Håller just nu på att genomföra SHN på min lilla 4 månaders tjej och behöver lite hjälp/tips.
Vårt mål är att nattningen ska funka smidigare, nu har det varit sisådär och trots mkt försök till skratt blir det oftast mera gnäll, samt att hon ska sova till kl. 8:00 så att både hon o mamma kan få sina timmar!
Hon sover i dagsläget väldigt bra (tror att det är tack vare standarmodellen) från nattning som sker vid ca 20:30 och till och med vargtimmarna då det börjar strula lite, främst vid 06:00 tiden. Innan har hon haft nappen och den stoppade vi in så fort det var ngt, speciellt under vargtimmarna men nu är den ju borta!
Imorse vaknade hon strax innan 6:00, hon låg o vände sig en stund och sedan lekte hon lite med sin nallebjörn, detta pågick lugnt i 40 min sedan började hon bli mera livligt och jag började ramsa så att hon inte skulle jaga upp sig. Detta hjälpte inte utan hon jagade upp sig mera, då buffade jag lite tillsammans med solfjädern...detta gjorde henne ännu mera hysterisk och hon skrek o skrek så jag slutade buffa o bara ramsade. Kändes som jag ramsade tusen gånger och var så nära på att ta upp henne...hon somnade om efter 1 timme och tio minuters gråt...och hann sova en halvtimme innan det var dags för god morgon.
Det jag undrar är om jag gjorde rätt..man har ju läst på men man blir ju lite osäker när det väl gäller. Buffningen kändes inte bra...hon blev ännu mer hysterisk och därför slutade jag o bara körde ramsan istället..vet inte om det var den som hjälpte, känns mer som att hon somnade av ren utmattning.
Ska man vara stenhård med ramsan under dagslurarna med? Och bör jag få henne att somna om under dagslurarna? just nu sover hon bara 1/2-1 timme på dagarna...ibland i 2 omgångar...hade underlättat om hon bara sov längre vid varje tillfälle istället.
Iallafalll..är tacksam för alla tips o råd jag kan få!
Mvh
Maja