Lillasysters tur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Ummusab
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 21:55
Ort: Uppsala

Lillasysters tur

Inlägg av Ummusab »

Hej hej! :D
Så var jag tillbaka här igen. Jag hade tänkt att jag inte alls skulle besöka kurforum med lillasyster, men ack så fel jag hade :roll: :lol:

Med lillasyster har jag använt SM, men jag kan så här i efterhand konstatera att :idea: flickebarnet fick inte tillräckligt med mat i början, trots att jag matade så mycket hon tog emot. Hon var svår att få i alla omgångar mat, och det gav ju att hon inte var riktigt mätt, vilket i sin tur ledde till väääldigt ledsna kvällar :cry: vilket i sin tur ledde till vääääääldigt mycket vagning, och så vips! hade jag rullat oss rätt ned i vagningsträsket och där befinner vi oss än.

Lillasyster sover ok. Det som är det stoora problemet är att hon inte somnar själv, och alltså inte somnar om själv.
Dessutom har hon fortfarande napp. Jag gjorde ett rejält försök att ta bort nappen för 2,5 mån sen (om jag inte minns fel) men det gick inte alls. Hon var helt klart inte redo. Nu är ju nappen en dålig vana i stället, och eftersom jag hjälpte henne att börja med napp, är det nu dags att hjälpa henne att sluta med den.

Lillan sover fortfarande i vagn :shock: :oops: ja, jag vet. Helknäppt, vad gör hon där liksom?
Jag hade ju planerat att det skulle gå så bra så bra att SMa henne, så jag tyckte att där kan hon ju sova tills 4 mån och sen flyttar jag bara smidigt och protestlöst över henne i spjälsängen :roll: Bara den lilla detaljen att vi fastnat i vagningen...

På middagsvilan vaknar hon (i 99 fall av 100) efter 45 min. Då stoppar jag i napp igen och vagnar lite så somnar hon om.
Sen vaknar hon efter 15 min till och jag vagnar lite till.
Sen vaknar hon när det är 30 min kvar av vilan. Då är det ganska svårt att få henne att somna om och det blir en hel del vagnande.

När jag lägger henne för natten stoppar jag om och ramsar men bara en gång. Jag har liksom fastnat i det där att smyga in ramsan som när bebisen är liten.
Sen när hon börjar skrika går jag in och tar upp och ammar. Jag brukar amma innan jag lägger henne, men det är som att hon kommer på efter att jag lagt henne att hon vill ha mer.
Men det är inte alltid hon vill äta och då lägger jag ned igen och ramsar x1 igen. Då hinner jag inte ens ett steg innan hon gråter mer.
:!: Det är ju uppenbart att hon ropar mig till sig inte ifrån sig. "Mamma kom och vagna mig!!" typ.
Om hon inte ville äta så vagnar jag direkt. :!: Övertrött, därav gråten.
Om hon nyss åt, så tar jag upp igen och ammar igen. Så kan jag hålla på ett par gånger och sen somnar hon faktiskt själv utan vagning. :!: Mätt och nöjd. Men det sker inte så ofta.

Schemat som jag haft det hittills: 12-45-2. Nu är hon ju ganska precis 6 mån, så jag måste kanske ändra?
07.30 morgon och amning
09.00 gröt
09.30 vila 45 min (somnar ca kvart i-10 i)
12 ca: lunch (mer gröt, men jag måste ju helt klart bli bättre på att ge riktig mat, hon kan ju inte äta bara gröt hela dan)
12.30 ca: vila 2h (brukar somna 12.50)
15 ca: amning
16-18 här nånstans brukar jag amma henne igen, men olika tid beroende på när hon vill ha
18.30-18.45 ca: gröt (igen...)
19.30 natt (brukar somna ca 19.50)
kl 04.00 tar jag upp och ammar. Varför? Jo: När jag tar upp kl 4 så äter hon och somnar om. Jag byter blöjan och lägger ned henne och hon sover till ca 6.50 då jag vagnar lite så sover hon vidare till 7.30.
Förra veckan tog jag bort nattmålet för hon ville inte ha mat när hon vaknade, men då vaknade hon i stället kl 05 och var vaken: 1a natten drygt 1h, 2a natten 45 min, 3e natten massa småuppvak fram till morgon. Hon sov som längst 20 min mellan 06-06.20, annars 5 min i taget. 4e natten samma sak. Och tiden hon inte är vaken består av mer eller mindre konstant vagning.
Jag orkar inte hålla på så. Jag måste sova. Och eftersom jag ändå ska köra en minikur så kan jag ta bort det målet då, tillsammans med nappen, och i spjälsäng. Vad tycks?

Kram Umm Musab
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

:) Salaam aleikum syster!

Jag svarar vad jag tycker lite snabbt så där. För jag VET att det funkar... Ta bort allt första natten. nappen, maten, vagnen. In med spjälis, det går bra jag lovar! (Insha´Allah).

Stor kram från oss till er!
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Ummusab
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 21:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Ummusab »

wa aleykum salaam!
jo nimrah d var ju så jag tänkte. alla förändringar på en gång.

schemat då? o ant sovtimmar? verkar det vettigt? borde lurarna flyttas åt nåt håll?
nu får hon 5 min på em eller t o m 20 om hon sovit för kort middagsvila, men ska jag fortsätta med 5 min kris-lur, eller är det bättre att ist senarelägga middagsvilan?
som det är nu hinner jag också vila, så schemat passar mig 8) . men det var ju inte det viktigaste :oops:

tack för synpunkter!
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Inlägg av _lill »

Hej!

Ett svar i all hast... jag har haft samma problem och kurade lillen för en vecka sen. Finns en till tråd om liknande SM/vagnings-problem nedan. Jag skulle kört en storstilad kur (och har också gjort så! ).

Schemat: 14 h 45 min låter ok för en drygt 6 månaders! lite tidigt med bara 2 lurar men funkar det för er så är det bra.... annars är ju 12 45 1,5 20 ett alternativ? då är det lättare att utnyttja marginalerna om hon skulle behöva det, en tanke bara.... det är ganska länge från 14.30 till 19.30.... jag skulle nog lagt sömnen:
9.30 45 min
12.30 1,5 h
16.30 20 min

men det är jag det :)

klart det kommer funka! lycka till :D
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Inlägg av _lill »

kom på: enligt det jag skrev ovan får hon 14,5 h sömn och det är för en 7-8månaders. är hon en piggis klarar hon kanske redan det, annars kan du ju köra långluren 2 h en månad till och sen dra ner den till 1,5. men en 20-minutare skulle jag absolut schemalagt på em.
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Nancy

Inlägg av Nancy »

Instämmer med föregående talare om antal lurar/dag. Barn behöver tre lurar/dag längre än man tror.

Angående din flickas ålder och vagn så vill jag vänligt påminna om säkerhetsaspekten. Snart (eller redan nu?) så kommer din flicka att kunna ställa sig på alla fyra i vagnen. Det blir då väldigt farligt att sova obevakad nattetid i vagnen.

Du får strunta i funderingar kring huruvida hon vill vagnas eller ej. Hennes säkerhet går före.

:heart: Kram från Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

Mitt bästa tips för att få in sovtider är att strunta i när det somnas. Lägg barnet på den tid du bestämt och ta upp när du bestämt. Sömnrytmpass i all ära (som jag dock alltid tagit hänsyn till när jag gjort schema) men jag tycker det blir hattigt med marginalkvartar eller att stryka runt och försöka lyssna efter när exakt barnet somnar.

Jag har t.ex. på förmiddagen räknat 45 min från det att Leonor lagts att sova och sen har hon fått bestämma själv hur hon vill använda tiden :heart:

Önskar dig varmt lycka till med kurning och spjälsäng. Det kommer att gå fint :heart:

Kram, Nancy
Ummusab
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 21:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Nu har spjälsängen anlänt och ska bara monteras. Det blir bra så lillan får lite plats att röra sig på.

_lill: tack för att du upptäckte att det fattades sömn på schemat. Hur har jag räknat?!?! :?
Jag läste ditt inlägg redan igår och lillan var MYCKET glad över att få sova 20 min extra på em. Framför allt var hon inte lika sur över att vara övertrött vid läggning :thumbsup:

Nancy: Jag måste ha skrivit något som kan tolkas på flera sätt. Jag har en förmåga att skriva ungefär hälften av vad jag tänker, så det beror säkert på det:
Nancy skrev:Du får strunta i funderingar kring huruvida hon vill vagnas eller ej. Hennes säkerhet går före.
Jag funderar inte över huruvida hon "vill" vagnas eller inte. Det är just därför det är HÖG tid (för länge sen) att hon får en riktig säng.
Kanske var det det här som förvirrade:
Ummusab skrev:Lillan sover fortfarande i vagn :shock: :oops: ja, jag vet. Helknäppt, vad gör hon där liksom?
Jag hade ju planerat att det skulle gå så bra så bra att SMa henne, så jag tyckte att där kan hon ju sova tills 4 mån och sen flyttar jag bara smidigt och protestlöst över henne i spjälsängen :roll: Bara den lilla detaljen att vi fastnat i vagningen...
Det jag menade är just det att det är just helknäppt att ha henne i vagnen fortf. Hon är ju inte för lång, men på bredden får hon ju nätt och jämnt plats med armarna. Hon skulle ju flyttats ur för länge sen. Det blev inte av pga många olika orsaker, en var att spjälisen behövde lagas och fraktas hit.
Det andra var att jag från början tänkte mig att hon skulle vara en Säker Sovare vid 4 mån ålder, och jag bara skulle kunna flytta över henne i säng och att det skulle gå lätt som en plätt! Men sen fastnade vi i vagningen och så blev vagnen kvar.
Det var inte så att jag hade tänkt ha kvar henne i vagnen hela livet... Jag skrev det citerade stycket med en rejäl nypa sarkasm riktad mot mig själv :lol: .
Men tack för upplysningen om säkerhetsaspekten!
Och tack för tipset om sovtiderna!

/Umm Musab
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Ummusab
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 21:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Jag tänker köra igång här snart, men måste ställa några frågor.
1a natten gäller ju in vid första pip. Men om de inte piper vid läggningen?
Jag menar så här: som det är nu lägger jag lillan och stoppar om och ramsar ut. Sen efter så där 5 min eller så protesterar hon. Då är hon "mogen" att somna. För om jag lägger ned, stoppar om och vagnar direkt får jag stå där i "evigheter", och då finns heller inga alternativ för henne till att somna vagnad.
Nu är det ju iofs så att jag vagnar en del, men inte hela tiden, och inte alltid till sömns. På kvällen kan hon ibland somna själv.

Så nu då vid kurning: gör jag som vanligt? Med skillnaden att hon är utan napp och i spjälsäng? Alltså lägger ned, stoppar om och ramsar ut, och buffar först när hon protesterar? (det kan ju iofs hända att hon protesterar med en gång eftersom hon inte får sin napp, men jag vill veta ifall att..)

Och "in vid första pip": innebär det första ljud där innifrån som kan tolkas som ett uppvak eller är det just "pip" (protester, gnäll, gråt) man ska vänta på?
T ex brukar hon vakna strax innan kl 7 och vara vaken och nöjd ett litet tag, sen efter ett tag protesterar hon. Ska jag in så fort jag hör att hon vaknar, eller väntar jag på protesterna? (Här tänker jag "ge förutsättningar till sömn", eller är det senare när kuren är över? Jag vill ju inte verktyga henne om hon inte behöver, då antar jag att hon protesterar ännu mer.)

/umm Musab
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Ummusab
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 21:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Ummusab »

Ok, jag har läst på. :oops:
Då behöver ingen svara på mitt förra inlägg. :D
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Ummusab skrev:Ok, jag har läst på. :oops:
Då behöver ingen svara på mitt förra inlägg. :D
Ibland är det bra att svaren dröjer lite. :lol:

Har ni startat ännu?

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Ummusab
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 21:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Ummusab »

ilindstrom skrev:
Ummusab skrev:Ok, jag har läst på. :oops:
Då behöver ingen svara på mitt förra inlägg. :D
Ibland är det bra att svaren dröjer lite. :lol:

Har ni startat ännu?

hälsningar
Ida
Ja precis :D , så slapp någon sitta i onödan och svara på sådant som redan finns svarat på så att säga.


Vi har startat. Vi är på natt 3 nu.
Det går bra, men lite långsamt tror jag. Men jag tänker göra så gott jag kan, och inte stressa.

Grejen är att jag kurar själv, och är själv med alla tre barnen dagtid, så det är stressigt att hålla schemat till punkt och pricka. Tyvärr, måste jag säga. Jag vet ju hur tacksamt de tar emot exakta tider så här i början.

Det som är svårast hittills är (som vanligt) nattningen och daglurarna. Nattningen för att hon är van att jag tar upp efter läggning och ammar innan hon nöjer sig och somnar. Hon vägrar nattslurk, men ångrar sig liksom när jag lagt henne. Nu har jag faktiskt tagit upp och ammat, och sen när jag lägger tar hon emot ramsan och somnar på den. Imorn blir man inte upplockad har jag tänkt.
Och varför gör jag så då? Tar upp när jag lagt henne alltså? Jo för att dagarna är jättestruliga vad gäller vila.
Fm-vilan går bra, hon somnar på promenad efter massvis med skrik och det slutar med att jag vagnar tills hon sover.. :roll:
Middagsvilan ska vara 2h lång, den har blivit 30+45 min resp 45 min sammanlagt de här två dagarna som gått.
Em 20 min, där hon eg skulle vilja sova längre.

Jag har haft henne i vagnen dagtid de här 2 dagarna som gått. Mycket mycket dålig idé. Så imorn ska hon ha sin långa vila i sin säng. Då räknar jag med att bättre kunna sätta ramsan, och hjälpa henne att förstå att man bara ska somna när man lagts. (det här är planen alltså... )

Och varför fick hon inte vila i sängen from dag 1? Jo, för att den står i föräldrasovrummet, och där har storebror i familjen sin vila/ensamlek samtidigt.
Så nu funderar jag på var han ska ha den. Han orkar inte hela dan utan den tiden, och han behöver vara ensam då, och varva ner och koppla bort allt runtom, så därför kan han inte vara i ett öppet rum för då springer han bara fram och tillbaka och kollar vad jag gör.
Bäst funkar hans vila när jag sover :oops: :roll: . Tips på hur jag ska göra? Fel forum kanske...

Iaf, nu ska vi se hur det går i natt. Igår natt hade vi 1 uppvak på en halvtimme då jag till slut gick in och markeringsbuffade kort, och så vaknade hon vid 7 (morgon eg 7.30). Jag ramsade men fick henne inte att somna om, så tog upp då hon började bli gnällig vid kvart över 7.

InshaAllah håller det i sig, och hon får sova gott under natten i alla fall!

Umm Musab
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Ummusab
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 21:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Ummusab »

Ummusab skrev:Och varför gör jag så då? Tar upp när jag lagt henne alltså? Jo för att dagarna är jättestruliga vad gäller vila.
Det här låter ju helt ologiskt ser jag nu.
Vad jag menar är att jag vill att hon ska somna lugnt eftersom det är så enormt skrikigt och trassligt dagtid.
Det kanske inte funkar så, men i mitt huvud gör det det...
Om hon somnar lätt vid natten, blir det lättare att lägga henne i säng dagtid. Eller? Jag vet inte. Iaf imorn ska hon ju få sova i sin säng på middagsvilan och inte plockas upp på natten. Jag får styra upp bättre då.
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Nancy

Inlägg av Nancy »

Det skrivna ordet är inte alltid självklart.

Det du skrev om vagnen triggade igång ett jobbigt minne hos mig. Det var när min Lussi precis lärt sig ställa sig på alla fyra. Trots detta tänkte jag inte på saken utan lade henne att sova långlur i vagnen på altanen som vanligt.

Min mamma hittade henne halvägs över kanten på vagnen :shock:

:oops: Jag känner mig fortfarande usel när jag tänker på det.


Angående din lilla dotter så tycker jag att du resonerar klokt. Du ser själv vad som inte funkar och har strategier för att lösa det. Bra :thumbsup:

Kan du ha en resesäng uppställd i ett rum :?: Som används antingen till storebrors ensamlek eller till lillasysters dagsömn :?:

Kram från Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

Nancy skrev:Det du skrev om vagnen triggade igång ett jobbigt minne hos mig. Det var när min Lussi precis lärt sig ställa sig på alla fyra. Trots detta tänkte jag inte på saken utan lade henne att sova långlur i vagnen på altanen som vanligt.

Min mamma hittade henne halvägs över kanten på vagnen :shock:
...och jag blev orolig för att samma sak skulle hända din lilla flicka.

Nancy
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"