Sele för magsovare i vagn

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Sele för magsovare i vagn

Inlägg av _lill »

Om man ska ha en sele så att liten kan sova på mage i vagen, vad är det för sele man använder då? För den inbyggda selen el vad man ska kalla den kan man väl knappast använda till magsovare? Verkar högst obekvämt,,,, :shock: :?

Vad har ni för sele? Jag tänker om man köper en sånhär: http://www.babyland.se/sele-sure-steps- ... 14024.aspx och liksom kortar och fäster så att den sitter fast i vagnen... men min rädsla är att bebis ska trilla ur och få selen om halsen :shock: bättre att trilla ner på marken utan sele isåfall ju!

Min lille ska ha sina korta lurar i vagnen är det tänkt men han bökar runt så mycket att jag känner att vi behöver någon form av säkerhet om han ska sova på mage. Han sover i sittvagn med fullt liggläge och jag har lagt en madrass så att det ska bli lite bekvämare men han petar ner armarna i glipan mellan sufletten och sätet och sen kommer han inte upp... iofs somnar han så också så kanske är det bekvämt?

Skulle iaf behöva tips och råd om detta så fort som möjligt!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Det finns lösa vagnselar i nylon/skinn att köpa, fäst i chassit på vagnen och ha selen bak och fram så att spännet hamnar på ryggen. Funkar kanon!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Här är ett exempel: http://www.babyland.se/new_advicepage.a ... dviceId=66 scrolla ner så hittar du "Sele Tullsa svart/vit/marin".

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Inlägg av _lill »

Tack för snabbt svar Elle!

Kan de röra sig i en sån där sele och det finns ingen kvävningsrisk? Jag förstår inte riktigt hur man ska sätta fast men det kanske löser sig när man får pilla på den :)
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Inlägg av _lill »

Nu har jag tittat lite på selen som finns i vagnen och jag ser inte riktigt skillnaden mellan den och den som du föreslog (?). Jag har en vanlig Brio med trepunktssele. Man kanske kan fixa en dyna till vagnen så det blir lite mjukare och använda den vanliga selen, eller är jag helt ute och cyklar?
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Skillnaden är att den man köper löst inte sitter fast i ryggstödet utan bara runt bebisens kropp. Då kan de röra på sig.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Jag vill bara höja ett varningens finger för lösa selar till vagnen. Vi hade en Tullsa-sele och Elin trasslade in sig i den när hon var 1,5 år. Hon sov visserligen på rygg, men risken är nog lika stor på mage, bedömer jag. Det var riktigt illa för Elins del och det hade kunnat bli en strypolycka om vi inte - av en händelse - kollade till henne i rätt ögonblick. Det hela slutade på akuten, men som tur är gick allt bra och hon har inga men av olyckan.

Vi skrev till Konsumentverket och vi har fått reda på att Tullsa har agerat på något sätt, jag vet bara inte riktigt hur, inte återkallat selen men gjort någon förbättring tror jag.

Man måste såklart våga ha sele till vagnen (det är ju det de är till för), jag vill inte skrämma upp dig i onödan, men jag vill samtidigt berätta detta, så att du vet.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"