Vad ska jag göra åt uppvaket vid 5-tiden?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Marianne77

Vad ska jag göra åt uppvaket vid 5-tiden?

Inlägg av Marianne77 »

Hej!

Mr. L var med i Gastsjön och sover så gott, gott men nu de
de senaste 5 dagarna börjat vakna vid 5 tiden och är superglad och nöjd och pratar glatt och har riktiga diskussioner med sig själv, underbart att höra....men nu efter 5 dagar så behöver jag tips på hur jag får honom att inse att det inte är morgon förrän kl.6.30.
Han kan nämligen ligga och prata glatt i 45-60 min. Jag har testat lite olika
t ex att ramsa var 5:e minut för att han ska förstå att det är natt men han lyssnar och sen pratar han vidare
så har jag testat att ramsa direkt när jag hör att han är på gång att vakna men då kommer pratat igång ändå....
Ska jag bara låta han vara och så kommer han om några dagar förstå?

Han behöver ju sömnen för nu märker man att han är en riktig tröttis innan första sovpasset.

p.s Mr. L har hunnit blu hela 10 månader och en ganska stor kille nu. Han går också!!!)
Storasyster född sep-07, kurad vid 4mån
Lillebror född nov-09, kurad Gastsjön juni 2010
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Härligt med en så framåt kille! :lol:

Detta är en fnurra som går över, men det kanske kräver lite åtgärder. Jag tror att ramsa va 5e minur blir underhållning och det bör du sluta med. Han får gärna ligga och hålla pratfest på egen hand, men utan publik. Den behöver sova... visst. :wink:

Runt gåendet kan det komma upp lite nya "vanor" om man säger. Antingen låter du honom hålla på, det viktigaste är ju inte att man sover alla minutrar man ska, men eftersom du märker att han blir trött bör du kanske tänka ut en strategi för att ta bort det.

Jag tänker i tre-dagars-tänk. Dag 1: in direkt och håll fjäder tills han sover. Ingen ramsa, för på morgonen pratar man inte. Gör så varje uppvak den morgonen. Dag 2: In direkt, fjäder till lugn och sedan ut. Ingen ramsa. Vänta utanför dörren. Börjar han prata slänger du DIREKT in en PANGRAMSA "nu sover vi, det kan du, mamma är trött i alla fall". Dag 3: PANGramsa vid första pip. Hinner du inte så ta det efter en paus och då DIREKT. PANG! Punktsättande och uppmuntrande. Sedan går du och lägger dig igen.
Dag 4: gör du ingenting, stoppa i hörselproppar.

Reflektion kring dessa tankar?

:lol: :heart: :lol:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Marianne77

Inlägg av Marianne77 »

Å tusen tack för så snabbt svar :D
Nu ska det bli ändring direkt imorgon, inge mer underhållning i form av ramsning var 5:e minut. Men däremot tror jag inte att gå in till honom kommer funka....har nästan aldrig gjort det bara få tillfällen när han har varit riktigt sjuk och behövt lugnas ner. De gånger jag gått in när han inte varit sjuk så blir han riktigt arg, "typ vad gör du här"(och behövt lägga tid på att ramsa honom lugn sen) så håller mig gärna utanför dörren om det går och funkar.

Så några tips kring det? :roll:
Storasyster född sep-07, kurad vid 4mån
Lillebror född nov-09, kurad Gastsjön juni 2010
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Då gör du inte det, går in alltså. Utan kör pangramsan endast enligt Dit direkt och sedan backa undan på tre-fyra dagar.

Du känner honom bäst. Bra!

:wink:

Det grejar du GALANT! Du har ju attityden. :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"