snuttvarning eller vad?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
yoyomumin

Inlägg av yoyomumin »

Jag har glada nyheter!
Den första är att hon sov gott inatt, tog upp henne vid 5-tiden så var det ingenting mer med det! :D
Men det andra är att jag nyss lade henne att sova sin morgonlur, och jag vagnade inte! Hon klarade att somna själv! Vad duktig hon är som kan, och jag känner mig jätte modig som vågade tro på henne! Ja, det var bara det jag ville säga....

Hej hopp!
Stolt mammamumin till Mimi-trollet 20091111
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

:D :thumbsup: :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Toppen!

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
yoyomumin

Inlägg av yoyomumin »

Hej nu är jag här igen! :)

Bebban ligger och skriker så glatt i vagnen och leker så det är en fröjd att höra...

Dagarna har riktigt satt sig, mer eller mindre... Hon får allt hon behöver, vi busar och är glada, det är jätteroligt här hemma!

Jag hoppades att jag kunde få lite feedback med schemat som vi har nu. Anledningen till detta är att hon gråter varje gång jag ska lägga henne, i tio minuter, innan hon somnar. Det är ingen fara så, men jag tänkte att om jag kanske fixar lite med schemat så kanske det kunde undvaras. Det är konstigt, för de första 2 dagarna jag avskaffade vagningen så var hon riktigt med på noterna på en gång nästan. Hon grät ju en hel del första gången, men andra och tredje så låg hon där bara och knorrade och grymtade innan hon somnade in så cool. Men nu mera så gråtes det med all säkerhet varje gång innan läggning.

Främst är det morgonen jag har lite svårt att styra upp med. Jag vet inte om jag ska ge henne 1,5 timma vaken eller 2. Hade alltid 2 förut tills jag började inskränkte den till 1,5 - jag såg att på vissa morgonar blev hon för trött vid ensamleken (inge kul!). Men nu imorse när jag lade henne att sova efter 1,5 h uppe var hon absolut för pigg för att sova istället...
Jag undrar alltså såhär... Om jag matar henne i ca 1 timme (till 9) och sedan lägger henne att leka i vagnen; då kan hon själv bestämma hur länge hon vill vara vaken? Då spelar det väl ingen roll om hon vill leka en kvart, en halvtimme eller vad det nu kan vara för tid? Eller skulle det isåfall bli förvirring i schemat om det var olika varje morgon? Vad tror ni?

Vidare så tänkte jag införa sömnrytm 11+1,5+2+45 (istället för nuvarande 45 på morgonen), jag tänkte att anledningen till att hon gråter vid läggning kan vara att hon får lite sömn om dagen kanske?

Och den sista grejen jag har funderat lite över är hennes nattmål. Förr i värdlen har hennes nattmål gått så himmelens smidigt till: Suga av båda brösten, rap, sova. Numera vill hon gärna förtära ett dubbelt SMmål mitt i natta. Och kan ändå inte somna om. Hon ligger och vrider sig och jollrar och kan inte somna om. Andra nätter har jag struntat i detta, tänk att hon får väl ligga där och prata om hon vill. Men i natt tog jag upp henne att äta lite till, sammanlagt var vi uppe kanske 2 timamr i natt. Och kunde ändå inte somna om, jag fick buffa henne till sömns. Det var första gången min buffning fungerade förresten 8)

Så jag hoppades kunna avskaffa sista nattmålet och införa välling. Synd bara att hon inte gillar nappflaskan så väldigt än :S Vad är det bästa tricket att lära en 4-månaders att gilla nappflaskan? Jag tänkte rätt och slätt köpa majsvälling och börja ge lite i taget som sista innan läggdags... Eller borde jag ge henne det som första när hon vaknar efter sista luren? Och borde jag avskaffa isf smakprovet på fruktpurén som hon får nu till sista vakenpasset?

Ja, vi traskar på här ute i byn, myser i solskenet och av fåglarna som kvittrar. Har hört massa ny fågelsång som jag aldrig har hört förut. Tänkte att det måste vara mysigt där inne i vagnen när man är ute, och lyssna på fåglarna och alla naturljud som man annars inte hör inomhus...

Kram!
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Jag hoppades att jag kunde få lite feedback med schemat som vi har nu. Anledningen till detta är att hon gråter varje gång jag ska lägga henne, i tio minuter, innan hon somnar.
:roll: ehm, var är schemat?
(Alltså, det är ganska mycket text i dina inlägg, det vore lite bättre med mer kortfattat när det är något specifikt du undrar över kära Yoyo :heart: )

-Gråter varje gång hon läggs:
MIn tanke; varför? Hur låter hon? Genuint _ledsen_? Trött? Gnölig? Arg?
En tanke som slår mig är övertrött, då är det inte helt gnisselfria läggningar.

-På frågan om när du skall lägga henne på morgonen:
Det kan endast du avgöra Yoyo. SM är en modell. Inte ett slaviskt följ-råden-annars-går-allt-åt-skogen.
Ni läser ju av varandra, visar och leder.
Jag hade personligen INTE överlåtit åt henne att bestämma, den biten är för dig att sätta. Sätt en tid, utvärdera under säg en 5-6 dagar och justera därefter :wink: Förvirring uppstår när det är olika tider varje dag, förvirrad både dig och barnet anser jag.

-För lite sömn på dagen och 11+1.5+2+45:
4 månader idag, rekommenderat är då 15.5 timmes sömn. Med dina tilltänkta tider ligger ni där och du kan lätt ge en marginalkvart varje dag utan att det stör.
Ledsna läggningar kan (återigen) ha att göra med en övertrött bebis. Prova att lägga 15min tidigare t.ex. Jag säger 15min men kan lika gärna enbart säga "Lägg lite tidigare". Hur mkt tidigare är för dig att läsa av.

-Nattmål:
Om hon äter så mycket på natten så är min tanke att hon inte äter tillräckligt på dagen.
Att införa välling är INTE lösningen ty det inte är SISTA målet som avgör natten, det är HELA dygnets intag som avgör dem.
Jag hade i ditt ställe infört smakisar, mer matig mat på dagarna för att toppa hennes matbehov.

-Smakisar:
Alla gör olika. Själv körde jag på gröt på båda barnen, det tidigt på dagen för att undslippa ev. magkrångel pga. reaktion fram till natten.
Mosad banan är också en hit, eller potatismos.

Hoppas att jag kunde komma med svar, jag hade lite svårt att avgöra vad som var frågor.
Återkom isf :)
yoyomumin

Inlägg av yoyomumin »

ja, jag erkänner, förvirringen råder :oops:

Men jag måste säga att du var väldigt grym på att ge mig en hel del svar på de frågor som jag inte lyckades ställa själv. Har varit med förr, eller hur? :D

:arrow: Har infört smakisar sedan ett tag sen, men bara fruktpuré. Har kört med gröt under dagen idag, vi får se hur natten artar sig! Smakisar alltså, hon äter kanske bara en sked, vid vart mål! Gör det skillnad ändå??

:arrow: Jag lägger henne alltid 10 minuter före sovpass. Jag misstänker att gråten beror på att hon inte kanske känner sig mätt riktigt? Slutar bjuda mat en halvtimme innan läggning, så magen kan få vila. Hon sätter fortfarande många rapar och spyor i halsen, kan det vara för detta hon inte hinner bli mätt inom ramen 1,5 timme?

Hoppas att hon mer och mer börjar acceptera smakisarna som "riktig" mat, så detta spyande äntligen kan avta! :)

Har som sagt kört rytm 12+45+2+45, men vill ändra till 11+1.5+2+45, men bara det, hon vaknar till som en klarvaken liten solstråle vid morgonluren, känns som det är omöjligt att få henne att somna om? Jag har slutat med att vagna, men är det en god idé att vagna för att få in henne i den nya rytmen?
Förstår du vad jag frågar? :roll:

Tilltänk schema:
8.00 - 10 Vaken (Amma först, och gröt sen)
10 - 11.30 sova
11.30 - 13.30 vaken(Amma och gröt, med kanske lite puré i)
13.30 - 15.30 sova
15.30 - 17.30 Vaken (amma och puré sen)
17.30 - 18.15 Sova
18.15 - 20.45 Vaken (amma och lite puré, majsvälling som smakis i flaskan innan läggning)

Tänkte avskaffa ensamleken på morgonen där, eftersom den aldrig lyckas, just på den tiden. JAg flyttar om den till förmiddagspasset.

Jag fick tipset att ge smakis först sen tutte. Smakis bör ges 10 min innan vanlig mattid, så hon inte hinner bli för hungrig. Väcka tidigare? Alltså störa naturliga sömnrytm? Jag inleder ju alltså varje vakenpass med käk, som det är nu.... Om hon hinner vakna själv, och alltså inte jag som tar upp henne först, ja då är hon ju väääldigt tuttig, smakisarna åker i vägga! :D :shock:

:arrow: En sak som jag har tänkt över är att det går väldiga tid åt att mata och mata. Lugnt med mig alltså, men då blir det så lite tid åt det högt ärade Sociala Umgänget. Typ 20 minuter, eftersom hon läggs 10 minuter för "tidigt". Ja, emellan alla tuttar och smakisar måste ju hon få ligga på mage då och spyoch rapa :roll: Då finnes det ju alltid tid att få ligga och glo på mig medans jag sysslar med något husligt tex... Min fråga är kanske jättelöjlig; Räknas detta som socialt umgänge? Är det för lite tid hon får till detta, eller är det bra som det är? Jag tycker ju nu att det är bra, då är det väl bra, eller hur? Haha, den osäkra förstagångsmamman har talat, väck med mig nu!

Alltså jag ser att jag återigen har lyckats skriva sådär jättejättemycket igen, hoppas verkligen att jag har varit mer klar den här gången iaf. Och jag uppskattar verkligen jättemycket att du svarar och hjälper mig, även fast jag postat såna långa invecklade inlägg. :D Ska tänka på det i fortsättningen 8)

Trevlig lördagskväll!
chokladkaninen

Hej Yoyomumin! :D

Du, hur gick det med det här med potatismoset som vi enades om var grejen för typ en månad sedan? :shock: Så här skrev jag till MammaHanna/PappaMatte alldeles nyss:
chokladkaninen skrev:Alla barn gillar inte gröt eller burkmat... :roll: så vi är rätt många här på forumet som har satt i system att tillverka egen barnmat, utan att för den sakens skull vara särskilt framstående eller ambitiösa i köket. :oops: Det skriver jag också lite om i min tråd - Lillebror var nämligen inte intresserad av gröt, eller frukt, och det som hittade hem hos honom var helt enkelt potatis, kokt (ev tillsammans med nån annan grönsak eller flera: morot, broccoli, majs, ärtor, jordärskockor, fänkål, palsternacka...), mosad med stavmixer och med en klick raps- eller olivolja på. När han fick det, blev han äntligen MÄTT. :shock:

:idea: Med vällingen gäller det att ha större hål i nappen. :wink: Jag är nästan helt säker!
:idea: Det där med att ge smakisen något före vanlig mattid gäller inte för evigt, nu har hon ju koll på grejen, eller hur? Det finns också de som ammar först och ger smakisen mot slutet av timmen också. :wink:

:idea: Det samma gäller sovtiden - att lägga före vanlig sovtid är en "fix" mot trassel, men inte heller en rutin som ska hållas för evigt. Gör den det, innebär det att man har en tröttis och bör lägga ett schema med mer sömn på istället... 8) I ert fall tror jag att schemat du föreslår innehåller lite för lite sömn (15h istället för 15,5h - med reservation för att jag räknar som en kratta :roll:) och då behöver du antingen lägga på en halvtimme nånstans eller marginalkvarta lite tills hon orkar gå runt på 15h. Du väljer.
yoyomumin

Inlägg av yoyomumin »

Hej hallå! :)

Vi matar på här så vi blir nästan blå :shock: Idag känns det som det iaf... Har infört gröt eller annat tillägg, som potatismos, vid varje måltid. Om det itne går ner så matar jag med välling i flaskan, hon tar lite tid på sig att få grepp på det här med mat... vääldigt lång tid faktiskt :?

Det två första nätterna sov hon som en stock, men denna natten som var så var det långsnutt i vargatimmen som vankades, även fast jag hade matat på v bara dåren hela dan innan...

Hoppas meed andra ord att det släpper snart, detta med matningen...

Är lite sur på Dr Brown nappisen, har största nappen på, men man måste hela tiden vakta så det inte täpps igen mitt i när man matar, känns jättedumt, jag vet inte varför den gör så? Har stått/gått/trugat hur mycket som helst hela kvällen ,så har det knappt gått ner en droppe :?

Chokladkaninen!! Det där du sa om tröttis träffade lite.. Alltså, har gått och funderat på om hon borde få fler tuppisar fast kortare på dagen, fast jag har inte riktigt trott på det ändå.... vet att jag har läst någonstan om någons tröttisschema, ska försöka hitta det nu... Vill säga om hon verkligen är en tröttis, hon visar ju inga trötttendenser först då när man ska lägga henne, då det kan gråtas en del. Men innan dess så är hon för det mesta bara glad och intresserad....

Känner mig lite fast just nu, vet inte hurjag ska styra upp schema så dt passr henne... Vi kör fortfarande rytm 12+45+2+45, även fast jag gärna velat förlänga morgonvilan till 1.5h, men jag får aldrig till det där, hon vaknar efter 45 min, vagna går inte och vagnar man inte gråter hon typ tiden ut, om man inte buffar, då gråter hon när man slutar buffa....

En sak har jag gått och funderat på länge nu. Det här med maten alltså: Man sägr ju att all mat ska gå ner inom 1 timme, så magen kan få vila lite emellan. Jag har alltid förlängt den där tiden till 1.5 timme, då det alltid tar sin lilla tid att få upp luft och rapar osv... Upplever ändå ofta att hon ändå inte blir mätt inom den här ramen, som imorse tex: Hon åt riktigt ordnentligt, rejäla djupa klunkar ur båda brösten, flera teskedar gröt (tror jag iaf, mycket hamnar på haklappen), mera bröst, under 1.5 timme.... När jag sedan sulle lägga henne, så kunde hon inte somna, och jag förstår itne varför. Hon skrek upp sig rejält där inne, jag höll mig ibakgrunden tills hon blev ledsen, var inne och skakade handtaget, körde helt efter som vi brukar vid liknande situationer, men hon somnade inte helt enkelt. Och när hon väl somnade, var hon som på nålar, vaknade vid minsta pip. Detta händer ju inte så ofta, men det händer ibland,och det förvirrar mig, jag vet ju inte varför. Denna gång tog jag upp henne och matade henne, tänkte att hon kanske var hungrig, och detta påverkade ju då natuligtvis på resten av dagen, vad gäller maten.

:arrow: Alltså, hur "strängt" kan jag egentligen hålla på det här att inte mata efter en viss tid? Jag vill ju helst bara mata inom ramen av en timme, så hennes mage kan få vila, men hur ska jag då bete mig vid läggningen om hon fortfarande är hungrig?

Okej! Nu ska jag gå in och sussa, vila det trötta huvudet, och hoppas att Mini-Mimsan fått i sig tillräckligt under dagen 8)

Gonatt och sov så gott :heart:
yoyomumin

Inlägg av yoyomumin »

Hej på er! :)

Nu har här tagits rejält i med nya tag (igen :D ), det tidigare inlägget var ju så trött och lite sådär halvfrustrerat, vill här istället ge en bild av mot vilka tider jag och Trollet går mot...

För det första har jag hittaat lösningen på matnings, ehum problemet eller vd man nu ska kalla det.... tösen får helt enkelt ligga ner och förtära mos och gröt och puré... låter det bisarrt? :D Det tyckte jag också till en början... men hon verkar ju glad, maten intages under stora joller och skrikkrax, hon verkar gladare än någonsin, så varför inte, tänkte jag, nu går ju iaf maten ner. Naturligtvis får man ju akta noga så inget sättes i halsen, men det får man ju iaf, så vi kör på... :roll:

Så till natten, här som var, somnade hon själv in 20 minuter tidigare, förmodligen helt kraschad av all mat hon ätit under dagen... Jag märkte av en del oro hos henne redan strax efter 3, hon vaknade inte men låg och vred sig. Jag ville helst föregå henne med väckningen, så jag valde ett tillfälle då hon var lugn och tog upp henne och matade. Nattmålet tog sisådär en kvart (jippi!) sedan somnade hon som en fura och lades i vagnen. DOCK! Vaknade hon imorse redan 6.30 (morgon normalt vid 8 ), var inte ledsen och hungrig, hade helt enkelt bara vaknat, och ville upp.... Jag insåg liksom läget och tog upp henne och gjorde morgon rätt och slätt... Jag läste i Nancys tråd att hon gjorde en ramsa när det hände hennes knodd, men vi har ju inte den här ramsrutinen här hemma hos oss, så jag vet itne hur jag själv ska göra imorgon, om det händer igen?

Saken är ju den, att när vi imorse gjorde morgon, så var ju Trollet ändå inte så hungrigt... det lilla trollet kanske är redo att somna en hel natt utan några nattmål? Vad sägas? Min tanke är att testa i natt att inte mata henne först vid 4 (som vanligt) och sen se om hon vaknar som vanligt, eller vad som nu händer... och alltså avvakta litet?

Vad säger ni med era fantastiska erfarenheter? 8)

Har också infört att bara mata under första timmen, förutom på morgonen då hon får en halvtimma exrtra på sig att fylla kistan, det gick strålande under gårdagen, då systemet sattes i görning. Idag däremot har trollet visat tendenser på att bara vilja äta långt och mycket under sista kvarten typ, min tanke är att det är en indiktation på att hon är redo att sova över nattmålet?

Bollar över till den som orkar svara :wink:

PS: Har några frågor angående ensamleken i vagnen, som jag hur jag än vrider och vänder på det, ändå aldrig blir så lyckat. Ska jag fråga i den här tråden eller ska jag vända mig till några av de andra forumen?

TACK! :heart:
yoyomumin

Inlägg av yoyomumin »

Hej igen :oops: :)

Hittade just en tråd i klistrade favoritlänkar, som besvarade mina fråga om de tidiga mornana (en morgon, två mornar???? :? :D )

Eftersom vi nästa vecka ska flytta till pappans hemland, så finns det ingen tid för mörkläggninggardiner, men ska testa att lägga en mörk filt över vagnen, det kanske fungerar det med...

Synd att jag inte införde ramsandet från första början, det hade nog varit av god användning nu....

Förresten storgåter hon här i skarven som inträffar just nu, har aldrig skrikik såhär under skarven, skiker ju nästan lugnorna ur sig. Springer in och skakar i handtaget, men märker ingen synbar förändning... måset ha med den tidiga morgonläggningen att göra?

Usch, vilka enorma lungor hon måste ha... det ärverkligen go i bruden .
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Angående nattmålet hade jag personligen inte utvärderat/baserat ett beslut på att ta bort på EN natt.
När hon är redo för att var utan den vet du bäst Yoyo; det finns rekommendationer, som är just rekommendationer - sen är alla bebisar olika.

:heart:
yoyomumin

Inlägg av yoyomumin »

Jo, jag avvaktar det här med att hoppa över nattmålet, och ser hur det blir... nattmålet är snabbt överstökat numera, hon äter i sömnen och sen är det inget mer med det... även det för tidiga uppvaket uteblev denna morgon, efter ett par morgonars ivriga ramsanden... :roll: :lol:

Men, vet ni, jag får inget grepp om hennes schema! Nu har jag testat på alla möjliga olika vis, men hur jag än vrider och vänder så verkar det inte passa lilla damen...

Har tyyyp lyckats införa sömnrytm 11,5+1.5+2+45 (måste fortfarande finslipa lite), men jag hajar inte det här med att lägga henne om dagslurarna! Eftersom det gnisslades om dom om hon var uppe 2 timmar, så har jag sänkt till 1.45 vaken, men då ligger hon och vrider sig och knorrar, småpiper i 15-20 minuter, som hon hellre hade velat vara uppe en stund till... så jag vet inte hur jag ska göra faktiskt... Kanske inte mycket man kan göra eller?

Inatt sov hon sin första hellugna natt på länge.. Vill säga, inga uppvak vid nattmålet eller alldeles för tidiga uppvak på morgonen...

Möjligt att hon efter en sådan bra natt är så utvilad och pigg, att hon nu kan orka ca 2 timmar vaken... :idea:

Lilltjejen har blivit stor nu! Hon kan nästan kravla ur vagnen, iaf får hon upp och ut sin lilla arm över kanten, kan ju vara lite bökigt för henne ibland, när man inte har sån koll på alla armar och ben som hänger och slänger hit och dit, dags att börja spjälsängsträna inom kort! Vad dom växer de små liven... snyft :cry: :)
yoyomumin

Inlägg av yoyomumin »

Förresten har hon verkligen börja skarva duktigt lilla damen.

Det hade egentligen hon slutat med, så jag förstår faktiskt inte varför det är infört på listan igen..... Alltså hon skarvar mest på 2 timmars luren, ligger och gråter och skriker, jag ramsar när det behövs... Egentligen skarvar hon nog på 1,5 luren om morgonen också, fast eftersom den inte riktigt sitter än så vagnar jag vid minsta pip, tills den sitter....

Hujedamig....

Hon slutar nog skarva när jag får ihop hennes schema lite bättre, men när blir det typ?

Var inne och ramsade, hon ligger och snuttkramar sitt täcke, undrar nästan om hon är hungrig, trots all mat jag satte i henne. Ja jösses...

Ibland känner man sig som värsta superproffsmamman, ibland står man mest och kliar sig i huvet av undran.....

Så var det med det... :roll:
chokladkaninen

Hej yoyomumin! :D

Hon är 4 månader nu va, Skruttan? Då är det bara att införa ramsan bakvägen (genom att säga den när du lägger henne) och så sätter du den som huvudverktyg och tar bort nattmålet på ett bräde, förslagsvis om nån vecka när ni har kommit i ordning på det nya stället. :wink: Vi gillar att ta alla förändringar samtidigt här på forumet, så bestäm det nya schemat och passa på att införa det med! :D Gör det hela till en minikur där du börjar från natt 2 i lathunden. http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten

Det viktiga är bara att inte utvärdera efter en dag, utan att ge förändringarna 3 fokuserade dagar + uppföljningsvecka! :-$

I övrigt gäller standardrådet: mata på! :lol: 4-månadersbebisar kan vara REJÄLT HUNGRIGA! :shock:
yoyomumin

Inlägg av yoyomumin »

Tack chokladkaninen, för snabbt svar...

Jag förbereder mig inför att ta bort nattmålet, men jsut nu känns det inte som tiden är inne helt ännu...

Anledningen är att jag FORTFARANDE inte har lyckats få till ett bra schema, jag vet inte hur jag ska lyckas få ihop det.... Det känns som hur jag är gör - lägger till tid, eller tar bort, så blir det ändå typ.. fel! Särsilt vid dagslurs-läggningarna, där hon antingen är för pigg eller för trött när jag lägger henne, jag vet inte vad jag ska göra.... ja herregud.

Men detta är ju också förberedelseveckan till att flytta utomlands, så mycket att göra med förberedelserna, klart det blir små hack i schemat...

Hon har sedan länge nu helst velat ligga på mage mest hela tiden, sen imorse ahr jag börjat se henne gå upp på tå, samtidigt som hon är uppe med armarna! Helt fantastiskt att få följe denna lilla varelse växa upp och bli sååå såå stoooooooooor och kan krypa själv snaaart :-({|= 8) :shock: :D

Jag har en väldigt konkret fråga:

Mat inom en timme, självklart, det fixar vi. Dock! Om jag som idag har matat och matat, bröst och gröt allt inom en timme, tills hon inte vill ha något mer MEN efter ha legat på mage, låt oss säga en kvart tjugi minuter, spyr upp en del av maten och sedan ber efter mer föda.... hur mycket tycker du att man ska hålla på principerna då? Som jag gör idag är jag ganska principfast, men bjuder dock då och då på en liten slurk om det verkligen tiggs rejält, kan detta locka till mer småsnutt tror du?

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"