Träning 2010

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Sofiapia
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 21:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Sofiapia »

Förra veckans träning:
tis: Badminton
tis: ben och mage på gym
ons: rygg & triceps på gym

Denna veckas träning (för att motverka drakarna :wink: ):
ons: ben & mage på gym
lör: Rygg & triceps
sön: bröst & biceps

anna: det låter helt underbart! Hoppas knät är bra (du springer väl inte med gamla joggingskor?)
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
anna
Inlägg: 4525
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Sofiapia: Bra jobbat :!:
Det ÄR underbart! :D
Näe...skorna är knappt 1 år gamla så dem ska det inte vara någon fara med. Men jag är ju inte van att köra jogging så monotont, brukar ju blanda upp det med annat. Kanske har det blivit för mycket likadana rörelser.
Det är värre nu på kvällen. :cry: Började ömma/stelna till igår.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Tilda
Inlägg: 436
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 20:40
Ort: Finland
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Förra veckans träning :)

ti: cykling 30 min
ons: styrka 45 min
to: jogging 6 km+mage, armar
sö: jogging 16 km+ några magövningar

härligt med söndagens långa pass :D har inte på länge sprungit över 15 km, men det kändes riktigt bra. Skulle gärna hinna med 3 joggingpass och 2 styrkepass per vecka, men är helt nöjd med denna vecka också. Bättre än ingenting :wink:
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
anna
Inlägg: 4525
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Tilda: "bättre än ingenting" :?: 4 pass :!: Var inte så hård mot dig själv, det är ju en superbra rapport! =D>

Mina båda knän konstrar fortfarande :cry:
Som bortdomnade och vingliga. Det gör inte direkt ont, men är mycket obehagligt och känns hela tiden.
Ringde en naprapat nu på morgonen bara för att höra lite.
Han trodde def. att det var en liten överbelastning, för mycket av likadan träning helt enkelt.
Han frågade vad jag tränar annars och jag sa t.ex stavgång i slalombacken. Han sa att det är väldigt bra träning när man går UPP, men man måste ju ner också, och det är lite sämre för knäna...
Ingen träning + smörja med liniment och höra av mig till honom i slutet av veckan, så trodde han att det skulle gå över av sig själv.

Så detta verkar bli en vilo-vecka för mig. :cry: Vi får se i slutet av veckan. Om det rättat sig till kanske man kan våga sig på ett lättare pass.
TRIST :!: :evil:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Sofiapia
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 21:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Sofiapia »

anna: Ont i knäna är inget roligt. :( Jag lider med dig. Varierad träning är viktigt! Speciellt om man tränar så ofta och mycket som du.

Om du inte har meniskskador (smärtor och hakningar som känns på knäets ut-eller insida när man sitter på huk eller sträcker ut knäet eller svullet knä), utan snarare har löparknä (smärta över knäets utsida) så skulle jag vilja slå ett slag för muskelträning.

Det betyder mycket att träna framsida lår (M Quadriceps femoris sträcker i knäleden, böjer höftleden, tippar bäckenet framåt och ökar svanken och består av fyra muskler. Alla fyra muskler går samman strax ovanför knäskålen för att sedan passera över knäskålen och fästa i skenbenets övre del.)

Knäböj är bästa övningen. Se till att fötterna är parallella och knäna i samma riktning som tårna. Glöm inte buktrycket för rätt rygghållning.

Knäböj med tårna lite pekande utåt (i ett v om du tittar ner) tar på sidan av låret också och är väldigt bra för knästabiliteteten. Du känner själv vilka muskler det tar om du testar.

Stretcha musklerna är också viktigt för att undvika knäont.

Kanske något att lägga in i veckans träningsprogram när knäna känns bättre? Går utmärkt att göra hemma och man kan börja utan vikter. Knäböj och utfall är typiska övningar för att förbättra löpning och undvika skador. :thumbsup:
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Klappar på ditt knä, anna :( Sit ups och armar, kan man ju köra, så helt träningsfri behöver du ju inte vara, även om det inte blir kondition... (om du vill alltså)

Jag glömde skriva i söndags.
I måndags (förra veckan) gick jag ner till skolan, en rejäl promenad upp för berget och sedan hem igen med Ivar i vagnen.
Onsdag spelade jag golf.
Torsdag var jag och Vera på ett gympa-pass tillsammans. Tyvärr tyckte hon det var urtrist :( så det blir inte fler.
Igår var jag på mitt första dansträning, afrikansk dans. Mycket spännande :)
Men förutom massa dans på lördag kväll (hoppas jag) blir det inte mycket mer denna veckan, ska till mamma redan imorgon.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Tilda
Inlägg: 436
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 20:40
Ort: Finland
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Veckans träning :)

må: styrka 45 min
ti: jogging 6 km+några magövn.
to: jogging 7,5 km+ mage, armar
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Måste få hoppa in och berätta om min "Veckans prestation": Stockholm halvmarathon på 2,16 igår.
Sjukt tillfredsställande. Jag har större delen av mitt liv trott att "jag är en sån som inte kan springa".
Det var fel :lol:

Kram hurtbullar!
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hejja!!! =D>

Min vecka:
Afrikansk dans i tisdags
ganska kort, men backig och flåsig promenad i fredags
Zumba idag, söndag. Det var det roligaste jag gjort på mycket länge!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Sofiapia
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 21:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Sofiapia »

Veckans träning:
ons: ben på gym
tors: bröst & biceps
fre: rygg & triceps
sön: ben & mage på gym samt en joggingtur

Starkt jobbat Nya mamman! :thumbsup: =D>
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
anna
Inlägg: 4525
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Nya mamman!!! WOW!!! :D =D> =D> =D> =D> =D>
Det var verkligen en prestation! :D

Sofiapia: Har jag missat (eller glömt :oops: ) Jobbar du med detta eftersom du kan så mycket? Jag ska försöka träna upp de uslingarna... :cry:

Jag har idag efter en dryg veckas elände varit hos en naprapat och fått värme och ström-behandling.
Mina knäskålar är ostabila och vill utåt. Han tejpade under knäna, och påstår att jag ska ha det så under träning och att man då bygger upp musklerna runt.
Har ont och är ostabil på framsidan av båda knäna.
Jag förstår bara inte HUR jag ska kunna träna?? Känner mig "svajig" och det verkar märkligt att det ska kunna vara bra!?
Jag avvaktar i alla fall ett par dagar till, så får vi se hur det känns. Jag skulle höra av mig i slutet av veckan för att avlägga en rapport om hur det gått.
Han trodde att dettta ev, kunde uppkommit av för mkt likadan träning (löpning)

Tilda och LO : låter bra! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Tilda
Inlägg: 436
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 20:40
Ort: Finland
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

:D Härligt, Nya mamman :D trodde också förut att jag är en sån som inte springer. Nu kan jag inte tänka mig att vara utan...

Tråkigt med dina knän anna :( Hoppas det blir bättre den här veckan.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Tilda
Inlägg: 436
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 20:40
Ort: Finland
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Bra vecka :D

må: styrka 45 min
ons: styrka 45 min
to: jogging 5km+ mage
fre: styrka 30 min
sö: jogging 9 km
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Sofiapia
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 21:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Sofiapia »

Veckans träning:
fre: Jogging
sön: benträning på gym

anna: jag hoppas knäna börjar bättra sig. Nej, jag jobbar inte med träning. Jag har i dryga 10 år tränat själv och läst mycket för att komma tillrätta med egna smärtor och för att hålla mig pigg och frisk. Att bygga upp musklerna runt knäna, utsida och insida av låret ger mycket för knäna. Varierad träning gör att man kan träna ofta utan att slita på muskler, leder och senor som behöver vila.

Tilda =D> :thumbsup:
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
anna
Inlägg: 4525
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Tilda - OJ!! Vilken vecka :shock: :o :!: =D>

Sofiapia, tack för tips!

Det är faktiskt lite synd om mig... Läget är följande:
På onsdagen kändes knäna något bättre, så jag tänkte träna på torsdagen. Hade bestämt mig för något lättare pass.
Och så vaknar jag upp och är DUNDER förkyld :!: :evil: :evil: :roll: :cry:
Och är fortfarande rejält dålig... Nu är jag TRÖTT på detta :twisted: , vill komma igång igen. NU :!:
Konstigt nog har jag under dessa 2 veckors uppehåll gått NER i vikt, och kommer i favvo-byxorna igen! :? :lol: Inget ont som inte för något gott med sig :wink:
Nåväl, det verkar som att jag får ha träningsuppehåll lite till, så förkylningen släpper. Vågar inte annat. :cry:
MEN JAG KOMMER IGEN, VAR SÅ SÄKRA TÖSER :!:
Knäna är inte 100 % bra än, men det är i alla fall avsevärt mycket bättre.

LO/ Dina ord från förra veckan om att Zumba var det roligaste du gjort på länge har ekat i mitt huvud. Visste inte alls vad det var. Så igår sökte jag på nätet och hittade små klipp, Det DÄR vill jag prova, verkar ju jättekul!! :D Lade mig i några Tradera-auktioner på Zumba-DVD, det fanns många, men i alla blev jag överbjuden. Men jag ska få tag i det, och jag vill absolut prova! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"