Jag började kura min lille son på 5 månader igår. Vi har en bra rutin, där han sedan säkert 2,5 mån tillbaka har somnat kl 18.30 och för det mesta inte fått stiga upp förrän vid 06-06.30. Däremellan vaknar han dock gärna varannan timme, men det händer också att han sovit många fler timmar än så i sträck. Det varierar mycket, ibland kan han vakna till och somna om av sig själv utan att bli ledsen men allt som oftast behöver han hjälp. Tom igår har han ammats en gång vid 4 tiden på natten, utöver dagen. Själv har jag dock inte sovit mer än 3-4 timmar i sträck någon gång sedan han föddes och vill inget hellre än att denna kur skall fungera så jag kan få lite ordentlig sömn igen!
Efter första natten har jag några frågor som jag hoppas att någon av ni kunniga mammor kanske kan belysa något.
Som jag förstår det skall man inte buffa mer än absolut nödvändigt även första natten. Jag kände dock att han flera gånger blev riktigt uppjagad och då gick jag in för att försöka buffa honom lugn. Det känns som att buffningen inte tar, han prosterade/skrek länge vissa gånger. Jag fortsatte då tills han lugnade sig, kl 04.30 i nästan en hel timme. Är det rätt? När jag sedan påminnt utanför dörren har han skrikit upp sig igen. Till slut gick jag in och buffade igen, var det rätt och nu under första natten buffade jag honom säkert 6-7 gånger. Är det rätt?
Hur skall jag göra inatt, skall jag försöka buffa bara i s.k. krisläge och om han verkligen låter förtvivlad men låta honom hållas om han inte låter riktigt ledsen även om jag tyckte ramsan tog dåligt igår natt? Det är så svårt att veta hur ledsen han får låta! Han snyftade mycket under skriken igår natt. Hoppas på förbättring inatt.
Han ammas totalt fyra gånger per dag, efter varje sovpass. Får en stor portion välling en timme innan läggdags, sen båda brösten precis innan han skall sova. Tror ni det skall vara nog för att han skall känna sig mätt under natten eller behöver han gröt istället för välling?
Under dagen sover han 45 min på fm, sen 2h till lunch och sedan 45 på em (ny rutin from igår). Innan dess har han sovit fyra gånger per dag och det har funkat bra, men lurarna har blivit allt kortare varför jag ville försöka införa 2h för att han skall sova en ordentlig stund även på dagen. Osäker på om det är rätt att ändra en rutin som annars funkat bra dock...
Vet inte om någon av er har tid att läsa detta oroliga babbel, men har ni det vore jag oerhört tacksam!
Kram