Påminnelsekur för 4,5 månaders...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MariaSB

Påminnelsekur för 4,5 månaders...

Inlägg av MariaSB »

Hej alla! Jag har förmånen att ha fått tillökning! Lillasyster kom den 20 januari. :heart: Allt gick kalasbra tack vare hårdträning av andningsteknink och avslappning. Rekommenderas varmt!
Bebis är standardmodellerad och har fram till för 3-4 veckor sen sovit 11 timmar med en ätning. Sen kom den berömda ökningsperioden och jag tänkte att det går säkert bra för det gjorde det med förra. Så nu flera veckor senare äter hon fortfarande ca 380 ggr/natt (känns det som) och verkar inte vilja sluta med det... Så jag har börjat ge ersättning på dagen och hon verkar lite mindre hungrig nattetid, så jag har dragit slutsatsen att bröstmjölken inte längre är tillräcklig för min ganska robusta dam. (9 kilo tung...)
Så nu har jag tänkt att köra en liten "påminnelsekur" eller vad man nu ska kalla det. Har ett par funderingar... Hon är van vid vagning varför det känns som det logiska valet av verktyg då jag ändå ska introducera ramsan i sin kompletta form. Problemet är att det börjar bli Väääldigt trångt i vagnen. Verkar inte längre vara helt bekvämt. Ska jag flytta henne till sängen efter kuren eller ska jag ta det på en gång, men på så sätt introducera ännu en nyhet i buffningen?? Är rädd för att hon vaknar för att vagnen är för trång att stöka runt i. (Hon är en liten stökare)

Vad tycker ni visa människor??

Tacksam för svar!
Mamma till tre flickebarn, -01, -07 och -10
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Maria! :D

Grattis till lillan! :D

Men du, helt seriöst: ersättning är för småknytt! :lol: En 4,5-månaders vill ha MAT! O:) Så fram med gröt, mosad banan och potatismos och ge det nån vecka så kan du överväga kur sedan. Men jag tror inte att det kommer att behövas när du har SM:at så fint hela vägen. :D :thumbsup:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
MariaSB

Inlägg av MariaSB »

Smakisar får hon! senaste veckan har hon fått banan och nu har vi sen igår gått över till potatis. Ersättningen är från 4 mån, så den borde väl duga som komplement?? Eller? 8-[
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag håller med chokladkaninen. Jag skulle tolka det som om hon är hungrig och erbjuda mer mat på dagen. Då kommer hon antagligen sova över nattmålet igen.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
MariaSB

Inlägg av MariaSB »

Tack för era svar! Ska försöka trycka i henne mer mat också!

Jag pratar dock inte om ett nattmål utan ett helt gäng! Vet inte om det framgick. Under ökningsperioden åt hon 1 ggn/timma och har inte velat sluta med det... Hon har nog ynder dessa veckr glömt bort lite att man kan somna om utan att äta, därav min idé om en liten påminnelsekur.

Vad tror ni om mina övriga frågor?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

jag hade kört i sängen. Då skjuter du din egen -trångt-i-vagnen-varg, om du är med.

Sedan är det som ovan visa forumister skriver, maten är nyckeln. Du kan alltid köra ersättning från 6 månader, har för mig att det finns. Minns inte riktigt. Majs och morotspure är sött och gott. Jag gjorde sötpotatispuré, det blir man härligt mätt av. Ångkoka och frys in i iskubsformar. :wink:

Jag lagade och frös in kycklingfile, fläskfile och fiskfilé - sedan rev jag dem på finaste delen av rivjärnet (fortfarande frysta). så mycket jag ville ha till varje mål , sedan in i frysen igen. Hon älskade det.

Blomkålsmos med palsternacka är också smaskigt i den åldern, även nu vill jag lova.

Så mat är nyckeln tror ajg eftersom lilla (stora) damen behöver förstå att det skall gå lite tid mellan målen numer.

Minns, tre dagar att införa, en vecka att sätta sig.
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
MariaSB

Inlägg av MariaSB »

Tack för tipsen!

haha, nej mammas vargar ska inte underskattas i sammanhanget! :wink:

Ha det fint!
/Maria
MariaSB

Inlägg av MariaSB »

Hej igen!

Nu har lillasyster blivit itryckt lunchpuré+kartinplommon varje dag. Hon har också fått gröt som "nattslurk". Allt går ned utan svårigheter. Jag märker att hon är betydligt mindre hungrig på natten och vaknar mest av vana. Så i natt tänkte jag börja min "minikur". Tänkte börja från natt 1 eftersom jag ska introducera två nya moment; ramsan och buffning. Jag har skrivit ihop ett schema som stämmer ganska väl med hur hennes dag ser ut nu, men för 5 månader. Hon har en vecka kvar innan hon blir 5 mån, så jag tänkte mig att använda marginalkvart på plussidan antingen på långa luren eller på natten, vilket nu blir lämpligast. Vad tror ni om detta schema?

07.00 God morgon!
07.10-07.55:(ca) Frukost. (blir bröstmjölk till att börja med)
9.00-9.45 Sova 45 min
10.45-11.30 Lunch med puré+plommon+bröstmjölk
12.00-14.00 Sova 2 tim
14.30-15.15 Mat (detta blir senare mellis...)
16.00-16.45 Sova 45 min
17.30-18.15 Middag (ersättning)
ca 19- Gröt
19.30 God natt!
MariaSB

Inlägg av MariaSB »

En annan sak... De korta daglurarna skulle jag vilja ha i vagnen för enkelhetens skull. Har ingen möjlighet att lämna henne ute, utan tänkte ha vagnen i hennes rum med öppet fönster och utan rullgardin. Den långa luren planerar jag att ha i hennes säng. Kan jag fortsätta använda vagning för kortlurarna?? Jag kommer ju att buffa när hon är i sängen... Ska dagramsan användas då??

Tacksam för svar!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Schemat ser bra ut tycker jag. :wink:

Visst kan du ha de korta i vagn inne om du vill. Vagna för att lugna då, precis som du skriver. Dagsramsan är bra att ha även då.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
MariaSB

Inlägg av MariaSB »

Tack så mycket!

Ville bara ha det bekräftat tror jag... :wink:

Börjar pirra lite nu... Men jag tror att det kommer gå bra! Hon kan ju sova egentligen!

/Maria
MariaSB

En liten uppdatering!

Inlägg av MariaSB »

Här kommer en liten uppdatering. Vi körde igång som planerat förra fredagen. Det har allt som allt gått bra! Natten till idag sov hon 19.30-05.15 utan uppvak. Pangramsade eftersom det var vargtimme, men jag tror hon hade klarat sig utan också. Somnade genast om och fick väckar 06.50 när jag hörde att det började stökas runt. Amningen är reducerad till endast morgonen och nu efter en vecka är tuttarna med på galoppen också... :wink:
Hon äter en hel del puré på både lunch och middag. Det går framåt sakta men säkert med andra ord!

Tack för fint stöd och goda råd!

Vi ses på "livet efter kuren" om några veckor!

Kram
/Maria
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad glad jag blir av att läsa din rapport. Tack för att du delar med dig. Vi ses i tråden "livet efet kuren" :wink:

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"