Efter fler utvärderingsdagar, några av dem med maken åter hemma.
Ta mig tusan, jag ser ett mönster. Orden är
separation och
frustration. Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta, för jag förstår att detta kräver sitt tålamod OCH jag förstår också att detta kommer till ett slut endera dagen!
-Hå hå ja ja, några av er sa ju det, "Förtrots", jag veeet

och jag förnekade.
Det är tydligt, så tydligt; Smulans separations"ångest". Lite som att regrediera till 8-mån's ångesten gör Smulan och det är mamma mamma mamma som gäller. Utan-mamma går an och alldeles utmärkt så länge jag inte syns (t.ex. de dagar jag jobbar), då köps farmor/pappa fullt ut. Så fort jag visar mig är det jag som gäller.
Så taktiken där är att behålla allt som vanligt, den sociala biten (vilken hon till stor del sköter alldeles bra själv) och att extra mycket involvera t.ex. Klimp när Smulan har slagit sig och behöver en göra-känna-gott-puss.
Smulan hade inga problem att knyta tillbaka till pappa när han kom hem men som sagt, är jag i närheten så är det jag som gäller.
Frustrationen - kommer när saker fastnar, inte går som hon tänkte sig, Klimp tar något hon tänkte ta/har/Klimp har i sin hand och hon inte får.
Taktiken är; tja allt kan jag inte lösa åt henne, inte heller vill jag det, frustrationen kommer så länge hon lever vara del i hennes liv. Jag hjälper till självhjälp, handen om handen, förekommer när det förekommas bör. Resten får hon och måste hon få klura ut själv. Leda, lära, visa och hjälpa, bekräfta hennes känslor, the rest is up to Smulan.
Pektavlorna kramas om och pussas fortfarande mer än pekas på, ändock, de sitter där de sitter och hon vet om dem.
Jajamen, här är vi och tar oss framåt. Maken är hemma och jag får vila och hämta kraft och energi. Det här kommer att blåsa över det också.
Kram på er!