Schemahjälp 4 mån med reflux

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag håller helt med Ida. Med Edvard drog jag ner till två daglurar vid strax efter sex månaders ålder, och med facit i hand så inser jag att det var orsaken till nästan alla bekymmer vi hade både under vakentid som sömntid. :roll: Gnäll, skarvar och ledsna insomningar. You name it.
Jolo

Inlägg av Jolo »

Hej Torpsara, igen!

Alltid lika kul att få svar av dig eftersom jag förstått att våra små är väldigt jämngamla. Kan inte du tipsa mig om hur ert schema ser ut nu (om du vill)?

Jag gav förutsättningar till J för en tredje lur igår (en 20:a var förhoppningen mellan 16.30-17) men det blev en låtsasväckning efter noll minuters sömn o mest missnöje - han var sur för att jag avbröt honom mitt i utforskandet av brorsans rum. Men jag gör om det idag.

Har lite tjorv med att J som alltid sover på mage eller sidan i spjälsängen nu vill göra det även i vagnen - villken nu är sittvagn i nedfällt läge o inte magidealisk (J för stor för ligginsats). Det resulterar i på alla 4 gung eller ansiktet rakt ner i kudde/dyna...

Idag på middagsvilan flyttade jag över till sängen, det blev lite buffning (nån minut) för att till sist få honom till ro (kryporgier och letande).

hur gör ni på daglurarna? vagn eller säng?

tack och kram alla kloka peppare!

kram Jolo
Stora J 060310
Lilla J 100120
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi har 11,5-45-2-45/20. Den långa luren i säng och de korta i vagn, den sista ibland under en kort promenad (så han somnar).

Det funkar i allmänhet toppen, ibland blir långluren bara 1,5 men det duger ju det med, tycker jag. :D
Jolo

Inlägg av Jolo »

Å det låter som vårt drömschema det!
Vad underbart skönt för honom och vad bra ni är! Somnar han alltid själv också tll ramsa, och sover hela nätterna (eller vagnar du/buffar nånsin?) ? Sover han på mage i vagnen, har ni en gammaldags rymlig liggvagn? (har nån därute lyckats få barnet till bekvämt magläge i en 4 år gammal BrioCombi sedan barnet vuxit ur ligginsatsen? :D

Vi ska sätta ett datum då vi ska kura J.
Idag sov han en tredje daglur igen. En 20:a på rygg i vagnen ute utan gnot men då vankade jag omkring i lekparken medan storebrorsan lekte. (annars som sagt får man vända honom eller sätta på sele för att han ska ligga på rygg o somna - och det känns förstås bakochfram och lite kymigt. Samtidigt vill jag ju att han ska kunna sova i sin vagn då o då, annars blir jag ganska låst. Kommentarer eller råd?

Tredje luren gjorde i alla fall att J idag orkade vara soc delaktig i en timme i att sätta upp tavlor med hela familjen efter middagen ( i vanliga fall är det mycket gnöl och stånk o stön). Efter badet var han dock helgnällig, jag fick knappt på honom pyjamasen och så mkt skratt blev det inte precis. Han somnade som en stock mitt i vällingen kl 19.30 så det var en sovande gris jag lade till sängs. Dumt förstås, men vi ska kura - vill bara vara tvärsäkra o pålästa först.Tre konkreta frågor inför det:

1. Ska barnet somna själv vid varje daglur under kuren? inomhus? Eller är det några som går ut o går, är det "fusk"?
2: Han ställer sig på alla fyra i sängen och sätter sig snart upp, spjälsängen är i översta läget fortf: tänker att vi borde sänka den - men fixar man att buffa om barnet ligger längst ner?
(löjlig fråga kanske, det "ska" väl inte buffas längre än att man fixar det så böjd - kanske bara är bra så man motas ut ur ett ev buffningsträsk....?)
3: Kuren kommer att infalla då han är drygt 7 mån. Funkar detta schema då:

7 God morgon! välling
9-9.45 sova 45:a (eller 8.45-9.30)
11 lunch (ersättn o pureer)
12-13.30 el 14: sova 1,5 eller 2 tim
14 mellisbanan
16.30-16.50 sova 20:a
17 gröt
19 Bad pyjamas välling skratt
19.30 God natt!

kram Jolo
Stora J 060310
Lilla J 100120
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jolo skrev:Å det låter som vårt drömschema det!
Vad underbart skönt för honom och vad bra ni är! Somnar han alltid själv också tll ramsa, och sover hela nätterna (eller vagnar du/buffar nånsin?) ? Sover han på mage i vagnen, har ni en gammaldags rymlig liggvagn? (har nån därute lyckats få barnet till bekvämt magläge i en 4 år gammal BrioCombi sedan barnet vuxit ur ligginsatsen? :D
Han sover hela nätterna. Stökar han får han en ramsa och somnar om. I vagnen sover han fortfarande på mage, men snart får han sittdel/ryggläge. Det är därför jag har korta lurarna i vagn. Han vände sig från mage till rygg, satte sig och STÄLLDE sig sedan upp idag (mot framkanten på insatsen, så sele känns alls inte "kymigt" kan jag lova. Motsatsen däremot! :shock: Sele är ju en självklarhet.
1. Ska barnet somna själv vid varje daglur under kuren? inomhus? Eller är det några som går ut o går, är det "fusk"?
Klrt det inte är fusk. Huvudsaken att barnet sover. Däremot är det ju ingen vits att traska sig igenom hela kuren, då misar man ju målet. Men sitter sista luren långt inne, ja då tycker jag absolut att den kan få vara en 20-minuterslur under promis, vad tusan, det är verkligen ingen lång tid i livet den behövs. Men när den behövs så gör den ju det.
2: Han ställer sig på alla fyra i sängen och sätter sig snart upp, spjälsängen är i översta läget fortf: tänker att vi borde sänka den - men fixar man att buffa om barnet ligger längst ner?
(löjlig fråga kanske, det "ska" väl inte buffas längre än att man fixar det så böjd - kanske bara är bra så man motas ut ur ett ev buffningsträsk....?)
Precis. Klart man kan buffa på lägsta, man kan ju kura barn i alla åldrar.
3: Kuren kommer att infalla då han är drygt 7 mån. Funkar detta schema då:

7 God morgon! välling
9-9.45 sova 45:a (eller 8.45-9.30)
11 lunch (ersättn o pureer)
12-13.30 el 14: sova 1,5 eller 2 tim
14 mellisbanan
16.30-16.50 sova 20:a
17 gröt
19 Bad pyjamas välling skratt
19.30 God natt!

kram Jolo
Kommer att bli toppen!
Jolo

Inlägg av Jolo »

Hej igen!
Tack för svar så snabbt!
Det var inte selen jag menade var kymigt, såklart inte! Det var snarare att hålla på och vända honom på rygg när han nu fått smak på bekvämare ställningar. Då kör jag med kortlurar på rygg med sele.

Oj, ställer sig din kille upp, på fötter? Då kryper han redan och sitter, eller? Min första var så snabb på att krypa o sitta själv, men den här lille mannen ålar, tar ett krypsteg och gör en massa fina poser o yogahunden o typ handstående med en fot i. Vi längtar tills koden är knäckt här hemma, det har varit nära i flera veckor. Hade ni mkt stök o bök i sömnen före krypandet?

Kram jolo :) [/list]
Jolo

Inlägg av Jolo »

Förlåt, får jag fråga en sak till?
Delar barnen rum hos er? Från start ?
:D
jolo
Stora J 060310
Lilla J 100120
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Han kan nog sitta, men har inte riktigt fattat varför han ska. Kan man krypa är ju det enklare liksom. 8) Krupit som folk har han väl gjort nån vecka nu, innan dess var det som du beskriver. Rätt var det är går proppen ur. Och jo, vi hade stökiga lurar/läggningar när han övade. Det skulle ju övas JÄMT. :? Men det har förenklat sig nu.

Om att sova på rygg: De KAN ju det, även om det inte alltid tror det. :roll: I bilen går det ju galant tex. Så det handlar bara om att öva, och en powernap är ju skön hur som. Långa sovpass tycker jag däremot att man ska få sova som man vill.

Våra båda delar inte rum än, men efter helgen flyttar vi ihop dem.
Jolo

Inlägg av Jolo »

Ja, det är vansinnigt tjusiga konster man kan klara av MEDAN man över på att krypa! Som är mycket svårare! haha! Jag hoppas så att vår kille ska få sova lugnare och skönare när han knäckt krypkoden - och vi kurat.

VI BÖRJAR KURA DEN 23 AUGUSTI. Nu ska han få sova! Och nu har jag ju sagt det här så nu finns ingen återvändo!
Boken har jag nyss beställt (har förstås läst tutto som står här tusen ggr men men).

Det vi den 23:e har framför oss med J är (förutom läggningen som jag inte kan förutse hur frågvis den blir)
- ett antal ggr då jag hör honom börja röra sig, leta, gnälla till och inte hitta rätt. Detta kan vara när som helst mellan 00-04. VI vet faktiskt inte om han är vaken eller sover, men han låter letar och rör sig.
(Som det är nu lägger vi tillrätta, solfjädrar eller buffar till lugn. Men just nu sover vi ju i samma rum så man ramsar ju inte ut från honom.....)
Vi ska lyssna av och vänta in i det längsta med att göra något då va? Eventuellt en påminnelse från dörren, bekräftlese vid tyst? Möjligen in o tillrättalägga o solfjädra, ramsa ut?

- för tidig morgon, ca 06, med krypträningsorgie och snackande, ev till gnäll o frågor. Då gäller en utled ramsa, ev musik o väckarklocka? Är det nån idé att gå in (första natten)?

Idag känner jag mig så glad - till middagsvilan lade jag Mr J, ramsade ut ur rummet. Det kom några frågor men efter lite vattenkranspol o köksluckor och harklingar blev det knäpptyst och jag kunde ge bekräftelse efter två minuter. Där låg han och njöt av att snart somna!
Jag kände den där härliga känslan komma spirande, som jag känner igen från storebrors kur, när man kände föraningen av att man börjar lyckas kommunicera med ramsan!

Dessutom: tänk att stunderna då han orkar vara soc delaktig blir längre för varje gång! :D
Jolo

Inlägg av Jolo »

Hej igen!
Den här tråden är verkligen lite väl lång för att inte ens ha börjat handla om en en verklig kur ännu....ber om ursäkt för det! (skulle ha börjat i Späda barn och små, förstås).
Vår kur skulle ha börjat igår kväll men vi har fått skjuta på den för storebror är hemma och sjuk och jag villl kunna fokusera helt på kuren på dagarna "ifred". Så kurstart blir så fort stora är bättre o tillbaka i förskolan. Nu öär även pappa helpepp! Kapitlet om Njutningen fick honom på fall, hahaha.

Dessutom har "lilla" (7 mån) blivande kurbarnet också blivit sjuk (spelar ju ingen roll i och för sig) men detta innebar en riktigt orolig natt inatt. Det gjorde att jag buffade honom (kort!) och solfjädrade honom ca 5 ggr under vargtimmen mellan 4 och 6.30. Ramsade inte eftersom jag ju var i samma rum....Han vaknade till ungefär varje kvart. och då kom en mamma o buffade o solfjädrade och la sig i säng i samma rum....(hmhm).

I övrigt är det just nu så att han somnar själv i vagnen på dagarna, utan vagning, jag ramsar, husljudar och bekräftar - MEN han har NAPP (som han gnäller efter o sen somnar med på bara några sekunder ibland. Långvilan blir det ofta vagning efter 45minutersskarv (pga ryggläge i vagn tror jag). Men vi har även haft hela fina 1,5 timmesvilor.

Min undran: vad tänker ni om det här att han redan har fått verktygen, utan regelrätt kurstart? Är de "utslitna"?
Det som blir den stora skillnaden vid kurstart för honom är att han ska läggas vaken på kvällen för första gången och UTAN NAPP. Som han inte heller ska få i vargtimmen eller på daglurarna. Visst borde det kunna gå ändå, om man bara tror benhårt på det själv (attityden tralala)? Daglurarna utan Nappen blir den stora utmaningen för mig.

Och har jag förstått det rätt: man gör likadant dag 1 som natt 1 och dag 2 som natt 2?
kram Jolo
Stora J 060310
Lilla J 100120
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag vet att Anna W tidigare skrivit om just det att använda verktygen lite här och där innan kurning och hon rekommenderar inte det. Att man genomför alla förändringar på ett bräde. När ni väl kurar sedan kommer ni behöva verktyg som inte slitits på innan, lätt att ge lite olika budskap då tänker jag.

I princip lika dag 1 som natt 1 osv med reservationen att man kan få gå lite mer försiktigt fram på dagarna eftersom man får färre tillfällen på sig att slipa på verktygen om du är med.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Jolo

Inlägg av Jolo »

Hej Emma!
Tack för svar, om än lite nedslående...nu är ju ändå "skadan" skedd men jag tänker inte ge mig. han ska få sin goda nattsömn, få dela rum med sin storebror o kunna somna om i vargtimmen. Jag tänker att jag har ett mycket viktigt verktyg kvar- att BACKA. Som komplement till ramsan som vi ska börja kommunicera med även nattetid. Låter det för optimistiskt?

Ang dagarna - jag hänger inte riktigt med i hur du menar.

Kram och godnatt!
Stora J 060310
Lilla J 100120
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Jolo!

Det är klart att du inte förstört något och att ni kommer lyckas med kuren ändå. Men precis som Emma skriver så är det bra att ta alla förändringar på en gång.

Något som du kan tänka på är att ha nnu redan är van vid buff och solfjäder och därför kan du backa från dem så fort de verkar lugnande. Men första natten på kuren så ska du använda dessa verktyg flitigt. Så även om du redan använt verktygen så kör enligt lathundens natt 1.

Det Emma menar med dagarna är att du dag ett gör precis som du gjort under natt 1 men seda ntar det oftast lite längre tid att få dagsömnen att fungera helt och därför kan man behöva använda verktygen under fler dagar än nätter. Så om du tex. är på natt 3 så kan ske du på dagen måst jobba som om det var natt 1. Rörigt men jag hoppas att du fattar vad jag och Emma menar nu.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Jolo

Inlägg av Jolo »

Hej både Emma och Ida!

Och tack för era råd, nu känner jag mig klokare!
Jag bannar mig själv för att jag halvkurat inkonsekvent en tid (använt verktygen, menar jag). Men nu känns det bra att jag fick handfasta instruktioner om hur jag ska göra första natten, tack Ida! Jag ska göra precvis så och hela tiden tänka SLUTA - BACKA - UT!

Största förändringen/utmaningen är som sagt att han inte ska få nappen. Så jag kommer att få höra många frågor och skrik som inte fått komma till tals tidigare.
(Storebror finslipade vi vid 11 mån men behöll nappen pga att han stoppade in den själv i sömnen....även lillbrorsan är snart där och letar efter den direkt jag lägger honom i vagnen på daglurar).

En vädring: första luren kommer under hela kuren att ske under promenad hem efter dagislämning, det kommer jag inte ifrån. Ska jag ställa mig nånstans ute och vagna o ramsa tills han somnar innan jag promenerar hem?

Tack än en gång! På tisdag börjar det! :lol:
Stora J 060310
Lilla J 100120
Jolo

Inlägg av Jolo »

Måste förtydliga mig:
jag skrev så slarvigt: jag menar att jag förstår att första natten gör jag precis enligt lathunden coh använda verktygen flitigt, och sen ska jag backa så mycket jag kan i fortsättningen (och även första natten då möjligt).

Snurr snurr!
:D
Stora J 060310
Lilla J 100120
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"