Mörkläggning 2010!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
allakantralla
Inlägg: 144
Blev medlem: ons 25 mar 2009, 14:54

Inlägg av allakantralla »

Nu så!

Har klippt och tejpat dubbla svarta sopsäckar och klämt fast i fönstret. Provade medan det fortfarande var ljust ute, och nästan inget ljus kommer in alls nu.

Aluminiumfolie funkar inte för oss, eftersom vi inte kan tejpa på fönstren, och någon tillfällig folielösning har jag inte hittat. Nu ska vi se om lillungen sover lite längre imorgon! 8)
Milo, född 20/1 2009 i vecka 37 - ögonblicklig och berusande kärlek!
Fanny, född 12/6 1996 - djupaste och allvarligaste kärleken tog tid på sig.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Cissii skrev:Jag har tjepat folie på mina fönster. Men efter förfrågningar från grannar vad jag egentligen odlar därinne..
Gud, jag skrattar så jag dör Cissii!
Själva undrade våra grannar vad i all sin dar vi höll på med när svarta sopsäcken åkte upp var kväll för Smulans f.d. fönster. Såg inte alls trevligt ut från utsidan :lol:

Vi tejpade fast dem med maskeringstejp, mycket tejp gick det åt.
Nu i deras nya rum finns det kardborreband på fönsterkarmen, jag har bara inte sytt till det svarta tyget som skall sitta där :roll: (jag är lat och symaskiner AVSKYR mig), så själv avvaktar jag och ser vad som händer nu när ljuset kommer tidigare och tidigare.
jennymaria
Inlägg: 164
Blev medlem: tor 07 sep 2006, 09:42
Ort: Stockholm

Inlägg av jennymaria »

Jag har satt skruvar uppe i hörnen inne i fönsterkarmen, gjort hål på morsvarande ställen i mörkläggningstyg och bara hängt upp varje kväll. De mörkläggningstyg jag har använt har varit lite bredare och längre än fönstret, så jag har kunnat lägga upp dem i fönsterkarmen och klämma in dem i hörnen. Det har funkat jättebra och särskilt i kombination med mörkläggande rullgardin blir det kolsvart.

Jag har förresten hittat väldigt bra vita mörkläggningstyger, fast de har varit ganska dyra.
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
allakantralla
Inlägg: 144
Blev medlem: ons 25 mar 2009, 14:54

Inlägg av allakantralla »

jennymaria skrev:Jag har satt skruvar uppe i hörnen inne i fönsterkarmen, gjort hål på morsvarande ställen i mörkläggningstyg och bara hängt upp varje kväll. De mörkläggningstyg jag har använt har varit lite bredare och längre än fönstret, så jag har kunnat lägga upp dem i fönsterkarmen och klämma in dem i hörnen. Det har funkat jättebra och särskilt i kombination med mörkläggande rullgardin blir det kolsvart.

Jag har förresten hittat väldigt bra vita mörkläggningstyger, fast de har varit ganska dyra.
Bra tips!
Milo, född 20/1 2009 i vecka 37 - ögonblicklig och berusande kärlek!
Fanny, född 12/6 1996 - djupaste och allvarligaste kärleken tog tid på sig.
Tilda
Inlägg: 436
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 20:40
Ort: Finland
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Nu har vi persienner+mörkläggningsrullgardin. Får se om det räcker då det blir ljusare tidigare. Storebror 6 år sover bra fast det är ganska ljust också. Förra året hade jag ett svart lakan fastspänt mellan fönstret, så det inte sipprade in något ljus, och sen då persinner+rullgardinen. Funkade bra, det blev helt mörkt. Och lätt att ta bort till dagen. Vill inte ha mörkt dygnet runt då det också ska lekas i rummet.Jag hat alltid svart lakan och svarta soppsäckar+tejp med då vi är på resa.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

Känner mig lite korkad. :roll:

Men varför helt enkelt inte köpa en riktig bra måttbeställd mörkläggningsrullgardin? Finns i markis/solskyddsaffärer. De är förvisso rätt dyra om man jämför med t ex IKEAs ( :lol: erkänner att det ju kan vara ett problem) men funkar garanterat om man beställer med väl tilltagna marginaler runt fönstret. Våra går ut en decimeter på var sida fönstret och har hängts ändå uppe i taket. Skippar man fönsterbräda blir det ännu bättre.

Hos oss (sydvästläge) är det mörkt även dagtid med fönster på glänt (öppnas utåt).

När vi reser bort kör vi med mörka tyger (lakan).
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
MamMalin
Inlägg: 240
Blev medlem: tor 17 dec 2009, 22:19
Ort: Söderköping

Inlägg av MamMalin »

Vilken bra tråd med massa många bra råd!
Trådkapar lite...är det någon som har erfarenhet av att ljus sipprar in genom ventil i vägen (modell tallrik)? Vill ju liksom inte täcka för friskluftintaget i sovrummet :wink:
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
Trebarn
Inlägg: 162
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 23:04
Ort: Haninge

Mörklägg runt sängen!

Inlägg av Trebarn »

Hej!

Tipsar även om mörkläggning runt själva sängen, på lämpligt sätt. I vårt fall har vi "sängkojor" i våningssängen, alltså byggt för huvudändarna så det blir lite kojlikt och inget direkt ljus kommer in.

Annars blev jag nyfiken på Cissiis folie, ska testa det...

Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

MamMalin skrev:Vilken bra tråd med massa många bra råd!
Trådkapar lite...är det någon som har erfarenhet av att ljus sipprar in genom ventil i vägen (modell tallrik)? Vill ju liksom inte täcka för friskluftintaget i sovrummet :wink:
Det är så olika från barn till barn. Men generellt verkar det vara så att det är svårare tidigar under våren, innan de vant sig. Det är väl som för oss, kan jag tro.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"