Tandborstnings tips

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Tandborstnings tips

Inlägg av Luvisen »

Hej hopp,

Här kommer nästa etapp :wink: Tänder. Nu har de små gaddarna tittat upp :lol:

Hur får man till en trevlig rutin med tandborstningen?

Försökte att borsta ihop. Men sedan när det var dags för mig att hjälpa Bebis blev han jättearg :evil:

Sedan försökte jag visa på mig och då verkade han enthusiastisk och visade gaddarna bara för att bli arg så fort jag skulle till att hålla tandborsten åt honom. :roll:

Imorse nar vi gick till toan för att borsta blev han grinig bara han såg tandborsten... :?

Hur gör man?
Han verkar ha slagit i tandköttet på ngt sätt för det är en liten svart fläck precis vid lilla tanden...kan de vara blod? Inget att oroa sig för, eller hur?

Kram/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Här hemma etablerades Tandborstsången (du vet Jojje Wadenius gamla klassiker) så fort gaddarna visade sig och sedan var det väldigt spännande att undersöka hur det hela gick till. Låt honom hållas länge med borsten tills han är lite mätt på det hela, och sedan glatt "och så borstar mamma en stund med sången" eller så. Vi har sjungit och borstat först, och därefter har barnen fått gno så länge de haft lust. Men vilken väg som, liksom. Men sången blev som ramsan, betingad reflex, ungefär. Och nästan obefintligt ifrågasättande av tandborstningen. Annars finns det tandborsttrådar att söka på, om du vill ha andra tips.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Låter gulligt och bra :P :heart:

Sökte efter trådar men fick ingen träff :? Måste sökt fel på ngt sätt...
:lol: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

Hej

Här borstars det själv. För C vägrar något annat, och jag kan ju inte bända upp munnen på henne. Men istället får hon borsta ganska många gånger per dag (ja eller hon typ tuggar runt den med ganska mycket tandkräm). Allt såg bra ut på tandläkarbesöket med, så det har nog funkat.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Yep. Det var min plan B typ... 8)

Kram/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
cillus
Inlägg: 178
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:26
Ort: Vaxholm

Inlägg av cillus »

När A var liten fick hon också en egen tandborste att smaska på.
Det är först nu vid treårsåldern som jag eller far borstar lite på hennes tänder.
Då säger vi att vi ska kolla efter busiga tandtroll.
Och efter att jag köpte en eltandborste är det den hon VILL HA! :D
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

:thumbsup: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Här har det "borstats" sedan hon kunde sitta själv, inga gaddar då, men jag tänkte då att hon gott kunde få bekanta sig med det ändå, så att det inte blev strid då tänderna kom. Vi har "vår" stund i badrummet, sitter mitt emot varandra på golvet, jag med min borste och t-kräm (fuskar utan den när vi har kvällen kvar om man säger), hon får ta bort lock på tubarna och hjälpa till med att klämma ut på mammas bortse och sätta på locken igen.

Hon älskar det. Sedan får hon sin borste och får sno runt den bäst hon vill, jag borstar mina och så tittar vi på varandra. Jag berömmer MYCKET och när hon sträcker sig efter min borste biter jag ihop mina tänder så att hon inte kan få ut den och passar då på att köra en sväng på hennes tänder. Sen får hon fixa själv.

Det blir vad det blir, men allt hänger på att hon tycker det är roligt. Det är mitt fokus, sen om vi borstar supernoga eller inte det spelar ingen roll.

Men att vara ett föredöme och att be om hjälp är jättebra. De tar efter som svampar vet du, så borsta på du för glatta livet på dig så hänger han med skall du se. Ingen press, bara roligt. Och gör det till er stund, leta upp tandborsten tillsammans och skölj och gå igenom de olika stegen. Vi ramsar borsten efteråt: "tack, tack borsten - ses ikväll" etc etc

:wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

:lol: :thumbsup: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Bebis vill borsta själv...Men han behöver titta länge när jag gör, sen härmar han. Ursöt. Skönt att vi slipper bråk om det. Nu är det ju riktigt trevligt. Tillsammans- som vanligt härligast! Idag fick jag tom borsta lite grann åt honom. :lol:

/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
CiL
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 21 mar 2010, 06:37
Ort: Stockholm

Inlägg av CiL »

Ett roligt sätt att lära sig borsta baksidan på framtänderna är att stå framför spegeln, öppna munnen helt, lägga borsten hårt bakom framtänderna och dra ut och ned snabbt. Ger efter träning minst 50 små spegelskvättdroppar per drag och mycket noggrann borstning just där.
Mamma till son född januari 07
Minikurad våren 2010
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Tack! Det ska vi prova :D /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"