Höstbarn 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

TinasDag: Hon är sjuk igen. Feber igen och ingen vet vad det är. Och vi som ska åka till Skottland på torsdag. :evil: Och därför åker tummen in mer än vanligt... :roll: Men vi kämpar på, har ju fått fina tips av Anna på fostranforumet så vi kämpar på. Får påminna mycket, mest hela tiden känns det som men det är svårt att hålla rätt attityd när hon är sjuk. :roll:

Fina tips du gav till NINA, suger åt mig jag med, om jag skulle vara där någon gång. :P
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Ett kort inlägg!

Bluna: Vår tös är en också en "Tumme-Lisa" (i dubbel bemärkelse :wink: ) och jag skulle gärna vilja titta på din tråd du har ang avvänjning av tummesugandet! Däremot är det inget jag ska sätta i verket just nu (potträning är aktuellt just nu) men för framtida bruk så skulle jag vilja se tipsen.
Vad heter tråden eller kan du länka den :?:

Ha det gott i sommarvärmen!

Kram
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Är i Skottland med dålig uppkoppling men här är länken om tummen:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22634

Allt har gått så bra här. Elsa fick medicin för halsen, det var visst bakterier ändå. Så nu skuttar hon runt som vanligt. Hon har varit så duktig med alla restauranger och hotell och flyg/båt/bilresor, med tanke på att hon är mitt i trotsen. :D Det går ok med tummen också, den åker in mycket men hon har ju minskat sitt sugande i varje fall sakta men säkert vid påminnande.

Ska skriva mer när vi kommer hem. Vi flyger hem på torsdag igen.

Kram på er!
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Alltså JAG ÄLSKAR DET HÄR FORUMET!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Basta!
Har lusläst om trotsen, provokationer, bristande tålamod från ömma föräldrar och bara LADDAT mina batterier!
Tack & lov att ni alla finns! :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :thumbsup:
Nu skall jag ta tag i min familj och stärka våra rutiner, verkligen verkställa/implementera allt som ju egentligen redan gäller men just nu flyter runt lite hipp som happ! Återkommer ikväll med lite info om mitt känsloutbrott för nu skall tösen upp 8) :D
Kram
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Ok, skall förklara mig lite kanske... 8) :D

Här hemma går det upp och ned. Som hos de flesta andra 8) Storebror, som jag trodde gjorde intåg i trotsen nån gång i feb-jan (tidig ni vet :roll: 8) ), bevisade att mamma hade noll koll på utveckling när han dundrade handlöst in i TROTSEN i början av sommaren....
Man kan ju hålla sig för skratt vissa dagar.
Känslige semlan har ett tonläge av modell gnällig (fråga våra vänner, "egna barn och andras ungar" ni vet...)och klarar inte av motgångar! Då reagerar han med att fullständigt bryta ihop och gråter tröstlöst. Favoritkonversationen här hemma just nu lyder:

Var är min...båt/bil/tandborste/sko/åsna/etc mamma? Kan du berätta det för mig?
Det vet jag inte Dag. Var tror du du lekte med den sist?
Det vet ju inte jag mamma!! Kan du inte berätta det för mig?!??!!! (Här börjar tårarna spruta)

eller

Vilken sång är detta mamma? Kan du sjunda den för mig? (han skakar på en marrakas, blåser i en flöjt, nynnar, eller nåt annat, allt väldigt musikaliskt förstås :wink: :roll: )
Det vet jag inte Dag men om du säger vilken sång det är skall jag gärna sjunga den.
NEEEEJ jag veeeeet ju inte det! Duuu vet ju det!!!
åsså lite mer tårar....

Speciellt runt matlagning eller annan uppmärksamhetskrävande syssla bryter han ihop om jag inte kan lägga allt åt sidan och lösa hans problem. Social delaktighet nån...Oh så lätt att glömma av dock](*,) Mamma kan ju bäst själv...det går liksom snabbare då 8-[ [-X :oops:

Efterssom jag inte mått så bra har jag inte heller varit särskilt bra på att ge sonen det motstånd han i sin trots behöver utan snarare blivit ett trotsbarn själv som han skall bemöta :oops: Även om det kanske kändes mindre tidskrävande just i det ögonblicket att bara explodera och höja rösten... så inser man ju sekunden efter vad man borde ha gjort. Men... ja ni vet:roll:

Sen har vi inte haft de bästa läggningarna med storebror. Mycket vatten, stoppa om, mera vatten osv och mamma/pappa som springer ut och in. Det är verkligen ett gradvis förfall från "en gång är ingen gång" och "han är ju större nu, nu BEHÖVER jag ju gå in och prata med honom...." till att det blivit vardagens verklighet, varje dag.

Jag har inte haft ork att sätta mig med SHN eller BB trots att dom ligger bredvid mig på sängbordet. Ironiskt eller hur, med tanke på hur mycket tid och bråk man besparar sig om man agerar efter Annas självklara råd.

Så, ialla fall, nu kände jag mig såpass bra att jag ville börja hjälpa andra sömntrasslare på forumet igen men insåg att jag kanske skulle börja ta tag i våra "kriser" innan jag ger andra råd:wink: Och då hittade jag Sarisparis tråd "Kontrolerad explosion" http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22746
Precis på pricken! Jag kände kraften/orken återvända och bara JUBLAR!!!!
Ja, så nu förstår ni kanske mitt känsloutbrott?

Tack och lov för BB säger jag bara som visade mig hur man handskas med nästan alla familjelivets alla mysterier :!:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej på er!

TinasDag: Jag visst blir man lite blind ibland och fastnar i mönster som man egentligen inte vill hålla på med. :roll: Vi hade också en hel del trixande vid läggningen men man märker att det lönar sig att strama upp. Jag var tex beredd på att det skulle bli konflikt när jag sa att det är slutdricket i sängen och att vi dricker i köket innan vi lägger oss. Men eftersom jag förklarade så tydligt med dunderattityd som jag samlat på mig så svalde hon det utan knorr. Nu är hon så noga så om hon vaknar och vill ha vatten (händer inte så ofta) så ska man dricka det i köket punkt.

Här har vi just nu en ganska lugn period. Elsas trots verkar gå i perioder. I början var det mycket varje dag, sen lugnt en period och sen igång igen. Under semestern har det varit små trotstillfällen men inget stort. Nu är hon rätt positiv till det mesta. En hel del nya meningar har dykt upp och hon leker med ord och ser om de passar in där hon säger dem. :)

Tummen går det sådär med. Kan väl säga att det går framåt sakta men säkert. Jag är beredd att det här kan ta ett tag, hon har sugit på den nästan jämt så jag förstår att det är lätt att den glider in. Man får påminna en hel del och är hon trött blir hon lätt sur och säger "Bara lite" eller "Men jag ska sova". Hon suger ju på den när hon ska sova fast jag säger att hon inte ska suga alls. Ibland får man försöka få henne att prata för då kan hon inte ha den i. Och så hålla på med något förstås, fast hon är en mästare på att suga medan hon håller på med höger hand. :roll:

Var är min...båt/bil/tandborste/sko/åsna/etc mamma? Kan du berätta det för mig?
Det vet jag inte Dag. Var tror du du lekte med den sist?
Det vet ju inte jag mamma!! Kan du inte berätta det för mig?!??!!! (Här börjar tårarna spruta)
Vad händer om du säger "Jaaa VAR kan DEN vara???" och kliar dig i huvudet? Liksom bolla tillbaka frågan? Och kanske "Vet du inte, ja DÅ får vi LETA!"

Jag älskar också forumet, här finns svar på ALLT! Har inte stött på en fråga som man inte kan nysta ut och hitta nya lösningar på. Helt fantastiskt, och mycket mer effektivt än en massa "Jag vet visst är det jobbigt"- snacket. Man blir så glad av att vara här! :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Nu var det länge sen sist!
Är så nyfiken på hur ni har det i höstrusket med era blivande 3-åringar (och redan fyllda!?) Kan verkligen inte fatta att tiden gått så snabbt....

Storebror är min juvel här hemma :heart: Han har så många tankar :-k och det är inte alltid lätt att hänga med i svängarna :roll: Då blir frustrationen STOR kan jag lova. "Men mamma, det veeeet ju du!" eller mer av varan "mamma kan du berätta det för mig" vad det nu månde vara som jag inte fattat 8) Då gäller det att försöka styra in tankarna/samtalet på nya banor innan han fullständigt går i baklås. Det gäller att hänga med!

Ikväll har vi haft "samling" här hemma som dom har på förskolan och Dag var väldigt noga med var jag skulle sitta och att hans gitarr skulle vara med så han kunde spela alla sångerna för mig. Finfint på ostämd ukulele:thumbsup:

Annars är CD spelaren han fick för två veckor sedan favoriten över alla andra. Han sitter uppe i sitt rum och spelar igenom allt från Mora Träsk till klassiska pärlor och pappas Jakob Hellman. Just nu är det min gamla Mauro Scocco som sitter i :D CD-spelaren införskaffades för att han skulle kunna ligga och lyssna på sagor under vilan den dagen han inte sover middag mer. Insomningen kan ta en stund men när han väl sover sover han gärna i 2h!

Nu undrar jag om ni kan råda mig? Lilleman sover ju fortfarande i spjälsäng och den börjar bli liiiite trång. Läggningarna går problemfritt (oftast) och jag vill ju inte ställa till det i onödan eftersom vi fortfarande är i trotsen... Vi funderar dock på att ge honom en ny stor säng i födelsedagspresent :-k Skall vi göra det? Eller vänta? Fast han är lång nu. Skall man ta en växa säng eller en "vanlig"? Ja, det var lite frågor det? Hur gör ni andra?

Stora kramar,
Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Härliga trotsiga -07 är en gåva. Här hemma älskar Sigge alla men Pappan allra mest. Han deklarerar klart och tydligt att det är HANS pappa och frågar man om han inte är Mika och Emils pappa också svarar Sigge att de har en MAMMA! Som om inte han har det då :roll: :)

Sigge slutade ju sova middag när han var precis två år fyllda. Ingen optimal situation men så var det bara. Däremot gillar han att mysa lite mitt på dagen, gärna i soffan framför tv:n. Men bara en liten stund. :wink:

Mika är hans lilla älskling och han sköter om henne med stort tålamod. Byter kläder på henne med Emils hjälp och hon finner sig i det utan knot. Sen får hon vara med och leka om hon sköter sig, gör hon inte det åker hon ut. Reglerna är solklara.

Härom kvällen när hoppade Sigge ner i Mikas säng när det skulle sovas och så pussade han henne på munnen vilket han brukar. Men hon pussar med öppen mun och då säger Sigge: Nej Hallonfika, i morgon ska jag lära dig pussad. Sagt och gjort, morgonen därpå sitter bägge två i soffan och pussas och till slut får Mika grepp om hur det hela ska gå till och Sigge förklarar att hon klarat kursen. Han är för go han, hur skulle det gå för Mika om hon inte kan pussas ordentligt? Hemska tanke. :wink:

Sigge älskar alla, både människor och djur och träffar han några nya barn säger han direkt att det är hans nya kompisar. Ingen behöver vara utanför. Dessutom älskar han att campa med husvagnen och vill att vi ska åka iväg så fort det blir en stunds stiltje i livet. Han älskar fortfarande att gå klädd i jeans och skjorta men accepterar nu även mysbyxor och lite tuffare brallor om man säger att det är campingbyxor. Allt går bra som hör till campingen och den våger rider jag på ständigt.

Sigge sover fortfarande i sin spjälsäng och det tar max två minuter att natta honom så där får han bli kvar tills benen sticker ut mellan spjälorna. 8) När det blir dags för en stor säng tror jag det är läge för honom att ligga nederst i en tvåvåningssäng med Emil i ovanslafen. Vi har en sån där juniorvåningssäng i gäststugan som vi tänkt måla och piffa till lite. Men det är ju ett tag tills dess så vi hinner kanske ändra oss hundra gånger.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Inlägg av LaQ »

Ojoj kära vänner det var ALLDELES för längesedan jag var här inne. Jag skyller det på min yngste son. Har helt enkelt inga bekymmer i världen och i sanningens ord är det mest vid "problem" jag vänt mig hit för stöd. Lillebror är förmodligen jordens mest fantastiska bebis. Eller ja nu är han väl ingen bebis längre, men iaf. Flera ggr varje dag ser jag på honom, kramar och pussar honom, med kärlek och beundran i blicken. Han njuter av livet och vi njuter av honom. Han är i sanningens ord helt underbar! Jag brukar säga att om man kunde vara kär i sitt barn så är jag det i honom! :heart:

Nu tänker ni kanske "jamen Storebror då? här luktar favorisering". OK, Storebror mitt i trotsen är inte alltid jätterolig men jag försöker fokusera på de positiva bitarna och tillåter mig också att känna så just nu. Om 1½ år är det säkert ombytta roller (hur otroligt det än kan kännas just nu). 8) :roll:

SusanD >> Fantastiskt att läsa om dina älsklingar och din kärleksfulla berättelse om Sigge. Han verkar vara en liten man med mycket stolthet. :heart:

Bluna >> Elsa har alltid känts så redig och det verkar hålla i sig. :heart: Ska komma ihåg dina tum-erfarenheter när Lillebror blir äldre. Han håller på att bli en snuttare av rang...

TinasDag >> Det är lätt att spåra ur när allt verkar flyta på så bra. Själv är jag tvärtemot dig, livrädd för att göra avsteg från rutinerna, rädd för att sabba allt. Har insett nu, att iaf med Lillebror, är det lätt att styra upp det om det skulle spåra ur. Han är dessutom mer "tålig" för undantag än Storebror varit. Heder och kramar åt dig som orkat ta tag i det igen! Jobbigt för store lille Dag att ha sådana konflikter med sig själv. Man får försöka tänka att det är jobbigt för dem också, att de inte kan hjälpa att de inte kan låta bli att trotsa eller få sina utbrott. :heart:

Så till sist en rapport om Storebror och vad som hänt i hans liv på sistone.

För 3 veckor sedan började han på förskolan. Det var, för honom, efterlängtat! Han har gått här hemma ända sedan i våras och varje dag frågat efter grannbarnen. Varje gång har jag fått svara "nej, hon är på förskolan, nej han är hos dagmamma, nej hon är också på förskolan". Han har längtat så efter andra barn och efter att "böja" (=börja på förskolan).

Inskolningen gick hur bra som helst. Första dagen var jag och Lillebror med honom där och lekte inne 1 h. Andra dagen var vi där och lekte 2 h inkl utevistelse. Tredje dagen gick mamma, lillebror och pappa med dit. Pappa var med en stund och tittade runt, sa hejdå och gick sedan hem med Lillebror. Själv sa jag strax efter hejdå och gick hem. Inte minsta ledsenhet, bara nyfiken fokus på allt det andra! Från 9-12 var han där den dagen. Åt kalops och tre potatisar som aldrig förr. (Trots att jag sagt till fröken att potatis är väl det enda som han inte riktigt gillar.) Fjärde dagen lämnade jag honom i hallen 9-14 inkl. vila efter att ha vräkt i sig pannkakor. Hade vilat 25 min men inte somnat. Helt OK! Femte och sista dagen den veckan gick han från 9-12 och det var en trött men glad kille som satt och åt glass (firade en kille som fyllde år) när pappan hämtade honom. Ropade "komma baka naat" innan han gick. :heart:

När han sedan skulle dit på tisdagen veckan efter var det lite som att ta ett steg tillbaka. Han andades djupt och kämpade lite med gråten när jag skulle gå men höll tillbaka tårarna, lille muskelbyggaren biter ihop. Enveten och tålig. Onsdagen gick lite bättre och på torsdagen somnade han på vilan första gången. Jag hade meddelat att han fick sova max 45 min så de hade väckt honom då. Under veckan hade han då och då blivit lite ledsen och kommit på att han saknar mamma men efter en liten titt på fotona (alla barn har varsitt lite collage som ett hus med bilder på sin familj) på mamma, pappa, Lillebror och hundarna så blev han glad igen. Han har också haft sin gosehund och snutte (som hemma aldrig betytt så mkt mer än att de alltid funnits i hans säng men aldrig att han velat ha dem annars) som en stor trygghet. Fröknarna säger också att han är lätt att avleda med något roligt om han blir lite ledsen. Han älskar att bygga kulbana, rita, klippa, limma, klistra, tejpa och vara ute och leka. Han är nyfiken på alla barn och ger sig in i lekar med alla oavsett ålder, typ av lek eller kön.

Nu har han gått ytterligare nån vecka och nån dag berättade fröknarna att han kastat böcker på barnen och varit på dem fysiskt. Lite som att han vill vara kärvänlig men inte riktigt vet hur. Det var en dag men sedan har det varit bra, de hade pratat med honom och vi har inte tagit upp det mer hemma utan känt att han ska få en chans till omstart när han kommer hem utan att vi ska ta upp sådant gammalt groll och älta det igen.

Det är nyttigt för honom att lära sig umgås med andra barn. Han har ju faktiskt nästan aldrig gjort det. :oops: Förutom grannbarnen nån timme i sandlådan eller så.

Nu är han otroligt positiv till förskolan och verkar trygg i sig själv, helt rätt att vänta så pass länge med förskolestarten för han är verkligen LEKSUGEN nu.

Han har varit sen med talet men mycket har kommit nu de senaste veckorna efter förskolestarten! Han kan t.ex. kommunicera mkt bättre och frågar mig ibland "öda nu da mamma?" eller "öda da mamma?" "maa da mamma?" = vad ska vi göra nu då eller vad ska vi göra idag eller vad blir det för mat? Han har små idéer om saker. Så otroligt smart är han!

:idea: Som när han inte når upp till lampknappen i badrummet. Hur löser man problemet? Jo man tar en boll och kastar på lampknappen! Poff så tänds lampan!

:idea: När man vill klättra upp på gungan och inte når? Man tar en hink och vänder uppochner så har man en pall och kan klättra upp!

:idea: Vi är och plockar björnbär och det är vasst och snårigt och lite besvärligt. Storebror säger "aaah deee ha en häckhack, plippa aa" =aah en idé, man kan ha en häcksax och klippa av grenarna. :shock:

Han är en fantastiskt arbetssam muskelbyggare, smart och finurlig. Inte särskilt känslosam, väldigt fysiskt tålig och väldigt "rejäl" och "opjoskig". Inte rädd för lite skit under naglarna här inte.

Detta har väl iofs också vållat lite konflikter i sandlådan här hemma då han rusar fram som en virvelvind och formligen flyger upp för kanten till sandlådan och hugger tag i en stor spade och lassar ett stoooort lass sand över lilla fina flickans hink. Han vill ju hjälpa till ellerhur! Men lilla fina flickan är fin i kanten och klättrar inte upp i sandlådan själv eftersom hon ofta blivit lyft av sina föräldrar. Hon sitter lite nätt på kanten bara och bakar en fin liten kaka. När detta händer. Utbrottet är ett faktum och hon galltjuter förstås för att hon får sand på sina byxor eller stövlar också. :shock: Sonen fattar ingenting men tycker det är kul att retas och se på vilka olika sätt han kan få dessa tjejerna (flera av samma kaliber här hemma i området) att tjuta. :roll:

Trotsen består mest i att vara stygg mot mamma, pappa, Lillebror, hundarna och andra barn. Liiite tröttsamt känns det. Ibland är det tråkigt när man känner sig som världens sämsta mamma för att man har en sådan våldsam son. Han är lite hårdhänt mot lillebror på så vis att han kan komma springandes och kasta sig över honom för att kramas eller brottas. Det blir bara så väldigt fel hela tiden. :roll: Tur att Lillebror också är rätt tålig. Fast det kanske man blir som Lillebror.

Blöjan tog vi bort i början av sommaren och det har gått lite knackigt. Innan förskolestarten i början av september trodde jag aldrig att det skulle bli ordning på't men det har faktiskt gått åt motsatta hållet. Nu säger han för det mesta till "höba tissa" eller "höba bajsa" =behöver kissa / bajsa och så springer han iväg. Är man ute behöver han hjälp med överdragsbyxor och att hålla i sin "nott" som han säger. :D Hemma klarar han det rätt bra med pottan. På förskolan har de ingen potta (syskonavdelning för barn 3-5 år) så där får han sitta på toa och klamra sig fast. Behöver lite hjälp upp men det funkar fint. Tar honom på toa rutinmässigt vissa tidpunkter men ger honom mer och mer förtroende. Ibland har han svårt att känna skillnad på pruttar och äkta vara och då kan det hinna komma lite i byxorna. Han gillar att kissa ute i skogen och vill helst bara dra ner brallorna och kissa (vilket han gör själv om han inte har överdragsbyxor eller galonisar på sig) där han står och sedan fortsätta leka eller arbeta. :roll:

Livet flyter på och jag är föräldraledig åtminstone året ut med Lillebror. Sedan får vi se hur vi gör. Vi har inte riktigt bestämt. Om pappan ska vara hemma med honom på heltid eller om jag ska börja jobba halvtid och han ska gå hos dagmamma halvtid. Det återstår att se...

Nåja, nu blev det här ett galet långt inlägg. Kommer säkert på nåt mer men då får jag ta det nästa gång. Ska försöka bättra mig med mina besök här!

Ha en fortsatt skön helg gott folk! Imorgon kommer Momma och hämtar Storebror för ett besök på Liseberg! 8) Pappan ska fortsätta vår renovering här hemma och undertecknad ska åka med gosigaste semle-Lillebror och handla!

(Utanför protokollet, själv har jag gått och börjat längta efter ett tredje syskon men far i huset säger att det räcker med två, iaf nu. :? )
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Så roligt att läsa om era stora :shock: barn! Elsa fyller tre år den 20:e oktober, oj oj oj vilken stor tjej hon blivit.

Här är det också en hel del trots och vi har haft en rätt jobbig tid som nu verkar tona ner sig något. :roll: Väntar in pausen så att både hon och vi kan pusta ut lite. Innan har trotsen varit mer av utbrott och skrik, det händer nu också men nu är det också mycket "Kan du kraaaaama miiiig" när hon tycker det blir för jobbigt. Klara tydliga svar på hennes frågor är det bästa, hon är rätt bestämd denna tös. Sängdumpningen har fungerat klockrent här, hon ber om den själv ibland när hon vill vila ifrån allt.

Som kontrast till allt det jobbiga är hon som en solstråle mellan varven. Glad och rolig och helt fantastisk. Och hon pratar :shock: h e l a tiden! "Mamma vet du?" "Mamma vad är det där?" "Mamma titta här!" "Mamma..." Och när hon börjat en mening så tar hon knappt ny luft innan hon början nästa. En gång satt hon på toa och pratade och mitt i meningen sa hon "...men nu ska jag bajsa kan du stänga dörren" :lol:

Stora öron har hon med och vill gärna veta vad man menar med saker. Jag kan säga tex "det blir så krångligt..." så säger hon direkt "Vad är krångligt?" En gång skojade jag lite om något och sa "Vad gör du med din arma mor" och hon frågar "Vad är arma mor?" Och så ska jag försöka förklara att man kan säga si eller så. Idag när hon badade och jag städade badrummet så suckade jag lite och hon frågade varför jag sa så. Då sa jag att man kan sucka lite om man tycker att det är lite jobbigt som jag tyckte nu med städningen. Då frågade hon om jag skulle ta cykeln eller bilen istället. Hennes uppfattning är alltså att om det är jobbigt kan man åka cykel eller bil istället (för det har vi väl sagt någongång när vi inte orkat gå). 8) Kul att höra hur barn tänker, det är inte lätt med allt nytt man ska lära sig.

Tummen går det väldigt sakta men säkert med. Jag räknar med det, den är en kär gammal vän och hon vill inte ge upp den i första taget. Men hon lyssnar väl lite i varje fall och vi har fått ner sugandet en liten del i varje fall.

Sömn och mat går som vanligt bra. Det är så skönt att ha rutinerna, känns så självklart och enkelt. Hon använder fortfarande sin spjälsäng och får gott om plats i den eftersom hon är liten. Hon har inte ifrågasatt den alls, jag tror hon tycker mycket om den än.

Jag märker också att hon gillar att gå på förskolan nu. Hon är glad när vi går dit och leker med sina kompisar. Hon har flyttat upp till de äldre barnen och saknar några från sin gamla avdelning men de brukar leka på gården. Hon blir dock fortfarande väldigt trött så ibland behöver hon sova en stund när hon kommer hem. Annars sover hon ju inte alls på dagen mer än vilar framför en film eller så.

Nu är hon otroligt stolt att hon lyckas krångla sig upp på toasitsen själv. :wink: Så nu slipper hon be om hjälp om hon vill gå själv. Vi köpte en bra pall till handfatet också så nu tvättar hon sina händer själv och torkar noga med handduk. Så skönt att bara säga till henne att tvätta mun och händer efter mat tex och så sköter hon det helt själv. :D

Syskon ja, om det går väl så kommer det ett till oss i april/maj. :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

BLUNA!!!!!
GRATTIS!!!! :heart: :-({|= \:D/ :heart:
Vad härligt! Hur mår du? Hur känns det?!
Tre av mina vänner väntar barn nu så man blir lite sugen igen... Men, en paus kanske inte är fel 8) och maken vill ju som sagt absolut inte ha fler :(
Ta hand om er!
Kul att höra om lilla Elsa, det är skönt att veta att fler trotsar... :roll:
Stora kramar,
Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack tack Tina! :D

Jo tack jag mår rätt bra, illamåendet har lagt sig men jag är så otroligt tröööööööött! :sleep: Bra värden dock. :)

Ska lägga mig nu och sova, 21.00 på en fredagkväll. :roll: :wink: :sleep:

Kram och godnatt
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

GRATTIS Bluna!!

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D

Vad kul Bluna! Grattis och lycka till!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack Elle och miar70! Så söta ni är. :heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"