vädrar ilska

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Gäst

vädrar ilska

Inlägg av Gäst »

Vill bara skriva av mig lite :!:

Jag kommer ju att ha barnen på dagis, aldeles för tidigt. Och jag avskyr det :evil: Jag är livrädd för att barnen inte ska fostras, och bli helt sjövilda, och lära sig löpa amok med både männsikor och saker.

Min äldsta lyckades jag i princip undvika dagis, i tre år, med en kortare vistelse som undantag i två årsåldern...
Och jag är nästan övertygad om att det att jag inte hade honom på dagis (i princip) formade honom till en god, och bra männsika. (faktum är att dagis personalen ville han honom där i alla fall, fast än jag inte hade behov, de erbjöd till och med ett litet avtal oss emellan, om gratis dagis, bara han kom dit :shock: detta pga att han påverkade de andra barnen så positvit och var tydligen bra för gruppen, och tillsist gav jag efter, men bara en dag i veckan och väldigt kort vistelse.)
Han har tex aldrig varit i slagsmål i sitt 14 åriga liv, han har aldrig behandlat någon illa. Och han är min stolthet.

Trots min övertygelse, så blir det såsmånigom dagis för mins yngre barn :shock: . Hur korkad är man inte då...

Men nu är det väl inte det som irriterar mig jusst nu.
Utan det faktum att folk i omgívningen undrar när jag ska sätta 07.an på dagis.
Jag är ju hemma med tvillingarna, jag kan inte förstå varför jag skulle göra det. jag är hemma, pappa är hemma, tvillingarna är hemma, varför ska han skickas i väg :?:
Hru kan man tycka att det är så bra för barnet att sättas på dagis, dryga året :?:

Svärmor gnäller, jag säger emot, och hon framhärdar, suck :twisted:
Nyligen antyde BVC det lämpliga i att sätta honom på dagis nu...
Vad är det med folk, tror de att barnen far illa genom att vara hemma, rent allmänt :?:
Vi som vill fostra, vi som inte vill lämna över till andra, borde inte vi få stöd och uppmuntran :?:
Kan ingen bara säga:, vad bra :!: Det är en stor och betydelse full uppgift att sköta om sina egna barn, den är så viktig att man inte lämnar över det till några clowner på förskolan, som skiter i vad det senare blir av ungen din...
:twisted: :evil: :twisted:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Åh sonica :heart: jag läste ditt inlägg och var nyss i köket och återberättade upprört dess innehåll för min man.

Hinner inte skriva så mycket mer just nu men ville skicka stora kramar från oss båda.

Stå på dig och strunta i både svärmor och BVC. Fy bubblan vad dumt sagt av dem :evil:

Jag blir så arg å dina vägnar så jag vill mest spotta ur mig en massa svordomar...

*går för att kyla ned sig och återkommer senare*
Nancy

Re: vädrar ilska

Inlägg av Nancy »

sonica skrev:Utan det faktum att folk i omgívningen undrar när jag ska sätta 07.an på dagis.
Jag är ju hemma med tvillingarna, jag kan inte förstå varför jag skulle göra det. jag är hemma, pappa är hemma, tvillingarna är hemma, varför ska han skickas i väg :?:
Hru kan man tycka att det är så bra för barnet att sättas på dagis, dryga året :?:

Svärmor gnäller, jag säger emot, och hon framhärdar, suck :twisted:
Nyligen antyde BVC det lämpliga i att sätta honom på dagis nu...
Vad är det med folk, tror de att barnen far illa genom att vara hemma, rent allmänt :?:
Vi som vill fostra, vi som inte vill lämna över till andra, borde inte vi få stöd och uppmuntran :?:
Kan ingen bara säga:, vad bra :!: Det är en stor och betydelse full uppgift att sköta om sina egna barn, den är så viktig att man inte lämnar över det till några clowner på förskolan, som skiter i vad det senare blir av ungen din...
:twisted: :evil: :twisted:
Hej igen :wink:

Jag har tänkt jättemycket på ditt inlägg sonica. Jag kan inte lova att det kommer så mycket matnyttigt från mig denna gången heller dock...

Liksom du begriper jag inte varför folk skall ifrågasätta att INTE sätta på dagis :?:

Närhelst jag känner att jag behöver lite moraliskt stöd (och inte så lite heller) brukar jag läsa i AW:s "Mommo" och om Dagisbebatten där. Rekommenderas varmt :!:

Det som står där är lika aktuellt som då. Förutom att jag tror att det kanske finns en tydligare pedagogisk ambition hos förskolan idag. Jag hoppas det i alla fall... Har sett för lite för att uttala mig och skall jag gå efter mina knappa erfarenheter är det inte så glädjande. Fast ditt uttryck om "clowner" tycker jag är lite väl grovt även om jag förstår att det kom till i ilskan. Finns nog otroligt många förskollärare som verkligen gör sitt yttersta för att skapa fina dagar för barnen.

:idea: Sonica, vad sjutton har svärmor och BVC med era beslut att göra, hur formulerar de sig och på vilket sätt anser de sig ha rätt att lägga sig i alls :shock: :?:

Angående din oro för framtiden vill jag bara trösta dig med att försöka se till den tiden barnen varit hemma istället för tvärtom. Dagis eller ej har du som mamma idag och varje dag en fantastisk möjlighet att skapa fina förutsättningar för barnens utveckling.

Det som gör mig ledsen i min egen situation är att jag intresserar mig vänligt och uppriktigt för hur släktingars/bekantas barn har det på dagis men det är sällan någon som frågar vad vi gör på dagarna... Däremot får man vara beredd på att oförhappandes försvara att Leia inte är på dagis eller (för döva öron) förklara att det INTE skulle innebära nån "avlastning" för mig att ha henne där.

Kram från Nancy
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och det i sammanhanget intressanta perspektivet med min bror. Han har ju varit hemma hela detta halvår med tre barn, -03, 05 och 07. Han har inte hört ett PIP om att de stora skulle behöva barnomsorg eller annan stimulans eller annat yada yada. Jag tycker att det ska bli superspännande att se hur svägerskan bemöts nu när hon tar över stafettpinnen dessa sex månader. Varför blir fok inte provocerande av honom, är det bara för att han är man och läkare kanske? :roll:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nancy:
Vad bra att du reflekterade över mitt förfärliga angrepp mot en yrkeskår jag inte alls tycker är dålig. Jag skäms, det var inte menat så :oops:
Jag tycker det är bra att det finns de som älskar barn, och gärna tar hand om andras också, men jag är väl inte helt överens med alla synsätt som försigår på dagis(förskola)
Tex detta med att inte följa upp ett dåligt beteende, med ett gott..
Det är så mycket fördömande av barnen som personer, och inte deras handling.
Jag har jobbat på dagis mest som springvik, för ett antal år sedan,
redan då var jag ju fast i barnabokstänket..och att sen se hur barnen liksom blir förkastade av personalen om de inte varit "snälla", och ingen lär/visar hur de ska bete sig istället...(detta kommer jag att ta upp med personalen, den dag de faktiskt ska på dagis, och komma med önskemål om hur de följer upp ett dåligt uppförande)

Men jag vill inte racka ner på en hel yrkeskår bara för att de inte delar mitt synsätt. Det var min ilska som talade :oops:

Jag förstår inte varför det är legallt att lägga sig i mitt liv heller, jag lägger mig inte i andras liv.
Jag fördömer inte min svärmors val tex, hon satte sina barn hos dagmamma när de var typ 8 månader, jag skulle kunna ge någon syrlig kommentar om det, om jag ville, men jag låter bli.
Min Bvc kontakt känner svärmor, vem vet :shock: , om hon bett bvc försöka prata med mig om saken :shock:
Men så kan väl ingen svärmor göra, får man hoppas, det är ju att gå lite för långt...

Eller så tror dom att mitt liv är så jobbigt med tvillingar och 1 åringen, att de på något underligt sätt tänker på mitt bästa...

Fast svärmors motivering är ju att det är så bra för barn att umgås med andra barn...

Torpsara: jag kan mycket väl tänka mig att folk inte hackar på män som är hemma. De får väl en dunk i ryggen, och får höra att de är sååååå duktiga som är hemma och tar hand om sina egna barn.
Det får en mor aldrig höra :x

Svärmor sa så här: Det vore ju bra om nnn började på dagis, så han år träffa andra barn.
-Ja inte än, det får bli senare, det finns ingen anledning, när jag är hemma.
-Men det bästa är ju att börja så tidigt som möjligt, du vet med kompisar och så
-Men han är ju bara 1, han hr inte så stor nytta av kompisar ännu.
-Men nnn(kusinen) har ju börjat nu, och han trivs jättebra, och har fått så många kompisar.
-Ja men han är ju 3.5 år, det är ju inte riktigt samma sak..
-Men kanske till hösten då?
-Det blir nog knappast det här året sa jag (sur var jag :twisted: )

Bvc sa:
Och till hösten kanske det blir dax för dagis då :?:

-hm, nja, kanske 1 dag i veckan då, på sin höjd, fast jag hade nog kanske tänkt vänta tills han är två i alla fall...sa jag.

Sen sa hon inte mer om det...
Men i alla fall. Har man ingen talan själv som förälder, ska man känna sig mer eller mindre tvingad att sätta på dagis fast man faktiskt är föräldraledig.
Jag vill ju ha vara med barnen, det var ju därför jag satte dem till världen.

nu har jag skrivit ett långt och svamligt inlägg, men det är lätt hänt :lol:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Sonica, jag har börjat nöja mig med kort och koncist och sakligt och "egoistiskt": "Jag vill vara med mina barn. Det verkar de flesta föräldrar vilja vara - och jag har möjligheten. Så då är jag det. Är det inte FANTASTISKT för oss alla, så säg???!"

Svårt att argumentera emot.

Omgivningens tjat verkar rätt slentrianmässigt tycker jag. Barn går på dagis. För det gör alla andra barn. Så är det liksom bara.

Det verkar som om folk inte har tänkt på att man KAN ta hand om sina barn själv... :lol: Lustigt egentligen.

Och barn träffar väl din 07 varje dag? Sina syskon, till exempel...?!?! Kanske kusinen också? Kanske umgås ni med några...?

Lycka till. Lyckliga ni som kan vara tillsammans!

Kram!
tomtenärfartillallabarnen
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 21:53

Inlägg av tomtenärfartillallabarnen »

Nu lägger sig detre små barnens pappa i också, fastän mamma säger att det är dags att sova..... 8)

Jag upplever det mer eller mindre som en allmän uppfattning att barn ska instutitionaliseras vid ett eller ett och ett halvt års ålder.
Det är långt många fler än min insnöade mamma och BVC som har åsikter, ungefär som att gå på dagis vore jämställt med att fullfölja en universitetsutbildning eller att skaffa sig ett "7-4-jobb".
Men i själva verket känns dagis mer som ett slags "förvaring av barn medan föräldrarna har annat för sig".
Grannpappan tex, som har en kille som är 7 månader äldre än våran 16månaders Ingo, tyckte att det var hög tid att vi satte honom på dagis eftersom Ingo är lite blyg för just den pappan (grannbarnen, 11, 8 och 2 år, har han däremot inga problem med och är hur social som helst emot) med motiveringen att deras grabb lärt sig umgås med andra barn på dagis.
På det svarade jag att det ju inte var barn som var Ingos problem, utan vissa vuxna...

Många anser också att vi borde, trots att vi båda är föräldralediga, nyttja möjligheten att sätta honom på dagis 15h/v.
Ungefär som att "Haha, då lurar ni systemet och kan vara hemma tillsammans medan barnet är på dagis". :roll:
Vi är ju hemma med våra barn för att vi älskar dem och vill vara med när de växer in i världen, inte för att vi inte har råd med barnomsorg...
sluta hänga ut trådar med MINA barns namn!
som nu någon gjorde på Familjliv.
Det är barn!
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Och jag har visst mer på hjärtat :lol:

Började tänka på alla gånger man har hört saker som:
"Föräldrar måste ta ansvar för sina barn!"
"Närvarande föräldrar."
"Föräldrar måste ge barnen mer tid!"
"Amning är bra för immunförsvaret!"

och så vidare.

Och om man gör just det, då får man höra att man borde sätta dem på institution.

Hur menar folk?

Att man ska ta ansvar för sina barn, samtidigt som man lämpar över ansvaret på någon annan?

Att man ska vara en närvarande förälder, samtidigt som man ska vara frånvarande?

Att man ska ge sina barn tid, samtidigt som man ska lämna bort dem?

Att man ska ge sina barn en grundtrygghet, samtidigt som man lämna bort dem hela dagarna och låta dem leva "sitt eget liv"?

Att man ska helamma barnen i minst 6 månader, samtidigt som

man ett halvår senare ska slänga in dem i den värsta bakteriehärden människan känner till??!


Vad BEGÄR folk av oss egentligen???!

Så vill jag gärna citera min barnmorska, tillika 3-barnsmor, som frågade hur vi skulle göra med Hugo, inför Hermans ankomst. När jag sa att vi väntar med institution utbrast hon (så modern hon är): "Å vad kloka ni är! Ni kommer att slippa allt vad syskonavundsjuka heter och det finns inte en barnläkare som egentligen tycker att det är helt uppåt väggarna att lämna bort barn under 3 år. Tänk vad härligt, nu har dom varandra och kan vara tillsammans, både hemma och sen den dag de eventuellt ska in i barnomsorgen. Då kan du skola in dem tillsammans så att de bildar sin egen lilla flock!" (Läst BB, månne??!)

Sen gav hon en massa bra vardagstips, bland annat på hur jag skulle kunna lösa långa amningsstunder utan att Hugo skulle reagera ("Lägg dig på en saccosäck, då kan han klättra runt och vara med bäst han vill utan att känna sig utanför!") Osv.

De kloka finns. Det gäller bara att hitta dem!

Kram igen
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Ojoj, börjar likna trådkapning, det här, men jag kom på ett argument som jag ska börja testa lite framöver, när jag blir ifrågasatt i dagisfrågan:

"Våra barn sover ju hela nätterna och vi kan INTE ENS förmå dem att sova i VÅR säng, så ska man få nån tid med barnen - och det vill man ju ha - så är det inte mycket att välja på. Då får man ta hand om dem själv på dagarna... :wink: "

Too much? Även med glimten i ögat?

:lol: :lol:
tomtenärfartillallabarnen
Inlägg: 45
Blev medlem: sön 11 maj 2008, 21:53

Inlägg av tomtenärfartillallabarnen »

Nya mamman skrev:Att man ska ta ansvar för sina barn, samtidigt som man lämpar över ansvaret på någon annan?

Att man ska vara en närvarande förälder, samtidigt som man ska vara frånvarande?

Att man ska ge sina barn tid, samtidigt som man ska lämna bort dem?

Att man ska ge sina barn en grundtrygghet, samtidigt som man lämna bort dem hela dagarna och låta dem leva "sitt eget liv"?

Att man ska helamma barnen i minst 6 månader, samtidigt som

man ett halvår senare ska slänga in dem i den värsta bakteriehärden människan känner till??!
Kloka ord. Det är inte alltid som teori och praktik följs åt...
Nya mamman skrev:Tänk vad härligt, nu har dom varandra och kan vara tillsammans, både hemma och sen den dag de eventuellt ska in i barnomsorgen. Då kan du skola in dem tillsammans så att de bildar sin egen lilla flock!" (Läst BB, månne??!)
De tankarna har vi också varit inne på, på så vis blir syskonen varandras konstanter, underlättar nog en hel del för att de inte ska känna sig vilse och bortlämnade.
Storebror Ingo visar redan sån ömhet och kärlek mot sina småsyskon och finns alltid i deras närhet, så de betraktar nog hono som nån slags vicevice kontaktperson.
Blod ÄR tjockare än vatten.
sluta hänga ut trådar med MINA barns namn!
som nu någon gjorde på Familjliv.
Det är barn!
Ninapn
Inlägg: 99
Blev medlem: mån 27 nov 2006, 16:25
Ort: Malmö

Inlägg av Ninapn »

Så här svarar jag när någon frågar om "dom inte går på dagis?":

"Nej, ju längre vi kan vänta desto gladare är vi! Inte innan dom är tre i alla fall. Den här UNDERBARA småbarnstiden går så himla fort ändå och vi vill verkligen TA VARA på den!!!"

Då brukar det inte komma några fler kommentarer :D
Mamma till två ljuvliga pojkar födda sep 2005, resp juni 2007
CiL
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 21 mar 2010, 06:37
Ort: Stockholm

Inlägg av CiL »

Gammal tråd, men den är så härligt animerad, bitsk och typiskt satirisk för oss i minoritet som ofta möts med skepticism.
Nya mamman skrev: "Våra barn sover ju hela nätterna och vi kan INTE ENS förmå dem att sova i VÅR säng, så ska man få nån tid med barnen - och det vill man ju ha - så är det inte mycket att välja på. Då får man ta hand om dem själv på dagarna... :wink: "
Too much? Även med glimten i ögat?
:lol: :lol:
Jag har en variant på detta som jag faktiskt använt ett par gånger när folk börjat föreläsa om varför alla barn måste göra som alla barn (gå på dagis):

"Nej tyvärr. Vi hinner inte med dagis. Inte en aktivitet till, och inte mer sociala träffar för vår son. Någonstans bland alla möten och aktiviteter med mormor, morfar, farmor, farfar, kusiner, kusinbarn, fastrar, farbröder, vänner och bekanta och deras barn måste man säga stopp. Hur har du tid att klämma in dagis OCKSÅ?"
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Om det är nån jag känner väl, alternativt har lust att vara uppnosig mot, :oops: brukar jag svara: Nä, för jag tycker att dagis är DÅLIGT för småbarn! :D

Om jag är lite mindre provokativ svarar jag: Jag ser dagis som en trade-off mellan vad som är praktiskt för föräldrarna och vad som är önskvärt för barnen - och den balansen tippar som jag ser det nån gång vid 3-4 år. (Inte hela sanningen utan mera en lite "intellektualiserad" version av det övre svaret. :lol:)

Och om det är nån jag inte har lust att stöta mig med, eller slösa tid på, säger jag: Vi är ju ändå hemma med lillebror. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Det är vetenskapligt bevisat att barn utvecklas bättre på alla plan om de leker sig till kunskap med sina föräldrar...inte minst lilla mamma :!:

Det kan man inte göra på dagis.
./Det finns inte tid att låta barn utforska i den utsträckning de själva vill, så länge de vill, på sitt sätt.
./ Det finns inte tid att låta barn delta i alla välbehövliga färdigheter som vi alla måste göra som ex städa och laga mat.
./Barn är förvisas till sin egen lek hela tiden.
./Barn ges inte kunskap, de matas med kunskap. Det släcker ut kunskapstörsten.

Med andra ord. Dagis hämmar barns optimala utveckling. Verkligen värt att fundera över :!:
Dessa rön är kartlagda av The Institute for the Achievement of Human Potential i Filadelfia USA och Glenn Doman. Från 60 talet fram till dags dato :P

Hälsn /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
kalinka
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 21:43

Inlägg av kalinka »

:D
Oj, och tack för alla roliga och bra argument til alla dagis förespråkare!
Själv tykker jag inte man behöver förklara sig att man är hemma med sina små barn(les. innan nollan)
Jag har själv aldrig hört några med äldre barn seia att dom ångrar all tid dom spenderade med sina barn när dom var små. Derimot har jag många gånger hört: jag ångrar att jag inte var mera med mina barn när dom var små.
Just nu är mamma och pappa bäst i hela värlen...jag tänker njuta av denna korta stund man är populärast....den varar inte länge... :cry:
Hemmamamma -83
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"