Skruttan

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Majsans

Inlägg av Majsans »

Det är lätt att va soft när allt funkar... och det är lätt att få saker att funka när man är soft- Det är väl det som kallas en god spiral :D
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.

Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:D Visst är det så.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och förresten: Det verkar som om Alexander också lade sin ökning snarare strax efter sex veckor än vid åtta. Spännande!
Majsans

Inlägg av Majsans »

Hejsan,

jag känner mig så trist och tråkig som inte skriver här. Min plan var att flitigt skriva- dels för att jag vet att jag tycker det är så roligt att läsa om andra jämngamla och dels för min egen del, för att det är kul att gå tillbaka och läsa.

Hur som helst. Skruttan har inte haft en så lätt början på livet- två knallförkylningar på bara 2½månad. Detta har lett till att vi vagnat mer än vad vi borde göra. Vilket såklart har lett till att det är svårt att somna utan vagnning. Detta är dock veckans uppdrag "backa"

Nätterna är hur trevliga som helst. Hon vaknar en gång och äter och somnar sen bums. Ibland vaknar hon till lite innan men kan nästan alltid somna om själv- duktig kicka! Jag väcker en stund innan storebror kommer upp och sen har hon ensamlek i babygymmet en stund medans storebrior görs klar för ensamlek.

Hon läggs en stund efter storebror på kvällen. Just nu är det så jag trivs bäst med livet- men på sikt är det tänkt att de ska ha samma tider.

Maten på natten försöker jag ge runt tre snarare än fyra eftersom hon annars inte har någon aptit på morgonen.

Jag har ju en väninna som har en bebis som är lika gammal (solut) hon sover nu hela nätter utan uppvak. Jag vet inte om jag är avundsjuk eller om jag inte är det. Tiden då man får lov att komma upp och mysa på natten är så kort som den är- å andra sidan är det ju skönt att sova också.

Annars är livet oftast ljuvligt här hemma. Vilken förmån att få vara hemma med två små rara barn när världen vkanar till liv igen efter en lång och kall vinter.

blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej Majsans!

Hur har ni det?! :heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Majsans

Inlägg av Majsans »

Hejsan blivandemamma,

tack för att du frågar- så jag tvingas skriva lite i min egen tråd :oops: :)

Vi har det så bra så bra, men jag är trött som tusan av att storebror håller mig vaken om nätterna. Han ligger och tjattrar och skrattar och tycker livet är en fest- vilket det ju iofs är, men inte just på nätterna enligt oss andra i familjen.

Skruttan är superharmonisk och är nästan löjligt lättflirtad, mysigt. Hon har idag vänt sig från rygg till mage för första gången, det skedde uppe på ett bord (från mage till rygg skedde första gången på diskbänken, det är tur att man är med och håller en hand på henne :shock: ) Storebror är hur snäll som helst, och hjläper gärna till med henne. Det senaste är att han håller ner tårna i golvet när hon ligger på mage- han är så fin. :heart:

Jag märker att när jag säger till honom att ta det försiktigt (när han tex vill lyfta henne, hjälpa henne framåt genom att putta lite, ska visa vart öga, mun etc är) med henne blir han sårad och arg, och då kan hon eller jag eller någon sak få sig en smäll. Så vi jobbar med oss själva att ge det en extra sekund och försöka avleda honom, eller hjälpa honom utan att förmana- svårare än man kan tro minsann. :oops:

Något spikat schema har vi ännu inte, ren lathet från mi sida. Jag orkar inte sätta mig och fundera ut hur jag vill ha det. Men såhär brukar mina dagar se ut

0645. Väckning av lillasyster, mat,
07.00 Väckning av Bigbrother +välling till honom sen ensamlek
08.30 Sova för lillasyster
08.45 Ensamleken är slut- frukost
10.00 Väckning av lillasyster morgonbestyr+ hushållsarbete för mor och storebror, sen UUUUT
10.30 Mat lillasyster
11.30 Lunch mor och bror
12.30 Sova bror 8och mor?)
13.30 Väckning lillasyster
14.30 Väckning storebror
Ta hand om tvätt, sen mellanmål- gärna ute.
15.30 Sova lillasyster
16.15 Väckning lillasyster+ mat
17.30 Kvällsmat bror, mor och far
18.15 Bad- alla som vill
19.00 Sova storebror
19,15 Sova lillasyster

Späckat schema? Kan tyckas, men sanningen är att det är slappt och skönt. Det bästa är förmiddagen då vi bara glider runt och har det gott.

En natt sov hon elva timmar utan mat- jag råkade låta bli att vakna eller hur man nu säger, så kanske skulle hon klara sig utan nattmålet redan nu.

blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej igen Majsans!

Tycker ert liv känns väldigt härligt! En liten sväng med storebror på SS med en fnurra på sömntråden. För att ligga å vara glad ( som visserligen är otroligt trevligt :lol: :lol: ) behöver man ju inte göra var och varannan natt tycker jag :wink:

KRAM!

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Majsans

Inlägg av Majsans »

Ja, det är verkligen otroligt härligt- det är liksom helst sanslöst. Nu har storebror, efter en tid med mycket frustration, en perid i superharmoni. Han hittar ord för nya saker hela tiden och skrattar, klättrar och leker med lillsyster (kasta boll till henne är en favorit... från hans sida- hon hänger inte riktigt med 8) )

Vi har en tråd på "ss med fnurra..." men än har vi inte lyckats råda på det hela

Majsans

Inlägg av Majsans »

Nu drar vi på semester! Vi räknar med att lilltjejen sover som en gris precis som hon brukar. Vi räknar också med att ha riktigt härliga dagar!
Självklart räknar vi även med att alla askmoln håller sig undan
Kram på er!

chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Ha det så bra! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Majsans

Inlägg av Majsans »

Nu är vi tillbaka efter en underbar semester, och under denna började lilla Skruttan sova hela nätter utan mat. Se där ja!

Dessutom har vi bjudit på ett hus, så snart hoppas vi på flytt. Det är vi och ett par till som bjuder- men vi är starka än så läng. Hoppas inte de är det :twisted: :lol:

Alltså, ensamlek... Jag älskar ju att storebror har sin ensamlek, och nu är det dags för skruttan att få njuta av sitt eget sällskap. Men hur inför man det från början?? Jag vill minnas att jag hängde lite grejer på ett snöre som jag hängde över sängen i början, och lite prylar runt huvudet? Bestämmer jag en tid? Jo så är det ju.

Elle

Inlägg av Elle »

Härligt!

Lycka till med budgivningen! Här kommer en tråd om ensamlek: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17813

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"