Schemahjälp 4 mån med reflux

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Jolo

Inlägg av Jolo »

Hej igen!

Tänkte bara uppfölja lite. Nnu har vi genomfört kuren, ikväll lade jag J för natt nr 14. Han somnade efter en besked-ned-i bekräftande på två minuter.

jag vill verkligen tacka Anna W förstås, men också Ida, TorpSara, Anna09 för allt stöd! Varmt tack och stor kram!

Överlag går nätterna som de första kurnätterna (se ovan). Daglurarna trasslar lite - envisa 45 minuterskarvar på långvilan och det är lite tidiga morgnar ibland. Jag får hjälp av att läsa andra trådar om det här på forumet. Nappen är väck.

Nu till min fråga:
Vi bor i en trea. Han sover nu själv i VÅRT sovrum. Vi campar i vardagsrummet. Planen och önskan är att flytta ihop killarna i vårt sovrum (alltså vi ska byta) där lilla J nu sover, och vi ska göra iordning storebrors nuv rum till sovrum åt oss. Men - storebror har sedan kurstart börjat tassa upp halv sju-kvart i sju, gömma sig under diverse bord i vardagsrummet där vi sover och sen glatt störta med in till lillebror när vår klocka ringer för väckning och morgon. Nrä han tassar omkring ligger vi och låtsas toksova för på natten händer inget. Lillebror är då ofta vaken och småsnackar inne hos sig - ibland sover han, ibland somnar han om.

Så - Hur ska vi göra för att det fina resultatet inte ska grusas om vi flyttar ihop barnen? Funderar på att köpa en väckarklocka till storebror och förmana att innan din väckarklocka har ringt är det inte morgon = du ligger kvar i din säng. Det vet man ALDRIG om han bryr sig det minsta om, dock. Gå upp före honom och sitta på vakt utanför rummet?
vi kan inte göra iordning en vrå i vardagsrummet för lillebror.

En till undran: när klarar man sig utan 20 minuter kl 16 (tredje lur)? Den får vi bara till med promenad i lugn och ro utan storebror och det är lite knivigt att få till jämt.... Jag märker det på att han inte somnar då, eller? Idag somnade han aldrig på denna vila, och han orkade väl men var ganska "hyper" mellan kl. 17 och 18 om ni förstår.

Tack på förhand kloka kloka fina!
kram kram!
Jolo
Stora J 060310
Lilla J 100120
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Vad skönt att det går så bra!

Jag skulle göra som du föreslår, köpa en väckarklocka till storebror. Och så skulle jag se till att han fick gå och lägga sig igen om han tassar upp. Alltså gå tillbaka med honom till sängen. För klockan har inte ringt än och då är det inte dags att gå upp. Är det kolmörkt i hans rum?

Jag slutade med 3 lurar runt 8 mån. Det brukar bli någon lur eller morgonen som krånglar när det är dags att byta. :wink:

Kram bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Jolo

Inlägg av Jolo »

Hej Bea!

Tack för ditt svar. Han blir 8 månader på måndag. Sista dagarna har daglurarna krånglat lite alla tre lite olika varje dag och det har varit tidiga morgnar. Han kan vakna efter 35 minuter (konstigt pass eller hur!?) på tidiga luren som är en 45a och även efter 35 eller 45 minuter på middagsvilan som är 1,5. Då har det känts osmart att inte ge hon sin 20a kl 16 men den är inte heller klockren.Är det rätt tror du att byta schema nu och ge det en vecka - då jag tar bort sista luren?
Det betyder i så fall
07 morgon! välling
9-9.45 morgonlur
10.30 lunch
12-13.30 middagslur (har inte blivit 1,5 på en vecka minst)
14 mellis
17 gröt (byter snart till mat)
18.30 bad skoj nattflaska
19 godnatt

kram och tack på förhand!
:D
Stora J 060310
Lilla J 100120
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej igen! :D

Ser bra ut, det verkar ju som att det kan vara dags. Åttamånadersångest kan göra att det strular lite extra också. Jag skulle byta gröten mot mat på en gång och ha gröt på mellis istället. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Jolo

Inlägg av Jolo »

Hej! :D

Ja, så gör jag det låter bra!
Ångesten tror jag är här sedan en liten tid, jag tycker mig se lite olika symptom på det.

tack igen för så snabbt svar, kram!
Stora J 060310
Lilla J 100120
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"