Behöver tips om kurning, del 2

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Linn_W

Behöver tips om kurning, del 2

Inlägg av Linn_W »

Jag är samma användare som LinnW, men efter att jag försökt byta mailadress, så blev mitt konto på nåt vis inaktiverat.
Jag skapade en tråd igår, den finns här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22265
Den måste nog läsas för att förstå detta inlägg.
Men jag har kommit på massor av andra frågor också.

Först och främst så skrev jag fel, för i skrivande stund hade vi bara kurat två nätter, den tredje var alltså igår. Då såg det ut såhär:
18.50 Går in, tillrättalägger, solfjädrar, ramsar ggr 4+2
18.56 Går in, solfjädrar, ramsar ggr 4 (Ramsar ggr 4 strax efteråt)
19.00 Tyst
22.14 Gnäller, ramsar utanför dörren
22.17 Fortfarande lite gnäll, ramsar igen
22.19 Tyst
22.27 Gnäller, ramsar
22.32 Tyst
03.30 Gnäller lite, ramsar
03.38 Ramsar igen
03.40 Ramsar igen (Är inte jättesur, frågar bara lite. Låter trött!)
03.43 Går in, tillrättalägger, solfjädrar, ramsar (Blir arg, sen tystnar det nästan direkt)
03.55 Tyst.

Hon gnällde lite grann vid 6.55, men jag tror nästan att det är i sömnen hon låter så, för när jag gick in för att väcka henne såg hon väldigt yrvaken ut.
Jag och min vän, som hjälpte mig fredag, lördag och söndag förmiddag,
har totalt glömt av bekräftelseramsan!
Kan det vara därför hon gnäller några gånger per natt fortfarande?

Jag vill påpeka att "gnället" verkligen inte är högt, vid tretiden när hon var "vaken" en stund så hörde jag knappt nåt alls, speciellt eftersom vår gode vän mozart spelade så vacker för oss :wink: Men jag ramsade ändå.
Jag tycker det är så svårt det här med ramsan!
NÄR ska man egentligen låta bli att ramsa?
Är det OK att ramsa direkt vid minsta lilla pip, även om det blir fjärde natten inatt?

Åh, jag hoppas verkligen på svar från er kloka! Även om ni inte är "proffs", utan vanliga hemmakurare, så skulle jag bli såå glad av bara lite synpunkter.
Jag känner att jag har attityden av självklarhet när hon ska sova, men nu, när hon faktiskt gör det, så börjar jag nästan tvivla på om jag gör rätt.

Så, blir jätteglad för ett litet svar, en liten tanke eller så :)
Hälsningar från Ellas mamma!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Linn_W!

Jag svarade dig i din andra tråd, men vi stänger den nu och fortsätter här :D .

Vilken toppenbra natt!! Strålande jobbat!! Eftersom hon lyssnar så bra på ramsan, så måste du göra ett bra jobb trots att ni missat bekräftelsen :wink:. Men inför den nu, du kan "baka in" den i påminnelseramsan genom att dra ner tempot sista versen och avsluta mjuuukt. Kanske hennes "gnäll" bara är hur hon låter i sömnen? Om jag vore du så skulle jag avvakta under natten och se om hon löser det själv. Vid uppvak i vargtimmen så skulle jag ge en ramsa direkt, som upplysning om att det ännu inte är morgon.

Fortsätt ditt fina arbete!!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Linn_W

Inlägg av Linn_W »

Hej Elle och tack för ditt svar, och att du stängde den andra tråden. Blev så rådvill när kontot helt plötsligt blev inaktiverat. Tack igen!

Jo, inatt så sov hon faktiskt helt perfekt! Tolv timmar i sträck! :lol: :P :D
Såhär såg det ut:
19.08 Går in, tillrättalägger, solfjädrar, ramsar ggr 8
19.10 Ramsar
19.19 Går in, solfjädrar, ramsar ggr 6
19.22 Tyst

Jag vet dock inte riktigt varför jag gick in en andra gång :S
Jag fick väl hjärnsläpp eller nåt. Och hon var lite mer ledsen än hon varit de övriga dagarna, men det kanske bara var att hon inte var fullt lika trött ;)
Ska bli spännande att se hur hon reagerar på dagsvilan nu,
när hon inte är helt slut och nästan somnar i vagnen när vi lämnar storebror på dagis :lol:
Jag gjorde som du sa och bakade in bekräftelsen, och det verkade ju funka! :)

Jag har dock en liten fråga: På torsdag fyller Ellas morfar år,
och vi hade ju tänkt åka dit. I boken står det att det helst inte ska hända nåt under uppföljningsveckan. Vad tror ni, kan vi åka på kalaset ändå,
förutsatt att det inte krockar med schemat? Det är dessutom jag som ansvarar för tårt- och kakbak :P
Linn_W

Inlägg av Linn_W »

Linn_W skrev:Hej Elle och tack för ditt svar, och att du stängde den andra tråden. Blev så rådvill när kontot helt plötsligt blev inaktiverat. Tack igen!

Jo, inatt så sov hon faktiskt helt perfekt! Tolv timmar i sträck! :lol: :P :D
Såhär såg det ut:
19.08 Går in, tillrättalägger, solfjädrar, ramsar ggr 8
19.10 Ramsar
19.19 Går in, solfjädrar, ramsar ggr 6
19.22 Tyst

Jag vet dock inte riktigt varför jag gick in en andra gång :S
Jag fick väl hjärnsläpp eller nåt. Och hon var lite mer ledsen än hon varit de övriga dagarna, men det kanske bara var att hon inte var fullt lika trött ;)
Ska bli spännande att se hur hon reagerar på dagsvilan nu,
när hon inte är helt slut och nästan somnar i vagnen när vi lämnar storebror på dagis :lol:
Jag gjorde som du sa och bakade in bekräftelsen, och det verkade ju funka! :)

Jag har dock en liten fråga: På torsdag fyller Ellas morfar år,
och vi hade ju tänkt åka dit. I boken står det att det helst inte ska hända nåt under uppföljningsveckan. Vad tror ni, kan vi åka på kalaset ändå,
förutsatt att det inte krockar med schemat? Det är dessutom jag som ansvarar för tårt- och kakbak :P
Jag kom på en fråga till. När schemat väl satt sig, och allt är som det ska,
skulle det då vara väldigt hemskt om hon somnade i vagnen? Kan man ramsa precis innan hon somnar i såfall, så att hon vet att allt är OK ändå?
Jag frågar bara eftersom vi ibland reser till Linköping, där farmor och farfar bor, och en hel del övrig släkt också. Vore ju kanske mysigt för henne att få sova utomhus tänkte jag, farmor & farfar har ju en så fin altan :)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej :D ! Wow, bra jobbat :sleep: :thumbsup: ! Om ni känner att ni kan gå på kalaset utan att stressa upp er och känna att ni får försvara er inför hela tjocka släkten så kommer det säkert gå kanon. Vet själv bara att man lätt blir spänd och då om någonsin kan det strula vid läggning. Ni kanske hittar en vrå för er själv när det är dags för mat och sovning...

Självklart kan hon sova även i vagnen sen när det satt sig som du skriver! Om vi ibland lägger lillen i vagnen brukar vi bara lägga ner och gå om vi är på väg någonstans. Så länge lurarna inne i sängen fungerar fortsatt bra har vi bjudit på lite vagning om vi ska iväg. Men om det snarare blir så att vagnen blir regeln på dagslurarna så kan ni ju fundera över en liten minikur där dagsramsan verkligen får sätta sig så ni slipper vagna varje gång (om ni tycker det är ett problem dvs)

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Linn_W

Inlägg av Linn_W »

Hej Emma80 och tack för ditt svar :)

Nu när lillan var så duktig och sov så fint inatt så bjöds det på lyxmat och lyxmellis - det var hon väl värd! :)
Vad skönt att höra att hon även kommer kunna sova i vagnen! Hon fyller ju år också om 2 veckor, och ytterligare en eller två veckor efter det så hade vi tänkt åka och hälsa på farmor & farfar. Känns redan nu lite pirrigt att hon ska sova någon annanstans än hemma, men min bästa vän, som ju också var med och kurade i början, sa att deras dotter sovit jättebra, om de tänkt att det SKA gå bra. Har de däremot varit nervösa och oroliga för hur det ska gå, om hon kommer kunna sova borta osv, så är det som att hon känt på sig det och haft lite mer problem. Blev det snurrigt? :lol:

Hursomhelst ska jag ge farmor lite anvisningar, som tur är har de ett extrarum som hon säkert får sova i :)
Jag känner mig så exalterad, så nöjd! Säger precis som min vän gjorde i sin tråd: Jag vill frälsa hela världen med SHN och Anna!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Förstår precis hur du menar, det stämmer så väl! Fräls på O:) :sleep: !
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Linn_W

Inlägg av Linn_W »

Jaha, då har vi varit på Ellas morfars kalas. Allt gick jättebra, hon åt och charmade alla och var inte alls lika blyg som hon brukar.

Så varför sitter jag vid datorn och skriver kl. 02.18? För att hon för första gången sen i söndags natt håller på och gnäller/låter :(
Jag måste ha pajat allt nu alltså, det känns mindre kul...
Jag gick in första gången hon gnällde till ordentligt och la på täcket, eftersom hon oftast är lite kall om benen när jag väcker henne på morgonen. Hon blev arg när jag gick ut, men sen tystnade det. Hörde nåt mer gnäll efter ett tag, så Mozart gör oss sällskap igen.

Usch, vad jag ångrar mig nu :( Jag borde ha varit hemma, som det stod i boken. Jäkla skit, rent ut sagt. Är vi tillbaka här nu, i träsket utan sömn och oroliga vaknätter?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

En gång är ingen gång! Tänk framåt nu och fortsätt ert fina jobb, lite gnäll ibland får man ta :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Linn_W

Inlägg av Linn_W »

Åh, vilken kaosdag det här har varit! :( Jag vet inte vad jag ska ta mig till!

Vi skulle åka till Västerås, vi bor i Eskilstuna, det är ju ingen lång resa precis, tar ungefär 40 minuter. Men det blev en massa strul på vägen, och när vi äntligen kom hem så var hela schemat framskjutet med flera timmar!! :( Jag känner mig helt värdelös, nu har jag förstört allt hårda arbete..

Jag tänkte att hon skulle få sova en stund nu,
annars har hon knappt sovit alls idag. I vanliga fall skulle hon nyss ha gått upp. Jag la henne 13.26, och hon blev snabbt väldigt arg. Nu skriker och gråter hon, det har hon inte gjort alls förut under kuren.. SKIT OCKSÅ! :(
Vad ska jag göra, kan jag rädda situationen på nåt sätt?

Jag hoppas på ett svar, jag känner för att gå och gräva ner mig nånstans.
Ni är ju alla så kloka, jag behöver verkligen lite supertips..
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Har itne läst hela din tråd, men... vi har försökt tima bilresor med att vår dotter ska sova. Går det så går det, går det inte så får man göra det bästa möjliga. Lägga senare med attityden (inte oj hur ska det här gå nu när vi är fel i schemat om du förstår vad jag menar :) ). En kaosartad dag är inget att hänga upp sig på, du förstör inget på en dag. Imorgon är en ny dag och då fortsätter ni som vanligt :)'

Kram _lill
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Linn_W

Inlägg av Linn_W »

Hej! Jo, jag vet väl det egentligen, det är bara ordet ifrån boken som ekar:" Under uppföljningsveckan ska ingenting hända" men tyvärr hade vi inte så mycket till val just då.

Jag tror hon var alldeles för trött när hon somnade, för nu har hon helt plötsligt vaknat till, mitt under vargtimmen! Hon har inte gjort det förut.
Jag har provat ramsa, och Mozart spelar så fint för oss, jag hoppas det "tar" snart! Jag har även insett att vi verkligen måste köpa mörkläggningsgardiner!
Men jag tror inte att ljuset är problemet nu.

I gnället låter hon mest trött, så jag förstår inte varför hon fortfarande frågar, har hållt på nu i säkert 35-40 minuter...!
Det är så jobbigt att lyssna på, och snart vaknar väl storebror och så ska man vara glad och pigg och orka leka hela dagen, fast man varit vaken sen kvart över fyra på morgonen...
ingefrid
Kontakt:

Inlägg av ingefrid »

Ni hade en besvärlig dag och på det följde en besvärlig natt. Så blir det ibland! Jag kollade hur det var när vi kurade Agnes och såg att natt nummer 6 och 8 var det lite jobbiga uppvak, ena natten kl 23 och den andra någon gång i vargtimmen. Det gick ändå bra sedan. Vargtimmen kan ju vara lite klurig ett tag framöver, så häng inte upp dig på det. Allt annat funkar ju så fint! Och framför allt: Du har inte förstört kuren för att en dag blev knas!

Många kramar.
Mamma till:
E född 1997
H född 1998
A född 18/8 2008, kurad februari/mars 2009
A dödfödd i vecka 38, 2009
I född 5/12 2012, 12-timmarsnätter sedan november 2013
Linn_W

Inlägg av Linn_W »

ingefrid skrev:Ni hade en besvärlig dag och på det följde en besvärlig natt. Så blir det ibland! Jag kollade hur det var när vi kurade Agnes och såg att natt nummer 6 och 8 var det lite jobbiga uppvak, ena natten kl 23 och den andra någon gång i vargtimmen. Det gick ändå bra sedan. Vargtimmen kan ju vara lite klurig ett tag framöver, så häng inte upp dig på det. Allt annat funkar ju så fint! Och framför allt: Du har inte förstört kuren för att en dag blev knas!

Många kramar.
Skönt att höra! :) Även nu inatt har jag hört henne lite,
men första gången somnade hon om själv, och nu såhär i vargtimmen var jag fullt beredd på att få ta till Mozart och alltihop. Men jag ramsade en gång utanför dörren, och tyst blev det! Hon hade säkert bara massa sovljud för sig.
Det dumma är att jag skulle vilja gå in och lägga på täcket, men vet inte om man vågar...?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

inte gå in och "störa" med täcket. Då kan hon tro att morgonen börjar.

Det är mitt heta tips. :wink:

Jag har lagt på täcke när jag själv lägger mig, sedan inte varit inne i rummet annat än vid ett fåtal KRISER genom snart året som gått sen vi kurade.

Lita på att hon sover gott ändå. Alla gör vi ljud och inte alltid vill vi ha täcke på oss, visst?!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"