Hej,
Min lilla tjej på snart 5 månader börjar få sina första tänder. Jag vet inte om det är tidigt eller normalt. Amningen börjar i alla fall få lida av det. Eller mamma börjar lida rättare sagt. Lillan börjar nämligen tycka det är intressant att tugga på saker vilket gör väldans ont i på mammas bröst vid matdags(!). Det känns som att det är dags att byta ut bröstmjölken men jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Vi har börjat med lite smakportioner på förmiddagen alt eftermiddag än så länge. Bara 1/3 burk. Jag har inte kommit igång att göra egen mat än. På kvällen får hon en portion gröt med katrinplommon och påfyllning från brösten innan läggdags. Jag ammar fyra ggr per dag. Vi har gett henne ersättning tidigare när vi plockade bort nattmålen men nu vägrar hon ta den. Hon leker bara med nappflaskan så det är svårt att få i henne det. Jag har fått tips att blanda upp med bröstmjölk men har inte provat det än. Hur fasar jag ut amningen? Hon är väl för liten för att gå över till mat helt och hållet och välling är det väl för tidigt med?
Mvh
Maria
Istället för amning när de vassa små tänderna kommer
Istället för amning när de vassa små tänderna kommer
Mamma till Tyra född 28 jan-10
-
TorpSara
Hej! Alex har också tänder, och har testat dem... Han slutade med det när han insåg att det inte blev någon mat när man gjorde så. De är lätta att lära. Dessutom brukar det bli bättre när de får ordentligt med mat av någon anledning.
Annars kan man blanda ersättning och välling. En hungrig unge äter, även ur nappflaska. Om hon är hungrig nog. 8)
Annars kan man blanda ersättning och välling. En hungrig unge äter, även ur nappflaska. Om hon är hungrig nog. 8)
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
- Ort: Frankrike
Hej,
Att inte gilla nappflaskan känns igen, jag och min bebis är likadana
Jag ger min sexmânaders vätska i pipmugg sen drygt en mânad tillbaka och det gâr utmärkt. Vanligt glas gâr ocksâ, men det blir lite mer spill. Tjocka haklappar är bra!
När han var runt tre mânader fick jag problem med amningen i ett par dagar och dâ fick han i sig ersättning med sked. Han hade säkert tagit flaskan om vi insisterat mer, men eftersom han bara skrek, sâ testade vi oss fram och med sked gick det jättebra frân start även om det tog lite tid. Eftersom jag inte gillar nappflaskor (lat vad gäller disk
) sâ var min attityd nog inte helt övertygande heller...
Min lille kille fick ocksâ smakisar i början, precis som du gör nu. Relativt snabbt ökades hans portioner (efter nâgra veckor lät jag honom äta tills han inte ville ha mer, ofta blev det drygt en burk per mâltid). Varje mâltid avslutades med amning, men det blev snart ointressant. Nu dricker han vatten (gillar inte fruktjuicer) ur glas eller pipmugg. Gröt pâ kvällen har vi kört med sen ca fyra mânader, plus nattslurk (bröst).
Jag hade ocksâ svârt att komma igâng med att göra egen mat, men det är verkligen inte svârt när man väl börjat. Koka till exempel upp en liten morot och potatis, mixa och blanda med bröstmjölk eller ersättning till önskad konsistens + lite smör. Nu har jag svârt att hâlla storebror borta frân lillebrors mat!
Ett tips är att mixa i ett halvt digestivekex i frukt och grönsakspuréer, det ger jättegod smak och sâ blir det lite rejälare.
Det är bara att börja! Lycka till.
Att inte gilla nappflaskan känns igen, jag och min bebis är likadana
När han var runt tre mânader fick jag problem med amningen i ett par dagar och dâ fick han i sig ersättning med sked. Han hade säkert tagit flaskan om vi insisterat mer, men eftersom han bara skrek, sâ testade vi oss fram och med sked gick det jättebra frân start även om det tog lite tid. Eftersom jag inte gillar nappflaskor (lat vad gäller disk
Min lille kille fick ocksâ smakisar i början, precis som du gör nu. Relativt snabbt ökades hans portioner (efter nâgra veckor lät jag honom äta tills han inte ville ha mer, ofta blev det drygt en burk per mâltid). Varje mâltid avslutades med amning, men det blev snart ointressant. Nu dricker han vatten (gillar inte fruktjuicer) ur glas eller pipmugg. Gröt pâ kvällen har vi kört med sen ca fyra mânader, plus nattslurk (bröst).
Jag hade ocksâ svârt att komma igâng med att göra egen mat, men det är verkligen inte svârt när man väl börjat. Koka till exempel upp en liten morot och potatis, mixa och blanda med bröstmjölk eller ersättning till önskad konsistens + lite smör. Nu har jag svârt att hâlla storebror borta frân lillebrors mat!
Ett tips är att mixa i ett halvt digestivekex i frukt och grönsakspuréer, det ger jättegod smak och sâ blir det lite rejälare.
Det är bara att börja! Lycka till.