Eksem
Eksem
Min lilla Alice har fått otäcka eksem, jag vet inte vad de beror på. Jag ammar inte utan hon får ersättning. Tidigare hade hon små plitor i ansiktet, vilket gjorde att jag accepterade BVCs förklaring att det var hormonplitor. Nu ser ansiktet fint ut, det är aboslut värst i armvecken, men eksemen finns även på benen, bröstet axlarna o ryggen. De är röda, torra och liksom fjälliga. Vet inte om de besvärar henne, verkar inte så. Men jag är ju orolig. Är hon allergisk mot mjölk? iom att ansiktet ser fint ut tror jag att det kanske är tvättmedlet som spökar så vi har köpt Neutral nu för att använda till hennes kläder. Vi badar bara var 3-4 dag med badolja, har slutat med barntvål. Sen igår, när jag såg att det blivit värre, smörjaer jag in eksemen med Helosansalva 2 ggr per dag. Vad tror ni? Behövs annan salva? Eller rent av besök hos barnläkare? BVC sköterskan litar jag inte på, hon sa att det var hormonplitor, vilket jag är helt säker på att det inte är, då de väl förekommer även i ansiktet och mer ser ut som finnar?
Alice, född 10-01-07
Låter som solklara böjveckseksem. Klarar barnen Neutral så kör på det. Här funkar Via sensitive bäst. Oparfymerat och utan sköljmedel är huvudsaken.
Helosan innehåller väldigt mycket paraffin, vilket tenderar att torka ut huden, men tycker du att det funkar så kör du på det. Krämer är väldigt svårt att rekommendera om. Man kan reagera på olika saker. Reagerar man på eteriska oljor och örter är weledas produkter svåra att tåla (mina tål det inte). I badvattnet tycker jag du ska skippa alla former av parfymerade och kemikaliska produkter och istället använda rapsolja. Rekommenderas av allergiläkare och funkar toppen med lite salt i, som mjukar upp de irriterade hudområdena.
Orsaken till problemen är väl värda att undersökas. De vanligaste allergierna är 1) mjölk och 2) ägg. Så en tids uteslutning skulle jag absolut göra (en i taget, så man vet vad som påverkar). Eksem tar lite längre tid att läka ut en när barnen får symptom från mage/tarm, så räkna gärna någon månad och var då noga med att utesluta allt som innehåller födoämnet i någon form. Du kommer kanske se resultat snabbare än så, särskilt som hon är så liten, men det kan som sagt variera.
Välkommen in till vår allergitråd för mer information och utbyte av erfarenheter:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12869
Lycka till!
Helosan innehåller väldigt mycket paraffin, vilket tenderar att torka ut huden, men tycker du att det funkar så kör du på det. Krämer är väldigt svårt att rekommendera om. Man kan reagera på olika saker. Reagerar man på eteriska oljor och örter är weledas produkter svåra att tåla (mina tål det inte). I badvattnet tycker jag du ska skippa alla former av parfymerade och kemikaliska produkter och istället använda rapsolja. Rekommenderas av allergiläkare och funkar toppen med lite salt i, som mjukar upp de irriterade hudområdena.
Orsaken till problemen är väl värda att undersökas. De vanligaste allergierna är 1) mjölk och 2) ägg. Så en tids uteslutning skulle jag absolut göra (en i taget, så man vet vad som påverkar). Eksem tar lite längre tid att läka ut en när barnen får symptom från mage/tarm, så räkna gärna någon månad och var då noga med att utesluta allt som innehåller födoämnet i någon form. Du kommer kanske se resultat snabbare än så, särskilt som hon är så liten, men det kan som sagt variera.
Välkommen in till vår allergitråd för mer information och utbyte av erfarenheter:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12869
Lycka till!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Jag vet ju inte om hon har symptom från tarmen, hon äter ju bara mjölkersättning så ägg får hon ju inte i sig. Dock har hon börjat bajsa ndgt ofta och bajset har vdgt stora gryn i sig, 5 ggr per dygn är inte ovanligt.
Helosan har jag bara använt i ett dygn så kan inte riktigt utvärdera det än. Nån kräm måste jag ju iaf smörja henne med, eller rekommenderar du vanlig babyolja, typ Natusan? Weledas babyschampo samt ansiktdkräm för bebisar är det enda jag testat på henne av det märket, de verkar funka bra i alla fall. Hur gör man med badvattnet då, blandar man rapsolja med salt innan man häller det i vattnet eller hur funkar det?
Helosan har jag bara använt i ett dygn så kan inte riktigt utvärdera det än. Nån kräm måste jag ju iaf smörja henne med, eller rekommenderar du vanlig babyolja, typ Natusan? Weledas babyschampo samt ansiktdkräm för bebisar är det enda jag testat på henne av det märket, de verkar funka bra i alla fall. Hur gör man med badvattnet då, blandar man rapsolja med salt innan man häller det i vattnet eller hur funkar det?
Alice, född 10-01-07
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, jag tycker som du är lite inne på att du skall i första hand UTESLUTA alla mineraloljor, till det tillhör natusan, locobase osv...
Weledas är mineralolje fritt och tål barnet det är dessa salvor KANON. Det jag gjorde mot små saker i armveck och ljumskar var faktiskt att jag smörjde med Inotyol salva. Men jag tor att du också kan testa att köra Weledas ansiktsalva om du vill och se om det blir bättre. Den är något fetare än kroppssalvan så den funkar bra.
Weleda har ju en "badolja" också om man gillar den. Annars funkar ekologisk kallpressad rapsolja i badet med MYCKET salt bra!
Vi hade liiite eksem en kort tid och det var mest i armhålan, det fick vi bort med inotyol salva akut och sen smörja med WEleda.
Är det torrt så kan inotyol vara lite uttorkande, men är det prickar som är mera som "blöjveckseksem" så funkar det kanon!
Måste man använda kortison (vilket jag inte rekommenderar om ni inte testat annat först) så gör det pyttelite, men smörj med mineral olje fritt för övrigt!
Weledas är mineralolje fritt och tål barnet det är dessa salvor KANON. Det jag gjorde mot små saker i armveck och ljumskar var faktiskt att jag smörjde med Inotyol salva. Men jag tor att du också kan testa att köra Weledas ansiktsalva om du vill och se om det blir bättre. Den är något fetare än kroppssalvan så den funkar bra.
Weleda har ju en "badolja" också om man gillar den. Annars funkar ekologisk kallpressad rapsolja i badet med MYCKET salt bra!
Vi hade liiite eksem en kort tid och det var mest i armhålan, det fick vi bort med inotyol salva akut och sen smörja med WEleda.
Är det torrt så kan inotyol vara lite uttorkande, men är det prickar som är mera som "blöjveckseksem" så funkar det kanon!
Måste man använda kortison (vilket jag inte rekommenderar om ni inte testat annat först) så gör det pyttelite, men smörj med mineral olje fritt för övrigt!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Absolut inte kortison på en sådan här liten ärta! Det tror jag inte ens läkarna skulle rekommendera. Det finns krämer både på hälsokost och på apoteket som är att föredra. Borago funkar fint för vissa, sheasmör från BodyShop för andra. Läs gärna allergitrådan jag länkade till. Den är lång, jag vet, men du kan ju skumma över mycket och sedan hitta fram till det som verkar stämma för er.
Olivolja
Man kan smörja in med olivolja.
Vi hade också en handgjord kamomillsalva som funkar bra.
Kan hjäpa att ge lite linfröolja också smakar inte så gott men räcker en tesked eller nåt.
Vi hade också en handgjord kamomillsalva som funkar bra.
Kan hjäpa att ge lite linfröolja också smakar inte så gott men räcker en tesked eller nåt.
Var det läkare eller distriktssköterska som rekommenderade kortisonen? Jag frågar för att vår allergiläkare aldrig hade rekommenderat kortison till en SÅ liten bebbe om inte besvären varit alldeles förfärliga. Och då hade utredning följt på kortisonordinationen. Har hon väldiga besvär så kan det möjligen vara befogat, men annars tycker jag du ska smörja för att mjukgöra och i övrigt se om du kan hitta orsaken till eksemen. Oavsett hur man vill se på kortisonet så botar det ju inte orsaken, utan går bara på symptomet, så risken att eksemen kommer tillbaka när den där veckan gått är tämligen överhängande. Och då kanske den där veckans kortison faktiskt inte känns just så nödvändig. Jag vill bara ge dig ett annat perspektiv. Det är inte alltid bvc ger bästa rådgivningen kring eksem och mage, har jag själv erfarenhet av. Däremot har vi fått väldigt bra hjälp på barnmottagningens allergiläkare.
Om du nu vill se om du kan komma åt orsaken, så varför inte ge mjölkfri ersättning i 1-4 veckor. Chansen att du lär se skillnad på både hud och mage är stor.
Om du nu vill se om du kan komma åt orsaken, så varför inte ge mjölkfri ersättning i 1-4 veckor. Chansen att du lär se skillnad på både hud och mage är stor.
-
TorpSara