Dagslurar fungerar inte

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
SDE
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 19 apr 2010, 14:29

Dagslurar fungerar inte

Inlägg av SDE »

Hej,
Idag är vår 3:e dag under SHN-kuren. Det går ganska bra på nätterna igår så sov vår lilla dotter som är 7,5 månad hela 6 timmar i sträck.. rekord!!!. Men det går inte lika bra med dagslurarna. Sedan hon föddes har hon alltid sovit 35min och sedan vaknat. det enda som fungerade innan kuren för att få henne och sova längre var att jag låg bredvid henne, då kunnde hon sova upp till 2 timmar. Nu när vi utför kuren så får hon ligga i sin säng även under dagslurarna, självklart vaknar hon som vanligt efter 35min hela tiden. Det enda som hjälper är att jag går in och buffar och sen ramsar mig ut.

Vårt schema ser ut såhär:
natt 20:00-08:00
08:00 Amma
09:00 Andra frukost, som är halvportion gröt, med familjen.
10:15 Dagslur 45 min
12:30 lunch med riktigt mat samt amma
13:30 Dagslur 2 h
15:30 Mellanmål -frukt samt amma
18:30 Middag med riktigt mat eller godnatt gröt
19:00 Bad, skoj och nattslurk
20:00 Sova

Några frågor:
Vad kan jag göra för att hon ska sova sina dagslurar?
Gör jag något fel i schemat?
Hur ska jag göra om hon inte somnar vid tex 10:15 som planerat utan 10:30 ska jag väcka henne vid 11:00 ändå eller låta henne sova mer (45min)?

Tacksam för svar!!
/Adoras Mamma
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Hej SDE och varmt välkommen till Forumet :D

SHN-kuren är en process som tar tid och måste få ta tid. Så ha tålamod! Ni är ännu bara inne på er 3:e dag av kuren och kan inte förvänta er att allt sitter klockrent ännu. Fortsätt ert målmedvetna arbete, bort med alla tveksamheter och jobba framåt! Minst kuren och hela uppföljningveckan får ni räkna med innan allt börjar att sitta.

Var sover hon sina lurar? Du gör ju precis som du gör på natten, dvs busar och skrattar innan luren, lägger tillrätta, kort solfjäder alt skak i handtaget och går bort och ut med ramsan. Se till att hon inte störs av synintryck under dagslurarna.

Ja, om hon somnar 10.30 så låt henne sova till 11.15. Då utnyttjar ni det Anna beskriver som "marginalkvart". Somnar hon ännu senare så ger du passande lur som får rum inom tänk lurtid + ev marginalkvart. På långa luren så lägger du på utsatt tid enl schema och väcker på tid enl schemat och tänker förutsättninagr till 2 tim sömn. Om hon sedan inte sover exakt de minutrar hon "ska", ja det är inte det viktigaste nu i början utan att hon får "tiderna i kroppen".

Så odla lugn och tålamod och jobba framåt!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
SDE
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 19 apr 2010, 14:29

Inlägg av SDE »

Hej Elle,

Tack för ditt svar!
Då ska jag jobba vidare. Men hur ska jag göra om hon vaknar som vanligt efter sina 35 min under dagslurarna? ska jag ramsa och hålla kvar henne i sängen tills det blir 45min? Och när det gäller den långa dagsluren så måste jag göra detta flera gånger, och jag måste in och buffa eller solfjädra sen ramsa mig ut för att hon ska somna om, annars skriker hon sig väldigt vaken med bara ramsa :)

Under dagslurarna sover hon i sin spjälsäng som under natten då det är större chans att hon sover mer än 35min valde vi och göra så. När vi har varit (innan kuren) ute i vagn under dagslurarna så vaknar hon nästan alltid efter 35min eftersom det är mer ljud runtomkring (en buss, bil, fågel...) och vägrar somna om nyfiken som hon är!

Tycker du schemat är ok?
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Hej

natt 4, dagarna kan du absolut skynda långsammare och ge henne förutsättningen att sova i 45 min och i två timmar, ramsa, ramsa och ramsa och så lite buff/solfjäder :wink:

Schemat ser bra ut, det viktigaste är att det passar ER familj

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
SDE
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 19 apr 2010, 14:29

Inlägg av SDE »

Hej,

Nu är vi på dag 12 och jag tänkte berätta lite om hur läget är och få lite mer råd från er om hur vi ska fortsätta.

När det gäller dagarna så somnar hon ganska lätt själv efter att jag har lagt henne men vaknar fortfarande efter sina 35 min. Vid första luren som ska vara 45 min gör jag inget utan tar upp henne efter 35min sömn. Gör jag fel?
Vid andra luren som ska vara 2h så vaknar hon 2-3 gånger, ramsan fungerar inte men om jag går in och lägger henne tillrätta klappar henne lite på ryggen så somnar hon om. Totalt brukar hon sova 1,5h med min hjälp. Ska jag ändra i schemat? hon sover ju inte mer än 1,5h.

Nätterna varierar väldigt mycket. En natt kan hon vakna 5-6 gånger och en annan 1-2 gånger. När hon vaknar så försöker vi ramsa men hon lyssnar inte och bara skriker ännu mer. Om vi går in och lägger henne tillrätta igen (hon brukar rulla på rygg och sparka bort täcket) och lägger på henne täcket så somnar hon väldigt lätt igen. Samma sak händer vid läggning, hon skriker tills jag eller min man går in och lägger henne tillrätta igen sen kan hon somna så gott. Det är som om hon inte nöjer sig med ramsan och skriker oss till sig :(

Idag brukar vi ta nattslurken först och sedan skratt och skoj, kan man vända ordningen på dessa. Det verkar som om hon varvar ner vid bröstet (inte somnar) och sedan varvar upp igen när vi har skoj och därmed får svårt att somna vid läggning.

Tacksam för alla råd vi kan få !
/Samira
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Hej

Det ser ut som det är lite väl mycket trafik inne hos lilltjejen :?

Jag tror att för att lillan ska kunna gå vidare och sträva mot hela nätter så måste ni föräldrar ta ett steg tillbaka och låta tjejen lösa mer själv, öva ramsan när du är själv, så du säger den lagom fort, att du kan säga den med magstöd när det behövs och att du kan ramsa såpass många gånger som det behövs, kanske x 20.
När du sen är irl vid ett uppvak mitt i natten så ska du ramsa så att du hör att hon går ner i ton, då avslutar du mjukt, bekr behövs inte separat. När hon sen har sovit 10 min kan du gå in och lägga på henne täcket.

Ang dagslurarna har du helt rätt strategi vid första luren, som jag skrev tidigare kan dagarna tas i ett lugnare tempo, hjälp henne när det behövs, öva dagramsan
Det är som om hon inte nöjer sig med ramsan och skriker oss till sig
Där har du ditt eget svar, varför det är som det är, förmedla nu VÄRLDENS mest självsäkra mammaattityd :wink:
Skickar med en grym text som du kan läsa läsa och läsa om du inte redan har :wink:
Som jag ser det så tillhandahåller SHN-kuren (AW) det förhållningssätt som i sin tur gör verktygen funktionsdugliga. Utan rätt förhållningssätt funkar inte verktygen. Med rätt förhållningssätt fungerar verktygen. Rik av erfarenhet så kan jag lugnt säga att så ÄR det Det är känsla och attityd av självklarhet (förhållningssätt) som avgör hur man hanterar verktygen och hur kuren sedan i sin tur fungerar. Schema och verktyg utgör själva basen men det är förhållningssättet som får saker och ting att hända . Förhållningssättet är som bakpulvret i ett recept på sockerkaka ! Utan bakpulver händer ingenting... Rik av erfarenhet där också...

Varför jag lyckas få till det hela är inte för att jag är så jäkla bra på att ramsa i olika tonarter eller på "rätt" ställe eller håller på schemat till 100% . Nej - det handlar om att jag har en övergripande tro på mig själv, barnet, situationen och på sömnens betydelse för en bra förälder/barn-relation. Ja, hela familjerelationen . Alla behöver vi sömn för att fungera och kunna tänka/agera på ett vinnande sätt i vardagen. En god sömn är språngbrädan till att kunna se allt det som finns där ute som är meningen med Livet! Hjärnan behöver vila för att kunna ta in information. För säg mig den som kan släppa tanken på sömn när någon i familjen har sömnproblem… Alla vet hur dessa grubblerier mörklägger vardagen för de som befinner sig i situationen. Ja, det är bara att läsa på diverse forum där sömnbekymmer och dess hantering eller hopplöshet upptar SÅ mycket tid av ältande fram och tillbaka. Man vill ha en lösning men ser inte skogen för alla träden. Det är bara man själv som har förmågan att genom kunskap förändra en situation där barnet/föräldern (=sammanhanget) inte får den sömn det behöver. Inget av vad AW, jag eller vem som helst annan person än man själv säger kan förändra någons situation. Tänk vilken TILLGÅNG det är ! Man har ju det hela i sig och är således inte beroende av omgivningen eller experter för att förändra en situation! KAN SJÄLV - ett begrepp som varje 2-åring ger som budskap till omvärlden. Den känslan av egen förmåga tappar vi dock på vägen... Men med medvetenhet kan vi plocka upp den! Och nu vet du !

Mitt sätt att se på sömn som en grund för känsla av hanterbarhet och glädje i vardagen bidrar till att förhållningssättet jag har är likställt AW:s. Det innebär dock inte att jag ”gör som AW gör”. Jag är övertygad om att om Anna och jag skulle kura samma barn samtidigt så skulle vertygtsanvändandet vara olika. Både gällande tidpunkt för ingripande och sättet i själva verktygandet. Helt säkert Men förhållningssättet skulle vara det samma och därför skulle vi lyckas lika väl båda två. Helt säkert det också

Av den anledningen så är det ju alldeles självklart att man ska "modifiera" eller "köra en egen variant". En del vill slå på stora trumman och säga att ”jo, jag körde en egen variant” eller ”ja, jag kan ju inte hålla med om ALLT…” Då vill jag fråga mig hur det annars skulle gå till?! Något annat än att ”köra egna varianter” är otänkbart i min värld! Det kan enligt mitt sätt att se det inte bli på annat sätt - vi är inte alla AW eller Mammut som tur är (....och inte ens vi är oss själva alla dagar ) utan alla är ju sina egna personer. Vad SHN-kuren bygger på är att vi alla är olika - men mer lika än olika. Det är likheterna man tar fasta på när det gäller att förstå varandra i mellanmänskliga relationer. Som i Barnaboken och SHN-kuren t ex. Man ska ta in kunskapen som på olika sätt förmedlas och införliva den i sig själv - då blir kunskapen till egen visdom! Då blir förhållningssättet också rätt och man lyckas med att hjälpa sitt barn att sova skönt om natten. På sitt alldeles egna sätt med det alldeles unika barnet. En unik situation byggd på de mellanmänskliga likheter som vi inte får förbise i jakten på det unika hos alla. Den jakten gör oss oförmögna att se att vi har en påverkan och en möjlighet till förändring som gynnar sammanhanget familjen. Många som "går in i väggen" lever med just den känslan. Den är tärande. Genom att istället bejaka och se till likheterna kan det unika hos varje individ frodas !

Angående verktygen så är jag alldeles säker på att man kan få sitt barn att somna/somna om lugnt om man sjunger ”är du kär i mig ännu Klas-Göran” och hoppar 8 hoppsasteg baklänges med en röd och en grön gummistövel på fel fot ute på balkongen var 4:e minut - om man bara hade tilltro och ett vinnande samt självklart förhållningssätt till situationen, barnet och sig själv ! Absolutamente

Därför ska man vara så påläst att man kan ta kunskapen till sig och förankra i sin egen personlighet samt att våga agera som egen person i kurens alla moment - inte en kopia av AW eller Mammut. Ni vet hur det är med dåliga kopior... Om jag kan, så kan jag lova att alla andra också kan - jag är bara en Mammut bland alla andra....
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"