Ersättning och vällingfrågor

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Sofias mamma

Ersättning och vällingfrågor

Inlägg av Sofias mamma »

Min dotter på 3,5 månader börjar rata amningen mer och mer och jag kompletterar därför med mjölkersättning. Som det verkar nu så tror jag hon inte kommer amma så värst länge till tyvärr. Min älsta dottern ammade jag till 1,5 år (delamma), så det känns lite snopet.. Nattetid äter hon helt ok och när jag ammar direkt efter uppvak, men annars vill hon inte ha alls.

:?: Ger babysemp 1 nu. Såg att det finns babysemp2 från 4 månader. Är det något jag kan byta till nu? Vad är skillnaden? (Sitter ute på landstället och har inte möjlighet att söka information så slänger in frågorna här, då det alltid finns kunskap här :D )

:?: Ger i DrBrowns flaska med hål nr 2. Bör jag byta till 3?

:?: Välling kan ges från 4 månader, är det majsvälling som är mildast? Bör jag byta från ersättning till välling vid 4 månader eller ersätter man vissa mål eller hur gör man? När man ger välling finns det väl speciell napp för det? Min älsta dotter ratade alltid nappflaska och åt aldrig välling, så jag har noll kunskap här :?

Har även börjat med gröt, det är ganska smaskigt tycker hon, men har inte fått upp tekniken än för hur man äter några större mängder.

Ja som ni ser kan jag inte mycket om det här.. :wink: :roll: :)

Tack tack på förhand! :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej hopp :D

:arrow: Semp2 innehåller risstärkelse som mättar mer än Semp1.

:arrow: Japp, testa gärna att kliva upp en nappstorlek. Många barn blir förbannande när maten kommer för långsamt :)

:arrow: Samma välling som det står från 6 månader på i Sverige, står det från 4 månader på i andra länder. Jag skulle avvakta med välling och se om det räcker med Semp2 för din tjej, men det är en smakfråga :wink: Majsvälling ska vara milt, men om hon klarar gröt så klarar hon vanlig välling skulle jag gissa.

:arrow: När du introducerar Semp2 eller välling så kan du göra det gradvis, genom att blanda 1/3 ny sort och 2/3 "gammal" sort och sedan öka andelen. Så vet du att lilla magen hänger med.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Cyan

Inlägg av Cyan »

Hej!
Du måste inte introducera välling bara för att du ger ersättning. Modersmjölkersättning ersätter modersmjölk, välling är flytande gröt.
Tänk istället att du fortsätter att ge modersmjölkersättning de mål som du annars hade tänkt att amma. När du sedan introducerar annan mat så tycker jag att välling är att betrakta som vilken mat som helst.
/Cyan
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nu vet jag ju inte hur du vill amma, men båda mina har trivts betrydligt bättre vid tutten när maten kommit på bordet. Innan dess har det strulat en hel del kring 3-4 månader, men sedan äts det i lugn och ro. Så vill du fortsätta amma så gör det och fyll på med mat. Jag har hållt "rena" mål. Antingen bröstmjölk eller mat(+ersättning vid behov). Får man mätta sig med mat brukar tålamodet vid bröstet att bli väldigt mycket bättre.
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Tack för svaren :!: :D

Jag har bytt till napp 3 vilket underlättade matningen mycket. Ammar fortfarande men inte så mycket. Dottern äter även gröt nu, vilket hon äter med god aptit :thumbsup:

Undrar över napp för välling, som jag ev kommer introducera så småningom. Finns det någon speciell napp för detta? Har för mig att jag sett det i affärerna.. Eller går det bra med napp3?

Vilken välling är mildast att introducera? Majsvälling antar jag? Havre bör man kanske vänta med tills 6 månaders ålder?

Tack på förhand till dig som tar dig tid att svara :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"