Pollenallergi hos 3-åringar?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Kalaskakan

Pollenallergi hos 3-åringar?

Inlägg av Kalaskakan »

Hej hej!

Frågan lyder;
Kan 3-åringar (redan) ha pollenallergi? Vad är era erfarenheter?

Jag misstänker att Klimp har något sånt, plötsligt har hans ena öga börjat klia nåt så kopiöst och näsan rinna ikapp. Det är ingen förkylning, absolut inte.
Trodde först att det var en ögoninfektion men inget klet kommer som det annars har gjort tidigare.
Han kliar sig även om läpparna, som är smått vinterrödsfrasiga nu.

Jag skall ta oss till VC men jag är så vanskligt avig emot dem eftersom saker tenderar att viftas bort med "Ta lite Alvedon" och så vill jag inte pilla i honom en massa (onödig) medicin som jag räds för skrivs ut som på löpande band.
-Sm sagt, avigt inställd jag :o :lol: ?

Tack på förhand :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Vår allergiläkare brukar säga att det oftast debuterar vid 4 års ålder, men somliga föds ju med astma, så visst kan det variera.

Tycker onekligen det låter misstänkt likt pollenallergi. Visst är det också så att Klimp haft vissa andra allergier? Och samband däremellan är ju inte ovanligt precis. Har ni ingen bra barnmottagning som kan ta pricktest för att se? Annars ska ju även VC kunna det. Ring och hör. För det skulle jag be om.

A var 4 när det började på honom och han fick då äta 1/2 clarityn per dag. Vilket han fortfarande gör. Utan den är han rinnig och rödsvullen i ögonen, rinnig i näsan - ofta med näsblod. Det är inte kul med så ansträngda slemhinnor just. Men Clarityn hjälper iaf.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Rinnig rödsvullen i ögonen och rinnig i näsan, touché - det är Klimp det.

Jag ringer VC och bokar tid för pricktest (samt laddar hagelbössan för en ev. diskussion :lol: )

Tack för svar kloka Ewa!
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Visst kan de vara det!

Tyvärr har Havana fått det (redan!) och flera för att inte säga majoriteten på deras förskola har det också. Nu är det ju en allergiförskola, men de har inga barn över 4 år...

Hoppas det inte är det och om det skulle vara så, så skulle jag vända mig till en barnläkare.

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Johanna!

Tusen tack för input bejb :heart: !
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"