Andningslarm i vagn

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
salome
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 12:59
Ort: Lidingö

Andningslarm i vagn

Inlägg av salome »

Vi har införskaffat ett Babysense II larm med två plattor. Hade tänkt ha en i vagnen men i bruksanvisningen står det att man ej bör använda det i larm då vinddrag kan utlösa det och ge falsklarm. Hur gör ni med vagnen?
carma
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 10 feb 2010, 11:58

Inlägg av carma »

Vi har samma problem! Har också Babysense II. Vore mycket tacksamma för tips! Vi känner att vi inte vågar ha honom på mage i vagnen utan larm om man är ute och går en längre tid.

Bra tråd!
Pappa till Viktor, född 20 november 2009
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej,
Hade tänkt ha en i vagnen men i bruksanvisningen står det att man ej bör använda det i larm då vinddrag kan utlösa det och ge falsklarm.
Detta är lite en sanning med modifikation vill jag påstå. Sanningen är att det kan inte "fellarma" då larmet kommer att tolka rörelserna som att barnet andas och därmed inte larma ALLS! Vilket just är DÅ det tragiska kan hända.

DOCK, de flesta av oss här på forum som använder larm OCH vagn har löst det hela med flera sätt.

1. inte gå när barnet sover så mycket, då man vill lära barnet ändå att sova i stillastående vagn och då kan man ju ställa vagnen lite "skyddat".

2. man kan stanna och titta att lampan blinkar var 3:e min om man är orolig när man går.

3. de flesta har alltså larmet i vagn stillastående när barnet sover och sen går man ute när barnet är vaket.

4. vill man "shoppa" eller "fika" står ju också vagnen stilla för det mesta och ser man om larmet funkar genom blinkningarna på dosan.

5. Det skall krävas REJÄLA vindpustar för att larmet skall reagera. I alla fall var inte mitt larm så överkänsligt. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
salome
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 12:59
Ort: Lidingö

Inlägg av salome »

Tack för svaren!
Nu kommer du osökt in på en av mina andra frågor, hur håller man egentligen en liten bebis vaken i vagnen när man är ute o går? Hon ligger ju liksom bara där under sufletten och är svår att stimulera när hon är så liten. Hon väljer ju hellre att somna till gungandet i vagnen.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej, skriver du in ålder på ditt barn i signaturen så är det lättare för mig att hjälpa dig. Och då föreslår jag att du fortsätter i din tråd som du börjat med på Späda och små istället. En tråd är lättare och hålla reda på alla dina frågor. :wink:

GÅ in under "Profil/signatur" och skriv. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
wifsta
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 23:06
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Kan ju ärligt säga att jag aldrig ens tänkt tanken att barnet skulle sluta andas under en promenad i vagn?! Iom vagnens röresler så hålls ju barnet alldeles ovanför den djupaste sömnen hela tiden (då andningsuppehållen vanligen inträffar). Larmet är för mig en säkerhetsutrustning under de stunder då jag inte har närkontakt med mitt barn, vilket jag anser att jag har när jag styr den vagn barnet ligger i. Jag har lika lite hört om något barn som slutat andats i en rullande vagn som jag hört om något barn som avlidit i PSD med inkopplat larm - så oroa er inte, då är ju vitsen med larmet förverkad!
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"