Börja med matte!

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Börja med matte!

Inlägg av hallonmbanan »

Hej allihopa!

Satt och tittade igenom forumet för 2 veckor sedan och tyckte att detta lät jätte intressant så jag köpte båda böckerna, "How to teach your baby to read" och "How to teach your baby to do math".

Och nu har jag läst och läst och är jätte inspirerad!

Och eftersom vi har den fantastiska turen att ha detta forumet så tar jag tillfället i akt och ställa några frågor:
:?: Vi bor utomlands och jag pratar svenska med min flicka, min man hans språk och vi (jag och min man) pratar engelska tillsammans. Min man förstår och pratar lite svenska och jag förstår och pratar lite av hans språk, men frågan är: Bör det bara vara en av oss som jobbar med henne eller kan man/bör man mixa språken? Eller kan båda jobba med henne men med bara ett språk? Eller båda jobba med henne på respektive språk? (Har lärt mig att varje förälder skall hålla sig till sitt språk hela tiden, annars blir det svårt för barnet.)
:?: Vi funderar på att börja med matten, när bör man lägga in läsningen, och lägger man då på extra "sessions" eller byter man ut några matte "sessions"?
:?: Min lilla flicka är nu 6 månader och jag kommer om 3 veckor att vara borta 1.5 vecka och kommer inte kunna göra något med henne, bör jag vänta med att starta tills jag är hemma igen eller är det okay att göra uppehåll precis när vi har börjat?
:?: (och sista frågan) Tre dagar i veckan jobbar jag, bör jag göra några "sessions" på morgonen och några på kvällen så hon iallafall får lite de dagarna?

Det var många frågor....men det verkar så roligt att få jobba med sina barn på detta sättet så jag ser verkligen i fram emot att börja snart!

MVH
Helena
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Inlägg av hallonmbanan »

hej igen!

Jag har börjat att göra materialet och en fråga dök upp till.

Första veckan skall man ju hålla sig till 1-10 i två sessions med 1-5 i en och 6-10 i den andra. När man sen börjar ta bort gamla och lägger in nya hur funkar det då? Vad jag förstår så skall man ta bort första dagen 1 och 2 och lägga till 11 och 12, men samtidigt skall man då byta ut en i varje session. Skall jag då ha en med 3-7 och en med 8-12 och blanda i varje session? Men då blir det inte en ny i varje session. Skall jag istället ha en 3,4,5,6 + 11 och en session 7,8,9,10 +12 och blanda varje sessions? Eller skall jag helt enkelt blanda 3-10 och lägga i två högar och lägga till 11 i en hög och 12 i den andra och då få helt olika i båda sessions?

Tacksam för tankar från er!
Helena
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Hej hallå!

Kul att ni också ska fixa lite matte och läsning :thumbsup:
Och ja, det är verkligen rooooligt att jobba med sitt barn!

1. Som jag har förstått det hela så är det viktigt att alla som kör matten med barnet använder exakt samma termer och ordföljd. Annars kan barnet bli förvirrat. Om jag vore ni skulle jag nog satsa på engelska.

2. Nej, man byter inte ut sessions, man lägger på. Det är två olika saker och två olika program så barnet kommer bara tycka det är roligt.

3 Jag skulle vänta eftersom det är ganska kort tid. Att börja med ngt skoj oc sedan sluta och sedan börja igen kan nog bli lite trist för barnet...tänker jag.

4. Nja... alltså jag tolkar det som att regelbundenheten är en del av grejen. MEN saken är den att man lätt siktar in sig på att följa boken slaviskt och då kan det bli lite knas. Alltså programmet måste utformas så att det passar barnet (beroende på hur upptagen barnet är med sin utveckling) och även föräldern. Föräldern måste ju orka med att visa korten med glädje så den lilla människan också blir enthusiastisk. Det ska vara KUL. Tycker man det är lite mkt att köra ett så omfattande program som boken har utformat oavsett anledning är det bättre att bara köra 1 eller 2 sessions per dag, varje dag. Det blir också bra. Tro mig. Så tänk igenom lite mer hur ni vill ha det och läs boken igen.

Din sista fråga gjorde mig snurrig så jag avstår från att svara på den... :lol:

Jag tyckte det framgick ganska bra i boken... :wink:

Värme :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Luvisen, älskade vän, vad gjorde jag utan din hjälp här?? Du har totalkoll, og har dessuton något jag inte har: erfarenhet med matte för riktigt små barn. Jag började med min (då hjärnskadade) femåring, och det var nog inte riktig samma sak.
Dessutom är du så snabb på hugget, att om jag inte var varit inne här på några dagar, så är du här och räddar. Du och Tors Mamma, var köper ni de här extra timmerna i dygnet som jag är överbevist om att ni måste inneha...?

HelenaB, du har fått utmärkra svar av Luvisen, jag kan inte svara bättre än hon har gjort. Och det bästa rådet är faktisk: Läs boken igjen.

Inte för att jag på något sätt tror att du är trög med att fatta, men för att man har HELT andra ögon när man läser för andra gång. Man får med sig så mycket som man gick miste om första gången, och man klarar faktisk av att komponera ett program medan man läser. Man tar till sig vissa saker, förkastar andra, och det gör man inte vid första gångs genomläsning.

Sen får man prova ut, helt enkelt. Någon vill ha snabba och få lärotillfällen under dagen, andra behöver se samme kort i lite fler dager innan det är dags för byte.

Kom i håg att när du läser böckrna, så är det viktig att förstå WHY, och inte hängd upp sig så mycket i HOW.

HOW kan man lära sig snabbt, men med bara HOW kan man inte anpassa. Om man verkligen har fattat WHY (varför ska jag gör si? Vad händer i mitt barns hjärna när jag gör så?), då kan man anpassa ett superprogram som Luvisen har gjort. Och när barnet tröttnar, så kan man snabbt identifiera varför, och göra ändringar i programmet så man kommer på vägen igen.

Läs igen, det är ett superbra råd.
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Kära Hege: :lol: :heart: :heart:

Extra tid? Hi hi, nej ngn sådan har jag inte . Jag är lyxhustru och BARA tar hand om min dyrgrip till son- you know. :wink: Du har nog lite mer att stå i om man säger. Och ÄNDÅ lyckas du komma hit och svara och stödja! :heart: :heart: =D> =D> =D> :!: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

:wink:
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Inlägg av hallonmbanan »

Hej Luvisen och Hege!

Tack så jätte mycket för era svar! Ni har så rätt så rätt! Jag behövde läsa boken en gång till och nu förstår jag mer hur jag skall göra med utbytandet av kort!

Nu är alla prick korten klara och så snart jag är tillbaka från min jobb resa så kommer vi att börja. Tänkte också göra siffor korten så snart som möjligt! Det tog ju ett tag med prick korten så vill gärna ha dem klara långt innan det är dax!

Luvisen, du föreslog att vi skulle göra det på engelska, nja det kommer vi inte göra då vår lilla flicka kommer att lära sig svenska och holländska och engelska är det språket som jag och hennes pappa pratar tillsammans (alltså aldrig med henne). Så vi har bestämt att jag kommer att göra matten själv och när vi börjar med att läsa så kommer vi att göra två läs omgångar på samma gång, jag tar svenska ord och hennes pappa holländska. Låter det som en bra idee eller tror ni att det kommer att bli för klyddigt för henne!

Så fort vi har börjat så kommer jag att berätta hur det går för oss!
Tack igen för svaren!
Kram Helena
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Inlägg av hallonmbanan »

Hej igen!

Nu är jag tillbaka från min jobb resa och vi har börjat med matte!
Min lilla flicka tycker att det är jätte roligt när jag tar upp korten och hon skrattar riktigt mycket! Så härligt att se! :heart:

De första två dagarna gick jätte bra, hon tittade på korten skrattade och jag bytte kort jätte snabbt! Efter det skrattar hon fortfarande när jag har tagit upp korten men när jag visar dem för henne så tittar hon inte alls på dem, bara på mig och skrattar. Vi har ju bara hållit på med 1-10 i fyra dagar nu men hon verkar redan tycka att "men mamma, de har jag ju redan sett!!!" Har jag förstått det rätt att det borde bli dax för henne att byta bort kort redan nu och lägga till nya?
Har ni nått trick på hur de tittar på korten och inte på er?

Tack på förhand!
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Hej hallå!

Ja, jag tror du kan börja lägga till nya kort. De är ju så himla snabba det små! :lol:

Kanske är det inte helt fel att läsa kap om just att lära ut till 6 månders igen i boken? Bara så du inte missar ngt. Aldrig fel liksom. Jag läser och läser igen. Det kommer alltid upp ngt som jag nu förstår mkt bättre desto längre in i processen jag kommer.

Det är helt klart en balans man måste finna mellan vad barnet trivs med och vad man själv mäktar med, så att det alltid blir trevligt och spännande att lära sig nya matematiska insikter.

Annars har jag inga trix direkt... :oops: :lol:

Värme/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Börja med matte!

Inlägg av Manfred10 »

Jag hoppar in här... Hittade den här tråden i en annan tråd.... :wink:

Ser att du är här Luvisen! :D vad är det vi pratar om här? matte och läsning för bebisar? Material? Var? Jag har väl läst på för dåligt, det står förmodligen någonstan här i detta forum, men om du vill "Briefa" mig Luvisen så är du välkommen :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Börja med matte!

Inlägg av helamig »

Hej Manfred10 :D

Jag tar mig friheten att svara. Ja bebisar kan lära sig räkna och läsa. Kolla mer här på "frågor om IAHP för fiska barn" Du kan också googla på gentle revolution där Glenn Doman är den stora läraren. Luvisen har också en egen tråd där du kan följa bebis äventyr. Man börjar med att låna böckerna how to teach your baby maths and how to teach your baby to read. Sen visar man barnet kort med prickar 1-100 eller ord med stora röda bokstäver.

KUL!
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Börja med matte!

Inlägg av Manfred10 »

Spännande! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "