14-månader- tips och hjälp inför "kurni

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
jennyl

14-månader- tips och hjälp inför "kurni

Inlägg av jennyl »

Hej alla!
Hoppas nu denna "topic" blir rätt-är ny på detta.... Vi har 2 underbara flickor den minsta 14 månader och tyvärr så har vi gett henne urusla sovvanor, !!! Nu har vi efter en del letande funnit Anna Wahlgrens metod som vi tycker låter mycket bra. Vi gjorde för ett tag sen ett halvhjärtat försök med 5-min metoden men det slutade vi kvickt med! Vår lilla skrek omedelbart rejält och kräktes och så där höll vi på, vi torkade upp bytte lakan sa godnatt igen och hon hävde upp ett illtjut och kräktes- ett elände som slutade med att jag grinade och hon somnade av utmattning tom i magen och ledsen :( Inget för oss helt klart. Nu har vi läst på och känner att Attityden är här och det är dags! Vi startade igår, nappen är slängd och vi har övningsbuffat och ramsat. Det gick väl ganska bra tror jag.. Hon somnade ganska snabbt efter lite buffning(som hon gillade skarpt) och ramsning (det brukar gå ganska snabbt att få henne att sova men vi har tidigar suttit bredvid sängen)- lätt som en plätt tänkte vi :D Men men kl. blev 22 och då var hon igång- arg som ett bi. Vi var rädda för att hon skulle skrika upp sig till kräkning( vilket hon ju kan göra på någon enstaka minut) så vi ramsade och buffade för glatta livet- hon höll ut i 2 timmar och sov sen till kl:5 och då var hon ganska arg och besviken igen- ingen kom ju och tog upp henne utan det var bara någon idiot som envisades med en ramsa bakom dörren :D Hon somnade bara om några småstunder och sen var det morgon..
Hennes schema:morgon 06.30-välling, gröt och ägg 09.30, sova 10.30-12.30, lunch12.30, middag 15.30, gröt 18.00, sova natt: 18.30 Någon som har några tips? är vi på rätt spår? någon som gjort metoden på ett såhär stort barn och kan dela med sig av erfarenhet? Vi ser fram emot att få ordning på vårt liv och framför allt lilltrollets sömn och välbefinnande!
Tacksam för hjälp och stöttning!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :D Och pris och beröm :lol: Ni är absolut på rätt spår :!:

Sent ska syndaren vakna :oops: :oops: men oj, när han/hon vaknar, då går det upp ett allt förändrande ljus :idea:

Bara fortsätt, läs på, stärk och styrk varandra och minns att det som tog 14 månader att etablera sig möjligen kräver 14 dagar att förändras totalt :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
jennyl

tack!!!

Inlägg av jennyl »

Tack snälla för uppmuntran-det behövs. Det gick bra inatt tycker jag-hon somnade:18.40 utan större protester, vaknade kl:22.45 och döm om min förvåning då hon somnar på ramsan :shock :shock: vaknar igen kl:01.15 och då tog det en halvtimma innan "det blev tyst"-fick dock solfjädra och ramsa flera gånger-skulle jag ha låtit bli solfjädern?. Hon var förtvivlad i rösten och stod upp och skrek ut sin klagan, var inte arg. Sen sov hon till 05.45 och var först glad men sen blev hon arg :twisted: då hon insåg att vi inte tänkte ta upp henne! somnade till ca 10 minuter och vi gjorde glad morgon 06.15 (storasyster som är 2.5 år tykte det var dötrist att få vänta- hon var leksugen och hon förstod inte att det var stopp för att gå upp före 06.30-även hon får ju acceptera de nya reglerna då de delar rum!) Precis som du skrivit så är hon hård i magen för absolut första gången i sitt liv :o och middagsvilan gick som en dans idag (hon sover alltid ute i vagnen) Hon somnade på ca 10 sekunder med händerna knäppta på bröstet-såg så nöjd och rolig ut :D sov i exakt 2 timmar! jag tror inte att det är sant! Nu ska vi ladda ikväll för att hålla i detta och fortsätta framåt-länge leve Anna!!!!!
Kramar från Ingrids snart förhoppningsvis utsövda lyckliga mamma!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :lol: Vad duktig du är :D

Bibehåll nu bara tålamodet och den tveklösa Attityden och minns att kuren är en process :idea: Inte se tillbaka, inte åt sidorna. Gå framåt :idea: Och fär att lilla älsklingen ska kunna (fortsätta) göra framsteg, krävs att du/ni gör "baksteg" - först, och kontinuerligt :!:

Så visst kan du solfjädra nu i starten, men det ska bli kortare och kortare fför varje gång. Avsluta med ett lätt, punktsättande tryck och gå med ramsan. Helst ska den ta över helt och hållet nu, så börja alltid med den och avlyssna noga sedan :D

Nu är du så van vid att det ska hända en massa saker under natten (som det alltid gjort :roll: ) men det du ska ha i huvudet nu, och därmed förmedla till henne, är: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING. Det är dit vi vill komma :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
jennyl

Inlägg av jennyl »

tack för svaret! Skrev tyvärr på fel ställe-se under "nu blev det fel" det är jag igen tyvärr! Det ska ju inte vara lätt! :D :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"