Ignorans i kombination med hat är en så sjukt dålig kombination.
Skönt att man har lite mellan öronen. Verkar vara så himla jobbigt att vara helt aningslös. Och bitter på det. Usch usch. Stackars människa.
Vi vet vem du är Anna!
Var och en gör såklart som var och en vill, och man får såklart tycka vad man vill också, men det här förstår inte jag och kommer nog aldrig att göraJerker skrev:Jag låter Justus sova som han vill, ibland på mage, ibland på rygg. Utan larm.
Jag citerar mig själv här för det behövs mer forskning. Helt klart. Så att den där okritiskt (faktiskt!!!Jerker skrev: Så larmet är dåligt vetenskapligt belagt, faktiskt bra mycket mindre än tröttande (receptfri) allergimedicin, även om jag själv aldrig skulle använda det. Företaget som säljer larmet vill förstås tjäna pengar, lika mycket som läkemedelsindustrin.
/Jerker
Det finns "ovetenskapligt" underlag här. På forumet.Läs också, ett fyrtiotal sådana här patienter har också velat ha "home monotoring" och de som blev nekade dog "bara" ett i SIDS. Argumenten för övrigt i er skrivelse står faktiskt helt ovetenskapligt obevisade. Föräldrar som struntar i larmen. Blir oroligare av larmen (jag skulle i och för sig hellre gå omkring och vara orolig än att mitt barn oövervakad dog i SIDS). Falsklarm. Som jag tidigare hävdade, detta stämmer inte. Jag kan garantera att de föräldrar i Sverige som använder dessa väldigt lättanvända larm är dina bästa bevis på motsatsen. Vid en kraftig överslagsräkning med ett tusen användare blir antalet underlagstimmar långt över 500 000. I Sverige tror jag faktiskt att vi har ett unikt underlag tack vare Anna Wahlgren. Se till att få till ett samarbete istället för denna motkampanj. Det alla skulle vinna på, framför allt barnen är ju om det fanns ett säkert sätt att sova på mage.
Det är ju nämligen så att Anna påtalar att barn sover så mycket bättre och djupare när de sover på mage. En djupare sömn borde ju också vara en större risk för PSD vilket gör att barn som sover på rygg, således sover ytligare och risken minskar. Kanske är det så enkelt? Men hur det än är så säger Anna också att barn får sova hur de vill, bara de sover. Hon påtalar även att det går bra att kura barn till god sömn även om de ligger på mage eller på sida.Jerker skrev:
Jag håller utan tvekan med om att man borde samarbeta. Men det kan vara svårt då Anna rekommenderar något som med största sannolikhet ökar risken, magläge, och hon håller stenhårt på det. Dessutom argumenterar hon ibland mycket märkligt, osakligt, och då blir det extra svårt.
Jerker skrev:Du klumpar du ihop alla barnläkare, tråkigt. Känns inte särkillt "okritiskt". Inte bara vetenskap räknas, även "beprövad erfarenhet" ingår i ett beslut. "okritisk" eller "ovetenskapligt bevisade" är alla skrivelser. Dessutom så händer det att det man trott varit en vetenskaplig sanning kan vara fel och bero på annat. Det är helt enkelt i viss mån ett tyckande, baserat på erfarenhet, som både Anna W och (barn)läkare använder sig av.
De larm du talar om här är för det första inte samma larm man nu använder sig av vad jag förstår. Det finns inget fall av SIDS bevisat där dessa larm använts! Det är dessa siffror som vi här på forumet letat efter länge, men om du har dessa så är de väldigt välkomna här. De är efterlysta! Som sagt. Fallen har gått ner sedan man bl a informerat om magläge. Som här i Sverige sedan 92.Jerker skrev:Det uttalandet är som det jag påpekar ovan, vi alla vill göra vårt bästa för våra barn så argumentet går inte att använda. Dessutom finns inget som pekar på att larmet fungerar. Förekomsten av SIDS har inte gått ner i USA sedan alarmen började användas, de har haft alarmen i 35 år och där de funnits områden där de varit mycket vanliga. Däremot gick förekomsten ner kraftigt sen man börjat informera om riskfaktorer, ffa magläge.
Här är det litet luddigt? Larmet missar 70% av andningssvårigheter? Vad hände då? Dog barnen? Det är inte tillfällen av andningsuppehåll som går ner pga av larmen det är väl uppenbart. Det är att man har en chans oavsett sovställning att göra ngt NÄR det väl händer. Det är väl känt att dessa små kan ha apneer som inte är farliga, men här larmar de ändå. Larmet känner ju inte av om det är ett ofarligt eller farligt uppehåll. Jag förstår inte hur du kommer fram till slutsatsen att larmen inte verkar fungera?Jerker skrev:Bra studier på själva alarm-apparaten visar att den missar ca 70% av alla "obstructive events", och man tror att det är ffa det som gör att förekomsten inte gått ner sedan de började säljas i USA. Ang falsk-larm så finns de, barn kan ju för det första ha apneer som inte är farliga. Men här har du en bra rapport som säger att det inte är så ovanligt. (Abendroth D et al. Do apnea monitors decrease emotional distress in parents of infants at high risk for cardiopulmonary arrest? J Pediatr Health Care 1999) Men visst, inte ett falsklarm på 500 000 timmar låter bra, hur vet du det? Men oavsett falsklarm så verkar den alltså inte fungera även om inte några bra studier med direkt koppling till SIDS är gjorda som sagt. Har någon av barnen (de 500 000 timmarna) gått bort i SIDS?
Vad bra!Jerker skrev:Jag håller utan tvekan med om att man borde samarbeta. Men det kan vara svårt då Anna rekommenderar något som med största sannolikhet ökar risken, magläge, och hon håller stenhårt på det. Dessutom argumenterar hon ibland mycket märkligt, osakligt, och då blir det extra svårt.
Jag är själv forskare, nämligen, och mycket medveten om att det ju betyder att det inte gjorts någon forskning på den saken; inte, i det här fallet, att larmen skulle vara dåliga. Det här tycker jag i allmänhet är ett stort problem - t ex läser man ju i tidningen att det finns det inga studier som visar på att Bisfenol A är skadligt. Det här uttryckssättet är problematiskt och man kan lätt uppleva det som manipulerande; typ, ingen har gjort nån studie på det här så vi säger att det är dåligt. Eller tvärtom, så vi säger att det går bra, som i Bisfenol A-fallet.Jerker skrev: - Det är fortfarande så att det inte finns några bra rapporter där SIDS kopplas samman med larm, oavsett om larmet är nytt eller inte. Och även om man nu inte kan se några fall där dessa larm använts så är förekomsten så låg det är nog svårt att statistiskt dra några klara slutsatser.