Schema för blivande kur-barn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
leijfi

Inlägg av leijfi »

Alltså, det här med att sova på dagarna, som förut var så enkelt, har nu blivit svårare..

I vagnen vaknar han några gånger om på båda lurarna. Det vagnades och somnades om..

Men, en framgång är ju att han somnade på under kvarten på eftermiddagsluren, vilket gjorde att han fick sina 45 minuter, som planerat. Han vaknade dock 3 minuter innan jag skulle gå och och väcka. Men men..

Är det vanligt att dagslurarna strular nu när nätterna börjar sätta sig? Nån som har några schyssta tips om hur man ska jobba vidare med dagslurarna? I nuläget sover han ju som sagt morgonlur (8.30-10) och lunchlur (11.30-13.30) i vagnen på rygg. Filt ligger över suffletten och det blir mörkt där inne. Eftersom jag bor i radhusområde, med VÄLDIGT nyfikna grannar, vagnar jag bara, drar inga ramsor, för folk runt omkring skulle undra vad tusan jag pysslar med..

Eftermiddagsluren lägger jag i hans egen säng. Drar för gardinerna, men det blir ju inte direkt kolmörkt. Jag har på ganska hög musik utanför och försöker låta så mycket som möjligt. Disk och annat sparas oftast till denna stund. Till denna sovstund har jag en dagramsa.

Precis som jag har skrivit tidigare, kan jag hantera dessa dagslursproblem utan några större svårigheter dock.. Jag vet ju att han somnar om, och att han sover på nätterna.
Mor till Alfred, född 091207, som började kuras 100409
Elle

Inlägg av Elle »

Varför inte låta honom sova på mage i vagnen också?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
leijfi

Inlägg av leijfi »

Hej!

Vagnen är tyvärr för smal för att sova på mage i. Men jag tog vara på det ruggiga vädret idag och lade honom för att sova inne på lunchluren. Det gick skapligt. Han vaknade efter 45 minuter (dessa 45 minuter alltså.. :) ) Ramsan gick ok, och han somnade efter en liten stund. Han vaknade en omgång till, men lyckades somna om på egen hand.

Idag kom den stora tröttheten för mig, då jag fått sova flera nätter i rad. Jag är helt knäckt. Tur att det är helg nu och att min man kan ta över. Iom att tröttheten smugit sig på nu när man får börja slappna av, kommer osäkerhetskänslorna igen. Men de motas så gott det går. Det som glädjer mig är att se min lilla solstråle lysa ännu starkare och äta som en liten häst.
Elle

Inlägg av Elle »

Det jag menar är att när juvelen fått korn på magsovandet så kan det vara svårt att sova längre lurar på rygg. Mina två har fixat max 45-minuter på rygg. Men du känner din juvel bäst.

Sedan är det ju så att ni är bara under uppföljningsveckan och det är vanligt att det tar lite längre tid innan dagslurarna sitter klockrent.

Så fortsätt ert fina arbete!
Trevlig helg :heart:
/Elle
leijfi

Inlägg av leijfi »

Tack för din uppmuntran! Jag måste be om ursäkt för mitt negativa sinne, tröttheten lamslog mig och jag var tillbaka i tankarna jag hade för en vecka sen.. Men de onda andarna ska motas och fördrivas!

Vi får köra vidare på rygglurar och maglurar lite blandat, vagnen tillåter inte riktigt maglurar och jag tar gärna lite promenader under de långa sovpassen. Men jag vet att Alfred och jag löser det!

Trevlig helg på er med!

/Livan
leijfi

Inlägg av leijfi »

Helgen har avlöpt bra, uppvakningar i vargtimmen, men jag antar att det kanske hänger i ett tag? Finns det någon bra taktik för att mota uppvakningar i denna arla timme? Jag har i nuläget tagit fasta att försöka pangramsa så fort han gnyr till 04.10 (vilket han gör nästan på minuten varje morgon). Kanske bättre att låta honom vara och se om han löser det på egen hand?

Precis som AW skriver i boken har Alfred blivit sjuk.. Han snorar och har feber. Så nu har vi lagt på en kvart vid läggning och väckning så han får 30 min till. Jag tror verkligen han behövde det ikväll, då han somnade på 3 minuter!! Men det har varit en väldigt hängig och ledsen kille idag..

Vi jobbar vidare här hemma, och SHN-boken ligger på sängbordet och läses i varje kväll. Äntligen börjar mina krafter återvända. Men kunde tro att man skulle bli så knäckt av att få sova igen.. ;) Jag har dock insett att jag har stressat upp mig kvällstid och panikat lite över att få till skratten innan det är dags för godnatt.. Insikten har gjort att våra senaste kvällar har blivit mycket trevligare för alla inblandade och läggningarna har gått fortare och enklare för varje kväll!

/Liv
Elle

Inlägg av Elle »

Vad härligt med insikter! Visst blir man otroligt trött när man äntligen får börja sova, man skulle själv behöva en SHN-kur :wink: :sleep:

Ja, det är jättevanligt att uppvak i vargtimmen sitter i ett tag. Jag skulle ge en ramsa direkt som upplyser om att det ännu inte är morgon. Sedan kanske lite Mozart? Eller annars låter du det vara tyst. Känn efter vad som passar er, huvudsaken är att det inte blir "underhållning" för på natten sover ju alla som grisar :sleep: Somnar han om efter din ramsa?

leijfi

Inlägg av leijfi »

Hej!

Jodå, efter ramsor i vargtimmen somnar han om. Det kan dock vara så att han vaknar upp efter 30 minuter eller så.

MEN, de senaste två nätterna har han inte vaknat ALLS! Både igår och idag vaknade han vid 6.40 (vi går upp kl 7). Igår låg han mest och pratade, men idag var han ledsen. Idag ramsade jag honom och han somnade om efter en liten stund.. Det verkar som om jag bara behöver börja tänka på vad jag ska göra och fundera över mitt eget beteende så sover han bättre på en gång..

Trots snuva har även lurarna gått klockrent. Igår vaknade han en vända på lunchluren, men inget mer.

Jag är återigen stum.. Han har sovit två hela nätter. Galet. Men, om han vaknar upp i vargtimmen kör jag en ramsa och tystnar sen, det har jag ju gjort hittills med bra resultat uppenbarligen :)

Tack för allt stöd!

/Liv
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt! Vilka framsteg!

Barbamamman

Hur går det för er?

Inlägg av Barbamamman »

Hej :)
Vi började kura samtidigt och jag har med spänning och förundran även följt er tråd under kurandet. Undrar hur det går för er nu?

kram Barbamamman
Mamma till son född dec2009
Började kura 2010-04-09
leijfi

Inlägg av leijfi »

Hej!

Jodå, för tusan, här går det underbart! Han sover hela nätterna! För några nätter sen vaknade han några gånger och så, men det är väldigt sällan nuförtiden. Han kan fortfarande vakna till nån timme efter läggning och knorra, men söver sig själv. Det märks att han har börjat gilla att sova!

Men, det börjar också märkas att han har blivit äldre. Han har svårare att sova sig igenom eftermiddagsluren, så jag tänkte stuva om i hans schema för att ta bort en halvtimme. Jag skulle även vilja stuva om helt i hans schema för att han ska få 12 timmars natt också, och skulle därav behöva ha lite råd.. Ska man ta alla förändringar på ett bräde eller ska man fasa ut schemana mot varandra? Jag anar att det kan börja gå lite troll i sovat igen när tiderna ändras, tips kring hur jag ska förhålla mig kring det?

Jag vill även spränga in en andra frukost, för han har nu börjat äta mer och mer. Jag märker att han inte riktigt står sig på morgonamningen längre. Jag tänkte börja ge honom enbart mat vid lunch nu.

Hans "gamla" schema är:
7 morgon och amning
8.30-10 sova
10.30 mat (puré+amning)
11.30-13-30 sova
13.30 mat (amning)
15.30-16.15 sova
16.30 mat (gröt+amning)
19 nattamat (ersättning)
19.30 natt

Nytt schemaförslag:
7.30 morgon och amning
8.15 gröt
9.15-10 sova
11 mat (puré)
12-13.30 sova
14 mat (amning)
16-16.45 sova
17 mat (gröt+amning)
19 nattamat
19.30 natt

Kommentarer på nya schemat?

Sist men inte minst, vill jag än en gång skicka alla mina varmaste kramar till er som har peppat mig i detta, ni har varit ovärderliga!

/Livan
Elle

Inlägg av Elle »

Vad roligt att höra att det går så bra för er :D ! Jag tycker att det nya schemat ser toppenbra ut. Jag har alltid förespråkat att ta alla förändrinagr på ett bräde. Ställa in sig på att det tar tre dagar att införa och upp till en vecka innan det är helt stabilt.

När du har lust så får du gärna skriva och berätta om er resa med SHN-kuren i den klistrade tråden "Livet efter kuren- en uppmuntran". Du hittar den längst upp här på Kurforum.

Lycka till!
leijfi

Inlägg av leijfi »

Hej!

Jag vet inte om jag ska fortsätta på min gamla tråd eller starta en ny, men jag testar här.

Nu är det ju ett tag sen jag skrev här, för att det har gått så himlans bra. Lilleman sover 12-timmars nätter och gjort det med säkerhet i flera veckor nu. Dagslurarna funkar bra. Bäst funkar förmiddag och lunch-lur, eftermiddagsluren kan kinka lite ibland, men det märks att det snart är dags att minska på sovtiderna igen.

Nu till mina bryderier;

De senaste tre kvällarna har lilleman vaknat efter ca 1-1,5 timme efter läggning (han somnar på 5-10 minuter som standard). Natten som var vaknade han vid 4-rycket, men somnade om själv. Jag märker att det händer mycket hos honom nu, tänder buktar ut här och var, och han är väldigt mån om att vara i närheten av mig eller hans pappa när han börjar bli trött, så det är lätt att börja "dalta". Jag gör allt för att behålla ATTITYDEN, men jag vill också berätta för honom att jag är här. Hur ska jag göra detta? Det är så svårt..

Sen undrar jag hur jag ska göra med bekräftelsen. När han läggs och sedan tystnat, ska jag fortsätta bekräfta? Han har ju sovit väldigt säkert med undantag för de senaste kvällarna. Hur länge ska vi fortsätta bekräfta vid läggning?

/Liv
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Det är en fröjd att läsa ditt inlägg :heart:

Det är säkert som du skriver, mycket händer i lillemans liv, sätt dig och var mycket på golvet, han är kanske inte så mobil ännu men låt han klänga när DU sitter på golvet, när han transporteras från punkt A till B är det en god ide att bära honom utåt, då "skyddar" du inte hoonom på det "daltande" sättet som du beskriver
Har du barnaboken?? Om inte så kan du läsa om ALLT och jobba upp din attityd och få ovärdeliga perspektiv på tillvaron många år framöver

Separat bekräftelse behövs inte vid läggning eller uppvak mitt i natten, lägg nu ingen vikt vid dessa små uppvak (som sonen klarar galant själv) glöm inte att det är helt OK att vakna, bara man kan somna om själv :wink:

M
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"