Inför kur, nervös och förvirrad!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

ÅsaT skrev:Okej, men hur såg ert schema ut då? Vakne från 13.30 till 19.00 känns lite väl länge..men finns väl bara ett sätt att ta reda på om det ;)

Förresten, sen över en vecka tillbaka har Casper börjat bajsa på morgonen. Han vaknar ca en timme innan väckning och ligger och mumlar och pratar, så han brukar få vara ifred. När vi går in vid 7 så har han alltid bajsat, så antar att det är därför han vaknar. Tänkte att det skulle gå över men det har det inte gjort. Nån som har nåt tips på hur man kan bli av med detta? Gav förut katrinplommon på morgonen men han är redan så lös i magen så...
Hej, jag sköt på middagsluren till 12.30 och har sen dess haft den tiden. Då blir inte eftermiddagen riktigt lika lång. :wink:

Ang. bajs på morgonen. Ger du 8 mån eller 1 års fullkornsvälling brukar den vara ganska lösande. Jag rekommenderar att du ger SEmpers kvällsvälling och ser om den är lite stoppande.

Så lösande saker på FM och stoppande på em och kväll.

Päron, katrinplommon och kiwi är lösande
Banan, äpple är stoppande.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Hm, jag gör nog så att jag skjuter på luren till 12.30 också, det känns bäst. Frågan är om man ska skjuta den en kvart åt gången över två dagar, eller om det går bra att bara flytta en halvtimme utan allt för mycket protester. Kanske man skulle flytta fram lunchen från 11.00 lite också så han är helt mätt när han ska sova?

Angående bajset, jag ger Sempers mild havrevälling från 6 månader både morgon och kväll...
Men det kan nog ligga nåt i att han vaknar och sen bajsar, får se om det blir nån förändring efter schemaändringen!

Kram på er!
Mamma till Casper född 090724
Kurad februari 2010
http://www.smultronkatt.blogg.se
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Du verkar ha en plan- kör på det! Skjuta på luren i två steg går nog alldeles utmärkt. Det e ju bara två dgr då att tänka lite extra :lol:

Kram!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Casper har helt plötsligt börja vakna på dagsluren och är ledsen, och jag känner mig helt förvirrad. Varför vaknar han och hur ska jag gå tillväga? Ramsa på en gång eller avvakta? Har väntat lite nu men då han inte lugnat sig har jag ramsat en gång och sedan avvaktat så har han somnat om, men ibland vaknar han flera gånger på ett långpass. Detta har pågått från och till några dagar, kanske är nåt som ger sig. Han är i en lite gnällig och frusterad period, men jag vill ändå ha en bra stategi och känner att det är skönt att höra vad ni erfarna har att säga?
Kurad februari 2010
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

För oss har det ju varit väldigt mkt upp och ner, om man säger. Jag kan säga nu att jag slutat undra över varför mitt barn vaknar. För det är ju en fråga...det skulle vi ju sluta med :wink:

Om du känner att du tänker dig lösningen X och kör på det så är det alla ggr bättre än att genast oroa sig över, varför, hur och när... :!: Bli inte förvirrad. Du är mamma, du vet vad lillen behöver och sova på dagen behöver det lilla livet alla ggr, eller hur ?

Tänkt dig att du kör så fint och så helt plötsligt ett gupp. Släpp inte ratten då och börja titta åt alla håll utan forts stadigt med blicken frammåt. Lillen kommer följa stadig hand och säker röst. Tro mig.

Kram / Luvisen :heart:
SM rookie
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Hej, jag blev så ställd bara när han helt plötsligt vaknar. Är väl inget konstigt att vakna ibland förståss, man har bara vant sig så vid sin skalman!

Ångrade lite att jag skrev här men man kan ju inte radera inlägg :oops:
Jag måste skaffa mig lite mer råg i ryggen helt enkelt och det slog mig efter att jag skrivit här och sett min enoormt långa tråd, haha.
Kan ha lite svårt att avgöra om jag borde sätta in en ramsa på en gång eller om jag ska avvakta in i det längsta bara, det var min fråga.
Men idag har det inte varit några problem :)
Bajsandet på morgonkvisten har också äntligen upphört, så nu har vi äntligen 12 timmars natt och inte 11, 45 ;)

Tack för din tid igen Luvisen, ha det fint!
Kurad februari 2010
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:thumbsup: :heart:

Ja, vi mammor har ju en benägenhet att bli ställda när Liten helt plötsligt gör annorlunda. Inte lätt att skaka av sig det, men det går ju. Tålamod , med sig själv är inte fel har jag märkt.

Kram!/Luvisen
SM rookie
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Hej!
Allt har flytit på här exemplariskt..Idag blev Casper dock jättearg när han skulle sova långpasset. Jag blev helt ställt, eftersom han brukar somna utan ett knyst eller efter lite prat för sig själv. Gick in eftersom jag tänkte att han kanske ställt sig upp (har inte riktgit kommit på hur man sätter sig ner igen själv än..) men han hade inte ställt sig och jag oroade honom nog bara eftersom jag själv blev förvirrad och inte visste vad jag skulle göra...
Skrek från och till 40 minuter gjorde stackaren, jag var till och med inne och buffade (tafatt från min sida får jag erkänna, har liksom kommit ur det där tänket) och ramsade ett par gånger. Nu sover han, och hulkar lite i sömnen :(
Usch, vad tråkigt. Behövde mest skriva av mig..När man vant sig så vid problemfria läggningar så blir en sån här sak jättejobbig.

Men, men. Jag undrar om det är dags att minska lite på sömnen? Casper är 10, 5 månad. Han har börjat ligga och prata ibland en halvtimme innan han somnar på morgonen, så det känns som det kanske är lite mycket sömn. Är det vid 11 månader man tar bort f.m luren? (Har inte min bok tillgänglig)
Ska man kanske minska till 20 min nu först då?
Om ett par veckor ska vi resa till Jämtland och till Värmland, och Casper kommer då behöva sova i samma rum som oss tyvärr. Är lite orolig att han kommer bli störd av oss..Någon som har erfarenhet av detta?
Kurad februari 2010
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

hur ser schemat ut för er?

:D

I hans ålder bör man ha 14 timmar på schemat, om drygt en månad 13,5 timmar. Men först tittar vi på schema¨
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Okej.
Schemat ser ut så här:
7.00 Vakna, välling
8.15 Frukost med familjen
8.45-9.15 Sova
11.30 Lunch
12.30-14.00 Sova
14.30 Mellis
17.30 Middag
18.45 Nattslurk
19.00 Sova
Kurad februari 2010
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej igen! :P

Det där hände mig också fast lite fler ggr av och till men det har alltid försvunnit lika plötsligt som det kom. Jag vet inte vad det handlar om men jag har alltid sett det som "en gång ingen gång" och det har stämt.

Vill även säga att jag minskade ner fm-luren runt samma ålder som din guldklimp är nu, när min son forts att vara jättetjurig 3-4 dgr i sträck. Det var det jag tog som tecken på att "han sa till" att han inte behövde så mkt sömn. Jag tog först bort den helt men då blev det jätteknas. Sen fick jag rådet av Torsmamma att dra ner den till just 20 min som du är inne på. Fungerade jättebra.

Ang att resa bort har jag förstått att det ska gå bra än så länge man har med sig Attityden och skärmar av älsklingens sovplats. Skulle lillen börja sömntrassla igen kan man ju alltid kura om när man är hemma igen.

Värme/Luvisen
SM rookie
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

ditt schema ser jättebra ut. Super för att lätt justera just minskat sömnbehov med tiden.

Minska ner fm-luren till 20 minuter, tänk 45 minuters förutsättning att sova 20 min. Dvs att du klockar 20 minuter från insomnande. Lägg i vanlig tid den luren, och klocka sedan när man somnar in. :wink:

Vi hade lite snack en stund när jag kortade den luren, ibland somnade hon inte förrän efter 20 min, då klockade jag henne och kunde ändå hålla mig inom de 45 minutrarnas förutsättning, hoppas jag inte uttrycker mig oklart.

Nyckeln med att resa är att man håller tiderna. Jag har en restråd på Våra barnaboksbarn:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22313

Sedan ha förutsättningarna så lika som det går. Att skärma av honom anser jag inte är det viktigaste. Det viktigaste är mörkläggningen. Folie och masktejp, alternativt sopsäckar och masktejp för fönstren. Guld värt. Sedan tassar ni in när ni skall sova och lägger er bara. Ljud stör inte lika mycket som ljus.

:D
//Anna
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Okej, 20 min med förutsättning 45 låter jättebra. Klockrent!
Bra tråd också!

Idag klantade jag mig tyvärr..Och nu behöver jag hjälp! :(
La Casper som vanligt för f.m luren och han mumlade lite som han brukar. Sedan började han skrika, jag avvaktade och ramsade till slut vilket inte hjälpte. Jag hörde att han skrek mig till sig så gick in och då stod han upp i sängen som jag befarat. Han var helt skärad där han stod i mörkret, då han inte lärt sig att sätta sig ner igen efter han dragit sig upp. Då gjorde jag fel för jag började prata med honom "nämen, står du här" och han var jätteledsen. Jag kände att jag inte kunde lugna på ett för honom övertygande sätt så jag pratade med honom glatt tills han lugnade sig, plockade upp honom och gick ut i vagnen så fick han sova där 20 min. Tog även långluren där nu. Vill ha en bra strategi nu och veta vad jag gör, för att inte dra in några dumma vargar! Blev osäker och det var olustigt.
Ska jag bara gå in och lägga honom och ut igen som om han lagt sig själv? Men det är svårt att bända bort de små armarna och så lägga honom, när han är ledsen, då måste jag ju lyfta upp honom först och man ska ju inte lyfta upp ett ledset barn..?
Kurad februari 2010
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

jag tycker att ni skall öva "sätta sig ner" under vakentiden. Han förstår om du säger "sätta sig" och samtidigt visa med handling, hjälp honom rent handgripligen att sätta sig när har står mot en möbel eller har ställt sig på annat ställe.

"NU skall mamma visa dig hur man sätter sig ner igen" osv och så visar du samtidigt som du upprepar "sätta sig".

Så har jag lärt Ester diverse... som att backa ner från saker hon klättrat upp i. Trots att hon vänder sig och vill ha hjälp har jag vänt tillbaka henne och visat/lett/flyttat hennes armar och ben tills hon backat ner - och sedan berömt "SÅ gör man, PRECIS så gör man när man BACKAR ner, helt riktigt, va SKÖNT att du nu kan backa själv"... osv. Det har jag tillämpat med massor av saker, så att hon klarar sig mer och mer på egen hand.

Om han fastnar i sängen trots att du lärt honom på vakenpassen. Gå då in, inte i första taget, med en OJDÅ-inställning "nu får vi SÄTTA oss igen och sova vidare" och så visar du som du brukar. När han sedan sitter och du lagt honom ner igen säger du typ "SÅ JA, va bra, NU kan vi sova vidare så gott så gott." Och så ramsar du dig ut igen. Inte ta upp, lös problemet istället med en lite "hoppsan-sa" attityd. Inget stort i det liksom.

:wink:

Och så öva, öva öva på dagtid att sätta sig. :thumbsup:
//Anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"