att poängtera att det är ryggläge som gäller. Fick ju tom en broshyr
Mamma till prinsessa född 100920
Nej vi har faktiskt inget larm
Det står på inköpslistan men har inte blivit av. Hon sover inte på mage heller.. Hon verkar dock mycket nöjd på rygg och därför har vi inte vänt på henne. Sen är ju både BB och BVC mycket noga med att poängtera att det är ryggläge som gäller. Fick ju tom en broshyr
Mamma till prinsessa född 100920
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
För mig är larmet det absolut viktigaste när man har en liten bebis, ryggläge garanterar ju tyvärr ingenting.
Magläge har flera fördelar, även om den sömnfrämjande inte verkar "behövas" för din lilla
När barnet sover pâ mage sâ vänjer sig det dels vid magläget, vilket gör att det lättare uppskattas dagtid under vakenperioderna. Detta gör att den motoriska utvecklingen underlättas och barnet lär sig âla och krypa lättare och fortare. Och detta i sin tur gynnar hjärnans utveckling. En mycket god spiral!
En annan fördel är att magsovare själva sköter snoriga näsor när de sover, vilket minskar uppvaken och underlättar andningen.
Och sen sâ brukar magapparaten trivas bättre pâ mage ocksâ.
De officiella rekommendationerna varierar ju övertiden, gällande det ena och det andra. Jag hade min första pâ rygg (sen pâ sidan för ryggläget GICK inte) och min andra pâ mage. Skillnaden vad gäller sömnkvaliten och underlättandet av insomnandet är för mig solklar.
Lite läsning om det känns inspirerande att veta mer:
Krönika om magläget
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... onika-2007
Krönika om andningslarm
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... dningslarm
Fortsätt njuta med din lilla, ni verkar ha det underbart.
Magläge har flera fördelar, även om den sömnfrämjande inte verkar "behövas" för din lilla
När barnet sover pâ mage sâ vänjer sig det dels vid magläget, vilket gör att det lättare uppskattas dagtid under vakenperioderna. Detta gör att den motoriska utvecklingen underlättas och barnet lär sig âla och krypa lättare och fortare. Och detta i sin tur gynnar hjärnans utveckling. En mycket god spiral!
En annan fördel är att magsovare själva sköter snoriga näsor när de sover, vilket minskar uppvaken och underlättar andningen.
Och sen sâ brukar magapparaten trivas bättre pâ mage ocksâ.
De officiella rekommendationerna varierar ju övertiden, gällande det ena och det andra. Jag hade min första pâ rygg (sen pâ sidan för ryggläget GICK inte) och min andra pâ mage. Skillnaden vad gäller sömnkvaliten och underlättandet av insomnandet är för mig solklar.
Lite läsning om det känns inspirerande att veta mer:
Krönika om magläget
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... onika-2007
Krönika om andningslarm
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... dningslarm
Fortsätt njuta med din lilla, ni verkar ha det underbart.