SM med Kalle född 100314

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Och ett svar i all hast... :wink:

jag har sällan eller aldrig planerat att ta bort nattmål utan de har fallit bort pga att jag sovit över dem och då missat att väcka lilla barnet. Inte så pedagogiskt kanske men väldigt effektivt.

I ditt fall hade jag hoppat över att väcka vid ett-målet, och väckt vid fyra-målet som jag hade varit lite generös med vad det gäller tiden. Vaknar liten klockan tre den första natten så hade jag matat då istället för att stå och vagna en timme. Sträva efter ett nattmål klockan fyra, du kommer dit.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
LiMa

Inlägg av LiMa »

Tack igen Susan... Känns som att du har en skönt avslappnad attityd 8) som jag kan behöva inspireras av. Kan bli lite hispig och "bokstavstrogen" ibland, men antar att det ger med sig varteftersom man blir mer varm i kläderna och lär känna sitt lilla pyre.

Inatt blev det helsnurrigt dock. Han vaknade redan 23:30 och sen 03 och sen 06. Vi var på besök hos vänner. Det var bäckmörkt i rummet och jag såg ingenting. :? Försökte typ mata pojken med armhålan eller nåt... ;) Tankade i alla fall i lite käk alla tre gångerna och la natten till kontot över tillfälliga avsteg... :) Det fina i kråksången är dock att han somnade av sig själv vid de första två tillfällena. Vi har börjat backa lite med buffandet och det funkar bra om han inte är alltför orolig. Tror att han kan ha ätit lite för lite vid sena kvällsmålet och att det var därför han vaknade så tidigt. Misstänker även att han kan vara inne i en ökningsperiod.

Vi har i alla fall bestämt oss för att inte väcka vid 01 och se vad som händer. Håller på 04-väckningen dock (med viss felmarginal och risk för för tidiga uppvaknanden). Blev ju inte helt lyckat inatt när han vaknade 03 och sen 06 (istället för 04 och 07), men blir det så igen får jag väl göra som jag gjorde i morse och tanka på lite vid 06, lägga honom igen och sen väcka glatt vid 07 och låtsas som det regnar O:) . Eller? Vi är beredda på att köra en trenätterskur framöver om det blir för alltför snurrigt.

Kram
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej du underbara människa, det du skriver förgyller mitt liv för du har en förmåga att se att saker och ting som krånglar inte behöver vara för alltid, oftast är det bara en liten snurr som beror på, ja det spelar ju egentligen inte så stor roll, och som kommer lösas kvickt som attan. :)
LiMa skrev:Känns som att du har en skönt avslappnad attityd 8) som jag kan behöva inspireras av.
Mm, önskar jag kunde bekräfta att jag har en oooootroligt avslappnad attityd för det låter ju helt trevligt. Dessvärre, eller dessbättre i många fall faktiskt :wink: , är att jag är ooooootroligt lat och inte orkar haka upp mig på småsaker. Blir något litet stort så tar jag tag i det för att bli av med eländet fort så jag kan lata mig igen. :oops:
LiMa skrev:Försökte typ mata pojken med armhålan eller nåt... ;) Tankade i alla fall i lite käk alla tre gångerna och la natten till kontot över tillfälliga avsteg... :) Det fina i kråksången är dock att han somnade av sig själv vid de första två tillfällena.
:lol: Mata med armhålan :lol: , ja ibland är det verkligen mörkt på natten. Trivsamt att du ser det som ett tillfälligt avsteg för det är just vad det är. Och så härligt att han somnade utan hjälp från er, han är en liten hjälte bara han får utrymme att vara det.

LiMa skrev:Blev ju inte helt lyckat inatt när han vaknade 03 och sen 06 (istället för 04 och 07), men blir det så igen får jag väl göra som jag gjorde i morse och tanka på lite vid 06, lägga honom igen och sen väcka glatt vid 07 och låtsas som det regnar O:) . Eller? Vi är beredda på att köra en trenätterskur framöver om det blir för alltför snurrigt.
Låter som en bra plan, kör på den.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
LiMa

Inlägg av LiMa »

Hej du underbara människa, det du skriver förgyller mitt liv för du har en förmåga att se att saker och ting som krånglar inte behöver vara för alltid, oftast är det bara en liten snurr som beror på, ja det spelar ju egentligen inte så stor roll, och som kommer lösas kvickt som attan.
Tack, vad snällt skrivet. :) Jag jobbar hårt för att hålla den attityden då jag vet med mig att jag lätt drar för stora växlar på trassel annars.

Inatt vaknade han 02 och 04. Det kan jag leva med. Problemet var bara att mamma inte lyckas somna om däremellan, så för mig blev det inte så mycket sömn. Måste sluta upp med att fundera över livet och universum på nätterna. :wink:

Idag kör vi med schema på 16h sömn istället för 16,5 och jag får kämpa för att hålla lilleman vaken. Några bra tips? :wink: Utnyttjar kvartarna när han (och jag) blir för trötta. Det tar på krafterna att underhålla en liten tröttmössa.

Trots tröttheten har han börjat vakna till under sina dagslurar sen ett par dagar tillbaks (vilket troligen gör honom ännu tröttare) och vi får "buffa om" honom (för han fixar inte att komma till ro själv när han vaknat). Funderar på om han äter för lite? Vi har ju fortfarande lite kvardröjande matningsstrul, men jag kan inte göra mer än truga. Tillslut blir han bara ledsen och han har även kräkts en del idag.

Nåväl... vi jobbar på här borta. Fick världens garv idag när jag sjöng för honom. :D

Kram
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Det enda du behöver komma ihåg är att Kalle ponken bara är två månader än. Då är man inte stor och då är det fortfarande vingligt ibland.

Jag tycker att det börjar stabilisera sig när de är två månader för att det mesta med sömn och mat faller på plats när de är tre månader.

Så än en gång, ha inte för bråttom, växla ner!

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
LiMa

Inlägg av LiMa »

Hej igen...

Vi jobbar på härborta med vår fina lilla bebis. Nätterna fortsätter dock vara lite av ett aber för mamma som inte lyckas somna in och somna om före och mellan amningarna. Finns det nån SHN-kur för svårsövda mammor? :wink:

De senaste fyra mornarna har Kalle börjat vakna för tidigt. Han går och lägger sig vid åtta och får mat vid två tillfällen på natten; vid halv ett och nångång mellan tre och fyra. Har som mål att väcka honom fyra men hinner sällan då han vaknar först. Nu har han börjt vakna vid fem-sex-tiden (uppgång är egentligen sju). Har försökt tänka på att truga honom ordentligt vid fyra så han inte ska vakna av hunger och oftast är det ändå inte mat som står högst på agendan på mornarna utan mys och joller. Ett tag försökte jag vagna då han vaknade tidigare, men det blev bara en enda lång dåsighetsbevarande aktivitet som inte alls hjälpte honom att somna om själv då jag slutade utan bara innebar att han vaknade så fårt jag slutade. Han sprätter och far med benen och verkar vara hur pigg som helst. I morse buffade jag istället och lyckades på så sätt få en timmes frist. Med tanke på mina egna sömnsvårigheter så blir det jättetokigt när han vaknar redan straxt efter fem då jag kanske inte ens hunnit somna om efter fyramatningen då. Hur kan vi tänka. Ska vi fortsätta försöka söva om honom även om vi får göra om det flera gånger och det ibland tar nästan ända fram till sju, eller finns det nåt vi kan göra för att förebygga dessa uppvak?
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej LiMa! :D

:idea: Hur har ni det med mörkläggningen? Det är ofta den som är skurken vid tidiga uppvak, särskilt den här tiden på året! :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
LiMa

Inlägg av LiMa »

Hej Chokladkaninen!

Jo, jag tror vi har fått till mörkläggningen hyfsat. Har mörkläggningsgardin för fönstret och Kalle sover i vagn med sufletten uppe och ett tyg hängande för "öppningen", men visst ljus går nog inte att undvika.

I morse vaknade han 06:25 och jag lyckades söva om honom inom ca 10min för att sedan väcka honom vid 07:10. Hela nattrutinen har blivit lite förskjuten sedan vi började med ny läggtid för en vecka sedan (20 istället för 20:30) då vi satte schemat, men jag tänkte att poletten borde börja trilla ner snart. :wink: Nu vaknar han som sagt runt 00 och 03 istället för 01 och 04. Inatt vaknade han så tidigt som 23:15. Det var i tidigaste laget. Han äter heller inte så värst mycket vid dessa tillfällen så det börjar nog snart bli läge att fundera på att ta bort dessa mål. Då äter han kanske bättre vid 03 (04) och sover bättre sista passet?

Kram
LiMa

Inlägg av LiMa »

Jo, en sak jag glömde nämna i mitt förra inlägg om sömnen är att dagslurarna börjat strula rejält också...

Såhär kan det se ut t.ex. Idag la jag honom vid 8:30 men han vaknade redan vid 9:10 och var jätteledsen. Försökte få honom att somna om under ca tjugo-trettio minuter, men fick honom inte lugn över huvud taget utan han blev bara mer och mer arg och ledsen och skrek så han blev hes. Så jag tog upp honom och han åt lite men vart ju såklart jättetrött kort därefter. Så vid 10:35 la jag honom igen. Så nu är vi helt off i schemat och småäter och småsover och äter när vi ska sova och sover när vi ska äta. Idag alltså. Men generellt sett så är det inte ovanligt att det blir såhär på dagslurarna. Fast jag brukar inte ta upp honom, idag var ett undantag. Men han sover generellt sett oroligt och är svår att få att somna om.
chokladkaninen

Hej Lima! :D

:idea: Jag funderar på om det är ökningsperiod hos er. Har du märkt av nån tidigare? För ofta ligger det en kring 7-8 veckor, men barn är ju olika, samt födda före eller efter BF, så den kan ju komma vid 2 mån också. I alla fall är lösningen i händelse av ökningsperiod att i första hand mata i fler omgångar under varje SM-måltid, i andra hand att ge kristilldelning mellan måltiderna (t o m ta upp och mata och sedan lägga igen om han vaknar och är otröstlig under ett långsovpass).

Ökningsperioden går över på ett par dagar, max nån vecka. Här finns våra bästa amningstips samlade ifall mjölkproduktionen inte riktigt hänger med: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951 Man kan givetvis välja att toppa upp barnet med flaska också. 8)

När man har att göra med en så liten skrutt som Kalle ska man alltid utgå från att mer mat är grejen om något plötsligt börjar strula. :wink: Alternativ 2 är övertrötthet.
LiMa

Inlägg av LiMa »

Hej Chokladkaninen!
Jag funderar på om det är ökningsperiod hos er [....] i första hand mata i fler omgångar under varje SM-måltid, i andra hand att ge kristilldelning mellan måltiderna (t o m ta upp och mata och sedan lägga igen om han vaknar och är otröstlig under ett långsovpass).
Jo nåt är på gång. Inatt fick jag plocka upp honom en till gång både vid 01 och 04 och tanka på lite extra innan han kunde somna om. Samma sak nu på eftermiddagsluren då han vaknade efter en halvtimme. Han äter inte så mycket varje gång, men vill äta ofta... Hela vakenpassen går åt till att småäta... :wink: lite bröst och lite flaska. Är lite olika vad han föredrar. Mina bröst hänger inte alls med i och med att han älskar dem vissa dagar och totalratar dem andra. Men det ger sig väl.

Har varit en del trassel med att han sätter i halsen (storknar), kräks och verkar ha körningar i magen som besvärar honom när han ska äta. Vi körde med minifom ett tag men har slutat. Vet inte om det gör nån skillnad? Igår var han ledsen mest hela dagen och bajsade sen tre gånger på kvällen. Tänker att det kanske var magen som spökade hela dan. Idag har han dock varit en solstråle vilket värmer mammas ömma hjärta. :)

Kram
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej på er, fastnade på de här raderna:
LiMa skrev: Har varit en del trassel med att han sätter i halsen (storknar), kräks och verkar ha körningar i magen som besvärar honom när han ska äta. Vi körde med minifom ett tag men har slutat. Vet inte om det gör nån skillnad? Igår var han ledsen mest hela dagen och bajsade sen tre gånger på kvällen. Tänker att det kanske var magen som spökade hela dan. Idag har han dock varit en solstråle vilket värmer mammas ömma hjärta. :)
Och tänkte genast att Kalle ponken är fortfarande liten, förlåt att jag tjatar så om detta men det känns så viktigt för då blir snurrorna inte så viktiga i det stora hela, och då har ju faktiskt inte tarmarna och magen heller riktigt koll på sina uppgifter. Ibland blir det lite kö och då kör det i magen och det trilskas med maten, och så släpper det loss och det bajsas rekorderligt och vips är humöret på topp igen och man kan äta som folk. :)

Vad det gäller mörkläggningen så är det riktigt viktigt att det är mörkt och då speciellt på morgonkvisten så de sover tills det är dags för väckning. Sover han i ert rum så har du ju koll på det hela men annars får du helt enkelt kolla en tidig morgon så det inte kommer in en gnutta ljus. Förutom mörkläggningen tycker jag att barnen, och även jag själv, sover otroligt mycket bättre om det är ganska kallt i sovrummet. Det kan ju bli lite varmt och instängt i vagnen om du hänger för något över sufletten. Bara en tanke.

Ta väl hand om er.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
LiMa

Inlägg av LiMa »

:? Jag tänker så det knakar på hur vi kan fixa bra mörkläggning för Kalle utan att göra alltför stor åverkan på lägnheten. Vi har bara en tvåa så han sover i vårat rum och där kan vi inte alltid garantera att det är tvärmörkt. Vill gärna kunna tända min egen sänglampa och läsa på kvällen. Det är så jag kommer till ro. Läser tills jag somnar typ. Har funderat på sånadär himmelsängar som fanns när jag var liten i alla fall. Kanske nu med. Som bara har en ring högst upp som man fäster i taket och sen tyg som hänger ner. Att man skulle kunna ta en sådan och byta ut det tyg som är där mot annat, mörkt tyg. Trist att man inte är lite mer pysslig bara. :wink: Fast den kanske han kan dra ner sen när han blir lite större. Fast då kanske han å andra sidan kan sova i vardagsrummet eller nåt. Men då måste vi ju mörklägga en hörna där på nåt vis. Hm... Får klura vidare...
chokladkaninen

Hej LiMa! :D

Att du läser lite behöver inte alls störa bebisen - min erfarenhet är att det är PÅ MORGONEN det behöver vara kolmörkt. Det viktiga är alltså inte sänglampan utan fönstret. :idea: Kolla också här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 177#205177
Elle

Inlägg av Elle »

Här kommer en tråd med mörkläggningstips: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 177#205177

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"