Bekräftelsen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
HannaMamma
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 30 apr 2010, 20:51
Ort: Arvika

Bekräftelsen

Inlägg av HannaMamma »

Hej Hopp!
Mycket possitivt började vi kura lilla Stella snart 7 månader kl 20 ikväll. Efter att ha buffat i 2 omgångar under ca en kvart så sov hon. Jag som hade ställt in mig på 45 minuter blev överlycklig... ingen napp behöver hon heller. Fantastiskt duktig tjej ju! Har under en veckas tid ca haft strikt schema dagtid och redan där märkt en stor förändring. Nu ska de 2-3 sista nattmålen bort o hela familjen ska njuta 24 timmar om dygnet... Nu till min fråga. När ska jag ge bekräftelsen? tystnar hon på väg ut ger jag den ihop med ramset med om hon gnyr lite när jag står där o lyssnar, när ska jag sätta in den då? Efter 15 sek tystnad eller 1 minut? Jag har ju efter att i princip läst boken baklänges förstått att den är ganska avgörande för resten av kurerandet... o förresten vill jag bara säga att det är en bibel o den borde delas ut gratis på bvc! :D
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen till forumet!
Grattis till bra start och snart nytt liv. :D

Ja bekräftelsen är viktig. Den ska förmedla en känsla av trygghet och att bekräfta att hon gör rätt som lugnar sig.

För det första ska du inte stå där och lyssna, utan du ska gå från dörren direkt. Med ramsan. Om hon tystnar av ramsan, så ger du bekräftelse på slutet.
Om hon skulle gnälla till lite efter det så skulle jag inte göra mycket om hon inte är ledsen. Gny lite kan man göra för att man lägger sig tillrätta och gosar till sig lite.

Skulle hon gnälla/gny under tiden du ramsar och inte ha slutat när ramsan är slut, så bekräfta så fort hon tystnar.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
HannaMamma
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 30 apr 2010, 20:51
Ort: Arvika

Inlägg av HannaMamma »

Känslan är mycket bra... 2timmar kvar av natten. Jag ska lära mig o gå ifrån dörren!
Hon har vaknat vid 3 tillfällen under natten än så länge o det känns som jag har skrivit en hel uppsats med fakta, tankar o känslor.
Va skönt det är förresten att ni finns o vägleder, tack.
När hon vaknade nu sist 04.02 hade vi ett riktigt bråk fram till 05.08 då jag bekräftar sista gången. Under den här tiden buffar jag i tre omgångar. 04,22 o 27. Bättre buffa längre o mer sällan?? Det känns nog som jag gjort allt lite för mycket... Det känns inte så bekvämt i hjärtat heller o hålla ner huvudet när hon är upprörd o arg, men jag märker o förstår att det inte kan va så hemskt som det känns :oops: Denna känslan infann sig vid detta sista uppvaknande o de andra två var smärtfria. Attityden av självklarhet har kört över den där känslan med långtradare när jag stått där o buffat o jag känner mig samtidigt säker på min sak.
För säkerhets skull frågar jag. Jag ramsar mig ut o bort från dörren som står på glänt men påminnelsen o bekräftelsen ger jag i dörrspringan?
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Bra jobbat inatt!
Att hålla ner huvet kan kännas konstigt, men tänk dig att du ger en kram till någon som är upprörd. För att den ska hjälpa måste man hålla ganska hårt. Annars har den liksom ingen effekt.
Och det är den känslan du ska förmedla.

Du har gjort rätt som gjort mycket inatt. Kommande natt ska du backa lite. Göra lite mindre, lita på henne lite mer.

Ramsan ger du i dörröppningen. Dörren står på glänt för din skull, inte för hennes, så att du känner dig trygg i att du hör henne.

Detta kommer gå strålande! :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
HannaMamma
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 30 apr 2010, 20:51
Ort: Arvika

Inlägg av HannaMamma »

Ja nattning nummer två var väl sisådär, 22 min. En liten buff efter beskedet, solfjäder o ramsade mig ut o bort från dörren. Hon blev tyst på 11 min men går igång ganska rejält när jag bekräftar henne. På 2 minuter gallskriker hon jag påminner men det blir inte bättre o jag går in o solfjädrar o ramsar mig ut. Hon tystnar på 2minuter o sen bekräftar jag o hon tar den.

Jag har några frågor idag med! Dagtid sover hon alltid i vagnen, där får hon inte plats på mage o ligger på rygg, påverkar detta i kuren? Ska vi buffa o ramsa om det behövs dagtid vid hennes lurar om någon av dem blir i hennes säng? Jag förstår att vi behöver träna på det oxå...
Jag har alltid känt att jag behövt truga i Stella maten, i princip alla mål hela dagen, hon är absolut ingen spinkis med sina 8,5 kilo till sina 70 cm nästan 7 månader men nu undrar jag på nattslurken o hur mycket det ska trugas? Hon får nattvälling o äter max 120 ml om hon får bestämma räcker detta? Jag har heller ingen lust å tvinga henne hysterisk bara för att hon ska äta mer det känns som jag jobbar bakåt då...

MEEEN jippi hon vaknade nyss, avaktade 2 min ifall hon ordnade själv sen påminnde jag bestämt o högt x4 hon tystnade på mindre än 1 min o tog bekräftelsen som en dröm!!! Hon somnade för exakt 3 timmar sen...
Jag va kanske lite lessen förut för jag trodde att läggningen skulle ta 5 min(antagligen hur dumt som helst) men det här är ju framsteg!!!! :lol:

Jag tejpade förresten plastsäck framför fönstret förut. I morse blev det glad morgon 30 minuter för tidigt för det va ju liksom jätteljust i hennes rum, trots mörkläggningsgardin. Jag har ju läst att man inte ska rucka på schemat under kuren men jag tänkte nog få henne försöka sova 8-8 i natt ändå, ok? Dagtid sover hon 45+1,5+45 funderar på om den sista 45:an ska bli en 20? När då isf?

TACK TACK TACK för hjälpen!
HannaMamma
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 30 apr 2010, 20:51
Ort: Arvika

Inlägg av HannaMamma »

HJÄLP! andra uppvaknandet har nu tagit 1,5 timme. jag förstörde när jag gick in o skulle kolla att täcket låg på. Hon vaknade till även fast jag väntade 10 min... jag hoppas det går över snart......
HannaMamma
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 30 apr 2010, 20:51
Ort: Arvika

Inlägg av HannaMamma »

Hon fick precis bekräftelsen o verkar ta den... undrar om hon somnar nu av sin egen utmattning. Hon har skrikit hysteriskt i ganska exakt en halvtimma. När hon först blev det gick jag in o solfjädrade i ca 2 min efter 6 minuter igen o volymen bara ökar går jag in o buffar solfjädrar o ramsar mig ut det hela tar 7 minuter.
Hon lugnar ju ner sig medans jag står där inne men så fort jag trycker till o ramsar mig ut går volymen upp i topp vid båda tillfällena. Sen hinner jag påminna 3 ggr innan jag bekräftar. ÅÅÅ det känns som en bergodalbana det här. Jag tänker inte oroa mig för täcket nåt mer iaf :oops:
Nu har hon varit tyst i 10 min bara nån grymtning. Detta var 3:e uppvaket o det är ju fortfarande 1 bättre än igår, om jag ska va lite possitiv så här på morgonkvisten menar jag!!!! första ramsade jag bort på 4 min, andra fixa hon själv på 2 och sen detta.... :roll: skönt o skriva av sig!
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

HannaMamma skrev:Ja nattning nummer två var väl sisådär, 22 min. En liten buff efter beskedet, solfjäder o ramsade mig ut o bort från dörren. Hon blev tyst på 11 min men går igång ganska rejält när jag bekräftar henne. På 2 minuter gallskriker hon jag påminner men det blir inte bättre o jag går in o solfjädrar o ramsar mig ut. Hon tystnar på 2minuter o sen bekräftar jag o hon tar den.
Detta är ju hur bra som helst. Inga konstigheter.
HannaMamma skrev:Jag har några frågor idag med! Dagtid sover hon alltid i vagnen, där får hon inte plats på mage o ligger på rygg, påverkar detta i kuren? Ska vi buffa o ramsa om det behövs dagtid vid hennes lurar om någon av dem blir i hennes säng? Jag förstår att vi behöver träna på det oxå...
Jag har alltid känt att jag behövt truga i Stella maten, i princip alla mål hela dagen, hon är absolut ingen spinkis med sina 8,5 kilo till sina 70 cm nästan 7 månader men nu undrar jag på nattslurken o hur mycket det ska trugas? Hon får nattvälling o äter max 120 ml om hon får bestämma räcker detta? Jag har heller ingen lust å tvinga henne hysterisk bara för att hon ska äta mer det känns som jag jobbar bakåt då...
Sover hon bra i vagnen, så kör på där. Använd vagningsteknik och strunta i ramsan dagtid (men om ni väljer någon av lurarna inne, så kan man ju både buffa, solfjädra och ramsa när det är nödvändigt)

Jag har läst resten av dina inlägg också. Och jag förstår att du känner dig lite frustrerad efter att första natten gått så otroligt bra. Men det är helt i sin ordning. Hon undrar vad du håller på med och undrar om du vet vad som gäller.
Svara tydligt, tryggt och säkert på hennes frågor!
Jag tycker du sköter det alldeles utmärkt.

Backa ytterligare lite grann inatt och strunta i om täcket ligger på eller inte. ;)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
HannaMamma
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 30 apr 2010, 20:51
Ort: Arvika

Inlägg av HannaMamma »

Hej igen... inatt låg vårt bredband nere... :wink:

3:e natten var ju pappans tur men det slutade med att vi tog hand om lillans bekymmer tillsammans. Så här såg natten ut:

20.00 Pappa tillrättalägger, solfjädrar o ramsar sig ut.
20.05 Hon tystnar o får bekräftelsen gnölar runt lite därinne.
20.10 tyst

22.30 Stella vaknar till
22.35 pappa påminner x4 hon vrålar
22.38 mamma ramsar x6 hysterisk
22.40 ramsar x4
22.43 hon lugnar ner sig o jag mamma, bekräftar
22.45 Tyst o jag bekräftar igen

01.00 vaknar till
01.05 pappa ramsar x4
01.10 pappa ramsar x4 nu skriker hon
01.15 tyst mamma bekräftar hon tar bekräftelsen
01.20 vaknar igen
01.23 Stella är hysterisk, mamma ramsar x8
01.27hon lugnar sig o jag bekräftar hon är hysterisk igen.
01.30 hon lugnar sig o får bekräftelsen som hon accepterar
01.32 tyst o får bekräftelsen igen
01.35 vaknar (eller har väl aldrig somnat)
01.38 påminner o bakar in bekräftelsen med 2
01.41 hon har lugnat sig igen o får en bekräftelse som hon går igång på
01.44 lugnar sig o jag bekräftar än en gång o hon lugnar sig lite till
01.47 pratar o gnäller om vartannat jag ignorerar
01.49 tyst hon får bekräftelsen
01.52 än en gång går hon igång från 0-100
01.53 tyst o jag bekräftar
01.56 hon tjuter till men tystnar själv ganska fort.

05.12 stella vaknar o får sig en pangramsa
05.13 jag bekräftar alldeles för tidigt
05.15 lugnar sig o hon tar den o blir knäpptyst
05.17 igång igen
05.20 tyst o jag bekräftar

07.30 vaknar av min väckarklocka o hör att stella oxå gör det. vi går in o gör glad morgon till ett skrattande barn som har den tyngsta bajsblöjan ever o ligger på rygg insparkad i sin sparkdräkt utan täcke!! skitunge :lol:

Första sovpausen på dagen klockan 10.00 sköter pappan (jag är på jobbet) den går utmärkt utan gnäll o pappa ramsar bekräftande dagramsa. 45 min som hon ska... på min lunch åker jag hem. Stellas lunch slinker ner ganska smärtfritt men alltid enklast i hennes rum av någon anledning, ska man ha i henne all mat måste man sitta där eller lägga henne i vagnen! Vilan mitt på dagen 13.15 sköter pappa o vagnar henne kanske två minuter. hon gnölar lite o somnar själv. 13.40 vaknar hon till och jag ramsar henne o hon somnar om. 14.00 vaknar hon igen o är vansinnig. inget mera sova!

Nu har jag en klump i magen för hur natten ska gå! Jag vill så gärna att hon ska få sova skönt. Jag kanske ska tala om att vi kurar henne för att få bort 3 nattmål. Hon har förövrigt inte varit vaken nåt mer än de gånger hon fått mat på natten. Trots mindre sömn känns hon gladare o starkare idag...
HannaMamma
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 30 apr 2010, 20:51
Ort: Arvika

Inlägg av HannaMamma »

Hej igen..

Pappan skötte nattningen idag med o det gick på 3 minuter! fantastiskt! Jag är hoppfull inför natten. Jag undrar på en sak efter att ha läst runt lite på forumet. Endel skriver att man kan ramsa upp till 20 ggr i sträck om det behövs, när tillämpar man det?
Jag saknar dig lite Lotta :wink: behöver lite utvärdering o pepp!
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Hej HannaMamma!

Hoppas jag kan peppa lite ändå... :lol: 8)

Man använder så många verser när man till ramsa TYST på barnet. Dvs få sista ordet, då man vill få ramsan att verkligen TA. Då har jag anpassat mitt tonfall och liksom "fört ett samtal" med henne. Orden i ramsan är ju desamma, men tonfallet har varit själva dialogen efter som hur hon frågat om du är med.

Det kan man göra om frågorna inte avtar vid läggning och man ser ett mönster i detta. Då kan man bryta det genom att nästa kväll RAMSA TYST direkt efter läggning. Alltid avsluta det med en bekräftelse för att "sätta en skön punkt" på samtalet.

Bra är att öva, öva och öva olika tonfall före. Detta sätt att ramsa tyst har hjälpt mig några gånger. Men man behöver inte göra det mer än vid ett eller ett par tillfällen för att bryta ett mönster. Inte fastna i något. Alltid tänka framåt.

Er läggning du beskriver ovan var ju helt perfelt - bra jobbat! :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
HannaMamma
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 30 apr 2010, 20:51
Ort: Arvika

Inlägg av HannaMamma »

Hejsan o tack så mycket Anna!

Jag skulle så gärna vilja att du eller någon utvärderade vår natt nummer 3 några meddelanden högre upp... Det känns så konstigt att hon inte har sovit mer än högst3 timmar i stäck än!? tack på förhand... //Hanna
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Hej igen,

som hastigast, skall lägga mig snart. :wink:

Min spontana känsla är att det dutt-ramsas för mycket natt 3. Dvs jag hade RAMSAT TYST inatt vid minsta uppvak (var dock säker på att det är ett uppvak med ledsna frågor, ibland kan de vara lite ledsna i sömnen o då vill man ju inte störa). Dock viktigt att det är frågor som ställs. Allmänt prat och annat kan man gott klara själv - och det kan hon. Lita på henne.

Men vid frågor: ramsa tyst - hela vägen. Ställer hon 100 frågor skall hon ha 101 svar. Stå så länge det krävs, anpassa tonfall och pondus efter hennes frågor. Förstående och uppmuntrande tonfall typ "detta klarar du galant, vi kan nu alla sova så gott så gott".

Denna "ramsa tyst" strategi hade jag kört nu två nätter i rad vid uppvak. Dock ej på vargtimmar då pangramsa är det bästa: 4 höga, tydliga och uppmuntrande verser vid första hörbara vakna :!: pip.

Härligt att hon var så glad vid väckningen! Det är ett gott tecken!

Kör på nu så kollar jag in när du rapporterar nästa gång. Du kan också PMa mig om jag inte svarar tillräckligt snabbt. :wink:

Detta klarar ni galant - det är urhäftigt att föra dialog och känna att man kan lugna dem på det sättet. En boost för attityden! Tänk samtal, högt, lågt lugnt, tryggt och uppmuntrande, bestämt allt eftersom hon ställer motsvarande frågor. Melodiskt eller mer pratandes, variera och förstå hennes frågor i tonfallet, men ge också klara svar. Inget att missförstå eller feltolka för henne alltså.

KÖR, ni grejar det galant!

Inte tänka " hon har inte sovit mer än 3 timmar i sträck" - se framstegen ni faktiskt gör och ha målet tydligt hela tiden: HELA nätter sover man, ingenting annat. Det är ju normalt eller hur och inget man ifrågasätter... :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
HannaMamma
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 30 apr 2010, 20:51
Ort: Arvika

Inlägg av HannaMamma »

Tack snälla snälla Anna för din tid! 8) Det känns bra nu! God natt
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej HannaMamma
Jag har varit och tagit bort gips på sonen idag, efter tre veckors paket, så jag har inte varit här :)

Men du har fått kanonbra svar. Jag tycker ni sköter er utmärkt, men precis som Anna09 skriver är det dags att backa lite till. Alltså, lyssna så att hon verkligen är vaken och ledsen innan ni ramsar.

Ni sköter er utmärkt!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"