Rädd för att bajsa..

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Rockmamma
Inlägg: 168
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 12:29

Rädd för att bajsa..

Inlägg av Rockmamma »

Kom ju på att jag kanske kunde hitta hjälp eller tips här när sjukvården inte kan det...

Våran son som i augusti blir tre år har ända sen födseln varit hård i magen... I början fick vi rådet med olja och messmör i maten osv... GÅng på gång har vi tagit upp det med BVC och till slut i januari efter nästan 2.5 år fick vi rådet från BVC att kontakta barnmottagning på sjukhus... Det gjorde vi och rådet där var: ta klyx varannan dag i tre dagar, håll han över toalett stolen och ring sen... Mamma grät, pojken grät, pappa grät, och vi ringde igen... Rådet då var: gör likadant en gång till, sen får ni komma på läkartid... Okej, sagt och gjort, samma visa igen, pojken grät, mamma grät och pappa grät, hemskt var det!
Vi fick utskrivet medicin för att ge i vätska som ska göra bajset mjukare och även mycket vatten, fibrer och fett... Inte det lättaste då han dricker som en sparv, "inte ha mör på mörgås" osv osv... Trots att medicinen gjort bajset mjukare så¨får han fortfarande PANIK varje gång han blir bajsnödig... Ringde till barnmottagningen nu igen efter 4 månader av medicinering och fick rådet att belöna honom, muta honom och sen höra av mig till hösten igen...

Ska man muta och belöna? ATt bajsa är ju fullt naturligt?

Lilla hjärtat kan hålla sig i 1-2 dagar bara för att han är rädd för att bajsa... JAg blir så ledsen av att ha försökt få hjälp i flera år och inget förutom pulver att blanda i maten och allt har lett till att han är jätterädd... Jag fösöker att inte uppmärksamma när han blir rädd, utan att prata om att det är skönt att bajsa och att man får plats för mera mat i magen?!? Vette tusan hur man ska reagera egentligen?? När han känner sig nödig så blir han fruktansvärt stressad, springer fram och tillbaka, kastar saker, beter sig konstigt... OCh det SKÄR I HJÄRTAT!!

'Har någon tips? Ingen lösande mat fungerar det är ju inte konsistensen det längre är fel på utan rädslan, paniken osv... Han totalvägrar att ens kissa på pottan efter allt jobbigt som varit... Så det går inte heller att försöka bajsa sittande...

Hjälp? Det och trotsen är inte lätt att hantera just nu :-(
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Delar med mig lite av egna erfarenheter

Inlägg av inger »

Först och främst jag tycker att det låter vansinnigt att dela ut belöningar för att någon bajsar. Men det är min uppfattning.

Jag har haft problem med min sons bajsande när han var yngre. Han berättade att det gjorde ont i kroppen varje gång han bajsade. Varje gång han skulle bajsa på toaletten ville han hålla en vuxen hårt i båda händerna. Det blir ju en del svårigheter om man fortsätter med det som stort barn, sova över hos kompisar med mera.
Vi hade en homeopat som föreslog att vi skulle prova att utesluta gluten ur kosten, trots att han inte är glutenintolerant. Man kan ändå ha en överkänslighet mot gluten. Hon bad oss att låta det ta tre veckor en månad för så lång tid tar det innan gluten går ur kroppen.
Efter tre veckor började han bajsa själv på toaletten utan att någon vuxen höll honom i handen.
Han beskrev med egna ord hur det slutade göra ont i kroppen när han bajsade.

Jag tycker att det har varit värt att utesluta gluten. :D
Det var så skönt att veta att han inte längre hade ont när han bajsade.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Ett litet råd till

Inlägg av inger »

Probion är en tablett som tillför bakterier som behövs i tarmen.
Det ger vi till våra barn två gånger per dag.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej!
Vill bara säga att ni inte är ensamma!!! Vi har samma situation här hemma. Har dock blivit liiiite bättre. Sonen får laktulos (15 ml) varje dag och movicol att dricka några dagar/1 vecka om han blir hård ändå. Fast jag kan inte säga att sonens inställning till bajsandet har ändrats mycket... Minsta tecken på hård i magen och han blir rädd :( Klyx har vi faktiskt undvikit med tanke på att det är en sådah "häftig" reaktion...
Vi försöker att inte prata om det/göra stor affär av det men jag bävar för hur lång tid detta skall ta innan vi är på naturlig väg igen. läkarna säger ca 6 mån.
Stackars barn!!!
Kram
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Är det någon av alla doktorer och sköterskor som ni varit i kontakt med som funderat över om kosten inte borde ses över? Somlig mat är stoppande. Vet man ju. För somliga innebär det större besvär än för andra. Men har man så svåra besvär som berättas om här borde man ju göra allt för att hjälpa kroppen på vägen. Kroppen talar ju tydligt om att någonting inte står helt rätt till om man måste ta till movicol och klyx för så här små, tycker jag. Vet att vården inte alltid är den bästa på att ge kostrekommendationer, men det finns ju andra vägar att söka reda på sambanden, om man är intresserad.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Ewa skrev:Är det någon av alla doktorer och sköterskor som ni varit i kontakt med som funderat över om kosten inte borde ses över? Somlig mat är stoppande. Vet man ju. För somliga innebär det större besvär än för andra. Men har man så svåra besvär som berättas om här borde man ju göra allt för att hjälpa kroppen på vägen. Kroppen talar ju tydligt om att någonting inte står helt rätt till om man måste ta till movicol och klyx för så här små, tycker jag.
Jo, tycker ju jag med och har även påpekat detta. Men "Nej då, det skall inte behövas" säger läkarna/BVC bara och hävdar att detta är vanligt hos 2-åringar. Men nu skall jag testa det som Inger skriver och utesluta gluten helt. Funkar inte det testar vi laktos. Nåt fel är det ju. Såna här problem kan man ju inte bara "utveckla" från ingenting :? Motage gärna tips! Sorry för trådkapningen Rockmamma :roll:
Kram, Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Små barn kan ju ha svårt att berätta hur det känns, så nu berättar jag hur det är för mig, som vuxen, när magen reagerar på kosten, eftersom jag kan 8)
Olika saker kan ju vara stoppande. Spannmål och mjölk är det definitivt och är ju också en av de vanligaste orsakerna till besvär just med mage och tarmar. Jag reagerar på båda dera. Så gör också min lilla. Min stora bara på mjölk. När maten når tarmarna (efter ca 2 tim) blir jag gasig och får magknip och smärtor i magen. Det känns som att jag är magsjuk men istället för att komma ut (som vid magsjuka) så är det mer eller mindre stopp och det kommer inte ut. Det fortsätter bara att göra ont. Så den där lättnaden vid magsjuka uppstår liksom aldrig. Det tar ungefär 1,5-2 dygn innan min mage börjar lugna sig lite igen, efter att jag stoppat i mig något jag inte ska.

Både jag och lilltufsan har haft lite uppsvällda magar tills vi tog bort spannmålet ur kosten. Det är verkligen stor skillnad på oss, även utvändigt nu.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Rockmamma
Inlägg: 168
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 12:29

Inlägg av Rockmamma »

Hej, hade lite glömt bort tråden :-(

Vi har fått byta movicol mot forlax eftersom movicol smakade så mycket. Jag frågade doktorn angående kosten men han tyckte endast att han skulle sluta med välling och välling på kvällen har vi slutat med. Men enda sättet att få i pulvret är att ge välling på morgonen, en liten slurk. Det vi fick som rekommendation var "mycket vatten, fett och fibrer"... Han dricker dåligt, vill inte ha smör på mackor... osv, så det går ju lite trögt med det. Jag frågade en gång om mjölk och då sa dem att vi skulle stryka på armen och se om det blir reaktion. Det blev ingen reaktion. Både jag och pappan har haft likadant då vi var små, väldigt hårda i magen. Men ingen av oss har problem idag.

Nu funkar ju medicinen, men hur länge vet man inte. Det jobbigaste just nu är just att han är så rädd för att bajsa. Han började springa imorse och håller sig fortfarande :-( ... Vi försöker potträna också eftersom han snart är 3 år och det går inte alls, jag undrar om det beror på rädslan för att bajsa. Han han hålla kisset länge, i flera timmar (när vi provat ha kalsonger). Till slut kommer det på golvet när han tex börjar skratta och inte kan hålla sig längre.

Pratade med doktorn för ca 2 veckor sen om att han är så rädd. "Ja men det är klart, det tar ju tid innan han förstår att det är skönt"... Ja men hur lång tid? Har ju gått över 6 månader nu!
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
Cyan
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 18:04
Ort: Lund

Inlägg av Cyan »

Hej!
Om jag var du skulle jag utesluta spannmål och andra olösliga fibrer ur barnets kost helt. Läkaren kanske hävdar att det inte behövs, men vad vet han om det? Det är många som blir av med allsköns magproblem då de utesluter spannmål, flera har redan vittnat om det i denna tråd. Om det sedan är glutenet eller den stora mängden olösliga fibrer eller någon av de antinutrienter som finns i fullkorn som ger problem, det spelar ingen roll. Vatten och ordentligt med naturligt fett (alltså inte margarin) hjälper upp.
Om du känner dig osäker på vad du ska ge barnet att äta när spannmål inte lägre är aktuellt, så tipsar jag gärna!
Hälsningar
Cyan
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Tror nog inte potträning är ngn bra idé med de förutsättningar du beskriver. Jag tror att det gäller att jobba massor med sig själv, inte så mkt med sonen... Du får utgå ifrån att gossen vet var toan finns, eller hur? Och han har väl sett er gå på toa? Hoppas det. Då vet han ju hur man gör. DÅ är det bara stå tillbaka i förtroende. Å ena sidan inte lägga sig i. Å andra sidan inte missa när sonen faktiskt gör små steg att lära sig gå på toa. Han kanske säger typ: Där är toan. Då kan man ju nogsamt bekräfta: Ja just. Där är toan. Bra grej det där. Eller ngt i den stilen.

Sedan är det väl det där med när barnet gråter. Gråter man själv så han man ju bekräftat hur hemskt det är/var. De där bilderna och minnena får ni skaka av er och gå vidare. Typ som om det aldrig hänt. Och att det inte kommer hända igen. Ta bort alla negativa förväntningar om du förstår vad jag menar.

Värme/Luvisen
PS. Min erfarenhet kommer fr 3 syskonbarn, samtliga med div toa-problem DS.
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Rockmamma skrev: Jag frågade en gång om mjölk och då sa dem att vi skulle stryka på armen och se om det blir reaktion. Det blev ingen reaktion.
Oj, den bråkdel man fångar upp med reaktion av lite mjölk på huden är försvinnande få. MIn barns mjölkallergi manifesterar sig inte vid hudkontakt. Och det behöver ju inte heller handla om en mjölkallergi för att magen är förstoppad. Däremot är mjölk en vanlig orsak, så vill man hjälpa barnet ifrån förstoppning kan man ju prova att utesluta stoppande kost i några veckor och se om det gör någon skillnad. Jag säger varken att du ska göra på ena eller andra sättet, men det kan ju vara att veta vilka möjligheter som står tillbuds.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
annica72
Inlägg: 265
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 19:45
Ort: Eskilstuna

Inlägg av annica72 »

Vi har haft samma problem, just med hård mage och rädsla för att bajsa. Stora tjejen var nog 2,5 år och det pågick några månader.

Vi gav Laktulos Meda (när hon blivit hjärtligt trött på katrinplommonpuré). Fastän hon då inte var hård i magen, bajsade hon inte oftare än var fjärde dag. Vi började ge Microlax var tredje dag, eftersom hon hade det så besvärligt när hon inte vågade. Fick dock rådet av BVC att snarare öka på Laktulosen och inte ge Microlax. Med Microlaxen skulle hon inte komma över rädslan. För oss var det ett bra råd. Det kändes inte heller bra att behöva ge laxermedel till en vilt protesterande tjej. Vi föräldrar höll oss dock lugna.

Det positiva för oss var att hon ville sitta på pottan, samtidigt som hon höll emot. Jag kanske kan hjälpa någon genom att berätta om hur vi bemötte henne när hon var rädd. Vi var glada och lugna kan man säga. Vi sa sådant som "Det är så skönt för magen att bajsa". "Hej å hå, kan man säga när man tar i!" "Du kan det här med att bajsa, du är ju jätteduktig på att bajsa!"Det blev som mantran för henne och oss.

Det kom en vändning när lilla syskonet kom. Vid ett tillfälle kunde jag inte sitta med bredvid henne, eftersom jag just då ammade. Från min fåtölj kunde jag bara betryggande säga att hon kunde detta själv. Hon grät och gick fram och tillbaka, men när hon inte kunde hålla emot, satte hon sig. Och det gick ju bra!

För vår del var det inte problem med allergi eller liknande, utan bara ett mentalt hinder som skulle besegras.
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
Siobhan
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 10:45

Inlägg av Siobhan »

Jag skulle också behöva lite råd angående bajseri. Min dotter har haft problem i över ett år nu (hon är 3,5) Hon är rädd för att bajsa och därmed så håller hon sig. Jag har helt uteslutit all mat som kan vara förstoppande, men det är inte kosten det är fel på utan det är att hon helt enkelt inte vill bajsa. Hon får laktulos varje dag och microlax när det gått för många dagar. Jag har tagit henne till läkaren och de har tagit mängder med tester utan att hitta något. De säger att det är psykiskt men de säger inte vad jag kan göra åt det.

Hon bajsar endast hemma...och endast i hallen...och INGEN får störa. Hon måste ha nallen+dockan där och hon bajsar bara i blöja (annars går hon själv på toa utan problem) Är vi bortresta så vägrar hon bajsa och istället går hon omkring och lider och gråter. Jag har provat mutor etc men ingenting verkar hjälpa :(
Mamma till Lucia född 2007-01-19
Siobhan
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 10:45

Inlägg av Siobhan »

En annan sak är att hon inte vill sepereras från bajset när hon väl lyckas få ut det. En period var det mycket gråt och skrik när bajset skulle kastas...och hon vill alltid undersöka bajset först.
Mamma till Lucia född 2007-01-19
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Inlägg av Sarisparis »

Kiwi hjälper hârda magar. Kanske inte mycket till tröst om problemet inte har fysisk grund, men fantastiskt effektivt om det "bara" gäller förstoppning.

Lycka till alla.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"