Hatar galonkläder!!!!!!!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
loppan o nilla
Inlägg: 66
Blev medlem: ons 08 nov 2006, 10:04
Ort: Göteborg

Hatar galonkläder!!!!!!!

Inlägg av loppan o nilla »

Hej!

Har en liten fråga jag behöver råd med. Min lilla är nu 4,5 år och har det väldigt jobbigt med galonkläder både hemma och på förskolan. Så tråkigt att det alltid ska bli bråk men hon hatar dessa galonkläder som på förskolan är på jämt så fort det blir fuktigt väder eller rik för regn då de inte har tid att gå in med barnen igen och ta på dem om de verkligen behövs. (24 barn blir de nu detta året :oops: ) Hemma kan vi ju ta på dem när det verkligen behövs och då funkar det. Men då bara om det regnar eller är pölar, för varför ska hon annars ha det??? tycker hon själv. :?

:?: Fröknarna och Nilla har en kamp varje gång och det är så jobbigt att höra. :evil: Pratade med Nilla ikväll och hon hatar dem och säger att de är fula. Min tanke är att handla ett par nya och att hon då får bestämma själv vilka, men jag vet inte om det är rätt väg att gå eller om hon då kommer att använda dem. Hur hade ni tänkt?

:?: Sen blir hon väldigt ledsen och gråter mct och säger "jag är aldrig duktig".
Vet inte var hon har fått detta ord ifrån, mamma är jag duktig nu? är ofta en fråga jag får. Jag använder aldrig detta ord. Vad hade ni svarat?

Loppan
Lycklig mamma till underbara Cornelia snart 6 år, född jan- 06. ♥
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Hej!

Jag tycker ni kan fara till affären och köpa det finaste galonsättet som finns, sà blir det en fryd och en fröjd att klä pà sig varje morgon. Sà hade jag gjort. Vet inte om det är "rätt" eller inte, men man fàr välja sina krig och det kan bli en làng höst... Sedan är det inga fràgor om hon vill ta dem pà eller inte.

(Jag àngrar som en hund pà att jag inte köpte en röd skjorta till min stora lilla flicka, en skjorta alla andra barnen i förskoleklassen hade, hon hade en grön som hon hatade, men jag tyckte att det spelar väl ingen roll, om jag bara hade fattat dà hur ful hon tyckte den var och hur fiiin den röda var. Alla hade likadana kläder i dagiset i Spanien, alla utom min fina flicka. Det är ju inte precis din sits, men ändà, vad är det som är viktigt för dig; att hon inte ska fà välja galonkläder eller att hon ska ta dem pà varje morgon. :wink: )


Du kan ocksà läsa din gamla tràd.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

Och om duktighetsfràgorna.
Är hon delaktig i hemmet?
Har hon sina uppgifter och arbeten?
Känner hon sig behövd?

Läs om 4.5 àringen här.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=15652

Det var lite snabba tankar sà här pà förmiddagen.
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Siobhan
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 10:45

Inlägg av Siobhan »

Med min 3,5-åring gjorde vi så att vi köpte det allra finaste regnstället som någonsin setts på denna jord!! Den är röd och gul och hon ser PRECIS ut som en ambulansförare i den! Sedan så lekte vi ambulansförare och patient hela eftermiddagen.

Nu är problemet att hon vägrar ta av sig den....hon vill till och med ha stället på sig inomhus...typ hela tiden! Och hon är inte Lucia längre...hon är en ambulansförare.
Mamma till Lucia född 2007-01-19
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och i ärlighetens namn så förstår jag henne. Galonkläder är varma, svettiga, rörelsehindrande och hemska. Men behövliga. Så jag gillar idén om lite finare jag med, så man åtminstånde kan ha nån glädje av dem (som man kan relatera till). :?
loppan o nilla
Inlägg: 66
Blev medlem: ons 08 nov 2006, 10:04
Ort: Göteborg

Inlägg av loppan o nilla »

Hej på er!

Tack för svar och tips. Har inte hunnit svara förrän nu men det räcker att skriva och läsa i detta forum så bättrar sig allt härhemma.

Vi har köpt nya galonkläder eller snarare en jacka blev det förhandling om. Hittade en blommig jacka utan byxor som hon bara förälskade sig i . Plastig och inte alls så mjuk som jag ville men det är inte jag som ska ha den på.

Dan efter jag skrev så sa min lilla att -Jag lyssnade på fröknarna idag. (Hade tagit på sig regnkläderna och det var inte den nya jackan) :shock: Ibland fattar man ingenting.

Har även läst fostransdelen i barnaboken och det BEHÖVDES! :oops:

Tack än en gång ni alla :D

Kram Loppan
Lycklig mamma till underbara Cornelia snart 6 år, född jan- 06. ♥
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

:thumbsup: :D
Barnaboken är guld! :heart:

Hoppas ni fàr lugna pàklädningar framöver!

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"