Jannika, nu lätt turkos av avund
Kurkurs i Gastsjön 2010 - Kackel
Hej svejs på er alla!
Så var man då hemma igen och det känns som att jag varit borta en evighet samtidigt som tiden stått stilla. Det har varit lite som att vara i en annan värld. Det första jag tänkte när jag kom dit var "Men herregud, alla pratar om scheman och ramsor som att det är det naturligaste i världen", och det är det ju också.
Jisses vad jag inte skulle kunna jobba natt känner jag nu för jag blir ju helt knäpp av det.
Skriver på rapporten att klockan är 15.00 istället för 03.00 och inte bara en gång!
Tack /LO och HÖNSMAMMA för era fina ord och tack för ert underbara stöd vi fått!
Och de fina fina bebisarna som nu äntligen får sova sin skönhetsömn.
Jag missade också att säga hejdå till några innan vi for iväg, så kram till er i efterskott.
Nu ska jag invänta min man som kommer från jobbet och min dotter som kommer från Skansen med sin farmor. Längtar!!!
Så var man då hemma igen och det känns som att jag varit borta en evighet samtidigt som tiden stått stilla. Det har varit lite som att vara i en annan värld. Det första jag tänkte när jag kom dit var "Men herregud, alla pratar om scheman och ramsor som att det är det naturligaste i världen", och det är det ju också.
Jisses vad jag inte skulle kunna jobba natt känner jag nu för jag blir ju helt knäpp av det.
Tack /LO och HÖNSMAMMA för era fina ord och tack för ert underbara stöd vi fått!
Och de fina fina bebisarna som nu äntligen får sova sin skönhetsömn.
Jag missade också att säga hejdå till några innan vi for iväg, så kram till er i efterskott.
Nu ska jag invänta min man som kommer från jobbet och min dotter som kommer från Skansen med sin farmor. Längtar!!!
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
-
Fd Medlem
Så åkte man från Gastsjön som ett litet vrak, upprymd och fylld av fantastiska möten och erfarenheter. Men som ett vrak likt förbannat, efter fyra dygn med för lite sömn på för märkliga tider.
Och kom hem till tre vidunder som blev så glada att se en trött mamma, att de visst var tvungna att bjuda nyutbildade mamsen på en riktigt häftig show. Nämligen "Tre små sötstrutar kollar att mamma verkligen HAR varit på kurs för att lära sig allt om barn och sömn".
Herregud. Ni kan inte föreställa er.
Det var som en prakttenta på allt vad vi lärt oss och lite till.
Det kliade mellan tårna.
Det behövdes vatten.
Det skulle berättas något.
Det skulle frågas något om TÅGEN jag hade åkt.
Det skulle berättas något mer.
Det skulle busas lite med syrran som efter lite trixande äntligen somnat.
Det måddes inte bra i en rumpa.
Det hickades - så besvärligt...
Det funderades kring sopbilen och huruvida mamma kunde jaga bort den. (Eftersom den plötsligt var väldigt läskig).
Det undrades om lite av varje och det hohoades som en hel skolklass på Gröna Lund.
Så det blev lite buff och tillrättaläggande och en väldig massa ramsande (och lite tramsande, ska erkännas, för de var rätt bedårande i all sin strulighet).
Och de somnade som klubbade sälar, efter lite övertygelse.
Men visst är det humor!
Jag vill passa på att tacka alla som var i Gastsjön den här helgen.
Tack för all kunskap, all erfarenhet, all samvaro, alla skratt, all omsorg och all tillit (som mammorna visade när de överlät sina skatter till oss). Och tack för all mat och allt snask!!!
Många kramar
Ulrika
Och kom hem till tre vidunder som blev så glada att se en trött mamma, att de visst var tvungna att bjuda nyutbildade mamsen på en riktigt häftig show. Nämligen "Tre små sötstrutar kollar att mamma verkligen HAR varit på kurs för att lära sig allt om barn och sömn".
Herregud. Ni kan inte föreställa er.
Det var som en prakttenta på allt vad vi lärt oss och lite till.
Det kliade mellan tårna.
Det behövdes vatten.
Det skulle berättas något.
Det skulle frågas något om TÅGEN jag hade åkt.
Det skulle berättas något mer.
Det skulle busas lite med syrran som efter lite trixande äntligen somnat.
Det måddes inte bra i en rumpa.
Det hickades - så besvärligt...
Det funderades kring sopbilen och huruvida mamma kunde jaga bort den. (Eftersom den plötsligt var väldigt läskig).
Det undrades om lite av varje och det hohoades som en hel skolklass på Gröna Lund.
Så det blev lite buff och tillrättaläggande och en väldig massa ramsande (och lite tramsande, ska erkännas, för de var rätt bedårande i all sin strulighet).
Och de somnade som klubbade sälar, efter lite övertygelse.
Men visst är det humor!
Jag vill passa på att tacka alla som var i Gastsjön den här helgen.
Tack för all kunskap, all erfarenhet, all samvaro, alla skratt, all omsorg och all tillit (som mammorna visade när de överlät sina skatter till oss). Och tack för all mat och allt snask!!!
Många kramar
Ulrika
Anna skrev
:-({|= /Luvisen
Låter ljuvligt...Om inte annat får vi ha en camp igen för bara precis Gastsjö-njutning med glada små barn som pillar maskrosor och stapplar nakna över gräsmattorna medan deras ömma föräldrar idkar glädjefylld SAMVARO
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Mr M sover så gott
Hejsan!
Jag är helt i snurrig. Har sovit 10 minuter sedan igår morse, så jag borde ligga i sängen, men jag måste ju bara få rapportera om Mr M. Jag har ju inte gjort något inlägg här ännu, kommer mer...
Han var supertrött på tåget redan när det rullade iväg från stationen strax före 18, men på tåget fanns inte en härlig badbalja framdukad, ej heller en stor filt i ett underbart kök med massor med härliga "tanter" som leker och jobbar med honom. Vi höll dock ut och trots ett debacle med vällingen då min trötta hjärna först hällde på hett vatten, så somnade Mr M i sin bilstol efter en halvtimme. Jag har ju fått lära mig att resdagar är resdagar. Jag försökte med ramsan och stillastående stol, men det var ingen hit och jag ville ej förstöra ramsan. Han sov tills tåget stannade på Arlanda och var sååå glad att se pappa. Vi gjorde "ny natt", ny blöja, på med pyjamas, i med lite välling och så lite skratt (magen verkar krångla lite ännu, så det satt långt inne).
Bär upp Mr Mtill ett av pappa perfekt mörklagt sovrum, lägger tillrätta, ramsar på väg ut med inbyggd bekräftelse....
....och det blir tyst direkt.
Efter 10 minuter går vi in för att sätta på larmet och pappa ville gärna se hur pojken lagt sig tillrätta.
Han somnade alltså ungefär för en timme sen och nu skall vi lägga oss och somna leende. Snacka om att jag fick stajla för pappa H.
Ser fram emot morgonkvällen med en "riktig" nattning.
Till sist, kan inte med ord säga hur tacksam jag är över dessa 4 nätter och 5 dagar i Gastsjön med alla människor av alla dess slag. Jag är helt slut knoppen och kroppen, men hela jag fylls ändå av en härlig pirrande känsla av att ha varit på en annan planet och kommit tillbaka ikväll med en ny superkraft.
Största och varmaste tacket till Anna, men sen till alla kurledare, kurkursare och sist med inte minst de andra tre mammorna som jag redan saknar. Vi ses i den uppföljningstråd vi alla 4 har önskemål om här på forumet.
Kärlek! (och Sömn!)
Lisa.
Jag är helt i snurrig. Har sovit 10 minuter sedan igår morse, så jag borde ligga i sängen, men jag måste ju bara få rapportera om Mr M. Jag har ju inte gjort något inlägg här ännu, kommer mer...
Han var supertrött på tåget redan när det rullade iväg från stationen strax före 18, men på tåget fanns inte en härlig badbalja framdukad, ej heller en stor filt i ett underbart kök med massor med härliga "tanter" som leker och jobbar med honom. Vi höll dock ut och trots ett debacle med vällingen då min trötta hjärna först hällde på hett vatten, så somnade Mr M i sin bilstol efter en halvtimme. Jag har ju fått lära mig att resdagar är resdagar. Jag försökte med ramsan och stillastående stol, men det var ingen hit och jag ville ej förstöra ramsan. Han sov tills tåget stannade på Arlanda och var sååå glad att se pappa. Vi gjorde "ny natt", ny blöja, på med pyjamas, i med lite välling och så lite skratt (magen verkar krångla lite ännu, så det satt långt inne).
Bär upp Mr Mtill ett av pappa perfekt mörklagt sovrum, lägger tillrätta, ramsar på väg ut med inbyggd bekräftelse....
....och det blir tyst direkt.
Efter 10 minuter går vi in för att sätta på larmet och pappa ville gärna se hur pojken lagt sig tillrätta.
Han somnade alltså ungefär för en timme sen och nu skall vi lägga oss och somna leende. Snacka om att jag fick stajla för pappa H.
Ser fram emot morgonkvällen med en "riktig" nattning.
Till sist, kan inte med ord säga hur tacksam jag är över dessa 4 nätter och 5 dagar i Gastsjön med alla människor av alla dess slag. Jag är helt slut knoppen och kroppen, men hela jag fylls ändå av en härlig pirrande känsla av att ha varit på en annan planet och kommit tillbaka ikväll med en ny superkraft.
Största och varmaste tacket till Anna, men sen till alla kurledare, kurkursare och sist med inte minst de andra tre mammorna som jag redan saknar. Vi ses i den uppföljningstråd vi alla 4 har önskemål om här på forumet.
Kärlek! (och Sömn!)
Lisa.
Tack Lisa för rapport, jag har tänkt så mycket på er och det går ju alldeles lysande
Men jag är inte förvånad, mr M är allt en riktig trötter som mer än gärna vill vara i fred och sova
och med en sån cool mamma kan det inte gå fel!
Kram och en puss i nacken till mr M
Kram och en puss i nacken till mr M
Nu är jag hemma. Igår, när vi landade på Landvetter så möttes både Tina och Hippo av sina familjer. Tack för trevligt resesällskap!
Då var det tre timmar kvar innan jag skulle få se min. De kom och mötte mig vid bussen och Vera sprang och mötte mig
Rätt snabbt fick vi barnen i säng här hemma, ändå nästan en timme senare än vanligt (men vad gör det när man har säkra sovare). Sedan åt jag lite mat och stupade i säng kl 21. Somnade inte riktigt direkt, men så småningom och vaknade kl 6.50 av mig själv.
Det var väldigt skönt, men det betyder ju inte att jag är utvilad direkt. Nu ska jag försöka få ihop dagens verksamhet...
Kram på er alla!
/LO
Då var det tre timmar kvar innan jag skulle få se min. De kom och mötte mig vid bussen och Vera sprang och mötte mig
Rätt snabbt fick vi barnen i säng här hemma, ändå nästan en timme senare än vanligt (men vad gör det när man har säkra sovare). Sedan åt jag lite mat och stupade i säng kl 21. Somnade inte riktigt direkt, men så småningom och vaknade kl 6.50 av mig själv.
Det var väldigt skönt, men det betyder ju inte att jag är utvilad direkt. Nu ska jag försöka få ihop dagens verksamhet...
Kram på er alla!
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Resan hem gick klockrent! R lades efter välling och bus i sin vagn kl 19.10, fick en ramsa, bökade runt en stund men var tyst och somnade sedan gott. Sov hela resan hem, hela promenaden, uppför trappan och sedan hela vägen till kl 5.22 i morse. Då hade vi ett 40 min långt uppvak med många frågor som alla fick samma svar och kl 6 ungefär somnade han om. Hörde honom börja böka kl 6.45 så då skyndade jag mig att göra glad morgon!
Det som hände i morse var dock att storasyster gick igång på lillebrors ramsor och inte somnade om alls i morse. Vi har inte ramsat henne på länge på morgonen så hon verkade bli otroligt störd och ARG. Eftersom vi inte träffas på nästan en vecka så gick jag in till henne och sade godmorgon - alldeles för tidigt men en gång är ingen gång, eller hur. Det ska införskaffas väckarklocka till storasyster så att hon lär sig att morgonen inte kommit förrän klockan ringer.
R var go och glad hela morgonen tills 8.55 då han bajsade (för första gången på 3 eller 4 dagar) och sedan somnade han på en ramsa för första vilan idag
Nu ska jag krama min stora tjej som har feber.
Det som hände i morse var dock att storasyster gick igång på lillebrors ramsor och inte somnade om alls i morse. Vi har inte ramsat henne på länge på morgonen så hon verkade bli otroligt störd och ARG. Eftersom vi inte träffas på nästan en vecka så gick jag in till henne och sade godmorgon - alldeles för tidigt men en gång är ingen gång, eller hur. Det ska införskaffas väckarklocka till storasyster så att hon lär sig att morgonen inte kommit förrän klockan ringer.
R var go och glad hela morgonen tills 8.55 då han bajsade (för första gången på 3 eller 4 dagar) och sedan somnade han på en ramsa för första vilan idag
Nu ska jag krama min stora tjej som har feber.
I född 080813. 40+6. Kurstart 23 februari 2009.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
R född 100125. 39+3. Kurad på SHN-kurkurs i Gastsjön, juni 2010.
A född 120129, 36+2. Kurstart 21 september 2012.
Mr M´s första natt hemma - rapport
Efter en helt perfekt andra nattning kl 23 så vaknar han 01.10. Jag är vid dörren direkt, men det blir bara ett par uääää-uääää innan han somnar om av sig själv. Repris 16 minuter senare. Sen får jag sova till 04.15 då han vaknar igen och denna gång blir det en ramsa efter en stund. Eftersom jag i förvirringen glömt anteckningsblock så tror jag det var en ramsa bara, kanske två. Nästa uppvak strax efter 6 och den kändes som den kunde bli svårare, men det gick på två ramsor och sen fick han en bekräftelseramsa. Somnar om till kl 7.18 då jag utnyttjade kvarten för att pappa och mamma skulle få väcka honom första natten hemma. Samma olycka som morgonen innan, men inte lika allvarlig skada denna gång. Blöjan hade svalt mer och mindre hade hamnat utanför.
Nu skall jag förbereda för Lur 1.
Kram L.
Ps. Känner mig inte helt hemma på forumpraxis och regler och trådstart, men det känns kanske som att en uppföljningstråd skulle vara bra för denna typ av rapportering.
Nu skall jag förbereda för Lur 1.
Kram L.
Ps. Känner mig inte helt hemma på forumpraxis och regler och trådstart, men det känns kanske som att en uppföljningstråd skulle vara bra för denna typ av rapportering.