Svårt att somna!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Viggoliten
Kontakt:

Svårt att somna!

Inlägg av Viggoliten »

Vår kille har nu hunnit bli 2 år. Han har varit en duktig sovare och är det ännu, förutom att kvällarna har börjat strula. Han ställer sig upp i sängen när jag går ut. Han (kan tala väldigt mycket) säger att han vill hoppa av sängen (tacksamt att han ännu inte kan gå ur spjälsängen), han vill att mamma ska bära honom, han vill ha jouice, vill ha vatten, snyter sig så snoret far överallt.. Ramsan lyssnar han inte på heller utan blir bara förbannad och tar i för allt i världen när jag ramsar högre. Han låtsas att han är ledsen, men han trilskas mest, det hör jag på honom. Han hoppar även i sängen så den flyttar sig...
Han kliver upp kl 6 på morgonen när jag jobbar (må-ons, då är han på dagis) och halv 7 när vi är lediga. Vi lägger honom kl 19 och han sover 1 timme efter lunch (ibland mindre, ca 45 min.).
Även om han är uppe till kl 20 så är det samma sak vid läggningen, han vill inte. Vi läser lite innan det är dags att sova, vi busar och skrattar men han blir lika upprörd ändå. Börjar bli osäker på min roll just nu.

Nu har han hållt på att gapa i 1½ timme och jag ser inget slut på kvällen.. Hjälp mottages tacksamt :roll:

Mvh Malin
Mamma till Viggo 080625
Kurad januari -09
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :!:

Jag tror vi har en liten herre som ställer stora frågor och nu gäller det att mamma sitter inne med fina svar :wink: . Jag tror ni måste hitta tillbaka till hur ni gjorde tidigare - framförallt din egen attityd som sviktar en aning just nu.

Se till att det är drucket, snorat och fixat innan läggning, ha SUPERKUL minst en kvart innan och ända ner i sängen, bädda om och markera med en skön solfjäder i några sekunder, sen ramsar du dig ut högt, glatt och punktsättande och går iväg till något väldans viktigt jobb du har att göra! Det klassiska är dammsugning, men diska, prata i telefon - vad som helst som tar bort din koncentration från gossen och som gör att han verkligen hör att livet rullar på och han kan sova. När han på allvar behöver din påminnas om vad det är han ska göra (sova :wink: ) så slänger du iväg en ramsa från det du pysslar med och då ramsar du tills han tar emot den!

Att tänka på att dag och natt hänger ihop kan också hjälpa; se över sociala delaktigheten (det är lätt att slarva bort den) och schemalägg den om du känner att den sviktar. Utevistelse med mycket lek (sällan nåt problem den här årstiden :wink: ), mörkläggning (det ska vara KOLsvart) och rejält med mat i lilla magen! En timmes sovpass är inte ett naturligt sömnrytmpass, mina har fått 45 minuter när de varit två år.

Ja, det var det jag kunde komma på just för nu :D

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "