Vi fick vår andra underbara dotter Emma den 26 juni och hon är nu 6 veckor. Hittills har allt flutit på bra och jag har gett henne mat enligt standardmodellen men inte på exakt samma tider varje dag. Detta har fungerat bra hittills och vi har kommit in i en ungefärlig rytm, men sista dygnen har hon fått väldigt mycket svårare att komma till ro och somna in. Framförallt på em och kväll/för natten (igår tog läggningen nästan 3 timmar).
Nu tänker jag lägga ett schema istället för att göra underlätta för henne att komma till ro själv och strukurera upp dagarna (och kvällarna
Schemat som Anna skrivit under den klistrade tråden fungerar rätt bra enligt Emmas tider, men nattmålet kommer runt 4:00. Hon sover också mycket mindre/kortare pass på em (pass 2 och 3):
8.00-9.00: mat och vaken 1 timme. Bröst x2 eller x3 med byte och umgänge enligt Standardmodellen.
9.00-11.30: sova 2,5 timmar.
11.30-13.00: mat och vaken 1,5 timme.
13.00-15.30: sova 2,5 timmar.
15.30-17.30: mat och vaken 2 timmar.
17.30-19.30: sova 2 timmar.
19.30-22.30: mat och vaken 3 timmar med avbrott för 20-minuterslur vid det övertrötta kvällstrasslet. Bad, mat, bröst och flaska.
22.30-4.00: sova natt 6 timmar
4.00-4.30: nattmål (i dunkel utan prat, bröst x2 eller flaska, ev. med snabbt byte emellan), 20 minuter.
4.30-8.00: sova 3 timmar till.
Jag har några frågor innan vi börjar köra stenhårt på schemat:
1) Det stora problemet är insomning/läggning på em/kvällen? På fm/dag är det oftast inga problem att lägga henne och låta henne somna in själv. På em/kväll gråter hon mycket och länge och skriker upp sig. Är det buffning och ramsa som gäller eller vagnar man så små? Om man vagnar, ger man ramsa också?
2) Hon äter bra, men somnar ibland innan 1,5 eller 2 h har gått - framförallt på fm. Ibland är hon riktigt trött efter bytet och innan umgänget. Hur håller jag henne vaken? (Är medveten att schemat kan behöva justeras efter detta)
3) Hon har stort sugbehov (vill suga mer men blir arg när hon läggs till bröstet och mjölken kommer, nappen har varit toppen här). Ska nappen helt bort nu eller kan vi använda den när sugbehovet sätter in?
och sista och kanske självklara
4) Gäller marginalkvartar även här och väcker vi henne när 2,5 eller 2 h har gått?
Tusen tack på förhand för svar!
Hälsningar
Maria