Klarar sig utan blöjan men vill ha ibland

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Krisse

Klarar sig utan blöjan men vill ha ibland

Inlägg av Krisse »

Hej!

Jag har en fundering runt min tjej som snart är 2,5 år. Nu när det har varit så varmt så har hon sprungit utan blöja och byxa och klarar det bra.
Så jag och min man bestämde att blöjan kunde åka dagtid. Så igår åkte den och det funkade bra, en olycka när trosor och byxa var på men annars gick det fint och visst kommer det säkert att vara lite olyckor framöver men hon klär av sig och lägger kläderna i tvättmaskin etc :D

Men idag när jag skulle lägga henne för lunchluren då ville hon absolut ha blöja på. Jag sa: Ja ikväll när vi skall sova så har vi blöja men hon blev helt till sig så då satt vi på den.
Min tanke är ju att om blöjan är borta så är den och kommer ej tillbaka, eller skall jag låta henne ha det om hon frågar efter den? Jag vet ju att hon klarar sig utan.

Hur tänker ni?

Kram Krisse
Emmy 080212
Rasmus 091223
helamig

Inlägg av helamig »

Hej!

Det första jag tänker på är att varje barns påstående är en fråga (vet jag att AW har skrivit) Så jag tänker att hon undrade och frågade om det var så som du sagt?? Sen finns det säker andra som har fler smarta svar :D :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Ewa

Inlägg av Ewa »

Alla kan man tänka olika. Själv lät jag blöjan vara på när de sov lur tills vi såg att den var torr när jag tog upp dem igen. Det tog inte så lång tid, men sover man som en liten stock så kanske man inte är helt säker på att man vaknar av att man ska kissa.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Sussi

Inlägg av Sussi »

Ewa skrev:Alla kan man tänka olika. Själv lät jag blöjan vara på när de sov lur tills vi såg att den var torr när jag tog upp dem igen. Det tog inte så lång tid, men sover man som en liten stock så kanske man inte är helt säker på att man vaknar av att man ska kissa.
Så har jag också gjort till mina!
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Krisse

Inlägg av Krisse »

Tack för alla svar :D

Igår var hon utan blöja när hon sov och var torr men idag när hon hade blöja var den blöt så vi kanske skall köra på blöja när hon sover så inte det stör hennes sömn. Dock brukar hon inte vara pigg att ta av den efter hon har sovit men det löser sig säkert när hon börjar bli van att vara utan.

Tack igen
Emmy 080212
Rasmus 091223
Siobhan

Inlägg av Siobhan »

Min dotter blev torr om dagen när hon var i din dotters ålder. Men hon har fortfarande blöja på natten. Hon sover 13 timmar och hon sover rätt tungt och hon vaknar inte för att kissa. Än så länge är blöjan dyngsur när hon vaknar. Undrar faktiskt lite över hur lång tid det kommer att ta, hon är 3,5 år nu.
Mamma till Lucia född 2007-01-19
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Siobhan skrev:Min dotter blev torr om dagen när hon var i din dotters ålder. Men hon har fortfarande blöja på natten. Hon sover 13 timmar och hon sover rätt tungt och hon vaknar inte för att kissa. Än så länge är blöjan dyngsur när hon vaknar. Undrar faktiskt lite över hur lång tid det kommer att ta, hon är 3,5 år nu.
För mina barn har det varit jätteolika! Min fyra hade natt-trosa fram till i höstas, och då var hon drygt 6½ år, medans sonen slutade när han var runt 2½ och inte kissade i sängen en endaste gång. Min yngsta fyller fyra i höst och är inte i närheten av att vara natt-torr. Så länge blöjan är blöt på morgonen har jag inte ens tänkt tanken på att ta bort den, för nattkissning är, till skillnad från dagkissning, inget barnet själv kan styra över.

Här är en bra tråd där mammamy förklarar det så bra:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ssa+s%E4ng
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
CiL

Inlägg av CiL »

Att bli blöjfri snabbt är ett så starkt ideal, och visst är det häftigt med de 1,5-åringar som kontrollerar bestyren helt själva. Men att det kunde vara så opraktiskt att vara utan hade jag inte förstått innan jag fick barn.

Förra vårvintern ville sonen absolut gå på potta och sedan dess har han inte behövt blöja inomhus. Vår, sommar och höst gick också bra. Men i vintras med kylan och all snö i kläderna så funkade inte utekissningen (vi är mycket utomhus) så då introducerade jag blöja under vakentid igen. Sonen helt obekymrad om både det ena och andra, fast bajsa i blöja kan man ju inte förstås.

Lunchsömnen funkar bra utan blöja, dvs han kissar inte i vagnen, men sover kortare även om vi kissat innan. Därför får han ha blöja då med. Åt det ler han lite grand... Och när han vaknar och är kissnödig så frågar han "Har jag blöja på mig?" Då ska den naturligtvis användas också, och så ställer han sig bredbent som om han kissade på marken. Sen åker den av.

På natten kommer han ha blöja så länge som jag tror att den ger bättre sömn än att vara utan.

Eftersom just detta varit så oproblematiskt område så tror jag att vi skulle kunna göra nästan vad som helst och det skulle funka vad gäller kissning. Men sömn är viktigare än att bli blöjfri tycke jag och därför är det mer eller mindre JAG som har den kvar.
Mamma till son född januari 07
Minikurad våren 2010
Krisse

Inlägg av Krisse »

Nu har det nog gått en vecka och inte någon gång har det hänt olyckor, funkar fin fint. Det är ju ganska lätt nu när det är så varmt ute för det går ju snabbt att dra ner byxorna och kissa vid vägkanten :D
Även när hon sover på dagen så funkar det utan blöja, hon frågade aldrig igen efter den när hon skulle sova så jag har kört utan och det går strålande.

Nattblöja blir det säkert en tid framöver, det får man väl bara invänta till blöjan är torr.
Emmy 080212
Rasmus 091223
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"