Frågor efter en vecka av kurande, vaknar ofta om natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
litens mamma

Inlägg av litens mamma »

Hej! och tack igen för det fantastiska engagemanget!
Det är fantastisk att få så kloka råd och sån värme till svar.

Vi hade en riktigt bra natt. Liten vaknade först vid midnatt och var då vaken ca 30 minuter. Sen sov han till 0330 och var då vaken 5 minuter. Sov en timme och var vaken 5 minuter.

Han vaknade sedan 0640 på bra humör och då fick det vara morgon.

Det var litens mormor som kurade liten i natt, så all eloge till henne och till liten förstås. Nu laddar vi inför i natt!

Kram Sarah med familj.
Mamma till pojke född i maj 2009
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Mormor kurar :shock: Wow! Vad häftigt! Önskar att man hade en sån mormor. Lite avis :mrgreen:

Lycka till ikväll och glöm inte att vänta med morgon tills kl är morgon. Annars är risken överhängande att Liten vaknar tidigare och tidigare...

Jag tror ni grejar det här suveränt! Go for it!
:heart: Kram/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
litens mamma

Idag firar vi!

Inlägg av litens mamma »

För i natt, som var den fjärde natten, vaknade liten bara en (1!!) gång. Var då vaken i ca 20 minuter.

Jag är så stolt över liten, han har verkligen klarat detta galant.

Ett stort tack till er som tagit er till att svara på mina frågor och ett speciellt stort och varmt tack till dig Luvisen. Din hjälp har verkligen fått mig att känna "säkerheten" och dina första svar kändes verkligen som en livboj när jag höll på att drunkna i sömnlösheten för någon månad sen.

Jag kommer säkert komma med mer frågor, men idag njuter jag bara!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Du skrev
men idag njuter jag bara!
Och jag med dig :heart: :heart:

Tack för värmen jag får tillbaka. Kram!/Luvisen
SM rookie
litens mamma

Inlägg av litens mamma »

Hej igen!
vi har kurat nu i en vecka och natt 5 sov liten hela natten!
Två av de tre senaste nätterna har dock liten haft ett långt uppvak på ca 2 timmar. Det verkar som att om han inte somnar om snabbt måste han vänta på nästa sömntåg. Uppvaket sker mitt i natten.

Dagslurarna funkar utan problem och vi har inga problem med vargtimmen, så vi är ändå nöjda. Men liten är så trött de dagar han har varit vaken på natten.

Jag behöver lite tips på hur jag ska hantera uppvaket. Liten är väldigt bra på att skrika upp sig och får väldigt lätt "gråthicka" och då har han svårt att somna om.
Ska jag bara ramsa? om jag går in och solfjädrar, ska jag då vänta tills liten nästan somnat, eller ska jag bara solfjädra tills han är lugn? Om jag bara solfjädrar tills han är lugn finns det stor risk att han gråter upp sig igen.

Jag känner själv att jag tappar självförtroende och blir osäker på vad jag ska göra, något liten säkert känner av...

Tacksam för tips!
/ Sarah
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej Sarah!

Vad glad jag blir när jag hör era goda nyheter :P Underbart. Kram till er!

Du skrev
Ska jag bara ramsa? om jag går in och solfjädrar, ska jag då vänta tills liten nästan somnat, eller ska jag bara solfjädra tills han är lugn? Om jag bara solfjädrar tills han är lugn finns det stor risk att han gråter upp sig igen.
1) Vi vet aldrig vad våra barn kommer göra. Släng den tanken i sopen. Det blir bara negativa förväntningar som liten genast svarar på.

Om jag vore du skulle jag solfjädra tills man halvsover. Eller sover och sedan ramsa ut mjukt, nästan viskande. Men du får inte vara RÄDD för att störa.
Så här ska du tänka: Jag har en plan klar, jag går in och utför. Jag är bombsäker på att det här är precis vad Liten behöver. Punkt.

Tänk så, kör så!
Om det funkar fin fint får du nästa natt backa i FÖRTROENDE. Din Liten grejar det här. Stora pojken :D . Så ska du känna. Tro mig Liten kan. Bebisar är sjukt snabba på att inhämta info!

Go girl!/Luvisen
SM rookie
litens mamma

Inlägg av litens mamma »

Hej igen!
Det har nu gått snart 3 veckor sedan vi började med kuren och vi är otroligt glada då det har gått väldigt bra. Liten vaknar oftast bara en gång på natten och behöver då antigen en ramsa eller hjälp att lägga sig ner på mage igen.

Vi har haft 4 "dåliga" nätter sen vi började kuren och vi har insett att de dåliga nätterna följer på dagar där liten har varit med om mycket.
De flesta dagar är det bara jag och liten (och litens pappa när han inte jobbar såklart) och vi gör samma saker varje dag. Igår var dock en spännande dag med 3-års kalas hos litens kusin och i natt vaknade liten 6 gånger. Samma sak hände förra veckan när vi passade litens kusin över dagen.

Liten är otroligt glad på dagarna, det har han alltid varit och det är han även när han träffar andra människor. Eftersom vi hade anat trenden redan innan igår, såg jag till att sitta på golvet, så att jag fanns tillgänglig om liten behövde mig. Han hade dock fullt upp med att titta på sina kusiner och alla spännande leksaker. Vi följde rutinerna som vanlig, med undantag för att han åt middagen borta. Min systers barn är också kurade och har schema, så de har full förståelse för det här med schema.

Jag är inte särskilt orolig för detta, nu vet jag ju att liten kan sova hela natten. Jag undrar dock om någon har tips för hur jag ska få liten att sova bra även efter en spännande dag.

Tack!!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej igen :P

Stega tillbaka i förtroende att Liten kan somna om själv. Det tror jag Liten behöver. Har du Barnaboken? På sid 383 står det om nattsömnen för små som börjar närma sig 1 år... Det kan förklara en del :wink:

Känner du dig glad och förväntansfull inför nästa dag då ni haft besök/besökt/varit på kalas? Eller är du lite orolig för att Liten inte ska få den sammanhängande sömn Liten så väl behöver efter en späckad dag av aktiviteter?

Ganska viktig observation för att ge rätt attityd inför en härlig sömn...

Värme /Luvisen :heart: :heart:
SM rookie
litens mamma

Inlägg av litens mamma »

Hej Luvisen!
Liten är duktig på att somna om själv, det gör han flera gånger varje natt. Jag känner mig numera avslappnad vad gäller litens sömn. Jag vet ju som sagt att han kan sova. Jag skulle säkert kunna backa ytterligare, men jag tycker inte det kan förklara varför han sover så oroligt efter just spännande dagar.

Jag har BB, men den första upplagan (svärmors gamla) och sidan som du hänvisar till stämmer inte. Jag har dock läst om sömnen i delen elva månader- ett år Där står om precis motsatsen till det jag upplever- att barn snarare drömmer mardrömmar efter lugna, fina dagar. Jag ska se till att läsa i en senare upplaga så snart tillfälle ges och se om det står något annat där.

Tack igen.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ok. Nej det är samma text som du hänvisade till men jag undrar "fina dagar", kan de inte inbegripa roliga dagar?

Min son är i samma ålder som Liten och han är ängslig för jag blir lätt stressad :oops: vid sammankomster och han har haft mkt oroliga nätter vid några tillfällen. Men jag märker att när min stress gått ner och jag tyckt att det varit roligt med kalas tex så har han helt plötsligt sovit bättre :shock:

Nu "stämmer" min sons sömn "bättre in" på BBs beskrivningen... Men allt i genom sover han blytungt de nätter som följer mina "bra" dagar.

Men du kanske också har roligt på späckade dagar? I så fall har jag ningen naning varför Liten sover så oroligt. :roll:

Kram! /Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"