Vi ska köra på måndag!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Emmakatarina
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 13 maj 2010, 19:57
Ort: Helsingfors, Finland

Vi ska köra på måndag!!

Inlägg av Emmakatarina »

Hej alla!

En hälsning från Helsingfors! För det första - tack för att detta forum finns! Vilken lättnad att surfa in här och inse att man får stöd och vänlig hjälp :)

Jag har en stark och härlig liten dotter på snart 6mån vars sömnvanor tog en vändning mot det sämre vid 5-mån strecket - nåt som tydligen inte är så ovanligt :) Stackars flickan kämpar men kan inte/vågar inte somna. Och samtidigt finns det inget 'stackars' över henne, för hon är oerhört orädd och självständighetsbenägen och tuff och glad - och det är inget 'hålla handen' när hon ska somna. Hon får ingen hjälp av fysisk närhet då (fast hon annars gärna gosas) utan skriker argt. Därför klingade det mycket sant när Anna W skriver att barn VILL kunna somna själv, självständighetssträvan är liksom inbyggd.

Men därmed min lilla varg som smugit in: Serafina är fysiskt stark och akrobatisk och har som sagt en rätt obändig vilja (som jag mutat med mjölk på sistone för att överhuvudtaget få henne att somna) så jag är rädd att buffningen blir svår - det att kunna hålla henne på plats rent fysiskt med vänstra handen, när hon lyfter på huvet, vänder det, spinner runt osv. Buffning rekommenderas och jag skulle också gärna buffa eftersom jag vagnat henne en hel del i desperation (med knycken och farten) men utan att göra kuren - så om inte hon, så har jag själv en hel del dåliga associationer till vagningen = en ängslig varg, tror jag.

Så: hur gör jag med en fysiskt aktiv och stark bebis för att hålla henne på plats under buffning, hur mycket får jag trycka ner - vargen här är att jag är rädd att hon blir klaustrofobisk och får ångest av att jag håller henne ner för hon har tex aldrig kunnat tåla att pressas in i bärsele.

oändligt tacksam för snabba svar!!

emma
Mamma till Serafina, född 09/11/17
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej Emmakatarina och välkommen hit! :D

Vilket bra beslut ni tagit att få till sömnen för den lilla damen. :wink:

Du håller henne på plats med en stadig hand, du trycker inte så att det skulle göra ont på något vis men du håller ändå så pass att hon inte kan snurra runt. Jag brukar tänka att jag har ett stadigt tryck (som massage) medan hon är spänd och lättar lite på det så fort hon slappnar av.

Lycka till, vi finns här om du har fler frågor. Tills dess, öva och läs på. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Emmakatarina
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 13 maj 2010, 19:57
Ort: Helsingfors, Finland

Inlägg av Emmakatarina »

Tack Bea!

Är det alltså 'lyckat' om man får huvudet att hållas åt höger hela tiden och 'misslyckat' om hon får loss det och lyfter det emellanåt? Jag antar det.. men om det händer, alltså att hon får loss huvet, så är det väl bara att vända det igen till höger och hålla i fastare? Eller borde man ha övat det så bra att det inte 'kan' hända? Sånt är svårt att torrträna tycker jag :( Jag tror vad jag är ute efter är att få bekräftelse för att allt inte är kört om hon lyckas få loss huvet ur mitt några gånger?? (mina osäkerhetsvargar jag försöker schasa bort här!!)

En annan fråga: har hört att det finns Anna Wahlgren-licensierade kurhjälpare i finländska Österbotten, men känner ni till några här i Helsingforstrakten? OM det skulle behövas..
:shock:
Mamma till Serafina, född 09/11/17
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Nej du förstör inget om hon råkar lyfta på huvudet. Men det är bra att öva innan på en partner eller en mjukis eller något så att du kan själva tekniken, det är då lättare att hålla en självsäker attityd. :wink:

Under "Diplomerade kurare" hittar du alla.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Tack, Bluna :heart:

Jag vill bara säga att det inte alls är fråga om att hålla fast så att det arma barnet inte skulle kunna vända huvudet åt andra sidan. Tillrättaläggandet är en markering, ett budskap till lilla barnahjärnan att all aktivitet upphör. Om man (barnet) sedan ögonblickligen drar ner armarna, drar upp benen och vänder huvudet åt andra sidan, så är det inga problem med det. Man gör bara om det markerande tillrättaläggandet nästa gång (efter första sovpasset) och följer upp med ramsan.

Buffandet bör ni träna på varandra. Så effektivt som det är på er, så effektivt är det också på lilla barnet. Är det inte effektivt på er, är det inte effektivt på barnet heller. Så enkelt är det, och så svårt :wink: :lol:

Jag tycker att det mesta står att läsa i boken, men det gäller att kunna ta det till sig också, ALLT. När man kommer så långt som till barnet, måste man veta exakt vad man gör och varför :wink: Det går inte att testa på barnet; då får man bara allt oroligare frågor i retur.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Emmakatarina
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 13 maj 2010, 19:57
Ort: Helsingfors, Finland

Inlägg av Emmakatarina »

Tack Bea och Anna! :P

Det börjar klarna.. och jag läser nog om och om igen ska du veta, Anna, och uppskattar storligen det jag läser, både teori och praktik! :D

Jag smygtränade lite på buffandet på henne igårnatt - säg om jag gör helt fel i det!! - när hon vaknade en av otaliga gånger och handpåläggning inte räckte, och tadaa! helt magiskt tystnade hon och somnade om! så jag är mycket hoppfull inför kurstart! :D

Det jag ännu undrar över i det du Anna skrev, är -förstår jag dig nu rätt?- att när/om barnet har dragit ner händerna, upp benen och bytt huvet åt andra hållet, ska jag då låta henne vara i den 'felaktiga' positionen och buffa på? ifall du alltså menar att jag ska markera rätt position igen först vid NÄSTA sovpass (som du skriver i ditt svar nedan), eller förstår jag dig fel?? :?
tack så jättemycket för svar!!

kramar
Emma
Mamma till Serafina, född 09/11/17
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för härliga rader :wink: :lol:

Du kommer att känna på dig vad det är läge för - det går inte att säga exakt att gör så här och gör inte så här, exakt detsamma varje gång. Ibland kan man behöva lägga tilrätta både två och tre gånger under ett och samma sovpass, eller ska vi säga vakenpass :roll: :lol: Håll i åtanke vad det hela handlar om, bara: att överbringa LUGNET så att lilla barnet blir så fint i stånd att somna :!:

Läs och begrunda kapitlen Lugnet och Säkerheten alldeles särskilt noga, så förstår du så bra :thumbsup:

Och ju fler TA-DAA du samlar på dig, desto säkrare på handen blir du :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Emmakatarina
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 13 maj 2010, 19:57
Ort: Helsingfors, Finland

Inlägg av Emmakatarina »

Utmärkt! det där var en bra summering, inte fastna i detaljer utan utstråla säkerhet och trygghet!

hördu Anna, får jag fråga dig en sak till?

Under dina otaliga kurtillfällen med olika barn, har du stött på några individuella skillnader när det gäller sömnbehov? Lilla vargen som slunkit in här hos mig handlar om att barnets far klarar sig på så oerhört lite sömn, bara några timmar per natt, och jag är förstås 'rädd' att dottern ärvt anlagen - bra för resten av livet i och för sig, men föga lätt för mig som mor isåfall, för jag sover gärna mina modiga 9 timmar per natt! Jag är alltså rädd att jag kommer att känna mig osäker på min sak under vargtimmen när hon kräver att få stiga upp och jag ska fortsätta buffa - vaknar alltid senast 6, i morse kl 4 som svar på att jag lagt henne en timme tidigare på kvällen.. jag märker att jag skulle behöva höra från dig att det absolut säkert är så att alla spädbarn mår bra av 12 timmars nattsömn!

:shock: :roll:
Mamma till Serafina, född 09/11/17
Emmakatarina
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 13 maj 2010, 19:57
Ort: Helsingfors, Finland

Inlägg av Emmakatarina »

Hm, om Anna inte hinner svara, kan någon av er andra måntro? Jag vet att det står i Sova hela natten-kurboken att 12 timmar behövs, punkt och slut, men alla ens vänners barn, till och med de som sover bra och i ett sträck, sover typ 10 timmar. Så eftersom bara ord väger mot ord och jag ingen egen erfarenhet har, är jag rädd att tvivlet kommer att börja gnaga med sina små vargatänder där på morgonnatten när flickan antagligen protesterar som högljuddast. Förstör man alltså det hela om man avslutar natten en timme eller två för tidigt under första kurnatten, när hon ställer flest frågor och är upprördast?

Jag har skjutit upp mitt kurande till inkommande måndag för jag kände mig inte färdig, men nu måndagkväll kommer jag att starta kuren!
:P
Mamma till Serafina, född 09/11/17
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Sveriges främsta sömn/stressforskare Torbjörn Åkerstedt hävdar med stor bestämdhet och med rätt mycket forskningsunderlag att även det vuxna sömnabehovet varierar väldigt lite. Kanske mellan 7-9 timmar. Sedan KLARAR sig vissa på mindre sömn, men hans forskning visar att de personerna ofta har långsammare reaktionsförmåga, sämre möjligheter att hantera stress och så vidare.
Med barn är det lika.

Här hemma ser vi framförallt sömnbrist i Edvards förmåga att hantera motgångar. Trotsen blir trotsigare, skadorna gör ondare och liver generellt blir struligare, ramligare, svårare att behärska. Jag tror att många föräldrar inte ser att sådant kan ha med sömnen att göra eftersom de inte som vi kan jämföra med en fullt utvilad unge.

Jag kan som kuriositet säga att bland mina vänner med flera barn så sover de flesta uppåt 12 timmar per natt, oavsett Barnaboken eller inte. Jag tror att deras föräldrar helt enkelt lärt sig vad som behövs för att barnen ska klara sin tillvaro på bästa sätt.
Emmakatarina
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 13 maj 2010, 19:57
Ort: Helsingfors, Finland

Inlägg av Emmakatarina »

Tack för tankeväckande svar!!

Bra poäng det där med att folk inte i allmänhet kan jämföra med utvilat tillstånd, utan förknippar därmed raseriutbrott etc. med personligheten..
och visst känner man ju till det där med att allt känns jobbigare när man är trött, ack så sant. Tusen tack för dina ord, jag känner att det lättar!

Jag kommer från en familj där vi aldrig haft några mattider (vi har nog ätit tillsammans men varje dag har det bestämts skilt när det ska ätas, beroende på program) och mycket lite rutiner överlag. Mycket av det som sova hela natten-kuren grundar sig på är därför ovant för mig. Men intuitivt börjar jag nu känna att detta kommer att vara så bra för min dotter. Önskar jag själv fått lite mer rutintrygghet tidigt i livet! Tja, antagligen kommer kuren att vara bra för mig sälv också :lol:

Jag har en fråga till: Det står i sova hela natten-kurboken att lite äldre barn kan buffas på sidan. Min dotter är bara 6mån, men senaste månaden har hon vägrat sova på magen. Jag började lägga henne på magen vid omkr. 3mån ålder och då funkade det utmärkt, hon började sova djupare. Men på senaste tid väljer hon alltså sidläget. I natt när jag flyttade henne från min säng till sin egen lade henne där på mage, rullade hon sig till och med i sömnen genast över på sida. Så jag undrar om jag kunde buffa henne i sidläge? Hon är stark i kroppen och gör stort uppror mot tillrättaläggandet när jag provat det på henne. -Men kanske jag just därför måste införa det?


Får jag ställa dig fler frågor under veckoslutet om de dyker upp..? Fantastiskt om du skulle hinna kolla forumet lite! Jag är så medveten om att alla små invändningar som jag trängt in i medvetandets innersta vrår kommer att pocka på under vargtimmen när jag buffar en vrålande unge! (och jag har minsann redan hört henne skrika, detta barn har röstresurser och vilja! :D )
Mamma till Serafina, född 09/11/17
Emmakatarina
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 13 maj 2010, 19:57
Ort: Helsingfors, Finland

mitt schema!

Inlägg av Emmakatarina »

Hej igen!

Är mycket entusiastisk nu inför kurstart, för känner på mig att min lilla flicka är mycket färdig att få våga somna själv! Plus att när jag lade henne att sova morgonsömn på balkongen på mage - vet inte varför jag inte gjort det förr när hon sovit på mage under natten, arma mammaklant!! - sov hon som en prinsessa.. ahh!

Serafinas schema vid kursstart (ålder 6 mån, en vecka) ser ut såhär och jag pejlar det gärna med er som har mer erfarenhet:

7.00 morgon

7.30 Morgongröt

8.30 – 10.00 MORGONVILA

11.00 Lunch

12.30 – 14.00 DAGSVILA
- bröst/flaska vid uppvaknande

15.30 Middag

16.00 – 16.20 EFTERMIDDAGSLUR

18.00 Kvällsgröt

-nattslurk från flaska
19.00 natt


Just nu har jag satt in två lurar på 1,5h och jag anar att den ena av dem kommer att förkortas till 45min, men vet inte vilkendera - måste jag bestämma det nu? eller kan jag köra med sammanlagt 15,20min?

Och hoppas nån hinner kolla min förra skrivelse också innan jag börjar kuren måndagkväll :)

Väntar ivrigt på svar! tack att ni finns!!

:D O:) :santa:
Mamma till Serafina, född 09/11/17
Emmakatarina
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 13 maj 2010, 19:57
Ort: Helsingfors, Finland

rättelse

Inlägg av Emmakatarina »

äsch, nej, frånse förr-förra meddelandets fråga! jag har kommit fram till att hon givetvis ska buffas på mage, cirkus krumbuktus eller ej, för sidobuffning kan ju inte fungera effektivt plus kan vara farligt för nacken säkert. dum fråga. äldre barn buffas ju inte så därför kan de läggas på sidan..

:oops:
Mamma till Serafina, född 09/11/17
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Rutiner underlättar väldigt tycker jag, speciellt när man ska iväg någonstans. Jag trodde det skulle vara tvärtom jobbigt att hela tiden anpassa efter hennes tider men nu blir det istället enkelt eftersom jag kan räkna med att hon är utsövd, har blodsockret på rätt nivå och är glad vart vi än är. Och för henne blir det en trygghet även om vi är på okänd mark. 8)

Schemat ser bra ut, något tätt mellan mellis och middag bara. :-k

Du behöver inte bestämma vilken lur du ska dra ner sen. Du kommer att upptäcka vilken som passar bäst för din lilla. Själv tyckte jag det var enklast att behålla den i mitten så man tillslut bara hade den kvar.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: rättelse

Inlägg av Bluna »

Emmakatarina skrev:äsch, nej, frånse förr-förra meddelandets fråga! jag har kommit fram till att hon givetvis ska buffas på mage, cirkus krumbuktus eller ej, för sidobuffning kan ju inte fungera effektivt plus kan vara farligt för nacken säkert. dum fråga. äldre barn buffas ju inte så därför kan de läggas på sidan..

:oops:
:thumbsup:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"