prematurförvirring

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
norna
Inlägg: 127
Blev medlem: sön 22 apr 2007, 13:16

Inlägg av norna »

Hej igen!

Lilla älsklingen är fortfarande ganska snorig, så vi avvaktar lite med sängbytet. Under tiden tänker jag igenom alla bitar, som matmängd och tider, sovtider och längd på lurar, ev övergång till sittdelen i vagnen (med ev ryggläge som följd) osv. Det är lite svårt att få med alla bitar och tajma dagishämtning och gärna få till lite egen tid osv så jag kollade mina gamla scheman för storasyster i samma ålder, i en gammal tråd här på forumet. De är ju födda samma tid på året, så det är om man bortser från prematurläget ganska lätt att jämföra med september för tre år sedan.

Och slutsatsen är att jag ammade mindre och hon åt mer mat! Och sov kortare daglurar. Beppelorum sover 11-1,5-2-45 och vi har på känn att det är för mycket, eller iaf för långa lurar. Kanske hellre 12 timmars natt, 2 timmar middagslur och kortare i övrigt. Storasyster sov 12-45-2-20 (plus 5-minuter innan kvällsslurk.)
:arrow: MEN här har jag ju ålderskorrigerat. Funderar på att sluta med det när det gäller sömnen. Jag kan ju om det kniper bara använda marginalkvartarna istället.
:idea: Jag tror nämligen att jag håller tag i det här prematurtramaut i onödan. :roll: Eller är det småsyskonfenomenet som spökar? (Att minstingen alltid är en plutt...) Eller både och?

Hur som helst, jag ska snickra vidare på mina tider och mängder innan vi drar igång, vill bara säga att det är ju väldigt bra att man kan hitta inspiration från sitt forna jag här! :lol:
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

:D

Vet inte om du ville ha ett svar eller om du mest berättade lite hur det går för er :wink:

småsyskon-duttandet är lätt hänt meeen nu var ju min minsting (och är) en som sover massor.

Sen skall man ju inte jämföra barnen! Men det gör man ju :lol: Om det är så att liten börjar strula på den andra lurarna, har du antagligen lagt lite mycket sömntimmar, är det de som händer? I vilket fall som helst, storsyrrans schema är ett toppenschema! Det har mina barn tyckt. Dessutom upplever jag att när barnen sover 12-timmars natt, är de betydligt mer utvilade än 11 timmars. Det där med 12-timmars natt är magiskt!

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
norna
Inlägg: 127
Blev medlem: sön 22 apr 2007, 13:16

Inlägg av norna »

Hej igen!

Jag skulle behöva lite synpunkter här. Sedan ett tag tillbaka ammar jag inte på natten, vi genomförde en minikur och införde ramsa och han sover ensam i ett rum med en av oss föräldrar på golvet utanför.

Han vaknar fortfarande till och från. Ibland är det bara tidigt morgonvak, men ibland är det både vargtimme och tidigt morgonvak. Inatt antog det hysteriska former (vilket jag hoppas mest berodde på snuva) och han var arg och vaken 3.30 - 6.30 med uppehåll för en liten tjugominutare där emellan. Men det var som sagt inte normalen, än så länge.

Hans tider:
7.00 vakna + amning
8.00 gröt med övriga familjen
9.00 sova 45
9.45 vakna
11.00 lunch (mat + efterrätt)
11.45 sova 2h
13.45 vakna följt av mellis (frukt el gröt)
ev amning efter storasysters dagishämtning ca 15
16.00 sova 20
17.00 middag (mat + efterrätt)
18.30 (välling) + amning
19.00 sova

Välling står i parentes för den finns bara i teorin :wink: dvs flaskan är än så länge inte betrodd som matningsverktyg.

Kan ni se nåt i själva schemat? Han är snart 7 mån, men alltså drygt 5 mån korrigerat. (Vet inte om jag ska ta med det i beräkningarna längre, han är ganska pigg tycker jag.)

Funderar på att gå över till två sovisar à 1,5 (så hade vi med storasyster) men tvekar inför att dra igång det för tidigt.

:?:
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Norna! :D

Hur har det gått för er?

Jag tycker ditt schema ser bra ut, men om du upplever att han är pigg och lever upp till sina sju månader (8)) så kan du ju dra av en halvtimme på lunchen istället. För visst kan det bli så för vissa att för mycket dagssömn ger tidigar morgnar... :D

Vad har du för flasknapp? Min son var inte öht vällingintresserad förrän jag klippte sönder en flasknapp så att det rann ordentligt ur den. :shock: Men sedan drack han den med god aptit. Så om det är viktigt för dig/er att han dricker vällingen så kan du se till att ha flasknapp med en rejäl skåra, gå hemifrån och ge pappan i uppdrag att i en Attityd av Självklarhet peta i pojken vällingen. (Kanske passa på vid nåt mål då han är mer hungrig än kvällsslurken, t ex mellanmålet de första gångerna också.) Det funkar, gäller bara att vara mer envis än barnet! :wink:

Kan du få i honom mer vid nåt annat mål på dagen? (Företrädelsevis lunch och/el middag.) En del sjumånaders börjar tröttna på att bli matade och då kan det vara bra att distrahera dem medelst lite plockmat, så brukar man kunna mata dem lite mer medan de sysselsätter sig. :D

Och till sist: Nu vet ju inte jag hur länge sedan det var ni minikurade, men jag tror att ni kan räkna med att han har fattat grejen. Att vara där utanför dörren i beredskap för att kunna ramsa vid minsta pip är ju bra under själva kuren, men nu är det definitivt dags för er att sova ordentligt i er säng. Såvida ni inte sover på olika våningar så hör ni ifall han verkligen behöver hjälp med något - och annars gäller så lite action som möjligt, för På Natten Händer Inget Utom Att Alla Sover Som Grisar. :wink: Jag skulle alltså ge max 1 pangramsa om han vaknar för tidigt och i övrigt låta honom handskas med det själv så att poletten ramlar ned: om inget händer i huset när man vaknar betyder det helt enkelt att det fortfarande är natt. :sleep:

Såhär skrev SusanD till en annan mamma:
SusanD skrev:Hej,

Så här tänker jag angående tidigar uppvak på morgonkvisten och så har vi även agerat med våra tre småttingar som nu börjar bli stora....

Om någon vaknar och ligger och "pratar", jollrar, rullar runt i sängen och gymnastiserar så sover vi vidare utan en endaste insats. Blir någon ledsen så är det en till att ramsa, den första är ganska rejäl, så där så det känns inuti kroppen att man "säger till på skarpen" men med mycket kärlek att det fortfarande är natt och då sover man. Oftast har det hjälp, någon enstaka gång har det uppstått en "rams-diskussion" och då har vi tagit den och det hela har slutat med att barnet blivit övertygad om att man verkligen ska sova.

Vi har däremot aldrig gått upp och satt på musik eller gjort några allmänna husljud. Antar att vi är för lata så det bär emot, men jag känner också att det faktiskt inte händer något på natten och att budskapet blir lite dubbelt om man går upp och härjar.

Sen får man vara medveten om att det tar lite tid innan saker och ting sätter sig men det gäller att ha en strategi och följa den utan att tveka tills det hela satt sig.

Vi har däremot aldrig, med något enstaka undantag kanske, gått in för att kolla blöjan när någon vaknar för tidigt. Det känns som att då har man målat in sig i ett hörn, för varför är man uppe och skuttar när det är natt och man ska sova? Är det en rejäl bajsblöja då känner man lukten även om man står utanför en dörr, är det en lite plupp så är det inget som ska störa sömnen, det kan man fixa när det är morgon. Och om det är så att det lilla barnet verkligen är i KRIS så kan du vara säker på att ni kommer få reda på det. Då ger sig barnet inte och ni kommer lära er höra skillnaden på KOM OCH HJÄLP NU FÖR DET ÄR KRIS och "åh, vad trist livet är, ska jag verkligen sova, kan vi inte göra något skoj, hallå när någon vaken". :)

Det tar tid innan saker och ting sätter sig, grinig kan man ju vara av många olika orsaker. Som förälder så gäller det att hålla humöret på topp för då övertygar man även det grinigaste lilla barnet att livet faktiskt är toppen även om det är något som just då känns lite extra besvärligt.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
norna
Inlägg: 127
Blev medlem: sön 22 apr 2007, 13:16

Inlägg av norna »

Hej!

Vi minikurade för ungefär en månad sen. Sen dess har vår kille hunnit med två förkylningar. Just nu är han ganska snorig så då är vi ibland inne och suger snor från honom på natten. Han vaknar av snoret. Sen har han börjat vända sig de senaste nätterna och då ligger han och är arg när han vaknar, för han kan inte vända sig tillbaka.

Vi sover på madrassen varannan natt, för storasyster sover sedan lillebrors kur i vår säng. De ska dela rum, så hennes säng står tom därinne och väntar på henne. Så madrassovandet är även en utrymmesfråga. Men vi skulle kunna göra nån annan rokad, får fundera lite.

Han har börjat äta mer till middag nu. Igår fanns det inget som helst stopp. Han åt mängder (jag lagade så att jag skulle kunna frysa in, men det tog nästan slut) och började luta sig lite besvärat bakåt. Till slut kom en rejäl spya (ingen liten uppkastning alltså) och sen började han glatt om med lite efterrätt. :roll:

Han vill gärna äta själv. Sitter med händerna i tallriken och har en egen sked.

Nu när vi varit inne nästan varje natt för att fixa snoret, ska vi göra en ny minikur då, innan vi avlägsnar oss från madrassen?
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Härligt att det går så bra med maten! :thumbsup:

:idea: Du har sett snortipset om hackad lök i en skål hett vatten i rummet för att lätta nästäppa, va? När det gäller vändningarna är tricket att ha plats att vända (det har han ju om han sover i säng men inte i vagn 8)) och att öva öva öva vändingar dagstid så att han snart kan vända tillbaka själv. :D
norna skrev: Nu när vi varit inne nästan varje natt för att fixa snoret, ska vi göra en ny minikur då, innan vi avlägsnar oss från madrassen?
Jag tror inte att det behövs - så vitt ni håller fast vid att ramsa ut när ni har varit inne och snorat så vet han ju vad som gäller. Då är det bara att fortsätta backa och smyga ut till hans dörr och ramsa ifall han verkligen fastnar nån gång. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
norna
Inlägg: 127
Blev medlem: sön 22 apr 2007, 13:16

Re: prematurförvirring

Inlägg av norna »

Hej igen,

Nu är det länge sen jag skrev här. Lillkillen har nu blivit ganska stor 10,5 mån och rör sig mycket och kämpar med att stå och gå. Jag vet inte om jag hör hemma med min fråga här längre - han kanske inte är späd och liten längre? :wink:

Vi hade en lååång vändningscirkus här i höstas, men efter tre veckors magsjuka slutade han plötsligt att vända sig till rygg på natten/lärde han sig att snurra tillbaka. Men tidiga morgnar har hängt med. För ett tag sen började vi tänka att vi kan acceptera uppvak mellan 6 - 7 eftersom han alltid är glad och pigg och inte verkar lida av det. För en vecka sedan flyttade storasyster och lillebror ihop i rummet.

Ungefär samtidigt har hans uppvak på natten och morgonen börjat strula mer. Även läggningarna tar längre tid, liksom eftermiddagssovisen. Vi funderar på om det redan är dags för schemaändring eller om det är omställningen med sovrumssällskap som spökar?

När lillebror vaknar på natten, vaknar inte storasyster. Inte ens av att vi ramsar högt.
Men när han vaknar tidig morgon, vaknar hon. Idag var det redan 5.45, efter en timmes vakenstrul i natt runt kl 01.

Eftersom det är så mycket med sovandet som strular samtidigt tänker vi att det kanske är dags för 12-2 istället för 12-1,5-20, men det tar emot lite eftersom han bara är 10,5 mån (9 mån korr - men jag tycker inte han sen ett tag tillbaka verkar behöva korrigering i ålder). Vi funderar också på om det bara är en snurr vi kommit in i, som gör honom övertrött? Eller om det är maten?

Han äter ok, men vill inte bli matad längre, samtidigt som det är lite för svårt att äta själv fortfarande. Hans schema är:

7.00 morgon + amning
8.00 frukost (som förut var gröt, nu mest plockmat)
9.30 sova 1,5 h
12.00 lunch (plock/burk + efterrätt)
14.10 sova 20 min
14.30 vakna och hämta på dagis
16.00 middag
18.00 gröt (som numera mest är plock från vår middag)
18.45 välling + amning

Han äter inte så mycket välling, annars skulle jag tänka mig att gå över mer till välling istället för amning.

Vad tror ni om hans sömnkrångel och våra funderingar? Förslag?!
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Re: prematurförvirring

Inlägg av LindaVega »

Hej, jag funderar lite över eftermiddagsluren. Kommer inte den lite tätt inpå första luren?
Jag hade nog senarelagt den med minst en timme. När vi hade två lurar för min mellanson hade vi tiderna
10-11.30
15.30-16.15 (och senare bara 20 min)
Natt 19-07

En senareläggning av andraluren kan också förbättra morgonen, det är väldigt långt till kväll från 14.30, vilket gör att han kanske hinner bli övertrött när han läggs för natten. Tidiga morgnar KAN bero på det (likaväl som de kan bero på för mkt sömn)

Tycker absolut det låter tidigt med bara en lur, även om det kan vara individuellt. Min första var 15 månader och min andra 11 månader när vi ändrade.

Kram :heart: Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
norna
Inlägg: 127
Blev medlem: sön 22 apr 2007, 13:16

Re: prematurförvirring

Inlägg av norna »

Hej och tack för synpunkten. Jag har märkt på sista tiden att den andra luren blir senare numera. Den har legat tidigt för att han varit trött då, och för att tajma ihop med dagishämtningen. Men han skulle lika gärna kunna sova på väg hem. Idag somnade han tex kl 15. Så det kan säkert vara så att den ligger för tidigt.

Vi har försökt att ändra på matordningen också, för någon vecka sen, så att han skulle få ett mellanmål innan andra luren och middag tillsammans med oss, men det krockar mellan mellanmålet och dagishämtningen och när det blev så kallt igen, ändrade vi tillbaka... Nu har jag återigen, idag och igår, gett mellanmål och middag med oss.

Jag tänker att man kanske skulle lägga första luren något senare också, den ligger ju så tidigt för att han alltid vaknar tidigt på morgonen... :roll: När det blir lite varmare skulle jag vilja att mellisen inmundigas utomhus, i anslutning till dagishämtning, eller kanske på väg hem, för då blir det lite bättre tidsintervall mellan lunch och mellis. Men än så länge känns det för kallt eftersom han vill äta själv och det blir väldigt svårt med vantar. Jag måste vara på dagis 14.30, det tar ca 15-20 att gå på snövägarna.
Då blir schemat, om man flyttar sovisen också:

7.00 morgon + amning
8.00 frukost
9.45 - 11.15 sova 1,5 h
11.30 lunch (plock/burk + efterrätt)
13.45 mellis
15.00 sova 20 min på väg hem
15.20 vakna
17.30 middag
18.45 välling + amning

Vad tror ni om det?
Eller om man ska äta mellis ute redan nu - har ni idéer på vad? Har provat ta med välling, men det funkar inte så bra. Han gillar smoothie på tub eller vad man ska kalla det. Ellas. Men det blir ganska dyrt tycker jag. Banan vill han absolut mosa in i bit själv, hans händer är röda av köld efteråt.

Och vad tror ni om längd på andra luren? Jag får ofta väcka honom efter 20 min. Jag har tänkt att för mycket sömn sent skulle påverka morgonen negativt. Men om det beror på övertrötthet kanske jag tänkt fel? Kan 45 min ett tag bli en hjälp att ställa tillrätta?
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: prematurförvirring

Inlägg av Sarisparis »

Hej norna :D

Hur gâr det med nya schemat?
norna skrev:Och vad tror ni om längd på andra luren? Jag får ofta väcka honom efter 20 min. Jag har tänkt att för mycket sömn sent skulle påverka morgonen negativt. Men om det beror på övertrötthet kanske jag tänkt fel? Kan 45 min ett tag bli en hjälp att ställa tillrätta?
Jag skulle nog hellre bjudit pâ förutsättningar till lite extra sömn, än tvärtom. Om jag räknar rätt sâ ligger han pâ 12 + 1.5 + 20 = knappt 14.
Förlänger du till 45 min pâ sista sâ är du pâ drygt 14. Bâda ligger nära sömnrekommendationerna för hans âlder. Jag brukar ha i huvudet "inget sov efter 16", för att nattningen har en tendens att komma för tätt inpâ dâ, men det kanske bara gäller mina killar? :roll: :lol:
norna skrev:Eller om man ska äta mellis ute redan nu - har ni idéer på vad? Har provat ta med välling, men det funkar inte så bra. Han gillar smoothie på tub eller vad man ska kalla det. Ellas. Men det blir ganska dyrt tycker jag. Banan vill han absolut mosa in i bit själv, hans händer är röda av köld efteråt.
Knepigt! Vad är det som gör att det inte funkar med välling? Det lâter ju annars som en smidig lösning. Kanske en liten smörgâs och en nappflaska med juice? Gillar han torkad frukt, typ dadlar/aprikoser...?

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"