Lite hjälp på traven..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Maja777

Lite hjälp på traven..

Inlägg av Maja777 »

Hej!

Håller just nu på att genomföra SHN på min lilla 4 månaders tjej och behöver lite hjälp/tips.
Vårt mål är att nattningen ska funka smidigare, nu har det varit sisådär och trots mkt försök till skratt blir det oftast mera gnäll, samt att hon ska sova till kl. 8:00 så att både hon o mamma kan få sina timmar!

Hon sover i dagsläget väldigt bra (tror att det är tack vare standarmodellen) från nattning som sker vid ca 20:30 och till och med vargtimmarna då det börjar strula lite, främst vid 06:00 tiden. Innan har hon haft nappen och den stoppade vi in så fort det var ngt, speciellt under vargtimmarna men nu är den ju borta!
Imorse vaknade hon strax innan 6:00, hon låg o vände sig en stund och sedan lekte hon lite med sin nallebjörn, detta pågick lugnt i 40 min sedan började hon bli mera livligt och jag började ramsa så att hon inte skulle jaga upp sig. Detta hjälpte inte utan hon jagade upp sig mera, då buffade jag lite tillsammans med solfjädern...detta gjorde henne ännu mera hysterisk och hon skrek o skrek så jag slutade buffa o bara ramsade. Kändes som jag ramsade tusen gånger och var så nära på att ta upp henne...hon somnade om efter 1 timme och tio minuters gråt...och hann sova en halvtimme innan det var dags för god morgon.

Det jag undrar är om jag gjorde rätt..man har ju läst på men man blir ju lite osäker när det väl gäller. Buffningen kändes inte bra...hon blev ännu mer hysterisk och därför slutade jag o bara körde ramsan istället..vet inte om det var den som hjälpte, känns mer som att hon somnade av ren utmattning.

Ska man vara stenhård med ramsan under dagslurarna med? Och bör jag få henne att somna om under dagslurarna? just nu sover hon bara 1/2-1 timme på dagarna...ibland i 2 omgångar...hade underlättat om hon bara sov längre vid varje tillfälle istället.

Iallafalll..är tacksam för alla tips o råd jag kan få!

Mvh
Maja :)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen! :D

Gällande morgonen... min tanke är att hon läggs ganska sent för att vara en sån liten tjej - 20:30 är sent för en stor också för den delen.

Kan du inte ha natt 19-07 istället? Vår erfarenhet är att om man lägger lite tidigare på kväller går morgonen bättre om man säger. Sena kvällar är inte = långa morgnar, snarare tvärtom.

Daglurarna kan ta lite längre tid innan de sitter. Samma tillvägagångsätt, skratt och lika självklar läggning som på kvällen. Inte mer verktygande på dagen än på natten om du är med.

Läs på i boken igen, det skadar inte, man blir snarare mer klarsynt.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Maja777

Inlägg av Maja777 »

Hej Anna, Mamma till Esther!

Tack så hjärtligt för ditt svar! :D

Det kanske kan vara så att vi behöver lägga om schemat så att läggning blir lite tidigare precis som du nämner..men förr har hon ju sovit fram till ca 8:00, men med hjälp av nappen givetvis..så det är utifrån det som jag la upp schemat. Dock ska jag avvakta o se hur det går nu framöver o justera i så fall.

Måste även bara tillägga att hon idag somnade 20:32!!! Kunde knappt tro det! Vill inte ta ut ngt i förskott men SHN verkar ju helt fantastiskt :D!!!

En annan fråga som slog mig när jag höll på med nattningen...hon låg o vände sig lite fram o tillbaka o bara gnölade lite tyst..men mest av ansträngningen från att vända sig...bör jag ramsa då eller bara vara tyst och vänta tills hon "frågar" ngt ordentligt och högt?? Om hon nu gör det...

Mvh
Maja
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

du tänker helt rätt när det gäller bökandet tills den rätta sovställningen hittas. Inte svara i onödan om man säger. Lyssna av och du känner bäst.

Ju mer hon klarar själv desto bättre.

Om du undrar kan du gå in när hon sovit i tio minuter och i så fall lägga tillrätta igen.

Bra jobbat!

Känn efter med kvällsläggningstiden, det KAN påverka med den sena timmen.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"