Lite funderingar kring vårdnadsbidraget

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
annapanna82
Inlägg: 72
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 14:23
Ort: Lund

Lite funderingar kring vårdnadsbidraget

Inlägg av annapanna82 »

Ja, som rubriken lyder är jag lite nyfiken på vårdnadsbidraget och hur det fungerar...
Jag har försökt läsa mig till info men det är svårt att förstå tycker jag. Min lille skrutt är bara 3 månader men jag har redan börjat fundera på hur vi skall lösa det så att han slipper vara hos dagmamma (dagis känns uteslutet) för tidigt. Hur fungerar det rent praktiskt? Jag vet att jag inte kan ta FP samtidigt men kan jag jobba? Jag är inne på att försöka hitta mig ett jobb (dock ej heltid) som jag kan sköta hemifrån och ha Isak hemma hos mig och spara på föräldradagarna. Jag vet att vårdnadsbidraget kan användas efter att han fyllt 1 år.
Någon som har erfarenheter?
Anna
Mamma till Isak född 100621
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Hej!

Jag har läst på kommunens hemsida och på regeringens hemsida. Kom fram till att man absolut kan jobba och ha vårdnadsbidrag. 8) :P

/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
annapanna82
Inlägg: 72
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 14:23
Ort: Lund

Inlägg av annapanna82 »

Hej! Tack för ditt snabba svar! Hur ser det ut...hur mkt/lite kan man jobba och hur mkt/lite får man då i bidrag, vet du det?
Anna
Mamma till Isak född 100621
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Hej Anna!

Vårdnadbidraget handlar endast om att barnet inte upptar en förskoleplats så du kan jobba så mycket du vill. Helt bidrag är idag 3000 kr/månad och är skattefritt. Ni kan få bidraget när barnet är mellan 1-3 år och ni måste ha tagit ut ett visst antal föräldradagar innan(kommer inte ihåg exakt hur många, kolla kommunens hemsida).

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Elle! Tack för förtydligandet, jag har aldrig fattat DET (och än mindre orkat ta reda på't).
Men NU skriver jag ut min ansökan, yeeeih!

:thumbsup: TACK :D
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

:thumbsup:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annapanna82
Inlägg: 72
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 14:23
Ort: Lund

Inlägg av annapanna82 »

Håller med dig kalaskakan...Tack elle för svaret! Då förstår jag. Jag trodde det hade att göra med hur mkt/lite man jobbade.
Vet du möjligtvis vad som avgör hur man skall få högsta ersättning på 3000 kr?
Anna
Mamma till Isak född 100621
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Sofias mamma »

Jag tror man får 1500:- om man har barnet max 25h/vecka och 3000:- om barnet inte alls är på dagis. Någon får rätta mig om jag har fel :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Sofias mamma: Jag har också förstått det så efter att ha snackat med en gubbe på kommunen. :wink:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Trebarn
Inlägg: 162
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 23:04
Ort: Haninge

Vårdnadsbidrag uträkning

Inlägg av Trebarn »

Hej!
Det är 250 föräldrapenningdagar man ska ha tagit ut för att få ta vårdnadsbidrag. Och barnet måste vara mellan 1-3 år.
Jag vill bidra med ett litet räkneexempel. Tyvärr jättelångt, men jag kan inte förklara sånt här så enkelt...

Innan vårdnadsbidraget infördes var det ENDA sättet att vara hemma länge OCH behålla SGI:n (sjukpenninggrundad inkomst) intakt att man tog ut SÅ LITE föräldradagar som möjligt under det första året, fram till barnet fyller ett år. Från att barnet fyller ett år fick man då ta ut föräldrapenning fem dagar i veckan för att inte förlora sin SGI.

(Förresten, hur mycket föräldrapenning man får per dag räknar man ut så här:
Årsinkomst x 0,97 x 0,8/365)

Ex. Har man t ex 280 000:-/år får man i föräldrapenning 595:-/dag.
Lek med tanken att du klarar dig på ingen föräldrapenning alls första året (jaja, inte många gör väl det, men för räkneexemplets skull då...), sen tar du fem föräldrapenningdagar i veckan så länge du kan. Efter ett år och fyra månader (när barnet alltså är två år och fyra månader) är 330 föräldrapenningdagar slut. (De sista 60 dagarna av de 390 föräldrapenningdagarna måste den andra vårdnadshavaren få, annars brinner de inne.) På dessa två år och fyra månader har du fått 595:- x 330 = c:a 197 000:-. Och din SGI är intakt.

Det ger max två år och fyra månader för dig hemma med barnet, utan att det för med sig en massa problem med att din SGI sänks. Och detta är förutsatt att din arbetsgivare går med på att du är hemma så länge, många tillåter inte längre än ett och ett halvt år.

Nu sedan vårdnadsbidraget införts i många kommuner ska man i stället tänka så här: Ta ut fem dagar i veckan redan första året. Det blir ungefär 250 dagar (= ung. 150 000:-). DÅ kan du börja ta ut vårdnadsbidraget (3000:-/mån) redan från månaden efter barnet har fyllt ett år. SGI:n påverkas inte negativt av att ta vårdnadsbidrag, den får man behålla på samma nivå som innan. (OBS. Visst är det en information som inte många vet om???? Och som förändrar läget för många.....)

Det betyder att när barnet är två år och fyra månader har man fått ut allt som allt 198 000:-, SAMT behållt sin SGI intakt, SAMT har 140 föräldrapenningdagar kvar.

Vi gjorde så här:
Jag (mamma) tog ut 250 dagar första året, sedan vårdnadsbidrag tills min minsting var ett och ett halvt. Sen tog pappa över, han är hemma med vårdnadsbidrag ett och ett halvt år, tills hon fyller tre år. Då har vi 140 föräldrapenniningdagar kvar som vi väl får slåss om antar jag.... :P men jag räknar alltså med att någon av oss är hemma ett halvår till, tills hon är tre och ett halvt. Och ingen har förlorat sin SGI.

Budget under 3,5 år MED vårdnadsbidrag: 595:- x 390 = 232 050:-
+ 24 mån vårdnadsbidrag x 3 000:- = 72 000:-

SUMMA: 304 050


Budget under 3,5 år UTAN vårdnadsbidrag: 595:- x 390 = 232 050:-


Till saken hör ju såklart att man FÅR jobba samtidigt som man tar vårdnadsbidrag, vilket jag gör tre kvällar/veckan samt vissa helger. Och då går det HELT ok med budgeten, om man skippar resor och shoppingrundor med cafe latte....

8) :P



Ähum, usch, jag vet knappt om jag vågar skicka det här krångliga inlägget. Men det har tagit mig LÅNG tid att räkna ut det här, och det kanske kan hjälpa nån att räkna lite klokare.

Hej hopp!
Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Wow Trebarn! :P Hur bra som helst med konkret ex på uträkning! Tyvärr fattade jag inte allt det där så jag har typ inga FP kvar... :? Men men, det gör inge. Nu blir det vårdnadsbidrag till han är tre och sedan får vi se.

Sparar din fina uträkning för ev ny knodd :wink: :thumbsup: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Vårdnadsbidrag uträkning

Inlägg av Sofias mamma »

Åh vilken bra info! Tack =D> :D
Trebarn skrev:
Och detta är förutsatt att din arbetsgivare går med på att du är hemma så länge, många tillåter inte längre än ett och ett halvt år.
Om man har föräldrapenning kvar så att man kan ta ut 5 dgr i veckan kan jobbet väl inte motsätta sig det enligt föräldraledighetslagen? Eller? Mycket att sätta sig in i..
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
annapanna82
Inlägg: 72
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 14:23
Ort: Lund

Inlägg av annapanna82 »

Wow! Vilken uträkning... :D
Ja nu är det mycket att sätta sig in i. Tack så jättemycket för all info ni har gett mig. Nu skall jag bara kolla upp om Lunds kommun ger vårdnadsbidrag.
Anna
Mamma till Isak född 100621
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Sofias mamma. Jag hade en tråd här som också tog upp en del om just vårdnadsbidraget.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 01&start=0

Tar man ut ett HELT vårdnadsbidrag, dvs 3000:- och ditt barn inte alls går på dagis DÅ måste arbetsgivaren bevilja ledighet. De kan inte sparka än under den tiden men fr att barnet är 3 ja då är det en annan femma...

Så här står det i svensk författningssamling:

Ledighet med vårdnadsbidrag

9 § En förälder har rätt till hel ledighet eller förkortning av
normal arbetstid med hälften för vård av barn när helt
vårdnadsbidrag enligt 8 § lagen (2008:307) om kommunalt
vårdnadsbidrag lämnas för barnet. Lag (2008:563).

/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

](*,) ](*,) ](*,) varför, ja varför, tog jag inte reda på det innan? Tack Trebarn för utförlig förklaring! Mitt SGI har redan sketat sig då jag slutade ta ut dagar för Smulan och det har nu hunnit bli ett glapp. Men nåja, shit the same, huvudsaken är att jag nu _också_ vet att jag har rätt till att vara hemma tills hon blir 3, thanks to Luvisen!
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"