Flaskmatning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej kära ni!

Kalaskakan, tröttmössa du sa, tröttmössa det var!
Herregud så trött hon var när hon väl fick en stadig hand vid vagnen!
Jag införde sömnterapi och började lägga vid första gäsp och ögonklipp. Och det visar sig att flickan - nu 10 veckor- klarar max 1 timme och 15 min vaken dagtid trots stor underhållning, egentid och utevistelse. Möjligtvis går det 1 1/1 timme kvällstid före natt. Och då tillbringas sista halvtimmen på mammas eller pappas axel med klippande ögon..

Det har verkligen varit en undersökningarnas resa det här. Störtkräkningarna fick vi bort med tråden du tipsade om. Vi bytte till napp 1 kvällstid och gick upp till NAN 2. Numer klarar hon napp 2 hela tiden och kräkningar är sällsynta.

Nattetid skippade hon 22 målet raskt när hon väl fick smak på sömnen och har under sin andra månad ätit runt 23 och 04, ibörjan 60- 90 ml men numer snarare 30-60 och ofta knappt så mycket. Igår natt vaknade jag yrt vid 04.20 av pip och insåg att hon sovit från 18.30 till 04.20. Bra jobbat av damen, inte sant!

Men kvällstrassel och lunchtrassel har vi haft trots allt om än i betydligt mindre stil än tidigare. Det har funnits dagar då jag talat oavbrutet med er ska jag säga och många inlägg har jag skrivit i Huvudet - och vilka bra svar jag fått!!
Det lönar sig big time att hänga på det här forumet, gamla trådar och svar dyker upp i skallen, Nancys klokskaper med syskonfrågan har varit ovärderliga.

Din tråd, Kalaskakan, har varit stor hjälp. Om hjälplösheten, hur man försöker och försöker och söker och tvivlar och främst om att skippa kärlekskravet.
Omsorg är kärlek tills den andra kommer. Inser jag fullt ut nu.

Och nu ska jag säga att den har börjat sippra som en vårflod - hon är söt som tusan och fyrar av dom mest fantastiska leenden. Vi har fått en liten sportbil av värsta klass, det gäller att vara så lätt på gasen och styra så fint så fint. Annars kör vi rakt i diket, det börjar brinna och det blir oljeutsläpp och brandkår och sanering och rubriker. Typ...

Hon Hatar tex att ligga på mage. Sömnen kom på rygg i vagnen parkerad vid högtalaren med Tom Waits vrålande i örat, insvept i sin polarpåse (ja det är sant!) med mörk gardin över vagnen i ett iskallt rum. (Med larm ska jag tilläga.) Och ni kan fatta hur vi felsökt innan dess. Pust. Men nu sover hon och stortrivs.

Ja inga frågor denna gång, mest en rapport. Återkommer när det är dags för schema om nån vecka eller två. Det känns som hon behöver sova "klart" på något sätt. I övrigt kör vi SM men med kortare vakentider.

Återigen,
ni är ovärderliga,

många varma hälsningar
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Men fina du!

Jag är alldeles tårögd här nu. Tack för varma ord skall du ha :heart:
Vad roligt att läsa om dina insikter, jag blir ja, rörd.
Clara Cecilia skrev: Vi har fått en liten sportbil av värsta klass, det gäller att vara så lätt på gasen och styra så fint så fint.
Väl jobbat Clara Cecilia, och jag vill lova dig att kärleken snart blir så där oerhörd att man ibland vill kräkas och det blir bara roligare och roligare!

Varm kram till er!
Clara Cecilia

Hej kära ni!

Här återkommer jag mer än en månad senare med bara goda nyheter.
Lilla russinet är nu nästan 4 månader och allt har börjat komma tillrätta på bästa sätt.

Vi har haft en fruktansvärd förkylning med hosta hela familjen och russinet råkade naturligtvis värst ut. Det blev till att andas i mask på Astrid Lindgren flera gånger och hon vaknade så mycket av hostan på nätterna att hon gick tillbaka till 3 nattmål (och då höll jag på att få spader men små sjuka skruttar vagnar man inte runt med på nätterna bestämde jag)

Nu är hon frisk igen och svarade med en perfekt 12 timmars natt utan ens ett morrande. Gröten slevas in, bananer mosas och storebror matar med majskrokar! (Han har varit underbar hela tiden men så glad han blev när dom kunde sitta brevid varandra i barnrummet och äta majskrokar tillsammans, Själva!)

Schemat hon själv bestämt (den här damen har Mycket Starka Åsikter) är
12 timmar natt från 18.30 - 06.30,
sova 1,5 vid 8.30 Prick (gud nåde mig om jag missar)
sova 2 timmar ca 12-14 och sen en 20 - 45 minutare runt 16 tiden beroende på humör.
Det är väl lite mycket sömn på schemat men jag tror hon kommer korta själv på förmiddagen snart och så länge nätterna funkar så!
Och något skrikande och kvällstrassel pågår inte längre.

Dagens fråga är: hur länge fortsatte ni med ersättning?
Jag har börjat blanda i majsvälling i ersättningen eftersom hon satte i sig såna mängder och lät blev kräkig. Hon tyckte att det var så gott så hon svarade först med att äta Ännu mer men nu har det lugnat sig.
Nu kör jag ersättning som påfyllning vid gröt och matmål eftersom hon ännu inte får i sig tillräckligt och blandar i majvälling till 50 % på övriga mål. Ok?

Och, när började ni erbjuda Kvällsvälling som sista slurk?

Tills sist ett kräktips från dom fina läkarna på AS - ge lite kokt avsvalnat vatten eftersom avslutad måltid före rapen. Hjälper till att skölja ner rester och slem om dom är lagda åt det hållet. Har funkat utmärkt!

Många varma och tacksamma hälsningar
Clara
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hillo Clara!

Oj.. ersättningen. Vill minnas att Klimp, som fick sin första smakis vid 4 månader ratade den själv vid 5 månader varpå alla hans måltider byttes ut till gröt/mat/puréer.
Klimp fick välling där vid 4 månader, jag gjorde som du, fasade in den blandad med ersättning.

Smulan ratade den vid 4 månader, hon var aldrig riktigt polare med den där saken varpå vi gick över till gröt/mat/puréer.
Smulan har aldrig diggat välling heller så hon fick alltid en banan som slurk.

Så mitt svar, baserade på egna erfarenheter, blir; När barnet självt visar att nu är det nog och/eller helt naturligt då alla måltider har bytts ut till annat.

Tråkigt att Damrussinet blev så dålig och guld att hon är bättre och att ni har det så ljuvligt där hemma. Visst är de tokunderbara syskonen?! :heart:
Clara Cecilia

Underbara är bara Förnamnet! Och jag inser ju att detta bara är början - äta majskrok ihop alltså, tänk när hon kan börja åla, krypa och sitta!

Tack för svar!

Clara
Sessan

Inlägg av Sessan »

Hej !

Nu var det ju ett tag sedan min var så liten ( jag har som tur är sparat mina scheman) och jag kan förtälja att lillan åt välling upp till 3, 5 år som nattslurk. Hon har alltid ätit mycket och 330 -400 ml var ingen match att sätta i sig - du kan tro att vi funderade över varför hon var så ilsk innan vi fattade att hon ville ha så mycket mat :roll: ( och vi ska inte ens nämna vad Bvc sa var felet med flickan eftersom hon skrek så mycket ! )

Ersättningen fasade jag ut mellan 5 - 6 mån. Lillan var flaskbarn från början ( från hon var 7 dagar gammal)

Lillan var också en sovare utav rang och jag gick aldrig efter något annat schema än hennes signaler om att hon orkade vara vaken. Det innebar att hon sov 14 - 15 tim / dygn ( givetvis sov hon mer när hon var riktigt liten) ända upp i två års åldern. ( Eftersom hon var så van att sova till ljud så sov hon som en stock när alla ungarna lekte på dagis :shock: . Personalen fick oftast väcka henne till mellis :D )

Nu är hon 4,5 år och sover 12 timmar varje natt.( Givetvis utan uppvak ! ) Hon behöver sova för att vila huvudet. Redan nu så skriver och läser hon ...... :o

Lycka till önskar
Sessan , mamma till Trollungen Saga 0601 :heart:
Clara Cecilia

Tack för svar!

Vi fick vara friska i tre dagar med sköna 12 timmars nätter... Nu har Russinet fått diarre (inga kräkningar) sen två dagar tillbaka.

Och just som jag skrivit detta så hör jag ett konstigt ljud och ett helt annat skrik än "nu somnar jag, attans armen måste upp osv) Lilla tjejen har kräkts ner hela insatsen, in på bara bottenplattan! Tack kära Anna för magläget och andningslarmet och att lära sig Lyssna till sitt barn säger jag!!!

Skrev för att höra om råd förutom vätskeersättning som komplement vilket var Sjukvårdsupplysningens råd. Nu får jag avvakta om det kräks mer. I så fall ringer jag farbror doktorn och får starta vätskeersättningskur var 30 min.

Återkommer!
C
Elle

Inlägg av Elle »

Hoppas att hon kryar på sig snart!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Clara Cecilia

Hej!

Vi kom på benen raskt, inga fler kräkningar (huh den var läskig) och diarren gav sig på 1 1/2 dag!

MEN här är vi på väg att köra i diket igen och jag behöver hjälp!
Russinet har börjat skarva big time på lunchen (från att tidigare ha gnällt och sen somnat om) Idag hade vi en skarvning som pågick från 12.08 - 13.05 med korta omsomningar men ständiga uppvak. Jag vagnar, stannar mjukt av så fort hon tystnar, skakar handtag - och hon börjar om, ibland direkt, ibland efter 5-15 min. Idag backade jag ordentligt och satt och lyssnade i ca 20 min. Det låter som hon kämpar med att dra ut en spik med tänderna men ledsen blir hon först efter en Lång stund.

Även i natt och i förrgår natt vaknades det friskt mellan 02-05 sen sov hon som en stock.Hon har tidigare lunt sovit hela natten, utom under sjukdomen) och jag har därför svarat med att vagna nattetid nu. Sista gångerna som hon åt natt var det bara 30 ml vid 04 och det känns inte som det behövdes direkt.

Men det känns som det eskalerar helt enkelt. Vi har börjat med smakisar både morgon middag och kväll, potatismos med mängder av smör, morotspure, fruktpure och gröt med banan. Hon har övergett ersättningen helt och går nu bara på majs och havrevälling. Med större napphål.

Eftersom hon varit en kräkare och faktiskt är väldigt hungrig så ger jag inom 1 1/2 timme och innan lunchen en liten sista insomningsslurk så stor hon är..

Vad felas? Hur vrider jag det här rätt igen? Svara med mat på minsta lilla? Vagna vidare en vecka nattetid och försöka få poletten att trilla ner?

Många varma hälsningar
Clara
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej! Hur ser schemat ut?
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

...och hur länge har ni givit så här mycket mat? :lol: :wink:
Clara Cecilia skrev:Men det känns som det eskalerar helt enkelt. Vi har börjat med smakisar både morgon middag och kväll, potatismos med mängder av smör, morotspure, fruktpure och gröt med banan. Hon har övergett ersättningen helt och går nu bara på majs och havrevälling. Med större napphål.
Jag tycker att det andas mera mat dagtid om din beskrivning, nämligen. :D När min lillskrutt (som i o f s var ca ett år gammal då) varit magsjuk åt han rent ABSURDA mängder typ två veckor efter att han blivit frisk; det var som att han måste kompensera för magsjukan. :shock: Det kan också ta ett par dagar innan barnet liksom "inser" hur mycket mat det faktiskt får och slutar vakna och vara hungrig.

Som bonus länkar jag till Fannys tråd - som du väl själv var med i vid tillfälle? :wink: - om hur mycket ett femmånadersbarn faktiskt kan äta. Skrolla ned en bit så börjar skarvarstoryn. http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=90
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Clara Cecilia

Hej ni underbara!

Jag reste mig från datorn och tänkte själv: ungen behöver mer mat, det måste vara så!
(Det är helt ovärderligt att få formulera sig inför er, det är bara så)

Och erbjöd ännu ett mål, hon började protestera och jag plockade upp henne ur Bumbon (kul mata i den, kul med ögonkontakt) och satte henne i knäet. Och hon åt två fruktbägare TILL i våldsamt tempo och klämde sen 260 ml välling..Hon orkar väl inte sitta så länge i bumbon helt enkelt.

Choko jag tror du har helt rätt, mer mat, mer matig mat. En reaktion på att allt bara rann rakt igenom henne, så klart! Vi har hållit på med smakisar redan före diareen men jag började om lugnt och var lite orolig för magen.

Och tack för Fannytipset (underbara Fanny med den fantastiska tråden, hur kunde jag glömma Charlies skarvar och matvanor!) Jag pluggar imorgon och fixar fram mer mat.

Russinets schema ser ut så här (med stor ömhet och spelbarhet eftersom hon startade som en sån Tröttmössa och var konstant övertrött i början)

Morgon 6.30 (vaknar från 6.00 eller väcks 6.30)
Välling ca 250 - 300 ml majs eller havre

Sova från ca 8.00 - 8.30 beroende på dagens ork.
Sova 1,5 timme (här har hon börjat korta till 45 min vilket verkar vettigt med tanke på ålder)
Mat ca 10.00 potatismos, fruktbägare eller banan sen välling on top mellan 120-200 ml

Sova ca 11-12 (beroende på morgonen) i 2 timmar, här har det alltid skarvats men tidigare mer hanterbart.
Mat ca 13.30 eller 14.00 gröt, fruktbägare el banan toppat med välling mellan 60-150 ml

Sova ca 15 - 16 (beroende på dagens tider), 45 min, den bästa sovtiden konstigt nog, alltid på minuten 45 min utan stök.
Mat - hitills välling ca 250 ml (men from imorgon mer MAT och välling som slurk ovanpå)

Natt 18.30 (ibland omöjlig att hålla vaken efter 18.15 ibland träget ätande till 18.45)

Hon vill verkligen inte vara vaken senare och har aldrig ätit 20.00 målet, Grymt kvällstrött och var som riktigt liten ett enda stort stackars kvällstrassel trots 5 minutare och diverse strategier.

Jag har fått kämpa mot min egen önskan om ett Schema (oj vad jag gillar ordning..) och försöker nu dansa med henne...
Alltså styra mot vart vi ska, se till att vi håller rytmen någorlunda med måltider och sömn men vara lyhörd och inte pressa henne. Hon är en verklig liten sportbil, så nätt och glad, trots sin just nu stora likhet med Winston Churchill, men ger sig inte en tum och varvar upp om jag missar eller pressar.

Ger mig på Fannytråden och maten och återkommer.
Stort tack att ni finns där!

Kram Clara
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Skickar bara en kram! Tycker att ni är jätteduktiga!

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Clara Cecilia

Hej kära forumvänner!

Återkommer nu 5 veckor! senare med rapport.
Och det var klart att det var mat.. Mat kors och tvärs, först burkar och senare tjockt gott hemlagat mos i parti och minut.

Dagen efter jag skrev så svarade hon med en 12 timmars natt (kände mig lite töntig att jag förtvivlat så) men lunchskarven fortsatte i tre veckor till.
Jag matade, buffade, backade, buffade och gick till sist ut och gick med vagnen i två veckor.. i två timmar varje dag i gassande sol.. och kände, näe det här kan inte vara rätt!

Det jag bestämde mig för då var att hon får sköta sin sömn själv. Så där klart som det står skrivet i klokaste boken men som man kanske inte förstår förrens man varit inne och vänt i träsket av tvivel och verktyg..
Jag kände bara en dag: men sov unge, jag har annat för mig som jag måste göra. Och då sov hon. Förståss! Och rullade sen runt!

Efter första natten med lyckad rullning vaknade jag 7.00 av ett lyckligt kluckande ur vagnen och ett par förtjusande rosa fötter som viftade. När jag lättade på gardinen möttes jag av det lyckligaste leendet jag sett i mitt liv, hela hon strålade. Veckor av kamp för att nå målet och Nu var hon där. Det var så vackert, jag tror ni sett och förstår?!

Ja, sen dess sover hon 12 (typ man måste rulla också) 45 (mamma väcker där eftersom man är lite för förtjust i att sussa), ca 2 (man måste ju ha tid att rulla..) och en 20-45 beroende på dag och humör. Men hon somnar själv efter 5-10 minuters grymt, skrik, morr, pust och klarar alla skarvar själv.
Så nu har hon fått hoppa över i spjälsängen och där sover hon bättre än nånsin! (Man har ju mer plats att rulla runt..)

(Och så klart har man rullnings och ålningspass i mängder på vakentiden men det räcker liksom aldrig riktigt till..kanske kanske kommer jag upp på Knä om jag bara kör ett pass till..)

Så på söndag blir det flyttaihop kalas med storebror (som längtar längtar efter en båttur då han insåg hur mysigt det var att ha henne nära i rummet)
Vi ska baka tårta med hallon, banan, grädde och choklad och det är utlovat en flyttaihop present till båda också, kanske införskaffas två likadana apor imorgon på Skansen, vem vet?..

Kära Kalas, Choklad och Nancy tack för alla klokskaper och stöd på vägen och Fanny för skarv och mattråden (mitt Russin blev mycket inspirerad av Charlies matvanor och jobbar ständigt på nya rekord).

Nästan på pricken 5 månader gammal så lättade Allt och började lösa sig. Mamma backade, bebis fick Rejält med mat och orkade men nöjdast var hon med rullningen. Hon är Stark, Intensiv, Vill men orkar ännu inte alltid. Det har varit lättare att hjälpa henne tack vare er.

Stor glad kram i sommarvärmen till er alla
Clara
helamig

Inlägg av helamig »

Vilken härlig berättelse! :D :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"