Min Casper är snart 11 månader och pratar inte alls. Eller, han har en massa ljud och läten för sig såsom "mmm", "aaah", "eeeh", "hee" osv. Han har dock aldrig sagt mamma eller pappa som de flesta barn i hans ålder gjort för länge sen. En endaste gång hörde jag ett "ma-ma" men nu börjar jag tro att det var inbillning eftersom det aldrig upprepats
Det som oroar mig är dock att det aldrig har varit nåt av det här typiska repetionsjollret ba-ba, da-da..
Jag ringde BVC förra veckan angående detta och hon tyckte det var konstigt att han aldrig använt sig av det jollret men tyckte samtidigt inte att jag skulle oroa mig utan avvakta...Det är inget fel på hans hörsel, så isf är det något annat fel..:/
Det är ganska vanligt att barn glömmer språket när den motoriska utveckling drar igång, och Casper vill ju bara resa sig och gå efter möbler hela tiden. Men det är underligt att han aldrig pratat...
Vid 10 månaders kollen ville han inte heller slå ihop två klossar, utan den ena åkte bara in i munnen och den andra slängde han på golvet. De sa att det inte var så mycket mer med det, men han slår aldrig ihop två föremål eller klappar händerna hemma heller...
Först la jag inte så mycket vikt vid detta, men nu börjar det gnaga.
Jag kan inte avgöra längre om detta är en överdriven eller berättigad oro..?
Blir knäpp...