Några funderingar kring mat och sömn som jag behöver hjälp m

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mamawayne

Några funderingar kring mat och sömn som jag behöver hjälp m

Inlägg av mamawayne »

Hej! Jag är ny här på forumet, så det här ska bli spännande :)

Jag har några frågor kring mat och sömn som sagt. Min son Wayne blir 7 veckor på lördag. Jag kör standardmodellen och schema vaken 1,5 sova 2 h. Natt blir kl 22.00 och mat kl 04.00 och sen somna om för morgon kl 07.00. Detta har fungerat relativit bra.
Till mina frågor då: När han vaknar säg 5 eller 10 minuter för tidigt under dagslurarna så brukar jag vagna så att han ska bli tyst, det brukar sällan få honom att somna om, men när han tystnat för en stund tar jag upp honom och då blir det som sagt typ 5 eller tio min för tidigt, gör det något?? Eller hur ska jag lösa den situationen? De senaste nätterna har han även vaknat vid 03.00 eller 03.30 istället för 04.00. Jag har även då gjort som ovan, vagnat och tagit upp när han inte somnat om ( men tystnat för en stund). Har funderat på om han är hugrig då eftersom han äter väldigt energiskt när jag sen ger tutten. Vill gärna ge honom flaskan på kvällen innan läggning, men varje gång jag har gett flaskan har han kräkts upp allting han har ätit vilket har gjort att jag har dragit mig för att ta till flaskan för då får man ju börja om från ruta ett om man säger.
Han är även väldigt trött under förmiddagen och då har jag svårt att hålla honom vaken under vakenpassen, ibland har jag varit tvungen att lägga honom en tio min för tidigt, gör det något? Jag har provat att kittla honom, rapa honom så han ska vakna med mera, men han blir bara grinig då när jag försöker hålla honom vaken och det känns inte rätt?

Ja, det va allt för nu iallafall, är förväntansfull för svar! Tack och hej!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Mamawayne! :D

Grattis till lillkillen och välkommen hit till SoS! :D Skriv gärna in hans födelsedatum i din profil så blir det lättare för oss andra att hålla reda på hur gammal han är och ge rätt råd. :wink:

:idea: Du behöver inte hålla så hårt på tiderna i det här läget. 8) Att ha en rytm är redan finfint, och t o m sedan när du har ett fullfjädrat schema har du en marginalkvart att spela på - så om han vaknar 15 min tidigt, eller är trött 15 min tidigt, (eller du står i duschen när det är dags att väcka.... :mrgreen:) är det helt OK att bara låta det passera. På natten tycker jag absolut att du kan köra med marginalhalvtimme.... :D Det är bra att ha rutiner, men de ska inte bli en tvångströja!

:idea: Ungefär där ni befinner er brukar det ligga en ökningsperiod (http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951) - så om du märker att han vill äta mer kan du försöka mata i fler omgångar per SM-mål i ett par dagar, och också tillåta ett extra nattmål ifall han vaknar mer. Ökningsperioden drar förbi på ett par dagar, och då lugnar det hela ned sig igen. Och man blir redo för att säta ett spikat schema, om man vill! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Tack för svar! :)
Nu känns det lugnare när man har marginalkvarten eller halvtimmen.
Jag återkommer om det dyker upp flera frågor. Tack så länge! Kramar!
chokladkaninen

mamawayne skrev:Undrar ifall det är okej om min son på 8 veckor sover i eget rum? Eller är det för tidigt? Vi gjorde så av praktiska skäl, då jag bara kan smyga ut på natten när han vaknar och amma i soffan, så pappa inte behöver störas under nattmålet. Han sover redan i ett mörklagt rum som är lite svalt, är det okej?
Vet inte om jag skulle skapa ett "nytt ämne" eller hur man gör här på forumet, men jag hoppas att någon ser detta inlägg? :D
Kram!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, behåll gärna alla frågor kring samma barn i en och samma tråd. Det är helt ok!

Det är också helt ok att ha en 8v sovandes i eget rum om ni så vill. Helst MED LARM om ni inte har det. Jag rekommenderar larm oavsett sovställning.

Fortsätt som ni gör, det verkar ju bra för alla parter.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Tack för ditt snabba svar! :D

Okej, om man ska hålla sig till samma tråd antar jag att jag ska fortsätta skriva här då... alltså trycka på "besvara"- knappen när jag ska fråga fler frågor? :oops: ursäkta att jag är så lost på forumet...

Okej va bra att han kan sova i eget rum :) då fortsätter vi så här då.

Kram och tack!
Mamma till Wayne född 10-08-28
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

och juste ja han sover med larm på mage!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamawayne

Problem med dagslurar

Inlägg av mamawayne »

Hej!

Min son Wayne är nu 8 veckor gammal. Hans "schema" är såhär: vaken 1,5h sova 2h osv tills kvällen kl 20.00 då är han vaken 2h tills han ska sova natt kl 22.00. Sen sover han tills 04.00 ungefär då han ammas och sedan somnar om till 07.00 eller 07.30 beroende på hur trött han är. På morgonen händer det att han bara är vaken 1 timma istället för 1,5h för han brukar vara rätt seg på morgonkulan.

Problemen är lurarna på eftermiddagen. Han vaknar i skarven och har väldigt svårt att somna om. Jag vagnar, men vill inte hamna i nåt vagnträsk... ibland har han skrikit tills det är dags att vakna, ibland har han lyckats somna om en stund för att sedan vakna igen...

Jag undrar om det är schemat det är fel på? Om jag ska försöka få honom att vara vaken typ 2h och sen sova 2h på eftermiddagen? Men mitt huvud får inte ihop ett schema... kan någon hjälpa mig med det?
Han är alltså morgontrött, sover dåligt på eftermiddagen, är vaken lite längre på kvällen och sover bra på natten. Har nån något förslag på schema?
Eller har någon annan synpunkt på vad jag kan göra åt saken? Jag försöker har en självklar och säker attityd, men när det går så dåligt så blir man ju lite osäker.... kanske behöver lite pepp på hur jag ska tänka?

tack på förhand!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Mammawayne,

jag tror ni är på väg in i 8v ökningsperioden och då kan saker bli lite hipp som happ. Det är inte ovanligt att man då till kvällen får just lite "kvällstrassel".

Det viktiga är att ni får ner mat just nu, speciellt till kvällen. Att då hålla ett stenhårt schema kan vara jättesvårt.

Jag märkte också vid denna tiden att min son blev mera och mera kvällstrött och därmed behövde natt tidigare och tidigare.

En dag för oss när det hade stabiliserat sig kunde se ut så här:

Natt 20-07 (nattmål 04)
fm lur 8.30-10
dags lur 12-14
em lur 16.30-18.00 (många delar upp denna luren till 2 45 min eller så just för att kvällarna är struliga en tid.)

Så ha lite tålamod, försök att strukturera men inte följa slaviskt ÄN. Vid 3 mån kommer du märka att det stabiliserar sig avsevärt. Då kan man exempelvis införa schemat 12+45+2+45 som är ganska klassiskt.

Så försök få ihop dagarna ett litet tag till, mata på i massor och drick gärna Luzern Te för att öka mjölkproduktionen och om du vill pumpa från morgonmjölken för att ge på kvällen kan vara något?
Tor 2006

mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Tack så mycket för svar! :heart:

Okej, jag ska ge det lite mer tid och mata på så mycket jag kan. Men det betyder alltså att om han vaknar under em luren och inte kan somna om så ska jag tolka det som hunger och ta upp och mata då? Även om han bara sovit i typ 45 min? Ska jag lägga honom då direkt efter påfyllningen eller ska han vara vaken 1,5 igen då eller hur löser jag det?

Kram!
chokladkaninen

Hej Mamawayne! :D

Nu under ökningsperioden kan du räkna med att det är hunger och ta upp och mata ifall han vaknar. Om han vaknar redan efter 5, 20 el 45 min tar du bara snabbt upp och matar en extraslurk, och sedan tillbaka ned i sängen för att sova färdigt, så att sovapasset blir 2h. Om han däremot vaknar efter 1,5h kan du räkna det sovpasset som färdigt och börja på ett nytt vakenpass med SM-måltid. :D
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Hej!

Undrar lite hur man ska göra när man för en dag hamnar snett i schemat? Som idag tillexempel så var jag borta under dagen vilket resulterade att min sons vanliga mat och sovtider förflyttades lite framåt och ett sovpass förkortades med typ en timme. Är det okej att typ bara köra på som inget har hänt, försöka räkna ihop hans vakentimmar och låta honom sova på "fel" tider osv... den här gången kommer hans natt tillexempel börja en timma för tidigt eftersom han förlorade en timme under dagen, är det okej eller hur ska man lösa det hela? De dagar man ska till BVC och sådana dagar brukar också ställa till det i schemat. Den här veckan blir det tyvärr tre dagar där hans schema blir fel pågrund av sådana saker som ska göras under dagarna. Han blir två månader på torsdag, så jag har väl inte spikat hans schema än men jag har ändå struktur på dagarna med 1,5 h vaken och 2h sova.
Så hur löser ni sådana situationer?

Hej så länge! :)
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

TorsMamma skrev:Hej Mammawayne,

Så ha lite tålamod, försök att strukturera men inte följa slaviskt ÄN. Vid 3 mån kommer du märka att det stabiliserar sig avsevärt. Då kan man exempelvis införa schemat 12+45+2+45 som är ganska klassiskt.
Passar på att citera Torsmamma lite. Du har ju strukturen i bakhuvudet. Jag har alltid tänkt att börja dagen ungefär samma tid. Sen blir det ju inte alltid så. Som du också skriver om den här dagen. Så länge du inte har schema så STRÄVAR du åt struktur genom standardmodellen.

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

:) Tack för ditt svar!
Ja, då behöver jag kanske inte oroa mig för mycket att det blir lite snett emellanåt. Oroar sig mycket som nybliven mamma så jag är mycket glad för detta forum! Tack igen! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"