Nyfödde Olle

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Visst kan du låta honom sova 2,5! Vi har tom ett tretimmarspass, men det är ju vi det. 8) Här är det också få pass som blir två timmar, nått 2-2 har vi aldrig fått till, utan här blir det ett schema från helt andra förutsättningar. Men det blir ju bra det med! :D
AnnaSund

Inlägg av AnnaSund »

Hej,

Nu är vi tillbaka igen och behäver stöd och råd.

De senaste tre veckorna har Olle fått mer och mer ont i magen och knip. Det kommer lite då och då under varje vaken pass men kvällarna och nätterna är värst. Han sover på mage, jag är noga med raparna och jag dricker en hel del amningste.

Vårt "schema" ser ut så här:
Han vaknar vid 7-8 och är vaken drygt 1 timme.
Därefter sover han 1.5 eller 45 min beroende på om dagen började tidgt eller sent. Därefter ser varje dag ungefär likadan ut:
10:00 mat
11:30 - 13:30 SOVA
13:30 mat
14:45 -16:30 SOVA
16:30 mat
19:00 kvällslurk
sova
22:00 väcks för mat
04:00 väcks för mat
Dessa två pass är tanken att han ska väckas för mat men än så länge vaknar han före jag hinner väcka honom.

Innan jag införde de fasta måltiderna åt han flera gånger per natt. Nu har jag förstått at han egentligen inte var hungrig utan vaknade och grät för att han hade ont i magen. Efter ca 5 minuters tuttande blev magen lugn i gen för gaser kom ut tack vare sugandet.
Han har ont i magen på kvällarna och jag lyckas inte få honom att sova mellan 19-22 men han somnar alltid efter 22-målet. Däremot vaknar han runt :01:30-02:00 tiden och kvider sig fram och tillbaka fram till han får mat kl 04:00. Den senaste veckan har han tyvärr också börjat gallskrika på natten i intervaller (som på dagen och kvällen) av knip. Jag har tagit upp honom på nätterna när det varit som värst och tryckt honom hårt mot min mage och bröst och buffat honom i rumpan. Detta verkar ha hjälpt mot smärtorna.'
Mellan 19-22 har jag de senaste 10 dagarna haft honom i bärsjal eller liggandes på mig i soffan. Han skriker i intervaller när det onda kommer och tystnar så fort det släpper. Tyvärr får han inte ro att sova mellan varven utan ligger bara med stora ögon och tittar.
När jag började vagna dottern på nätterna kändes det alltid bra att inte ta upp utan att fortsätta vagna för jag visste att hon var trött men med sonen känns det helt fel att vagna när jag vet att han har ont och att det onda lättar när jag håller honom hårt hårt mot min kropp. Samtidgt är jag rädd för att han vänjer sig vid att bli upplockad på nätterna när han gråter.

Min man veckopendlar och jag är själv med min son och dotter hela dagar och nätter. Min dotter har börjat bli väldigt olycklig av allt gråt från lillebror och på em när han sätte ri gång att gråta så lägger hon sig ner på golvet och gråter också. Just nu känner jag mig så trött och kan inte riktigt se klart,Jag skulle vara så tacksam om någon med liknande erfarenheter (eller vem som helst) kan komma med lite råd om hur vi kan få det bättre.

Tack!
Mamma till Karin född 2007-11-20 och Olle född 2010-02-05
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Anna! :D

:idea: Jag har inte prövat det själv, men vet att många här på forumet har fått god hjälp av Sempers magdroppar för ledsna barnmagar.

Annars tänker jag att det är lite misstänkt att det onda kommer så mycket just på kvällen. Jag lutar åt att åtminstone en del av det skulle kunna vara kvällstrassel till följd av övertrötthet. Vad tror du om det? Som du beskriver det så ligger ni ju långt över de rekommenderade 16 sömntimmarna per dygn, men en del barn ÄR tröttisar, och om ni har trassel på nätterna kanske han ändå inte får tillräckligt med sömn?

Har man drabbats av kvällstrassel så är boten 5- eller 20-minlur, så att man kan äta som folk sedan. Jag gav den gärna i bärsjal, eftersom man ofta är upptagen med att fixa middag, lägga syskon etc den tiden (och dessutom är det skönt att sova upprätt och mage mot mage för den som ev har magknip, som du redan har konstaterat). Andra ger den på soffan, eller en filt på köksgolvet, eller rent av på någons arm. :D Och får man lite styr på kvällspasset, så kan man få i sig mer mat då, vilket i sin tur trasslar upp nätterna. Eftersom allt hänger ihop.

En annan fråga jag ställer mig är om du reagerar för snabbt när han vaknar på natten - om han bara behöver fisa stör du nog mer än du hjälper genom att vagna. Så vad tror du om att ha lite is i magen och se vad han trasslar ut själv? 8) En vetekudde (som man värmer i micron) kan vara skönt om han har magknip också, och kanske en skön solfjäder och ev lite buffning om det behövs kan vara ett bra alternativ till vagningen också?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
AnnaSund

Inlägg av AnnaSund »

Tack så mycket chokladkaninen! Jag är säker på att jag reagerar för snabbt på nätterna. Eftersom jag är ensam med båda barnen på veckorna är jag rädd att storasyster ska vakna av lillebrors gråt och plockar alltså upp för fort. Har tänkt mycket på hur jag ska lösa detta och det lutar åt att vi får möblera om ett tag. Syster sover idag vägg i vägg.

Jag återkommer med rapport :)
AnnaSund

Inlägg av AnnaSund »

P.S Vi använder sempers magdroppar samt fänkålste. Svårt att säga om det hjälper för jag vågar inte testa hur det blir om jag slutar :)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Var lugn för storasyster. Hamna INTE i syskonfällan, vad du gör.
Det finns allt för många småsyskon som fått sin sömn förstörd eftersom föräldrarna av missriktad välvilja velat skydda storasyskonets sömn och därför aldrig har gett det mindre syskonet chansen.

:arrow: På samma sätt som att den äkta hälft som inte har ansvar sover vidare på natten även om barnet härjar så gör syskon det också. Lita på det!! De vaknar inte, och om de skulle göra det så somnar de om utan åthävor.

Vi har inte ens en dörr emellan och vi kan näsfrida, nässpraya och avvakta helt utan att Edvard vaknar/hör av sig. Han vet att vi sköter saken, precis som er storasyster vet att ni gör det.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"