Sm med min Isak

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Elle

Inlägg av Elle »

Servera nattslurken runt 19.30. Märker du att 20.00 är för sent för juvelen att lägga sig så kan du tidigarelägga natten och dra ner på fm-luren. Vi vill inte att små övertrötta juveler.

Jag har alltid inlett med maten och sedan inom timmen fyllt på med amning/flaska. Sedan kan du ju behålla mål som endast är amning. Här får du känna dig fram vad som passar er. Huvudsaken är att juvelen blir mätt och nöjd!

Jag "toppade" länge innan lunchluren, genom att ge en flaska ersättning strax innan sovdags. Andra serverar mosad banan eller bröstmjölk.

Antingen låter du nätterna fortsätta som nu eller så bestämmer du ett fast klockslag för nattmål ex 04 och buffar ev uppvak innan/efter detta. Självklart kan du använda "marginalhalvtimme" på nattmålet.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Tack för kloka ord Elle!

Igår valde jag 2 timmars lunchvila och sen väckning plus 45 minuters sov på kvällen. Nattslurken igår blev 19.30 och läggning 19.45.

Schemat ser ut som följer:
7-8.30 - vaken och mat 7
8.30-10 - sova
10-12 - vaken och mat 10.30
12-14 - sova
14-16.15 - vaken och mat 14
16.15 - 19.45 - vaken och mat 17.30 samt nattslurk 19.30
Natt 19.45 - 07.00

Det som inte funkar riktigt så bra nu är:

Eftermiddagsvilan...Han vaknar gärna efter 20-30 minuter när det är tänkt att han skall sova i 45 min. Vad gör jag då? Jag buffar ibland, vagnar ibland osv...men jag känner att jag inte har någon bra strategi som jag kör jämt.

Uppvaknanden på natten 4.30-6 eller 7-tiden. Inatt tex ammade jag 4.15 på hans begäran och det funkade fint och han somnade efter ca 5 min i sin säng. Sen vaknar han upp ca 5 ggr fram tills det är dags att gå upp vid 7. Jag stoppar in nappen eller buffar honom i rumpan och oftast räcker det med en "solfjäder". Han somnar alltid om när han får nappen men tappar den efter ca 5 min. Då vaknar han inte till. Är det införandet av fasta rutiner igen som han reagerar på och "frågar" vad som gäller eller vad tror ni?

Jag har köpt SHN-boken och tänkte läsa in mig på verktygen och sen ta bort det sista nattmålet om ett tag. När är bästa att göra det? Han är fyra månader precis idag och vi har börjat introducera riktig mat 2 ggr/dag. :)
Anna
Mamma till Isak född 100621
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Anna!

Om han vaknar för tidigt på en lur, vagna kort som besked alternativt bara "skak i handtag" och sedan gå med ramsan. Låt honom sedan vara tills luren är över. Även om han inte sover hela luren så får han vilan. Tids nog kommer han att sova sina lurar som en liten "Skalman" :sleep: . Visst har han en em-lur vid 16.15-17? Såg inte den på ditt schema ovan.

Med små juveler så får man räkna med att det tar tre dagar att införa något nytt och sedan en vecka till innan det sitter säkert. Så fortsätt ditt fina arbete med att ge honom tydliga besked, så kommer allt snart att landa. Avvakta med att ta bort nattmålet tills rutinerna känns säkra och att ni börjar komma upp i en hel portion mat/gröt. Kan ju vara läge att ta bort nappen samtidigt som nattmålet?

annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Åh vad skönt att ha någon att bolla med!

Nu idag har han skarvat (vaknat efter 45 min) på alla sina sovpass och vart svårare att söva. Lite arg/ledsen när jag lägger ned honom men det är väl bara att fortsätta :D
Ja, du har helt rätt i att han har en vila på eftermiddagen mellan 16.15-17. Tack!
Schemat ser ut som följer:
7-8.30 - vaken och mat 7
8.30-10 - sova
10-12 - vaken och mat 10.30
12-14 - sova
14-16.15 - vaken och mat 14
16.15-17 - sova
17.00 - 19.45 - vaken och mat 17.30 samt nattslurk 19.30
Natt 19.45 - 07.00

Om han vaknar i en lur så "grejar" han runt med huvudet och skriker. Skall jag då "lägga honom tillrätta" med huvudet. Det gör jag alltid. Vad tror du? rätt/fel teknik? Sen skall jag vagna som besked som du sa och sedan ramsan. Skall den vara fyra ggr nu också? Jag brukar säga den fyra ggr när jag lägger honom. "Godnatt min skatt, Sov så gott" X4. Jag inser att jag har gjort fel här för när det har varit omöjligt att få honom att somna om har jag tagit upp honom. Dock försöker jag lära mig..(och mest mannen :) ) att ta upp honom när han INTE är missnöjd. Bättring på oss här!

Jag har också tänkt att jag skall vänta med vår "kur" att ta bort nattmålet tills att detta dagschemat sitter och som du skriver att han får i sig ett mål riktig mat om dagen. Hur "snabbt" går detta tro? Vi har gett honom lite mat vid 2 tillfällen per dag och han accepterar det mer och mer.

Han sover i egen säng bredvid vår i sovrummet. Hur gör jag på natten när han vaknar? Lägga tillrätta och ramsa? Buffa och så brukar inte kännas nödvändigt på natten för honom.

Oj, vad många funderingar! Men jag är så taggad och så glad att vi har börjat med fasta rutiner. Tack Tack för dina synpunkter!
Anna
Elle

Inlägg av Elle »

Jag skulle vagna lugn, skak i handtag och sedan gå med en betryggande ramsa x 4. Inte "störa" för mycket utan bara ge besked om att han behöver sova lite till. En annan variant är ju att erbjuda den luren under promenad, om det fungerar i er vardag.

Ja, på natten skulle jag lägga tillrätta, solfjäder vid behov och sedan en mjuk ramsa. Är det beckmörkt i rummet? Ska han fortsätta att sova i ert rum eller finns det möjlighet att ge honom eget rum?

annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Jag har absolut möjlighet att gå med honom i vagnen på nästan alla tre lurarna. Men jag vill försöka se om det går utan promenaden först. Igår vaknade han lite innan det var dags att stiga upp från e-middagsluren och jag lät honom ligga kvar till det var dags. Dock fick jag inte honom lugn utan tog upp i skrik. :( Fy skäms på mig!

Då gör jag rätt på natten. Vad skönt att höra! Vi har bäckmörkt i sovrummet - japp! Tyvärr så får Isak sova i vårt rum då vi bor i en 2a och det bara finns ett sovrum... Hoppas det kan funka ändå.

Natten som gick var den bästa på länge. Vi fick i Lillen en nattslurk 19.30 i sovrummet (har märkt att det är lättare där när det är mörkt och tyst än ute i vardagsrummet). Sedan busade jag lite med honom på vår säng inne i sovrummet så att han fick ett par skratt innan jag lade ner honom i hans säng. Tänkte nämligen börja anamma skrattet-till-gónattet. Tror stenhårt på det. Läggning i hans säng med tillrättaläggande och ramsa X4. Gick ut och fick gå in 2 ggr och göra solfjäder och ramsa. Sen sov han 19.45 och lät inte/vaknade inte förrän 3.30. Alltså inget uppvaknande runt 1-tiden som det vart innan. Han fick mat 3.30 och sedan tillrättaläggande och ramsa och ingen napp denna gången. Gick mkt bra! Han somnade på gissningsvis 5 minuter och vaknade inte tidiga mornar som tidigare. Jag vaknade 6.59 och skulle precis säga godmorgon då han började prata från sin säng. Jippie vilken härlig natt!
Anna
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Annapanna! :D

Härligt med en bra natt! :thumbsup: Hur har det gått sedan?
annapanna82 skrev: Igår vaknade han lite innan det var dags att stiga upp från e-middagsluren och jag lät honom ligga kvar till det var dags. Dock fick jag inte honom lugn utan tog upp i skrik. :( Fy skäms på mig!
Du minns att du har marginalkvart, va? Så vaknar han bara lite före utsatt tid är det bara att blåsa på med glatt återseende! :D

:idea: Om du vill passa på att göra dig av med nappen också - eller ladda för det - så finns en del inspiration här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight= Det brukar vara lagom att göra det vid typ 4mån, sugbehovet avtar då i samband med att man börjar ge mat, och senare blir det mer än vana och svårare att bli av med den. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Hej! En liten uppdatering här!

Nätterna har gått hyfsat senaste dagarna MEN det kan vara matning allt mellan 1.30 och 4.30. Oftast är det bara en gång. Två dagar i rad har han vaknat 6.20 0ch velat ha morgon. Fy skäms på mig men det veror nog på att jag inte har hållit tiderna helt hundra då det har varit fullt upp med besökare här sedan i torsdags.
Min plan är att köra på med ett hållbart schema ett tag innan jag sätter igång med att försöka bli av med nattmålet. Han äter inte så mkt mat ännu men vi försöker och det går bättre och bättre. Det känns som om att det inte går att få bort nattmålet innan han äter mer vanlig mat. Har jag rätt?
Just nu är mattiderna:
ca 7 (amma plus påfyllning ca 8)
10.30 (puré av potatis eller blomkål med smör +amma. Ev påfyllning efter en timme)
14 amma (amma plus påfyllning ca 15)
17.30 (puré av potatis eller blomkål med smör +amma. Ev påfyllning efter en timme)
19.30 amma
Jag undrar när man skall slippa att ge extra påfyllning? Jag känner mig rätt så låst i det tänket måste jag säga.
Det känns som om att jag testar olika scheman just nu. Inte så bra... Det jag tänker nu är att jag skall försöka lägga 12h sömn 19-07 för det känns som om Isak inte sover längre än så på morgonen och han är rätt så grining på kvällen sista halvtimmen.
Ja...den där jäkla nappen! Ibland är den superbra och ibland vill jag bara kasta ut den genom fönstret.
Anna
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Jag tycker att du tänker rätt i att se till att matintaget är rikligt dagtid innan du börjar ta bort nattmâl. Du kommer kanske (troligen 8) ) inte ens att behöva göra nâgot alls ât nätterna när dagarna satt sig.

Din lille kille är drygt fem mânader, eller hur? Dâ tycker jag att du kan börja köra med ett matpass per vakenperiod, utan att tänka pâ pâfyllning. Men truga ordentligt när det är matdags! Jag vet att mânga erbjuder banan eller annat innan sovdags för att främja sömnen, sâ det kanske kan vara nâgot om du känner att du inte tror att han fâtt i sig tillräckligt. Hos oss har vi inte gjort det, utan kört pâ rejäla mâltider efter väckning och inget innan läggning och det har funkat fint. Men det känner du bäst själv.
Natt 19-07 lâter utmärkt. De smâ brukar bli trötta tidigare och tidigare ju mindre smâ de blir.

Ni verkar ha det jättebra, fortsätt sâ! :D
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Anna,
så bra du jobbar!
Mitt råd är mata på. När han äter mer och dagarna blir mer strukturerade så löser sig ofta natten (nästan) av sig själv. Det är ju skönt att sova eller hur! :D

Andra mattips är risgrynsgröt (laga i ugn sköter sig nästan självt) och är Väldigt mättande, sötpotatis, majs (kör i mixer så det blir slätt). Och sen sakta pytsa i lite kycklingfärs för mer mättnad.
När han väl fattat galoppen med mat så är det bara att fortsätta. Och väl mosad banan innan sov är en klassiker!

:heart:
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Här skrivs det visst samtidigt :D

Clara Cecilia, kan du berätta lite mer om hur du gör din risgrynsgröt? Lâter mycket intressant!
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Japp! Såg det precis när jag svarat!

Jo så här

Från Vår Kokbok om nån är noga med källhänvisning :D

4 port

1 1/2 dl grötris
3 dl vatten
Smör (funkar lika bra med laktosfritt)
6 dl mjölk (funkar lika bra med sojamjölk)

Ris, vatten, smör ner i kastrull, koka upp, rör om och koka under lock på svag värme på 10 min. Tillsätt sen mjölken, rör om, koka upp på nytt, rör stilla under tiden.
Sen in i ugn i 100 grader i 1 timme.

Sen kan man mosa ner i princip vad som helst, parmesan, dragon, basilika, kycklingbitar, svamp osv. Håller flera dagar i kyl.

Hälsningar från köket!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Tackar, det lâter smarrigt! :D
annapanna82

Inlägg av annapanna82 »

Åh vad skönt att höra lite posotiv feedback! Det behövde jag idag kan jag säga...Natten har varit allt annat än bra. 19.30 ammade jag sista gången och lade honom sedan att sova. ca 23 vaknade han - hungrig! Gick inte att söva utan mat. Vaknade vid 1 igen och jag lyckades med tillrättaläggning och en hand på ryggen att få honom att somna efter ca 20-30 minuter. Uppvaknande igen ca 4 då han var hungrig! Gick inte alls att få honom att sova utan mat. Pust! Sen ville han ha morgon 6.15 idag med. Vad händer?? Är det hunger? Är det för att vi inte är benhårda på tiderna? Jag läste ett tips i någon tråd att någon hade lagt tidigare :shock: på kvällen och då slapp de tidiga vargtimmar...? Ett förslag här kanske?
Lillen är än så länge bara dryga 4 månader. Men jag hoppas kunna mata ordentligt per gång från och med nu. Och kanske slänga in lite mosad banan som ni skrev innan luren om det behövs. Han älskar banan!
Just nu äter han blomkålspuré med smör eller broccolipuré med smör eller detsamma av potatis. Vi har havregröt för 4månaders från nestlé som han älskar men jag tycker att han kräks ännu mer av den. Han är en riktig kräkis min Isak. Värre och värre har det blivit när mängderna bröstmjölk har ökat.
Hoppas det blir bättre av mer vanlig mat.
Jag tänker mig att morgonmålet skall vara amning, förmiddagsmålet/lunchen skall vara vanlig mat, tidiga eftermiddagsmålet/mellis skall vara bröstmjölk, middagsmaten skall vara vanlig mat eller kanske gröt och kvällsslurken skall vara bröstmjölk. Vad tror ni om det?
Usch - efter den här natten känns det som vi gör allt fel... :( Men som min man sa så är det säkert den mest logiska förklaringen och det är ju...hunger som vi ser det. Men jag vet inte..
Anna
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Anna! :D

Chin up! :D Det låter ju som om er lillkille vill ha mer mat, och det vill många småttingar som kommer upp i den aktningsvärda åldern 4 månader. :heart: Men dagens intag behöver inte vara avgörande för nattsömnen - det kan vara flera dagars förskjutning! :shock: Så fortsätt mata på efter bästa förmåga bara (ditt matschema är tiptop, tycker jag! :thumbsup:) och dra inga stora växlar på en enstaka hungrig natt. 8)

Och släng nappen! (fysiskt, annars är det så stor risk att den kommer fram igen nångång när man känner sig utmattad och maktlös). Annars har ni många nätter av störande napptapp framför er..... :wink: Så våga göra upp med den NU innan vanan har satt sig! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"