Hur synka kväll+natt för en tvåmånaders?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Tuula

Hur synka kväll+natt för en tvåmånaders?

Inlägg av Tuula »

Hej!
Min fina pojk Matti blir denna vecka två månader(f.10:e aug, tre v. för tidigt).

Efter att ha funnit detta forum och introducerats SM och sakta men säkert infört rutiner inspirerade av SM fr.o.m att han var tre veckor, har vi sett att det gett resultat! Är verkligen tacksam för AW samt detta forum. Vi har fått en någorlunda struktur på det dagliga(och nattliga :wink: ) livet med bebis, men det finaste är att Matti själv verkar må så bra av det! Vilket i sin tur leder till att vi mår bra, och den goda spiralen leder förstås till ökad ”Attityd av självklarhet” och så fint fortsätter det :D .

Har nu lite undringar gällande det som inte riktigt fungerar ännu.
Något regelrätt schema har vi ej spikat än, vi utgår från vakna runt 7.00, och natt 22.00. Däremellan är Matti vaken max 1,5 h, och sover 1,5-2h. Han sover på mage i vagn, och vagnas om han vaknar till i skarvarna för att få ut sin sömn. Vi försöker ”träffa rätt” och lägga honom så att han är så pass lagom trött att han får somna själv, och det funkar 50/50. Annars vagnas han.

Framåt kvällen blir det lite struligt främst då det gälller tider och matordning kväll/natt så här kommer mina frågor, hoppas att vi kan få råd och tips att styra upp de hela.

SÅ HÄR SER DET UT:
Efter att ha ätit ordentligt: amning(+ersättning detta mål), strävar vi efter att han läggs kl. 22.00. Efter detta sover han 5, ibland 6 h, vilket leder till nattmål ungefär kl 3.00-4.00. Därefter sover han ca 3-4 h, dvs vaknar mellan 6.30 och 7.30. So far so good och denna rytm vill vi behålla. Problemet är att han är sååå trött på kvällen, vi får kämpa för att hålla honom vaken(mkt oro, gråt och gnäll) och sista timmen är det som att hantera ett överkokt spaghetti! Han är då helt lealös av trötthet. Det känns grymt att tvinga honom att vara vaken, MEN, om vi inte gör det och låter honom få sitt mål för natten 22.00, vaknar han helt ”fel” under natten. (En liten tuppis mitt under detta pass har vi provat men det resulterar konstigt nog bara i en ännu tröttare pojk, som bara vill fortsätta sova natt).

Han verkar alltså helt klart mogen att ”sova natt” redan runt 20.00, men gör vi så blir natten helt rubbad! Rytmen blir då nattmål mellan kl. 1.00 - 2.00 vilket leder till att han vaknar kl.5.00 och efter det är han oerhört svår att få att fortsätta sin nattsömn. Han verkar jättekänslig för den där lilla timmesmarginalen mellan att få nattmål 4.00 eller 5.00. (Att gå upp för dagen kl.5.00 är inte en utväg, han är fortfarande mycket trött, men kan bara inte komma till ro.) Han verkar helt enkelt störas av fler än ett nattmål, nu när han till slut valt bort ett själv (det första).

Hur kan vi synka kvälls och natt-tider, samt hitta passande tider för nattning som funkar med väckning? Förslag?
/Mattis mamma
Tuula, mamma till
Matti 100810
William 010104
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej!

Ni får säkert svar snart av betydligt mer erfarna personer än mig, men jag tänkte bara kort berätta hur vi gör. På dagarna gör vi ungefär som ni, vi stiger upp mellan 6.30 och 7.30 lite beroende på när han vaknar (och hur lat jag är...). Sen får han vara vaken så länge han orkar men max två timmar. Det resulterar för det mesta i max 1,5 timme på morgonen och sen oftast två stycken tvåtimmarspass under dagen. Då har han varit vaken totalt 4,5 timmar (en riktigt trött dag) eller som mest 5,5 timmar (en pigg). Kvällen låter vi då bli så mycket tid som återstår ungefär, dvs 2,5-3,5 timmar. Ibland lite till om han sover en halvtimmeslur eller två mitt i för att orka äta. Han lägger sig oftast mellan 20.30 och 21.30 lite beroende på hur dagen fallit ut. Sen, och det var egentligen det här jag skulle komma till... :roll: , vid ca 22.30-23.00 så vänder pappa på honom i vagnen (jag har lagt mig sen länge då) och trattar i lite flaska, sisådär 50-90 ml. Och så vänder tillbaka och han fortsätter sova gott fram till 4 då jag väcker honom (oftast).

Det kanske kan vara något för er?

Lycka till!
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Justja, glömde säga att med förra pojken så gav jag bröstet på samma sätt. Oftast bara det ena, nästan helt i sömnen. Tar inte 20 minuter ens, men ger honom den lilla slatt han behöver för att sova lite längre.
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Tuula! :D

Välkommen till forumet och grattis till lillkillen! :D

Köp Barnaboken om du inte har den! :wink: Forumet funkar bra som komplement men man behöver ha The Real Deal, och du har nytta av den i ca 16 år framåt.... :lol:

Du har fått ett jättebra svar av Nemita :heart: - att räkna vakentimmar så att man får ihop en 7-8h är en jättebra strategi, liksom 22-målet! :D Jag vill bara tillägga att det är rätt vanligt att bebisarna vill lägga sig tidigare med stigande ålder och visdom, så kämpa inte emot det!

:idea: Läs också 2-månaderskapitlet i BB, så att du får kläm på schematänket - eftersom han är för tidigt född är det jättebra att sträva mot en rytm snarare än ett fast schema ett litet tag till, men passa på att känna efter vad han har för dygnsrytm (och anteckna gärna! :wink:) så kommer ni att kunna styra in på ett schema nästan helt omärkligt.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Tuula

Inlägg av Tuula »

Hej och tack för snabba och konkreta svar Nemita och chokladkaninen! Vad glad man blir för feedback!

Barnaboken står på inköpslistan!

Vi ska definitivt testa Nemitas förslag men för säkerhets skull: Du menar att mata i djupsömnen? Inte ta upp bebin alls? Det skulle kanske vara en idé att då ge den ersättninsslurk vi brukar ge i samband med nattningsmålet eller? Hur blir det att ta upp för rapen? Man vill ju inte väcka den björn som sover :wink: , inte allt för mycket i alla fall!

Och detta leder till ännu en undring. Matti är svårsövd efter nattmålen (jag ammar i dunkel sittandes), men han slocknar dessa mål vid bröstet, han äter friskt men halvsovandes. Det blir ibland flera turer att försöka lägga ner honom igen. (Vagnar gör vi daglurarna, på natten sover han i spjälsäng i vårt sovrum, vi får inte plats med vagnen i sovrummet och att ha honom i vardagsrummet där innevagnen står känns för långt bort). Har ett par nätter testat att ”buffa”, men är han inte för liten? Det funkade ganska bra men han somnar av det, alltså fixar han inte att somna helt av sig själv efter nattmål, är det något vi bör jobba på?

Vi ska prova att lägga honom på hans signal, vilket lär bli runt 20.00-21.00, men tänk om det - hjälp!- leder till att han kommer att vilja göra morgon tidigare? Vad säger ni som testat att stuva om och tidigarelägga nattningstiden?

Sist ett par frågor om ungefärliga tider för en så liten. Hur mkt vaken/dygn? Hur mycket sömn/dygn? Hur lång kan en nattsömn tänkas vara nattning-väckning? Efter att ha fått förslag på detta ska jag kolla anteckningarna för att hitta Mattis rytm.

Vill också än en gång påpeka att införandet av rutiner à la standardmodellen gjorde stor och positiv skillnad i vår familj! Vi fick snabbt se en mer harmonisk, belåten och lugn bebis som innan var mycket för att snutta sig igenom både dagar och nätter men ändå lite missnöjd med tillvaron. Att han så snabbt skulle nöja sig med endast ett-två nattmål trodde jag verkligen inte! Nu får vi se ifall den goda utvecklingen håller i sig, men nu vet vi i alla fall att han kan!

/Mattis mamma
Tuula, mamma till
Matti 100810
William 010104
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Tuula skrev:Vi ska definitivt testa Nemitas förslag men för säkerhets skull: Du menar att mata i djupsömnen? Inte ta upp bebin alls? Det skulle kanske vara en idé att då ge den ersättninsslurk vi brukar ge i samband med nattningsmålet eller? Hur blir det att ta upp för rapen? Man vill ju inte väcka den björn som sover :wink: , inte allt för mycket i alla fall!
Jag frågade pappan (som ju är den som nästan alltid ger den här nattslurken) och han säger att han inte väntar på någon skarv med gnöl, utan bara vänder honom på rygg och ger i djupsömn. Han erbjuder flaskan en gång och när knodden släpper första gången så trugar han inte. Om han inte äter alls så tror jag att han försöker lite senare, men det är ovanligt. (Den här killen äter ca 250 ml ett vanligt dagsmål, men alltså 50-90 vid detta mål.) Att han halvsover gör att han äter väldigt lugnt och därför blir det väldigt lite rapar så pappan tar INTE upp och rapar honom utan vänder honom bara på mage igen. Ibland hör han hur killen rapar lite senare i sängen/sömnen, men det blir aldrig kräks, antagligen eftersom mängden är så liten. (Vanligtvis är raparna helt essentiella, så det är inte så att han inte brukar behöva rapas.) Stora nattmålet, kl 4, ca 150 ml, då rapar jag alltid honom, även om det tar 5-10 minuter innan rapen kommer.

Resten får chokladis eller nån annan svara på. :)

Kram och lycka till!
chokladkaninen

Hej igen Tuula! :D

Hur har det gått med 22-matningen?
Jag tror visst att ni kan buffa (eller rent av bara solfjädra 8)) ifall han behöver lite hjälp där på natten. :D Men gör det inte på rutin, utan bara om han börjar gråta. För han VILL ju somna om - det är ju mitt i natten! :lol: Här visar Anna rätt teknik: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start
Tuula skrev: Sist ett par frågor om ungefärliga tider för en så liten. Hur mkt vaken/dygn? Hur mycket sömn/dygn? Hur lång kan en nattsömn tänkas vara nattning-väckning? Efter att ha fått förslag på detta ska jag kolla anteckningarna för att hitta Mattis rytm.
Eftersom din lille är för tidigt född är jag lite osäker på om jag ska rekommendera 16h sömn (2 mån) eller 15,5h (3 mån). :wink: Men för mycket är klart bättre än för lite i det här sammanhanget, så börja på 16h och dra av en halvtimme om du märker att det behövs. Satsa på 12h natt (med nattmål) +4h uppdelat på tre lurar.
Tuula skrev: Vill också än en gång påpeka att införandet av rutiner à la standardmodellen gjorde stor och positiv skillnad i vår familj! Vi fick snabbt se en mer harmonisk, belåten och lugn bebis som innan var mycket för att snutta sig igenom både dagar och nätter men ändå lite missnöjd med tillvaron. Att han så snabbt skulle nöja sig med endast ett-två nattmål trodde jag verkligen inte! Nu får vi se ifall den goda utvecklingen håller i sig, men nu vet vi i alla fall att han kan!
Härligt att höra! :D Vi gjorde precis samma erfarenhet när vår dotter var 6 veckor och jag fick Barnaboken i present. :heart: Typ: "jaha, är det för att hon är hungrig och har överlevnadsångest som hon skriker?" :mrgreen: På tre dagar hade vi en mer eller mindre ordnad tillvaro! :shock:
Tuula

Inlägg av Tuula »

Hej CK och tack för ditt svar :D !

Vilket fint forum detta är, välfungerande, inspirerande och seriöst. Man får många uppslag av att läsa andras inlägg och trådar, och det är verkligen guld värt att få lite personlig stöttning. Tack :heart: !

Vi har inte provat ”trattning i djupsömn” ännu :wink: . Vi jobbar på att tidigarelägga rutinen för nattning i familjen, och det har blivit lite krock med storebrors (9 år stor!) läggning så vi finslipar läggningsgången för båda pojkarna först. Matti har kommit i säng endast en halvtimme tidigare (21.30) och det har inte gjort nämnvärda avtryck på natten, förutom att man kan konstatera att det nu är två nattmål som gäller för honom. Ok med mig så länge han kommer till ro fort efter målet och innan vi testar ett mer regelrätt schema. Vi kommer att köra på Nemitas förslag när han kommer i säng för natt 20.00 - 20.30. Ska bli spännande att se hur det faller ut och ifall det påverkar nattmålens antal.

Andra funderingar dyker upp och här kommer de:
Den sista sovsträckan innan morgon/väckning har plötsligt blivit väldigt ”aktiv”. Matti sover men rör på sig, grymtar, knorrar och gnyr, pratar och ”gnisslar” i sömnen. Han kör på så pass ordentligt att jag funderar på att skaffa öronproppar :shock: ! Är detta sömnbeteende något någon annan har erfarenhet av? Undrar vad det beror på, några teorier?

De senaste dagarna har Matti ett något ändrat ät och sovbeteende på dagarna. Han sover VÄLDIGT tungt sina första lurar, utan problem 2,5 h, helt blickstilla i sin vagn. Han är svårväckt dessa lurar och vaknar således ”sur” och fortfarande (?) trött! Framåt kvällen och kvällsoron brukar det jämna ut sig, då sover han på sin höjd 45 min åt gången. Kan detta bero på att han får för kort natt nu med tanke på de 12 h du föreslår (nu: läggning 21.30, upp 7.00=9,5h)? Han visar också tendenser att inte ens orka vara vaken 1,5 h i streck under dagarna, utan vill sova redan efter 1h15min vakenpass. Annars är han efter måltiden helt ljuvlig under vakenpasset: jollrar, skrattar, viftar, dansar :D .

Även amningen är annorlunda, han får snabbare nog och blir irriterad och börjar bara efter 15 min vrida/vända sig vid bröstet och till slut bli riktigt arg. Så har han inte varit innan, utan en herre som kunde ligga hur länge som helst och äta hur mycket som helst. Att truga behövdes aldrig, han åt glatt vidare hela vakenpasset om han fick. Nu är det som sagt inte så längre och undrar även här ifall någon har erfarenhet av liknande beteendeändringar gällande mat och sömn och vad det kan bero på.
Ökningsperiod kanske? Men då borde han väl äta mer och sova mindre tänker jag?

Mvh
/Mattis mamma
Tuula, mamma till
Matti 100810
William 010104
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Tuula skrev:Andra funderingar dyker upp och här kommer de:
Den sista sovsträckan innan morgon/väckning har plötsligt blivit väldigt ”aktiv”. Matti sover men rör på sig, grymtar, knorrar och gnyr, pratar och ”gnisslar” i sömnen. Han kör på så pass ordentligt att jag funderar på att skaffa öronproppar :shock: ! Är detta sömnbeteende något någon annan har erfarenhet av? Undrar vad det beror på, några teorier?
Om det vore min knodd skulle jag ligga och förbanna mig själv för att jag inte rapade honom ordentligt. Jag spenderar ofta över fem minuter (jag överdriver inte!) efter nattmaten för att få ut rapen och det är väl spenderade minuter. Men ibland fuskar jag... och då får jag betala. Jag använder alla knep som står i raptrådarna, tror jag, och växlar emellan. Buffa mot axeln, sitta på knät, ligga på knät, buffa mot axeln, fejka gå i trappa, sitta på knät... minst tre omgångar i en minut av varje innan jag ledsnar. :)

Raptrådar: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14298

Om det inte är en rap på tvären så skulle jag lägga honom i ett annat rum så att han inte stör mig. :) Vi har vagnen i vardagsrummet fram till nattmaten, men sen brukar jag dra in den i vårt sovrum för att ev kunna putta in nappen framåt morgonsidan om han behöver det. Men det fungerar bättre nu att ha honom i sovrummet eftersom han sover lugnare på morgonen, något som jag alltså tror beror på att jag prioriterar rapen.

Hoppas det kan hjälpa eller att Chokladis har fler tips!
Tuula

DAGS FÖR SCHEMA?

Inlägg av Tuula »

Hej igen!

Nu har jag observerat Mattis rytm och tider och när han nu är inne på sin 9:e levnadsvecka kan det vara dags att skissa på ett SMinspirerat schema för oss. Barnaboken hjälper oss mycket, men här på forumet finns också så fin erfarenhet att ta del av så vänder mig nu till er.

Vill börja med att tacka för input Nemita, klart att det var rap som satt på tvären som orsakade nattdansen i sängen :oops: :) . Har bara varit lite feg att bolla för mycket med honom på natten då han haft svårt att komma till ro och somna om. Det har –peppar peppar – blivit mycket bättre senaste veckan :D ! Det är bara att lägga ner honom så gnyr han och bökar runt lite men somnar oftast om själv, och om inte, buffar jag honom lite. Det gör verkligen stor, om inte hela skillnaden, att de små kan somna och somna om på egen hand. Hoppas att det håller i sig nu. (Vill också passa på att peppa andra föräldrar som kämpar med att få sina små att somna/somna om själv. Ge inte upp :heart: ! Jag hade själv aldrig trott att min pojke skulle klara det för drygt två veckor sedan. Det blev mycket bära runt, vyssja/vagga eller knocka honom med en matslurk, men han har nu "lärt" sig/"vant" sig! Tror att det var kombinationen vagning på rätt och lagom sätt, lära sig lyssna av vad insomninggnyet betydde och låta honom köra det ifred, samt att han varit MÄTT och fått lagom mängd intryck som gjort susen i vårt fall. Så fortsätt med projektet, det kan hända att ni också står häpna vid er lilles säng om några veckor och inser att han/hon KAN somna själv och att han/hon mår så bra av det! :heart: ).

Matti verkar helt klart nöjd med att göra natt runt 20.00, det har också gått över förväntan. Det har inte, som jag oroade mig för, ändrat hans tid då han vaknar (ca 7.00). Däremot slipper han och vi flera timmars kvällsgnöl genom att han får somna tidigare – toppen! Även här strävar vi efter att han får somna själv, det går oftast ganska bra, han får sitt stora kvällsmål precis innan och är lite ”paltkomig” då.
Vi har trattat i honom i sömnen lite extra mellan 22-23, och på det står han sig till ca 03. Han vaknar även ca 05 numer, men det blir ett kort mål och han somnar om fint efter det. Dessa två nattmål stör inte mig nämnvärt nu eftersom att han kommer till ro snabbt efteråt, men är det läge att ta bort ett mål för HANS skull? I vårt fall kanske vi får vagna bort det senare nattmålet istället;).

Han sover överhuvudtaget mer och längre senaste tiden både dagar och nätter. Daglur 1 och 2 blir ofta 2 h och ibland t.o.m. mer än så, jag väcker honom om han sover mer än 3 h. Lur 3 och 4 (och 5) blir däremot kortare, på sin höjd 45 minuter. Det är inte heller speciellt ofta jag behöver vagna under lurarna och det är ju positivt, däremot har jag nog aldrig lyckats hålla honom vaken mer än 1,5h, och han vill ofta ”lura” tidigare än så. Lite skevt blir det att sätta schema med dessa förutsättningar och här behöver jag lite råd.

Såhär kan en dag se ut:
7.00 Vakna, mat, umgänge
8.15 Lur 1(2h15min)
10.30 Mat, umgänge
12.00 Lur 2(2h)
14.00 Mat, umgänge
15.30 Lur 3(45 min)
16.15 (och det är nu det blir lite stökigt och det har fått bli som det blir med mat och lurar efter detta, olika från dag till dag alltså.)
20.30 Sova natt (Nattmål 22, 03, 05)

Så, vad kan man göra av detta för att få ett bra schema, särskilt under eftermiddagar? Supertacksam för hjälp :) !
/Mattis mamma
Tuula, mamma till
Matti 100810
William 010104
chokladkaninen

Hej Tuula! :D

Vad kul att det går så bra för er! :thumbsup:

Ang nattmålen: Får han i sig rejält med mat där vid 3? Förmodligen kommer det målet att hamna lite senare allt eftersom, och då faller 5-målet bort av sig själv. Om han t ex bara äter från ett bröst vid kl 3 så se till att han äter från båda så faller nog 5-målet bort direkt. :wink:

Om schemat: Du har ju haft 11h natt, det innebär att det finns kvar ca 5h sömn att fördela under dagen. Och din kille verkar ju gilla sin morgonlur. :heart: Så satsa på en rejäl morgonlur, en rejäl middagslur och en kortare emlur, t ex 2h morgon, 2h middag och 45 min em. Är han en sån tröttis som du beskriver så kan du ju utrusta långlurarna eller natten med marginalkvartar också.... :lol: Mat t ex 7, 10.30, 14.30 18 och 19.30. Och på kvällen kan du komplettera med nån 20-minlur om det krävs. :D
Nemita
Kontakt:

Re: DAGS FÖR SCHEMA?

Inlägg av Nemita »

Tuula skrev:Vill börja med att tacka för input Nemita, klart att det var rap som satt på tvären som orsakade nattdansen i sängen :oops: :) . Har bara varit lite feg att bolla för mycket med honom på natten då han haft svårt att komma till ro och somna om. Det har –peppar peppar – blivit mycket bättre senaste veckan :D !
Jag vet precis vad du menar - det är frestande att lägga ner när de är i djupsömn. Det kan iofs fungera eftersom de är så avslappnade då, ibland rapar han lite i sömnen om jag gör så. Men ofta så straffar det sig, som du har märkt! :roll: :) Kul att mina erfarenheter kunde hjälpa dig!
Tuula

Inlägg av Tuula »

Hej och tack för tips och förslag, det har varit till stor nytta :heart: !

En sak som jag/vi fattade först häromdagen, var att maten inte behöver ligga i direkt anslutning till lurarna under dagarna, och det är bra för Matti klarar att vara utan käk direkt vissa gånger. Jag hoppas att detta hjälper till att styra upp eftermiddag och kväll som förut inte riktigt funkat optimalt(en hel del småsnuttande) så att vi kan hålla mattiderna, för att främja både ordentlig hunger=effektiv matning och mjölkproduktion. Så nu ska vi ta ordentlig hänsyn till mattider fr.o.m. idag.

Kanske har ovanstående matstrul haft med en ny ”skavank” att göra, då Matti trots extra-slurk 22-23 har börjat vakna tidigare och tidigare för nattmål: mellan 01-02 :? , och alltså sen 04-05 och ibland även 06.30. Tillbaka till 1-månadsbeteendet alltså och flera nattmål(var 3:e timme verkar åter gälla i Mattis värld) som inte riktigt synkar med läggning och väckning. Det nya vi infört är tidigare läggning (som f.ö. är precis vad Matti vill och det funkar jättebra!). Vad är det som händer och varför denna ”regression”? Lite irriterande när man vet att han ju kan sova 6h i streck!
Sambon tycker att han i princip fortfarande gör det: 20-02, om man räknar bort extramålet som vi ju ger utöver hans signal, är det rätt tänkt? Eller kan det vara så att extraslurken liksom triggar igång ett tidigare uppvak (än när vi lade honom 22 då han vaknade 04 ett tag). Eller är det kvällssnutteriets fel? (Han får 100 ml ersättning till kvällsslurk innan 20). Eller kan det vara så att han i o med den kortare dagen inte hinner få i sig tillräckligt med mat?

Har ni några idéer vad det kan bero på och hur vi kan reda ut detta? Det stör som sagt inte mig nämnvärt att mata på 3-4 tf under en natt, men det känns onödigt med denna backning och jag befarar att det fortsätter och kanske till och med blir värre/oftare. Hur länge ska jag låta honom hållas innan jag bör hjälpa honom att stryka ett par nattmål? Eller ännu bättre, vad skulle kunna leda till att han åter själv stryker något nattmål?

(Vakna: 07.30, sova natt 20.00, däremellan 4 SMmål+kvällsslurk)

Tack på förhand fina ni!
/Mattis mamma
Tuula, mamma till
Matti 100810
William 010104
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Tuula!

Varmt välkommen till Späda barn och SMå och grattis till lille juvelen :heart:

En tanke jag får när jag läser ditt senaste inlägg är att ni kanske befinner i den andra ökningsperioden som brukar komma runt 2 månader. Läs här nedan ett citat ur SM-kompendiet:
annawahlgren skrev: * * *

:arrow: Lika lite som mjölken rinner i en jämn ström under ett och samma mål, lika lite ökar produktionen i jämn takt med efterfrågan. Barnet måste suga fram en rikare produktion när den gamla inte är tillräcklig, och det tar tid. Tre sådana övergångar kan du vänta dig. De kan bli kritiska. Det dröjer några dygn innan brösten fattar galoppen. (Produktionsökningen går INTE fortare av tätare måltider, såkallad snuttamning, eller av nytillkomna nattamningar.) Känner du av de här övergångarna, tro då inte att du är slut som mor! Låt barnet suga under målen, suga fram, suga mer, suga längre, suga!

* Första amningskrisen (som inte måste bli någon kris) brukar infalla en dryg vecka efter födseln, den andra tre-fyra veckor efter födseln och den tredje efter sju-åtta veckor. Klarar du den sista pärsen också, lägrar sig sedan lugnet. Efter två månader håller sig produktionen och efterfrågan på en jämn nivå. Den lilla äter då bortåt 200 gram per mål, alltså sammanlagt bortåt en liter/dygn, och håller sig till samma ranson så länge du ammar.

* Du kan också ge modersmjölksersättning helt. Ingen avstår från att amma utan starka skäl, få frivilligt. Den som slutar amma gör det sällan av slöhet, av en nyck eller av likgiltighet, och två månaders amning är bättre än ingen alls. Två veckors också.

:arrow: Din uppgift är att lindra barnets överlevnadsångest. Långt viktigare än att detta lilla barn får bröstmjölk istället för industrimjölk är att barnet får din säkra ledning som överlevnadsgarant.

:arrow: Spädbarn ska ha en lugn mamma och en mätt mage. Det är det hela.

* * *

PS :!: Man kan säga att en liten nyfödd och fram till (max) två månader "ska" äta inom 1,5 timme; därefter (senast) blir det inom en timme, och det håller i sig till ungefär halvåret - sju månader, då man bör sikta på att vara nere i en halvtimme.
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Tuula

Inlägg av Tuula »

Hej :heart: !

Tack Elle, du hade nog rätt ang. ökningsperiod för det har lugnat ner sig nu med ökade uppvak på natten.
Tänkte bara uppdatera om läget lite och ställa ett par frågor därtill.

Jag tycker att det går bättre och bättre att följa SM med Matti. Det är skönt att ha lite föraning om vad som gäller och han har mycket riktigt anpassat sig till schemat= blir oftast trött på ”utsatt” tid, och kan vänta på mat till ”utsatt” tid. Det fungerar även när man är på vift på stan eller besök bara man planerar lite, kul!

Nätterna går ok, Sam somnar som en stock kl. 20, och vaknar till för mat ca 01 och 04 (vi har slopat 22påfyllningen för det blev ändå två uppvak som inte synkade så bra med väckningen kl. 07). Det enda som är besvärligt är orolig och gnyig sömn mellan 5.30 – 7.00. Jag har provat att byta blöja vid andra nattmålet, samt är noga med raparna efter nattmålen så jag vet inte riktigt vad det kan bero på :roll: . Har testat att göra tidigare morgon men Matti är för trött. Det går att buffa honom ur orossömn till djupsömn ibland, och när han väl kommit ner i den kan han sova gott till både 07 och 08.
Jag antar att vi för tillfället har det rätt bra helt enkelt, och det är tack vare SM och verktygen! Tack igen Anna Wahlgren samt alla här på forumet :heart: !

Frågorna jag har rör övergången till vintertid – hur fixar man det rent praktiskt? Följdfråga: om man planerar att resa längre bort, hur löser man tidsskillnaden då för familjer som följer SM?

Tack på förhand!

/Mattis mamma
Tuula, mamma till
Matti 100810
William 010104
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"